Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2394340_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 7. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til Finans Danmark's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren
2394340_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere Finans Danmark's oplæg anvendt under ekspertmøde den
6. maj 2021, jf. L 211 - bilag 11.
Svar
Finans Danmark bemærker overordnet, at forslaget om en skattepligt for danske investe-
ringsinstitutter med minimumsbeskatning af danske aktieudbytter vil få negative konse-
kvenser for de danske investorer, idet det vil forringe afkastet i det eneste realisationsbe-
skattede investeringsprodukt på markedet og samtidig forringe investorernes muligheder
for at foretage risikospredning. Forslaget vil endvidere medføre en skævvridning i forhold
til direkte investering i danske aktier.
Præsentationen indeholder særligt en nærmere gennemgang af mulige modeller for at
kompensere de berørte investorer for den øgede beskatning.
I prioriteret rækkefølge fremlægger Finans Danmark følgende muligheder for kompensa-
tion for den forøgede beskatning:
1. Frikort til både danske og udenlandske investeringsinstitutter, således at der vil være
skattefrihed for danske udbytter udbetalt til både danske og udenlandske investerings-
institutter.
2. En lempelsesmodel, således at investorerne får lempelse for den skat, som investe-
ringsinstituttet har betalt.
3. En lavere medregningsprocent, således at udlodninger fra aktiebaserede investerings-
institutter med minimumsbeskatning medregnes på selvangivelsen med en lavere pro-
cent end 100.
4. En bagatelgrænse for medregning af udbytter fra aktiebaserede investeringsinstitutter
med minimumsbeskatning.
Kommentar
Indledningsvis bemærkes, at vanskeligheden ved at kompensere de danske investorer for
den foreslåede beskatning af investeringsinstituttet er, at det reelt ikke kan lade sig gøre at
indføre en målrettet kompensation, uden at dette vil føre til, at reglerne fortsat vil være i
strid med EU-retten. En kompensation, som kun lemper for danske investorer eller kun i
forhold til danske aktier, er således ikke en mulighed.
For så vidt angår den første mulighed kan der henvises til svaret på SAU L 211 - spørgs-
mål 2.
For så vidt angår lempelsesmodellen, så vil den medføre, at de danske investorer ved op-
gørelsen af deres indkomst skal kunne fradrage en skat, som er betalt af investeringsinsti-
tuttet. Dvs. at der vil blive give lempelse for en skat, som den pågældende ikke selv har
betalt. Det vil bryde med grundlæggende principper og kan give et pres for, at der også i
andre situationer skal være mulighed for, at en skattepligtig kan fradrage skat betalt af an-
Side 2 af 3
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om kommentar til Finans Danmark's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren
2394340_0003.png
dre. En lempelsesmodel vil desuden ikke kunne forbeholdes danske aktieudbytter, hvor-
for modellen reelt vil indebære, at den danske stat kommer til at betale de udenlandske
aktieudbytter.
For så vidt angår modellen med en lavere medregningsprocent og modellen med en baga-
telgrænse, således at kun udlodninger over en vis størrelse skal beskattes, er det opfattel-
sen, at de pågældende forslag er for brede i deres sigte. Sammenholdt med størrelsen af
det anslåede merprovenu som følge af den foreslåede skattepligt for investeringsinstitut-
terne, vil der endvidere i givet fald også kun kunne blive tale om en ret minimal nedsæt-
telse af medregningsprocenten henholdsvis en ret lav bagatelgrænse. Hertil kommer, at
begge forslag vil indebære en yderligere komplicering af et i forvejen ret kompliceret re-
gelsæt. Hertil kommer, at disse former for kompensation ikke kan målrettes den del af af-
kastet, der hidrører fra danske aktier. Kompensationen vil derfor også komme til at gælde
i forhold til udenlandske aktieudbytter.
Det er desuden opfattelsen, at en kompensation ikke vil kunne forbeholdes udlodninger
fra de investeringsinstitutter, som aktivt har valgt status som investeringsinstitut med mi-
nimumsbeskatning. Det er således vurderingen, at en kompensation af hensyn til EU-ret-
ten i givet fald også vil skulle udstrækkes til at omfatte danske investorer, der invester i in-
vesteringsselskaber omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. Denne vurdering er
baseret på det forhold, at kompensationen i forhold til investeringer i investeringsinstitut-
ter med minimumsbeskatning udelukkende vil være begrundet i, at investeringsinstituttet
(dansk som udenlandsk) beskattes af danske aktieudbytter. Både danske og udenlandske
investeringsselskaber beskattes efter gældende regler af udbytter fra danske aktier.
Side 3 af 3