Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2393305_0001.png
12. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 27. april 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
L 211a - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at fritage udenlandske minimumsbeskattede investeringsinstitutter fra kildeskat på udbytter fra danske selskaber, til skatteministeren
2393305_0002.png
Spørgsmål
Med lovforslaget skærper ministeren beskatningen af danske minimumsbeskattede inve-
steringsinstitutter. Baggrunden for ændringen er et ønske om at foretage en EU-retlig til-
pasning af de danske skatteregler. Kan ministeren bekræfte, at ministeren også kunne
have valgt at løse EU-problemet ved at fritage udenlandske minimumsbeskattede investe-
ringsinstitutter fra kildeskat på udbytter fra danske selskaber, dvs. ved at lade dem blive
beskattet på samme måde som danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter? Mini-
steren bedes i den forbindelse redegøre for det umiddelbare provenutab ved at vælge
denne løsning, dvs. det umiddelbare provenutab ved at fritage udenlandske minimumsbe-
skattede investeringsinstitutter fra kildeskat på udbytter fra danske selskaber.
Svar
Principielt vil de EU-stridige regler kunne bringes i overensstemmelse med EU-retten ved
at gøre de udenlandske investeringsinstitutter skattefri af danske aktieudbytter.
Når regeringen ikke har valgt denne løsning, afspejler det først og fremmest, at den giver
en risiko for, at det danske skatteprovenu fra udbyttekildeskatten fra udenlandske inve-
storer vil blive udhulet i betydeligt omfang.
Det skyldes, at udenlandske investorer lovligt vil kunne undgå den danske kildebeskatning
af aktieudbytter, blot ved at investere i danske aktier via et udenlandsk investeringsinsti-
tut. Det vil sige, at den danske beskatningsret til danske aktieudbytter reelt ville være opgi-
vet. Dette kan i givet fald medføre et mindreprovenu i milliardklassen for det offentlige,
som i givet fald vil skulle finansieres.
Denne vurdering ændres ikke af, at det umiddelbare mindreprovenu forbundet med en
skattefritagelse af udenlandske investeringsinstitutter med minimumsbeskatning vurderes
at være af beskeden omfang. Det skyldes, at der i dag er få udenlandske institutter, som
har valgt minimumsbeskatning, men det må i givet fald forventes at ændre sig, hvis uden-
landske investorer vil kunne undgå dansk kildeskat via disse institutter i fremtiden.
Det er regeringens holdning, at udenlandske investorer i danske selskaber bør betale
dansk udbytteskat. Det gælder også, hvis de ejer de danske aktier via et mellemliggende
investeringsinstitut.
Side 2 af 2