Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 Bilag 11, L 211 A Bilag 11, L 211 B Bilag 11
Offentligt
2389120_0001.png
L211 – Teknisk gennemgang for Folketingets
Skatteudvalg den 6. maj 2021
Lene Schønebeck, Skattechef, Finans Danmark
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0002.png
1.
Hvem investerer i investeringsforeninger?
L211 – Konsekvenser for investorerne
EU-Domstolen har talt – hvad er mulighederne?
Agenda
2.
3.
Bilag 1: Udbytteskatter i andre EU/EØS lande
27.05.2021
2
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0003.png
Investeringsforeninger anvendes bredt af alle
indkomstgrupper (2.-9. indkomstdecil), jf. graf.
Investeringsforeninger anvendes oftere i forhold til
direkte investeringer i aktier bl.a. som følge af
risikospredningen.
Registertal viser, at 5. indkomstdecil i gennemsnit
har 50.000 kr. investeret i investeringsforeninger.
200%
160%
120%
100%
80%
40%
0%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hvem investerer i
investerings-
foreninger?
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Indkomstdeciler
Aktier ift. investeringsforeninger (højre akse)
Andel m. investeringsforeninger
Kilde: Registerdata fra Danmarks Statistik
27.05.2021
3
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0004.png
L211 – Konsekvenser
for investorerne
L211 forringer det eneste investerings-
produkt, som er realisationsbeskattet.
Mange investorer har en forkærlighed for
realisationsbeskatning.
L211 skævvrider forholdet mellem direkte
investering og investering via
investeringsinstitutter.
L211 forringer mulighederne for
risikospredning – det har en ulige virkning
for indkomstgrupper.
L211 skaber to grupper af investorer –
begge grupper taber
Dem der bliver og får forringet deres afkast
efter skat – typisk småsparerne, som ikke har
formue til at sikre den fornødne risikospredning
ved direkte investering. De taber mest.
Dem, der dropper danske aktier via
investeringsinstitutter. Enten går de over i
udenlandske aktier via investeringsinstitutter,
eller de køber danske aktier direkte – typisk de
mere velhavende, som har formue til selv at
sikre en risikospredning.
L211 har konsekvenser for forskellige
skattemiljøer
Frie midler
Aktiesparekonti
Pensionsmidler
27.05.2021
4
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0005.png
Frie midler
Før
Efter
Investor
Investor
Skat
27%
Udbytte
62,05 kr.
IMB
Udbytte
85 kr.
DK aktie
Skat
15%
Skat
27%
L211-Konsekvenser
for frie midler
Udbytte
73 kr.
IMB
Udbytte
100 kr.
DK aktie
Skat
0%
Merbeskatning af danske udbytter – 10,95%
27.05.2021
5
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0006.png
Aktiesparekonti
Før
Efter
Investor
(ASK)
Investor
(ASK)
Skat
17%
Udbytte
70,55 kr.
IMB
Udbytte
85 kr.
DK
aktie
Skat
15%
Skat
17%
L211-Konsekvenser
for aktiesparekonti
Udbytte
83 kr.
IMB
Udbytte
100 kr.
DK
aktie
Skat
0%
Merbeskatning af danske udbytter – 12,45%
27.05.2021
6
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0007.png
Pensionsmidler
Før
Efter
Investor
(Pension)
Investor
(Pension)
Skat
15,3%
Udbytte
72,00 kr.
IMB
Udbytte
85 kr.
DK aktie
Skat
15%
Skat
15,3%
L211-Konsekvenser
for pensionsmidler
Udbytte
84,70 kr.
IMB
Udbytte
100 kr.
DK aktie
Skat
0%
Merbeskatning af danske udbytter – 12,70%
27.05.2021
7
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0008.png
Allerede i dag merbeskattes
udenlandske udbytter i danske
investeringsinstitutter.
L211 udvider problemet til også at
gælde danske udbytter – hvorfor
er det særligt problematisk?
L211 – Ændring af
rammevilkår
Man forringer rammevilkårene for
eksisterende investeringsinstitutter
med
danske
aktier.
Investeringsinstitutter med
udenlandske
aktier er oprettet
efter dobbeltbeskatning opstod
(rammevilkårene var kendt) og
tilbyder investorerne muligheder
for tilbagesøgning af udenlandske
udbytteskatter, som man selv skal
stå for, hvis man investerer direkte.
Bemærk, at dobbeltbeskatningen
her er lavere gennemsnitligt end
den bliver i aktieafdelinger med
danske aktier som følge af, at
mange lande har 0-skat til
investeringsforeninger.
27.05.2021
8
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0009.png
Overordnet to veje
EU-Domstolen har talt
– hvad er
mulighederne?
Frikort til
både
danske og
udenlandske
institutter
Skat i danske
og
udenlandske
institutter
Dansk Industri
Skatteministeriet
27.05.2021
9
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0010.png
Prioriteret rækkefølge
1.
Frikort til både danske og udenlandske
institutter
som forsøgsordning med løbende
overvågning og serviceeftersyn efter 1 år.
Lempelsesmodel
– investorerne får lempelse
for den skat, som investeringsinstituttet har
betalt – institutterne har data.
Skatteministeriet siger, at det bryder med
grundlæggende principper og kan være en
glidebane.
Lavere medregningsprocent
– udlodninger
fra investeringsinstitutterne medregnes på
selvangivelsen med en lavere procent end
100.
Skatteministeriet siger, at forslaget er for
bredt og kompensationen ikke vil blive ret
stor. Skatteministeriet mener også, at
kompensationen skal dække investeringer i
investeringsselskaber omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 19 af
hensyn til EU-retten. Finans Danmark er ikke
enige heri, da det bør være muligt at
afgrænse til de minimumsbeskattede
investeringsinstitutter, da også udenlandske
institutter kan vælge denne status.
2.
EU-Domstolen har talt
– hvad er
mulighederne?
3.
27.05.2021
10
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0011.png
4.
EU-Domstolen har talt
– hvad er
mulighederne?
Bagatelgrænse for medregning af udbytter
fra aktiebaserede minimumsbeskattede
investeringsinstitutter:
Skatteministeriet har i
deres høringsnotat afvist dette forslag ud fra
en forkert præmis om, at Finans Danmark
ønskede en bundgrænse for udbytter ind i
investeringsinstituttet i forbindelse med
opgørelsen af minimumsindkomsten.
Forslaget fra Finans Danmark går imidlertid
ud på en bagatelgrænse for udbytter fra
investeringsinstitutter til den endelige
investor.
Skatteministeriet tilkendegiver i
høringsnotatet, at kompensationen også
skal gives til udenlandske investerings-
institutter, hvorfor det også ville skulle
udbredes til investeringsselskaber omfattet
af aktieavancebeskatningslovens
§19.
Finans Danmark er uforstående over for
denne bemærkning, da både udenlandske
og danske investeringsinstitutter har
mulighed for at vælge beskatning som
minimumsbeskattet.
27.05.2021
11
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0012.png
Bilag
27.05.2021
12
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0013.png
Land
Belgien
Cypern
Estland
Udbytteskattesats for
investeringsforeninger*
15%, jf. DBO
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
15%
Bilag 1:
Udbytteskatter i
andre EU/EØS-lande
Finland
Frankrig
Grækenland
Irland
Italien
Luxembourg
*0% kan forekomme enten som følge af generel fritagelse for udbytteskat
eller som følge af særlig fritagelse for investeringsforeninger
27.05.2021
13
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0014.png
Land
Malta
Nederlandene
Udbytteskattesats for
investeringsforeninger*
0%
15%
10%, jf. DBO
1%
0%
15%, jf. DBO
15%, jf. DBO
0%
Bilag 1:
Udbytteskatter i
andre EU/EØS-lande
Portugal
Spanien
Sverige
Tyskland
Østrig
Norge
*0% kan forekomme enten som følge af generel fritagelse for udbytteskat
eller som følge af særlig fritagelse for investeringsforeninger
27.05.2021
14
L 211a - 2020-21 - Bilag 11: Oplæg fra Finans Danmark anvendt under ekspertmøde den 6. maj 2021
2389120_0015.png
Kontaktoplysninger
Lene Schønebeck
[email protected]
5131 8717
27.05.2021
15