Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 , L 211 A , L 211 B
Offentligt
2393314_0001.png
12. maj 2021
J.nr. 2018 - 2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 211 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investe-
ringsinstitutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse for selvejende ple-
jehjem og plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde
m.v., indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og
kontoført af en udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud
mod hold af mink m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 6. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 211 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om at sikre, at personer i nulskattelande ikke fremover får øgede muligheden for at betale mindre end 27 pct. i udbytteskat, til skatteministeren
2393314_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvilke mulige løsninger der kan sikre, at personer i nul-
skattelande ikke fremover med lovforslaget får øgede muligheden for at betale mindre
end 27 pct. i udbytteskat.
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU L 211
spm. 23, så indebærer lovforslaget ikke, at fy-
siske personer, der ikke er hjemmehørende i en stat, som udveksler oplysninger med de
danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoveroverenskomst eller en anden inter-
national overenskomst eller konvention eller en administrativt indgået aftale om bistand i
skattesager, får en øget mulighed for at betale mindre end 27 pct. i udbytteskat. Tværti-
mod sikrer lovforslaget, at der altid vil ske en dansk beskatning af danske aktieudbytter,
når personer, der ikke er hjemmehørende i Danmark, investerer i danske aktier via et
dansk investeringsinstitut med minimumsbeskatning.
Det er vurderingen, at den bedste og mest proportionale måde at sikre, at udenlandske in-
vestorer, der investerer i danske aktier via et investeringsinstitut, bliver beskattet af danske
aktieudbytter, er ved at pålægge investeringsinstituttet en skattepligt af de oppebårne dan-
ske aktieudbytter. Når satsen er på 15 pct., så er begrundelsen, at denne sats i langt de fle-
ste tilfælde svarer til udbyttebeskatningen, hvis investor havde investeret direkte i danske
aktier i stedet for via et investeringsinstitut.
Hvis personer, der er hjemmehørende i stater, som ikke har indgået en aftale med Dan-
mark om udveksling af oplysninger, skal undergives en højere beskatning end de 15 pct.,
der betales af investeringsinstituttet, kunne dette fx gøres ved at indføre en udbyttetillægs-
skat, således at disse investorer fx samlet set skal betale 27 pct. Hvis denne tillægsskat ikke
skal gøre investering i udenlandske aktier via danske investeringsinstitutter meget dyrere,
vil det dog kræve, at det kan isoleres, hvor stor en del af udbyttet fra investeringsinstitut-
tet, der stammer fra danske aktieudbytter. Herudover bemærkes, at henset til, at det er de
færreste lande, der har regler om begrænset skattepligt af aktieavancer, vil fokus for en så-
dan investor dog formentlig fortrinsvis være rettet mod at opnå et afkast via realiserede
aktieavancer fremfor gennem en løbende udlodning. Det vil således være forholdsvis
nemt at undgå en sådan eventuel tillægsskat.
Side 2 af 2