Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2394289_0001.png
17. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love. (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse af selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 4. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvilken betydning lovforslaget har for vilkårene for aktiesparekontoen og for investorer, der har en aktiesparekonto, til skatteministeren
2394289_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning lovforslaget har for vilkårene for aktiespa-
rekontoen og for investorer, der har en aktiesparekonto?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at lovforslaget følger op på en EU-dom, der medfører, at de
danske regler om beskatning af investeringsinstitutter skal ændres. Efter de gældende reg-
ler betaler danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning ikke udbytteskat af
danske aktier, mens udenlandske investeringsinstitutter betaler en udbytteskat på 15 pct.
ved en tilsvarende investering. Ved lovforslaget er det foreslået, at reglerne ændres, såle-
des at reglerne for de danske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning kommer til
at svare til reglerne for de udenlandske investeringsinstitutter, og dermed at de danske in-
vesteringsinstitutter med minimumsbeskatning skal betale en udbytteskat på 15 pct. ved
investering i danske aktier.
Forslaget vil betyde, at den minimumsindkomst (det realiserede afkast i foregående ind-
komstår), som investeringsinstituttet skal opgøre, vil blive lavere. Det vil kun være netto-
udbyttet (altså fratrukket skatten på 15 pct.) fra de danske aktier, som kommer til at indgå
på aktiesparekontoen.
I det omfang personer har investeret i beviser i investeringsinstitutter med minimumsbe-
skatning, der investerer i danske aktier via deres aktiesparekonto, vil forslaget betyde, at
det opnåede afkast vil blive 15 pct. mindre. Det vil alt andet lige betyde, at beskatnings-
grundlaget for beregningen af skatten på aktiesparekontoen på 17 pct. vil blive lavere end
under de gældende regler.
1
Ved ændringen vil beskatningen svare til, hvis der via aktie-
sparekontoen var investeret i danske aktier via et udenlandsk aktiebaseret investeringsin-
stitut eller et dansk aktiebaseret investeringsselskab.
1
Hvis der fx tages udgangspunkt i et udbytte fra en dansk aktie til investeringsinstituttet på 100 kr., vil der blive indeholdt
kildeskat på 15 kr., hvis L 211 vedtages. De resterende 85 kr. vil tilgå aktiesparekontoen, hvor beskatningen vil udgøre
14,45 kr. (17 pct. af 85 kr.), når indkomsten gøres op ved udgangen af året. Den samlede beskatning af afkastet vil dermed
udgøre 29,45 kr. Efter gældende regler vil denne samlede skattebetaling være 17 kr. under forudsætning af, at investerings-
instituttet har valgt at benytte frikort, hvormed der ikke skal indeholdes kildeskat på udlodninger fra danske aktier.
Side 2 af 2