Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21, Skatteudvalget 2020-21
L 211 Bilag 12, L 211 A Bilag 12, L 211 B Bilag 12
Offentligt
2393424_0001.png
12. maj 2021
TIL SKATTEMINISTERIET
L211 Genoptagelse-/forældelsesfrist vedr. den EU-retlige tilpasning af foreningsbeskatningen
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, at det er muligt for en udenlandsk almennyt-
tig forening at tilbagesøge for meget indeholdt kildeskat på udbytter, renter af og kursgevinster på
kontrolleret gæld samt royalty, der er erhvervet ret til fra og med den 14. april 2018 (3 år forud for
lovforslagets fremsættelse). At reglerne har været i strid med EU-retten, har efter ministeriets opfat-
telse ikke suspensiv virkning for forældelsesfristen for de omhandlede krav, som der måtte være på
den baggrund.
Vi skal anmode ministeriet om nærmere at redegøre for baggrunden herunder regelgrundlaget for,
at den 14. april 2018 er anført som skæringsdato herunder betydningen af (muligheden for), hvis en
udenlandsk forening ved en ansøgning af 31. marts 2021 og med udgangspunkt i udbytteskattens
uforenelighed med EU-retten har tilbagesøgt udbytteskat vedrørende udbytte erhvervet den 5. april
2018 samt supplerende oplyse seneste frist for at tilbagesøge udbytteskat vedrørende udbytte er-
hvervet den 14. april 2018.
Vi skal samtidigt anmode ministeriet om at overveje, at give de udenlandske foreninger mulighed for
at tilbagesøge endnu ikke tilbagesøgt kildeskat på de omhandlede indtægter som minimum erhver-
vet fra og med den 1. januar 2018. Dette af hensyn til den udbytteskat, der er indeholdt i udbytter på
de børsnoterede selskabers generalforsamlinger i 2018, hvoraf langt de fleste er afholdt forud for
den 14. april 2018. En skæringsdato 1. januar 2018 vil i princippet svare til den skæringsdato, der
gælder for kalenderåret 2018, som er det seneste indkomstår, der vil kunne genoptages efter de al-
mindelige genoptagelsesregler i skatteforvaltningsloven, og som kan søges genoptaget senest 1. maj
2022.
Lovforslaget var jf. Statsministerens december-redegørelse for regeringens lovprogram 2020-21 alle-
rede programsat til første halvdel af januar 2021, efter at lovforslaget uden den senere "minkdel"
blev sendt i høring den 12. oktober 2020, og hvor det i lovforslaget anføres, at
”det [vil] være muligt
at ansøge Skatteforvaltningen om refusion af indeholdt kildeskat på udbytter efter de almindelige
genoptagelsesregler”.
"De almindelige genoptagelsesregler"
synes naturligt at må forstås som reglerne for genoptagelse
efter skatteforvaltningsloven i lighed med, at det fremgår af det fremsatte L211, at investeringsinsti-
tutter, som måtte anse sig for berettiget til en tilbagebetaling af dansk udbytteskat ikke er afskåret
fra at indsende en ansøgning herom efter reglerne i skatteforvaltningslovens § 27. Ministeriet anmo-
des i den forbindelse om at redegøre for, om der i forhold til genoptagelse/forældelse er forskel på
udenlandske foreningers versus udenlandske investeringsinstitutters mulighed for at tilbagesøge
dansk udbytteskat efter reglerne i skatteforvaltningsloven?
Det må lægges til grund, at der kan være udenlandske foreninger, der i oktober 2020 blev klar over,
at de danske regler var i strid med EU-retten, men som ikke har tilbagesøgt danske udbytteskatter
L 211 - 2020-21 - Bilag 12: Henvendelse af 12/5-21 fra KPMG Acor Tax om genoptagelses- og forældelsesfrister vedrørende den EU-retlige tilpasning af foreningsbeskatningen
2393424_0002.png
12. maj 2021
indenfor den 3-årige forældelse i forventning om, at de havde samme rettigheder, som dem, der føl-
ger af de almindelige genoptagelsesregler (1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb), og som
derfor med rimelighed bør indrømmes en rimelig frist til at anmode om tilbagebetaling af udbytte-
skatter vedrørende 2018.
Hvis lovforslaget blev forsinket af grunde, der ikke vedrørte selve den EU-retlige tilpasning af for-
eningsbeskatningen, taler det også for, at skæringsdatoen som minimum fastsættes til den 1. januar
2018 og med en rimelig tilbagesøgningsfrist for endnu ikke tilbagesøgte udbytteskatter.
Hvis lovforslaget i høring således ikke havde været forledende med hensyn til genoptagelsesmulig-
hed, eller hvis det senere lovforslag uden en minkdel var blevet fremsat som annonceret i første
halvdel af januar 2021, så havde de udenlandske foreninger haft mulighed for at reagere i rette tid,
dvs. mulighed for indenfor den 3-årige forældelse at tilbagesøge indeholdt udbytteskat vedrørende
udbytter erhvervet i 2018.
Langt den største del af de børsnoterede selskaber har således udloddet udbytte for 2017 på gene-
ralforsamlinger afholdt i perioden fra medio januar 2018 til den 13. april 2018, og hvor der derfor
ikke vil kunne tilbagesøges udbytteskat ved en skæringsdato 14. april 2018.
Ministeriet anmodes til sammenligning om at redegøre for en dansk forenings (SEL § 1, stk. 1, nr. 6)
mulighed for at blive godskrevet indeholdt udbytteskat af erhvervet udbytte udloddet på en general-
forsamling i februar 2018 herunder genoptagelses- og forældelsesregler til "reparation" af endnu
ikke godskrevet udbytteskat. Redegørelsen ønskes både for foreninger, der er omfattet af oplys-
ningspligten efter skattekontrollovens § 2 og for foreninger, der er fritaget for oplysningspligten efter
skattekontrollovens § 4.
Er det ministeriets opfattelse, at en mulig længere "reparationsfrist" for danske foreninger end for
udenlandske foreninger kan udgøre en forskelsbehandling, der ikke er i overensstemmelse med EU
retten?
I Skatteministeriets overvejelser bør også medtages den suspension af forældelsesfristen, der blev
givet med den EU-retlige reparation i L123 vedtaget den 2. juni 2016, hvor der skete tilpasning i for-
hold til EU-retten med hensyn til visse udgående udbytter med virkning fra 2007.
Med L123 gav man således mellemliggende EU-holdingselskaber, der ikke ansås for retsmæssige
ejere af udbytte mulighed for at tilbagesøge den indeholdte merbeskatning (forskellen op til 27%)
helt tilbage til 2007, hvor forskelsbeskatningen startede.
Er der efter ministeriets opfattelse vigtige grunde til alle omstændigheder taget i betragtning, at
udenlandske almennyttige foreningers tilbagesøgningsmulighed i forhold til danske udbytteskatter
og forældelse skal være mere restriktiv end den som blev givet til ovenstående mellemliggende EU-
holdingselskaber?
Peter Rose Bjare
Partner
2