Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2398538_0001.png
20. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 18. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 211b - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om udenlandske private investorer vil flytte deres direkte porteføljeinvesteringer til investeringsforeninger, hvis investeringsforeningerne fritages for dansk udbytteskat, til skatteministeren
2398538_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke incitamenter udenlandske private investorer vil
have for at flytte deres direkte porteføljeinvesteringer til investeringsforeninger (som op-
kræver omkostninger), såfremt investeringsforeningerne fritages for dansk udbytteskat,
når den nuværende udbyttebeskatning reelt afholdes af de stater, hvor investorerne er
hjemmehørende, fordi investorerne kan modtage kredit for dansk udbytteskat, jf. svar på
spørgsmål 15.
Svar
Ved en direkte investering i danske aktier vil en udenlandsk privat investor skulle betale
en dansk kildeskat på typisk 15 pct. af modtagne udbytter. Hvis den private investors
hjemland har regler om credit for udenlandske skatter, vil investor kunne få credit (fra-
drag) i den skat, som investor måtte skulle betale i hjemlandet af det pågældende udbytte,
i det omfang den betalte danske kildeskat kan rummes i den indenlandske skat af det på-
gældende udbytte.
Hvis en udenlandsk privat investor investerer i danske aktier via et ikke-dansk investe-
ringsinstitut, vil investor ikke skulle betale nogen dansk kildeskat. Kildeskatten påhviler i
denne situation det udenlandske investeringsinstitut, idet det er instituttet, der ejer de
danske aktier.
Hvis udenlandske investeringsinstitutter bliver skattefri af danske aktieudbytter, vil den
udenlandske private investor i et sådant investeringsinstitut kunne opnå, at hele udbyttet,
dvs. uden nedsættelse med en dansk kildebeskatning, udbetales til det udenlandske inve-
steringsinstitut.
Det er korrekt, at i det omfang den udenlandske investor ved direkte investering kan
opnå credit i sit hjemland for hele den danske kildeskat af aktieudbytter fra danske aktier i
den indenlandske skat på disse udbytter, vil det reelt være den udenlandske investors
hjemland, der betaler den danske skat. Hvorvidt dette konkret er tilfældet afhænger dog
af, om de enkelte lande har regler om credit, om den udenlandske investor er undergivet
beskatning i sit hjemland af udbytter, og om denne beskatning i givet fald er på niveau
med eller højere end den danske kildeskat. Der vil således være tilfælde, hvor den uden-
landske investor ikke vil kunne opnå credit eller fuld credit i sit hjemland.
I de situationer, hvor investor ikke selv kan opnå fuld credit, vil der kunne være en skatte-
mæssig fordel ved at omlægge til investering via et ikke-dansk investeringsinstitut, der er
fritaget for dansk kildeskat. Der kan også være nogle investorer, der vil have et ønske om
at investere via et investeringsinstitut for herved at opnå risikospredning.
Det bemærkes i den forbindelse, at en skattefritagelse af udenlandske investeringsinstitut-
ter ikke kan forbeholdes investeringsinstitutter i de andre EU-lande, hvorfor skattefrita-
gelsen i givet fald også vil skulle gælde investeringsinstitutter i visse skattelylande.
Side 2 af 2