Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 Bilag 2, L 211 A Bilag 2, L 211 B Bilag 2
Offentligt
2375080_0001.png
16. april 2021
J.nr. 2018-2626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedr. L 211 - forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investeringsinsti-
tutters beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse af selvejende plejehjem og
plejeboliger, forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde, indberet-
ning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført af
udenlandsk kontofører og ændringer som følge af det midlertidige forbud mod hold af
mink m.v.)
Til udvalgets orientering vedlægges et supplerende høringsskema samt de modtagne hø-
ringssvar vedrørende tre nye elementer i lovforslaget i form af ændringer som følge af det
midlertidige forbud mod hold af mink.
I forbindelse med høringen af de tre nye elementer er der desuden indkommet et yderli-
gere høringssvar fra Dansk Erhverv vedrørende de dele af lovforslaget, der vedrører skat-
tefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger samt forhøjelse af det skattefrie bund-
fradrag for ydelser fra sociale fonde m.v. Dette høringssvar er også vedlagt og indarbejdet
i det supplerende høringsskema.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv (DE)
Selvejende plejehjem og -boliger
DE kvitterer for intentionen om at
skabe lighed i beskatningen mel-
lem offentlige plejehjem og selv-
ejende plejehjem og selvejende -
boliger. En lighed der ifølge DE
bør udbredes til også at omfatte de
private velfærdsaktører, så alle le-
verandører skattemæssigt stilles
lige.
Baggrunden for skattefritagelsen af
en række selvejende institutioner i
den gældende bestemmelse er et
ønske om at ligestille de i bestem-
melsen nævnte selvejende instituti-
oner skattemæssigt med tilsva-
rende statslige og kommunale in-
stitutioner. Kendetegnende for
disse selvejende institutioner er, at
de ikke forfølger et privatøkono-
misk formål, idet overskuddet ude-
lukkende kan anvendes til opfyl-
delse af institutionens formål.
Med den foreslåede udvidelse med
selvejende plejehjem og -boliger
udvides skattefritagelsen således
alene med en række selvejende in-
stitutioner, der varetager tilsva-
rende formål som de institutioner,
der allerede er fritaget for beskat-
ning.
Forhøjelse af det skattefrie bundfradrag
for ydelser fra sociale fonde m.v.
DE finder det positivt, at forslaget
lægger op til at forhøje det skatte-
frie bundfradrag for ydelser til per-
soner fra godkendte fonde, der
støtter socialt eller sygdomsbe-
kæmpende arbejde. Fradragsmulig-
heden bør imidlertid gælde uanset
om den sociale eller sygdomsbe-
kæmpende aktivitet foregår i regi
af et kommunalt, selvejende eller
en privat aktør.
Efter ligningslovens § 7, nr. 22,
kan en person skattefrit modtage
ydelser på op til 10.000 kr. inden
for et kalenderår fra en godkendt
fond, stiftelse, forening m.v., hvis
formål er at støtte socialt eller syg-
domsbekæmpende arbejde. Den
foreslåede forhøjelse af det skatte-
fri bundfradrag ændrer ikke på,
hvilke fonde mv., der kan godken-
des.
Side 2 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
DI har ingen bemærkninger til de
foreslåede bestemmelser.
Erhvervsstyrelsen Om-
råde for bedre Regulering
(OBR)
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr., hvorfor de ikke
kvantificeres nærmere.
FSR
danske revisorer
FSR finder, at det er en hensigts-
mæssig måde, hvorpå Skattemini-
steriet imødekommer de skatte-
mæssige problemstillinger, som
minkavlerne kan risikere at stå i.
Landbrug og Fødevarer
(L&F)
L&F er overordnet set positive
over for lovforslaget, hvor der fo-
reslås en række skattemæssige æn-
dringer vedrørende de minkavlere
og minkafhængige følgeerhverv,
der er omfattet af forbuddet mod
minkhold frem til 31. december
2021.
Boafgiftsloven
L&F finder det rimeligt, at mink-
avlere, der i løbet af de sidste tre år
har foretaget et generationsskifte,
ikke bliver ramt af det 3- årige ejer-
tidskrav med den konsekvens, at
bo- og gaveafgiften forhøjes.
Det fremgår af lovforslaget, at reg-
lerne skal have virkning for over-
dragelser, der er gennemført den
29. december 2020 eller senere.
Afhængig af en konkret vurdering
Det kan bekræftes, at det ikke an-
ses for en overdragelse, der med-
fører afgiftsforhøjelse, at en mink-
besætning er slået ned før den 29.
Side 3 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan salg af enkeltaktiver medføre
en afgiftsforhøjelse, og L&F an-
moder i den forbindelse om, at det
bekræftes, at det ikke betragtes
som en overdragelse, der medfører
en afgiftsforhøjelse, at f.eks. mink-
besætningen blev slået ned før 29.
december 2020.
december 2020 som led i myndig-
hedernes håndtering af covid-19.
Af lovforslagets afsnit 2.4.2 frem-
går det, at der ved minkafhængige
følgeerhverv forstås selvstændigt
erhvervsdrivende, der er afhængige
af minkavl for at kunne drive deres
forretning. L&F foreslår, at be-
stemmelsen også omfatter minkaf-
hængige følgeerhverv, der drives
som et selskab.
Forslaget til ændring af boafgifts-
loven skal også finde anvendelse
for følgeerhverv, der drives i sel-
skabsform. Lovforslagets bemærk-
ninger er ændret, idet udtrykket
”selvstændigt” er udgået.
Virksomhedsordningen
L&F er positive over for, at mink-
avlere, som ikke længere kan holde
mink, får mulighed for inden for 2
år fortsat at anvende virksomheds-
ordningen (fremfor ellers 1 år).
Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri har imidlertid
meldt ud, at de sidste taksationer
først forventes afsluttet i 2024.
Endvidere må det forventes, at
nogle erstatningsudmålinger først
bliver afsluttet efter retssager ved
domstolene. Der vil derfor være
minkavlere, der efter 2 år fortsat
står i en uafklaret økonomisk situ-
ation, og hvor der dermed kan
være usikkerhed om, hvorvidt de
kan opstarte en anden virksomhed.
L&F foreslår derfor, at en minkav-
ler, der har anvendt virksomheds-
skatteordningen, kan anvende
Efter virksomhedsskattelovens §
15, stk. 2, kan selvstændigt er-
hvervsdrivende, der er ophørt med
at drive virksomhed, fortsætte med
at anvende virksomhedsordningen
uden ophør, hvis den skattepligtige
overtager eller starter en anden
virksomhed inden udløbet af det
efterfølgende indkomstår. Det er
en betingelse, at den regnskabs-
mæssige opdeling i en virksom-
hedsøkonomi og en privatøko-
nomi opretholdes i hele perioden
fra ophøret og frem til tidspunktet
for opstart af ny virksomhed. Fri-
sten for opstart af ny virksomhed,
hvis virksomhedsordningen skal
kunne anvendes uden ophør, fin-
der også anvendelse, selv om de
økonomiske konsekvenser af virk-
somhedsophøret for den selvstæn-
digt erhvervsdrivende endnu er
Side 4 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
denne ordning frem til det efter-
følgende år efter afslutningen af
den endelige erstatningsudmåling.
Dvs. hvis en erstatningsudmåling
finder sted i indkomståret 2024, så
kan minkavleren anvende virksom-
hedsskatteordningen frem til og
med indkomståret 2025. L&F be-
mærker, at det naturligvis skal være
en betingelse for at bruge virksom-
hedsordningen til udløbet af det
efterfølgende indkomstår, at den
selvstændiges økonomi er opdelt
regnskabsmæssigt i en virksom-
hedsøkonomi og en privatøko-
nomi, og at denne opdeling er op-
retholdt i hele ophørsåret.
uafklarede, f.eks. som følge af ver-
serende retssager.
Hensigten med den foreslåede for-
længelse af fristen for opstart af ny
virksomhed er ikke, at de berørte
personer
i modsætning til alle
andre selvstændigt erhvervsdri-
vende
fortsat skal kunne an-
vende virksomhedsordningen
uden ophør, helt indtil der forelig-
ger en endelig og fuldstændig af-
klaring af de økonomiske konse-
kvenser af virksomhedsophøret.
Forslaget tager derimod hensyn til,
at der var tale om et pludseligt og
uforudseeligt virksomhedsophør
som følge af offentligretlig regule-
ring, hvor der har været tvivl om,
hvordan de berørte personer ville
blive kompenseret, hvilket har
kunnet skabe særlig usikkerhed for
de berørte personer om deres
fremtidige økonomiske situation.
Der er den 25. januar 2021 indgået
en aftale mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet), Venstre, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Liberal Alliance om erstatning m.v.
til minkavlerne og følgeerhverv be-
rørt af covid-19. De regler, der ud-
mønter denne aftale, er enten alle-
rede fastsat eller forventes fastsat
inden for få måneder. Det er der-
for vurderingen, at den foreslåede
forlængelse med 1 år af fristen for
opstart af ny virksomhed fuldt ud
tager hensyn til de særlige forhold,
der gør sig gældende for de berørte
minkavlere m.fl.
Side 5 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Omvendt betalingspligt i momsloven
L&F noterer sig, at Skatteministe-
riet ønsker omvendt betalingspligt
i forbindelse med udbetaling af
momspligtige leverancer til mink-
avlerne, da de finder, at der ellers
vil være risiko for, at momsen ikke
vil blive indbetalt til Skatteforvalt-
ningen. Det fremgår af lovforsla-
get, at betaling for arbejdsydelser i
forbindelse med aflivning, bort-
skaffelse og destruktion af mink
samt rengøring og desinfektion af
bedriften ikke er omfattet af for-
slaget, da udbetalingen af disse er
begyndt. L&F anmoder om, at det
tydeliggøres, hvilke ydelser der vil
være omfattet af omvendt beta-
lingspligt, da betaling for disse
ydelser således først forventes ud-
betalt efter 1. juli 2021, hvor loven
træder i kraft.
Hvis der er tale om betaling for le-
vering af en momspligtig ydelse el-
ler vare, vil disse være omfattet af
den foreslåede regel om omvendt
betalingspligt i de situationer, der
er beskrevet i lovforslaget.
Såfremt der er tvivl om, hvorvidt
en konkret betaling er momspligtig
eller ej i henhold til gældende
momsregler, kan Skattestyrelsen
hjælpe med afklaring heraf.
SEGES
Boafgiftsloven
SEGES finder overordnet, at be-
mærkningerne til forslagene giver
en god beskrivelse af betydningen
og virkningen af tilføjelserne til
boafgiftslovens § 1b, stk. 2, og §
23b, stk. 2, hvor der er tale om at
virksomheden er erhvervet med
nedsat afgift.
SEGES bemærker, at det ved lov
nr.1589 i 2019 i boafgiftslovens §
1, stk. 4, blev indført, at der i boer
efter personer, der ikke efterlader
sig afkom, kan udloddes virksom-
hed uden at skulle betale tillægsbo-
afgift, såfremt betingelserne i § 1a,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og 3, er op-
fyldt. § 1, stk. 4, 2. pkt., fastlægger
Side 6 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der skal betales tillægsboafgift,
såfremt de sker videreoverdragelse
inden 3 år. § 1, stk. 4, henviser til,
at § 1b, stk. 2 og 3 finder tilsva-
rende anvendelse.
For personer som ikke har afkom,
blev der indført en helt tilsvarende
mulighed i § 22, stk. 5, for at over-
drage en virksomhed med gaveaf-
gift, såfremt betingelserne i § 23,
stk. 1. 1. pkt., og stk. 2 og 3, er op-
fyldt. Også her bortfalder gaveaf-
gift for den del af gaven, som in-
den 3 år bliver videreoverdraget. §
22, stk. 5, henviser til, at § 23b, stk.
2 og 3, finder tilsvarende anven-
delse.
Det anmodes på den baggrund
om, at det bekræftes, at personer,
som har erhvervet en minkfarm el-
ler en virksomhed i følgeerhvervet,
uden at betale tillægsboafgift med
hjemmel i § 1, stk. 4, henholdsvis
har betalt gaveafgift med 15 pct.
med hjemmel i § 22, stk. 5, heller
ikke vil blive omfattet af genbereg-
ningen ved afståelse som følge af
lov nr. 2185 af 29 december 2020.
Det kan bekræftes, at afdødes eller
gavegivers søskende eller disses
børn og børnebørn, der har er-
hvervet virksomheden til nedsat
afgift, fordi afdøde eller gavegiver
ikke havde afkom, ligeledes er om-
fattet af forslaget, således at der
ikke skal ske afgiftsforhøjelse efter
boafgiftsloven ved overdragelse in-
den for 3-årsperioden, hvis over-
dragelsen sker som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink.
SEGES henviser til, at det i be-
mærkningerne er anført, at der ved
minkafhængige følgeerhverv for-
stås selvstændigt erhvervsdrivende,
der er afhængige af minkavl for at
kunne drive deres forretning. SE-
GES anmoder om, at det bekræf-
tes, at de foreslåede bestemmelser
i boafgiftslovens § 1b, stk. 2, 4.
pkt., henholdsvis § 23b, stk. 2, 4
Der henvises til kommentarerne til
Landbrug & Fødevarer.
Side 7 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pkt., vil skulle finde anvendelse,
uanset om driften af minkfarmen
eller følgeerhvervet er sket i per-
sonlig regi eller i selskabsform.
SEGES bemærker, at det følger af
forslagets § 12, stk. 6, at de foreslå-
ede ændringer af boafgiftsloven
har virkning for overdragelser,
som finder sted den 29. december
2020 eller senere. Dette dækker ef-
ter SEGES’ opfattelse
ikke det
fulde behov for at undtage for
overdragelser, der skyldes aflivning
som følge af covic-19 situationen i
mink. Dette skyldes at det fremgår
af lovforslag til indførelsen af reg-
lerne om nedsat boafgift, L183
(2016/17), at også delvis afståelse
er omfattet af § 1b, stk. 1, og §
23b, stk. 1. Selve det forhold, at
besætningen er afstået, vil således
medføre delvis omberegning af af-
giften.
Da langt den overvejende del af
besætningerne er slået ned inden
den 29. december 2020, er virk-
ningstidspunktet således ikke dæk-
kende for behovet for minkavlere,
der inden denne dato har slået de-
res besætninger ned som følge af
smitte, som følge af at de har væ-
ret inden for en radius af 7,8 km til
en smittet besætning eller som
følge af regeringens ordre herom.
Uanset om besætningen er slået
ned af den ene eller anden grund,
kan det næppe falde under ”udskil-
les som led i sædvanlig drift af
virksomheden” når det ikke er mu-
Der henvises til kommentarerne til
Landbrug & Fødevarer, hvoraf
fremgår, at det ikke anses for en
overdragelse, der medfører afgifts-
forhøjelse, at en minkbesætning er
slået ned før den 29. december
2020. Når minkbesætningen er
slået ned som led i myndigheder-
nes håndtering af covid-19, er der
ikke tale om, at arvingen eller ga-
vemodtageren har foretaget en hel
eller delvis overdragelse af virk-
somheden.
Side 8 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ligt efterfølgende at sætte en ny be-
sætning ind. SEGES opfordrer
derfor til, at der gives en klar
hjemmel til at også denne afståelse
af besætningen er omfattet af hen-
holdsvis § 1b, stk. 2, 4. pkt, og §
23b, stk. 2, 4 pkt., hvilket mest
hensigtsmæssigt gøres gennem en
tilpasning af virkningsbestemmel-
sen.
Hvis nedslagtning af besætningen
før den 29. december 2020 ikke
udgør en overdragelse, der udløser
genberegning af afgiften, bør dette
fremgå tydeligt af forarbejderne,
således at der ikke efterfølgende
kan opstå tvivl herom.
Virksomhedsskatteloven
SEGES bemærker, at mange
minkavlere har stiftet selskaber,
som har ejet minkdyrene og drif-
ten af minkavl, mens den faste
ejendom og driftsmidlerne har væ-
ret ejet af minkavleren personligt
og er blevet udlejet til selskabet.
SEGES anmoder om, at det be-
kræftes, at de foreslåede regler
også skal finde anvendelse, hvis
minkavlere har anvendt virksom-
hedsordningen i relation til så-
danne udlejningsvirksomheder.
I det omfang der er tale om en ud-
lejningsvirksomhed, der er af-
hængig af minkavl, således at be-
tingelserne for at opnå erstatning
efter de regler, der bliver fastsat
med henblik på udmøntning af af-
talen af 25. januar 2021, er opfyldt,
vil de foreslåede ændringer til virk-
somhedsskatteloven også omfatte
en sådan udlejningsvirksomhed.
SEGES anmoder endvidere om, at
det bekræftes, at hvis det ikke lyk-
kes at opstarte ny virksomhed in-
den for den foreslåede nye frist i §
15, stk. 2, 3. og 4. punkt, vil konto
for opsparet overskud senest
Hvis det må lægges til grund, at en
virksomhed omfattet af forslaget,
der er drevet ved anvendelse af
virksomhedsordningen, er ophørt
den 29. december 2020, kan det
bekræftes, at konto for opsparet
overskud senest vil skulle beskattes
Side 9 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skulle beskattes i det andet ind-
komstår, der påbegyndes efter den
29. december 2020 - altså efter et
ekstra år sammenhold med de nu-
gældende regler.
i det andet indkomstår, der påbe-
gyndes efter den 29. december
2020. Det kan således også bekræf-
tes, at der herved vil blive givet et
ekstra år til opstart af ny virksom-
hed i forhold til de gældende reg-
ler.
SEGES bemærker, at den endelige
fastlæggelse af de tidligere minkav-
leres erstatning kan trække ud i
mange år, og at nogle minkavlere
derfor vil skulle tåle uafklarede
økonomiske forhold i en meget
lang periode. SEGES anser derfor
ikke den foreslåede forlængelse af
fristen til at erhverve anden er-
hvervsvirksomhed og bibeholde
virksomhedsordningen for til-
strækkelig. SEGES anmoder der-
for om, at det overvejes, hvorvidt
det vil være muligt f.eks. at fast-
sætte genstartsfristen for ny virk-
somhed således, at en minkavler,
der har anvendt virksomhedsord-
ningen, fortsat kan anvende ord-
ning frem til det indkomstår, der
følger efter det år, hvor der sker
afslutning af den endelige erstat-
ningsudmåling.
Hvis erstatningsudmålingen er en-
delig i 2024, vil dette indebære, at
anden personlig drevet erhvervs-
virksomhed senest skal være an-
skaffet i 2025, hvis virksomheds-
ordningen herunder beløb på
konto for opsparet overskud, skal
kunne videreføres uden ophør.
Der henvises til kommentarerne til
de tilsvarende bemærkninger fra
Landbrug og Fødevarer.
Omvendt betalingspligt i momsloven
Side 10 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES noterer sig, at arbejdsydel-
ser i forbindelse med aflivning af
mink samt bortskaffelse m.v.,
ifølge forslaget er undtaget fra den
omvendte betalingspligt, idet ud-
betalingen for sådanne ydelser er
påbegyndt.
Efter undtagelsens ordlyd er det
udelukkende arbejdsydelser, der er
undtaget fra den omvendte beta-
lingspligt. Undtagelsen omfatter
således ikke f.eks. varer, der leve-
res i tilknytning til arbejdsydel-
serne. SEGES er opmærksom på,
at der typisk vil være tale om én
samlet leverance, der vil være en
(arbejds)ydelse, også selv om der
måtte indgå øvrige elementer,
f.eks. varer deri. For at imødegå
tvivl om forståelsen af undtagel-
sen, samt for at imødegå eventu-
elle tilfælde, hvor der måtte indgå
øvrige elementer, f.eks. varer, der
momsmæssigt skal behandles sær-
skilt i leverancen, bør det dog efter
SEGES’ opfattelse præciseres, at
undtagelsen også omfatter eventu-
elle varer samt øvrige ydelser, der
leveres i tilknytning til arbejdsydel-
serne. Yderligere kan det overve-
jes, om ordet ”arbejdsydelser” skal
erstattes af en anden benævnelse,
idet ordet ikke synes klart defineret
i relation til øvrige bestemmelser i
momsloven.
Det vurderes ikke nødvendigt at
præcisere, at varer anvendt i for-
bindelse med levering af en ydelse
f.eks. desinfektionsmidler i for-
bindelse med rengøring
moms-
mæssigt behandles samlet, da va-
ren indgår i prisen for ydelsen.
Lovforslagets § 46 c er præciseret
således, at der står ”ydelser” i ste-
det for ”arbejdsydelser”.
SEGES bemærker, at det generelt
bør sikres
f.eks. ved en yderli-
gere uddybning i lovbemærknin-
gerne
at der er helt klare definiti-
oner for, hvilke leverancer fra
Vedrørende forståelsen af ”mink-
afhængige følgeerhverv” henvises
til kommentar om dette ovenfor.
Side 11 af 12
L 211 - 2020-21 - Bilag 2: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2375080_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvilke virksomheder der er omfat-
tet af den omvendte betalingspligt,
herunder også forståelsen af mink-
afhængige følgerhverv”, som
nævnt ovenfor.
Slutteligt finder SEGES, at det bør
overvejes, om der er behov for at
justere momslovens og momsbe-
kendtgørelsens bestemmelser om
fakturering, herunder f.eks. brugen
af afregningsbilag i relation til den
foreslåede ændring.
Regler om omvendt betalingspligt
finder også anvendelse i andre si-
tuationer, hvorfor der ikke vurde-
res at være særskilt behov for æn-
dringer af f.eks. regler om fakture-
ring i relation til det foreslåede nye
område, der omfattes af omvendt
betalingspligt.
Skatterevisorforeningen
SRF
SRF oplyser, at foreningen ikke
har bemærkninger til det frem-
sendte forslag.
Side 12 af 12