Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2394429_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2018 -2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 7. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til DI's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren
2394429_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere DI's oplæg anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021,
jf. L 211 - bilag 9.
Svar
Dansk Industri (DI) bemærker overordnet, at kildeskatten på udbytter til investeringsin-
stitutter for investorerne
1
svarer til ekstra selskabsskat på investeringen. Det er allerede i
dag tilfældet, når investorerne benytter udenlandske investeringsinstitutter, da der efter
gældende regler indeholdes kildeskat på danske udbytteudlodninger til disse institutter.
Med lovforslaget vil det også være tilfældet, når investorerne benytter danske investe-
ringsinstitutter. Investeringer i danske aktier via institutter adskiller sig dermed fra direkte
investeringer i danske aktier, da den betalte kildeskat i disse tilfælde godtgøres i hjemlan-
det.
Det betyder ifølge DI, at danske og udenlandske investorer vil fravælge danske investe-
ringsinstitutter, hvis de ønsker at erhverve danske aktier. Samtidig vil de danske investe-
ringsinstitutter fravælge danske aktier, hvis de kan.
DI foreslår på den baggrund, at man helt fjerner kildeskatten på udbytter til investerings-
institutter (Collective Investment Vehicles, CIV) i EU-/EØS-lande og lande, som Dan-
mark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) med. Dette vil følge tilgangen i
Sverige og Finland.
Kommentar
Det er korrekt, at en kildeskat på udbytter, der betales til investeringsinstitutter, vil betyde,
at investorernes afkast fra institutter bliver lavere end ellers. Det bør dog bemærkes, at
den omtalte merbeskatning alene vedrører den del af afkastet på danske aktier, som udbe-
tales som udbytte.
Når regeringen ikke har valgt den løsning, som DI skitserer, skyldes det først og frem-
mest, at den medfører en risiko for, at det danske skatteprovenu fra udbyttekildeskatten
fra udenlandske investorer vil blive udhulet i betydeligt omfang.
Det afspejler, at udenlandske investorer lovligt vil kunne undgå den danske kildebeskat-
ning af aktieudbytter, blot ved at investere i danske aktier via et udenlandsk investerings-
institut. Det vil sige, at den danske beskatningsret til danske aktieudbytter reelt ville være
opgivet. Dette kan i givet fald medføre et mindreprovenu i milliardklassen for det offent-
lige, som i givet fald vil skulle finansieres. Det er regeringens holdning, at udenlandske in-
vestorer i danske selskaber bør betale dansk udbytteskat. Det gælder også, hvis de ejer de
danske aktier via et mellemliggende investeringsinstitut.
1
Der refereres alene til såkaldte porteføljeinvesteringer, hvor ejerandelen ikke overstiger 10 pct. af værdien af selskabet.
Side 2 af 3
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om kommentar til DI's oplæg fra ekspertmøde den 6. maj 2021, til skatteministeren
2394429_0003.png
Det skal endeligt bemærkes, at en fritagelse for kildeskat på udbytter af danske aktier, der
betales til udenlandske investorer, ikke vil kunne begrænses til investorer, der er hjemme-
hørende i et EU- eller et EØS-land eller et land, som Danmark har indgået en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst med. Reglerne om kapitalens fri bevægelighed betyder, at en ud-
bytteskattefritagelse i givet fald også vil skulle omfatte investorer fra lande, som Danmark
har indgået en aftale om udveksling af oplysninger med, fx en TIEA-aftale (Tax Informa-
tion Exchange Agreement).
Side 3 af 3