Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
L 210 Bilag 1
Offentligt
2372641_0001.png
Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet
c/o Postboks 2135 1015
København KBørsgade 4
1215 København K
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
15. februar 2021
J.nr. 21-7268
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0002.png
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0003.png
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0004.png
UFM-JIF - høringssvar
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
UFM FP SFU - Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser
16. februar 2021 12:56
UFM-JIF - høringssvar
Patrizia Marchegiani; Anne Kamper
Forslag til ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner
Kære Thomas Voigt Lund/Jura
Sekretariatet for Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser takker på rådets vegne
for at have fået mulighed for at udtale sig om udkast til lovforslag om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner – Uddannelsesfilialer.
Det fremgår af den vedlagte høringsliste, at de organisationer, foreninger og råd, som kan udpege medlemmer og
tilforordnede til rådet, har mulighed for at afgive selvstændige høringssvar. Hertil kommer, at det nye råd p.t. ikke er
beskikket efter, at beskikkelsesperioden for det gamle råd udløb den 30. april 2020.
Sekretariatet har på den baggrund ikke fundet det relevant at forelægge høringen for rådet.
Med venlig hilsen
Sekretariatet for Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
Stine Glavind Eskesen
Fuldmægtig
Erhvervsakademier, Professionshøjskoler og Maritime Institutioner
Direkte telefon: +45 7231 8364
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø.
Telefon: +45 35446200
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0005.png
Erhvervsakademi Dania
Direktionen
Udarbejdet af:
Anders Graae Rasmussen
Rektor
Mail: [email protected]
Tel: 26285281
Dato: 26. februar 2021
J.nr.: Direktion
Ref.: AGR
Høringssvar
Til: chefkonsulent Louise Kornmaaler og chefkonsulent Thomas Voigt
Lund
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Erhvervsakademi Dania fremsender hermed høringssvar på det tilsendte udkast til forslag til lov om
ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner med høringsfrist den 3. marts
2021.
Overordnet set vil ændringen af loven give et langt bedre og langt mere fleksibelt grundlag for at etablere
uddannelsesudbud uden for de største uddannelsesbyer end modellen med uddannelsesstationer.
Hvis modellen skal få succes med at understøtte en bedre geografisk spredning af videregående
uddannelser, kræver det imidlertid nogle konkrete ændringer ift. kriterierne i de særlige regler, som skal
indgå ved RUVUs behandling af prækvalifikationsansøgninger til disse uddannelsesfilialer.
Kriterium 1 vedr. dokumentation for behov og relevans for nye uddannelser og eller udbud bør afstemmes
efter mere lokale forhold. Hvis der indenfor et givent fagområde som udgangspunkt kan findes fx 12 - 15
gode praktikpladser og efterfølgende job, bør der ikke opstilles et standardkrav om typisk 25 studerende til
optag det første år. Volumenkravet bør også afpasses ift. at et færre antal veluddannede frontløbere kan
være med til at skabe nye jobmuligheder lokalt.
De særlige regler vedr. kriterium 2 om sammenhæng i uddannelsessystemet bør give bedre mulighed for,
at der kan etableres uddannelsesudbud lokalt, når de samme udbud findes på tilgrænsende
uddannelsesinstitutioner i de større byer.
Endelig bør de særlige regler for prækvalificering af en uddannelsesfilial medtage krav om en redegørelse
for, hvordan den ansøgte uddannelsesfilial lever op til kravene om faglige kvalitet som gældende i forhold
til både institutionsakkreditering og evaluering med eksterne eksperter.
Eventuelle henvendelser vedrørende dette høringssvar kan rettes til undertegnede.
Venlig hilsen / Kind regards
-
Anders Graae Rasmussen
Rektor
-
Minervavej 63, DK-8960 Randers SØ
Tel. +45 72291002 / +45 26285281
Mail: [email protected]
-
eaDania.dk
1/1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0006.png
UFM-JIF - høringssvar
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
H enrik Pedersen
1. marts 2021 10:4 3
UFM-JIF - høringssvar
Jørgen W inther ( UFM-AKKR) ; Anette D ørge
Forslag til om ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner ( uddannelsesfilialer)
Til Uddannelses- og forskningsministeriet
Danmarks A kkrediteringsinstitution ( A I) skal hermed kvittere for adgangen til at afgive et høringssvar til lovforslaget
om ændring af akkrediteringsloven angående uddannelsesfilialer.
A I hæfter sig ved, at det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at en uddannelsesfilial ikke i enhver sammenhæng
sidestilles med et egentligt uddannelsessted, og det med lovforslaget ikke er hensigten, at uddannelsesfilialer i alle
tilfælde skal være omfattet af gældende regler
om et uddannelsessted.
I den forbindelse vil A I gøre opmærksom på, at det fremgår af de gældende kriterier for institutionsakkreditering
( kriterium 1, jf. bekendtgørelse nr. 853 af 12. august 2019 ) , at: "
kvalitetssikringsarbejdet omfatter alle
institutionens udbud af videregående uddannelser, herunder de dele af uddannelserne, der gennemføres uden for
institutionen, f.eks. praktik,”
A I skal til overvejelse foreslå, at det i lovforslagets bemærkninger medtages, at kommende uddannelsesfilialer vil
være omfattet af de samme krav til intern og ekstern kvalitetssikring som gælder institutionens uddannelsesudbud i
øvrigt.
Med venlig hilsen
Henrik Pedersen
Områdechef
Rådsbetjening og analyse
Mobil: +4572318829
E-mail:
[email protected]
Danmarks Akkrediteringsinstitution
Bredgade 38
1260 København K
Telefon:
E-mail:
Web:
+45 3392 6900
[email protected]
www.akkr.dk
Læs om Danmarks A kkrediteringsinstitutions
behandling af personoplysninger
1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0007.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
[email protected]
01-03-2021
EMN-2018-02506
1421820
Høringssvar
forslag til ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Danske Regioner har fået forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner i høring.
Danske Regioner bakker op om lovforslaget og er enig i, at alle skal have gode
uddannelsesmuligheder, uanset hvor i landet de bor. Tilgængeligheden til
uddannelse er en vigtig forudsætning for bosætning, vækst og livskvalitet
for borgerne i hele Danmark. Derfor er det en god idé - som foreslået - at give
alle de videregående uddannelsesinstitutioner mulighed for at oprette
uddannelsesfilialer uden for de største uddannelsesbyer.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til formuleringen af selve den korte
lovtekst, men har en række kommentarer og forslag, som der bør tages højde
for i det videre arbejde, enten i forbindelse med den bekendtgørelse, der
skal udarbejdes, eller i selve taxametersystemet.
Generelle bemærkninger:
Der bør skabes økonomi (fx i taxametersystemet) til at oprette og
drive uddannelsesfilialerne, samt relativt attraktive muligheder for at
en uddannelsesfilial kan udvikle sig til et egentligt uddannelses-
udbud. Det skal ikke være således, at en filial nedlægges, når
tidsbegrænsningen udløber, fordi de økonomiske vilkår for at drive
udbuddet videre bliver alt for dårlige.
Tidsbegrænsningen for uddannelsesfilialer bør være minimum 1-2 år
længere end uddannelsens varighed, så der er mulighed for et par
gennemløb af studerende. Det er en vigtig forudsætning, for at
indsatsen og ressourcerne i de første år kan fokuseres på at udvikle
god undervisning, sikre et tæt forhold til de studerende, dialog med
aftagerne samt synlighed ift. at tiltrække studerende mv.
Den foreslåede høring forud for oprettelsen af de enkelte filialer bør
omfatte en bredere kreds, herunder kommuner, regioner og private
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0008.png
arbejdsgivere, da dette kan bidrage til vurderingen af, om det nye
uddannelsesudbud er hensigtsmæssigt.
Der er fortsat relevant at afbalancere hensynet til uddannelses-
muligheder med hensynet til faglig og økonomisk bæredygtighed,
herunder kvaliteten af uddannelsestilbuddet.
Bemærkninger vedr. regionernes rolle:
Regionerne bør i bemærkningerne nævnes på linje med kommuner og
virksomheder, når der refereres til mulige samarbejdsaftaler om f.eks.
praktikpladser eller lokalefællesskaber. Når der er tale om sundheds-
faglig uddannelse, er regionerne naturlige partnere, og det vil ofte være
regionerne, der stiller kliniske uddannelsespladser/praktikpladser til
rådighed eller etablerer lokalefællesskaber. Ligeledes spiller
regionerne en vigtig rolle i forhold til at etablere eller bevare gode
regionale transportmuligheder til en uddannelsesfilial.
Regionsrådet bør som hidtil høres forud for beslutninger om en
professionshøjskoles nedlæggelse af et uddannelsessted, også når dette
har form af en filial. Det er vigtigt fortsat af have decentral indflydelse
på professionshøjskolernes dækning af behovet for udbud af
videregående uddannelser i regionen.
Afslutningsvis vil Danske Regioner understrege, at regionerne - med afsæt i
deres viden og data om kompetencebehovet på de regionale arbejdsmarkeder
- gerne bidrager yderligere til at sikre sammenhæng mellem uddannelsesudbud
og den specifikke efterspørgsel på arbejdsmarkedet, både ift. velfærds-
uddannelserne, men også uddannelser bredt set.
Høringssvaret sendes med forbehold for politisk godkendelse i Danske
Regioners bestyrelse den 4. marts 2021.
Venlig hilsen
Stephanie Lose
Ulla Astman
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0009.png
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0010.png
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0011.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135
1015 København K
København den 2. marts 2021
Høring over forslag til lov om ændring af lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne og Danske SOSU-skoler kvitterer hermed for muligheden for at afgive
høringssvar til Uddannelses- og Forskningsministeriet i høring over forslag til lov om ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer).
Foreningerne ser positivt på lempelserne i dokumentationskravene til blandt andet professionshøjskoler og
erhvervsakademier med hensyn til at oprette udbud af allerede godkendte uddannelser på anden fysisk
lokation end den oprindeligt godkendte. Dette kan på sigt bidrage til et øget udbud af uddannelser også i
tyndt befolkede områder
ikke mindst på velfærdsområdet.
Foreningerne noterer sig i den forbindelse, at det i bemærkningerne til lovforslaget fremhæves, at det er
hensigten fastlægge krav til høring af uddannelsesinstitutioner med lignende uddannelsesudbud i samme
del af landet dels med henblik på at sikre opbakning fra relevante lokale aktører dels for at modvirke en
overudvikling af bestemte uddannelsestyper eller fagområder.
Det er foreningernes anbefaling, at det ved fastsættelse af kravene til disse høringer sikres at også
institutioner, der udbyder grundlæggende erhvervsrettede uddannelser inddrages i processen. Aktiviteten
på disse institutioner udgør en væsentlig del af fødevejen til især de korte videregående uddannelser og i
en række tilfælde vil der kunne opnås en betydelig synergi ved koordinering af placeringerne af nye udbud
af uddannelserne på et givet område
herunder eventuelt skabes muligheder for bæredygtige
samarbejder om etablering af fysiske rammer for disse udbud.
Herudover har foreningerne ingen yderligere bemærkninger til de foreslåede ændringer loven.
Med venlig hilsen
På foreningernes vegne
e.b.
Michael Kümmel
chefkonsulent
Danske SOSU-skoler & Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne
Ny Vestergade 17, 2. sal, 1471 København K
tlf. 42 41 35 01, e-mail:
[email protected]
&
[email protected]
1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0012.png
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
1015 København K
1. marts 2021
Ref.-nr. 2020-5104
Høringssvar vedr.: udkast til forslag til lov om ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannel-
sesfilialer)
Danske Rederier takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr.
ovennævnte udkast til ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer).
I Forslag til Lov om ændring af lov om akkreditering af videregående ud-
dannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer) ser Danske Rederier fremti-
dige muligheder for de eksisterende maritime uddannelser for at udbyde
uddannelsesfilialer, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt. Danske Rede-
rier vil gerne i den forbindelse understrege vigtigheden af, at der ved
prækvalifikation af uddannelsesfilialer indgår en vurdering af uddannel-
sesfilialens bæredygtighed ved at inddrage en betragtning om udbud af
praktikpladser.
Herudover giver det fremsendte ikke anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Anne Windfeldt Trolle
Direktør
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0013.png
Returadresse:
Viden og Strategi, Ekstern Udvikling
Ved Fjorden 6, 6950 Ringkøbing
Sagsbehandler
Sara Jørgensen
Direkte telefon
22 56 36 49
E-post
[email protected]
Dato
1. marts 2021
Sagsnummer
21-005052
Høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune: Forslag til ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
Ringkøbing-Skjern Kommune noterer sig med tilfredshed, at Uddannelses- og
Forskningsministeren med det nye lovforslag ønsker at gøre det nemmere og mere fleksibelt
at oprette uddannelsesfilialer udenfor de store uddannelsesbyer.
Et skridt i den rigtige retning
Ringkøbing-Skjern Kommune har en kommunal strategi om at øge uddannelsesniveauet og
sikre vores mange arbejdspladser kvalificeret arbejdskraft i årene, der kommer. Vores
borgere har langt dårligere uddannelsesmuligheder end andre. Ringkøbing-Skjern Kommune
blandt de kommuner i landet, hvor studerende skal rejse længst for at studere på
videregående uddannelser. Vores borgere flytter sig i gennemsnit 102,7 km. for at få den
uddannelse, de gerne vil have. Som konsekvens heraf er uddannelsesniveauet i Ringkøbing-
Skjern Kommune også lavere end gennemsnittet for landet. Samtidig har vi et erhvervsliv,
som udtrykker, at de hæmmes i deres vækst, fordi de mangler kvalificeret arbejdskraft. Derfor
har vi brug for uddannelse tæt på, og uddannelse som matcher vores arbejdsmarked. Vi anser
lovforslaget som et skridt i den rigtige retning for at sikre dette.
Det kræver ekstra ressourcer at oprette og sikre bæredygtige uddannelsesfilialer
Det er ikke tilstrækkeligt at give nemmere og mere fleksible rammer for at oprette
uddannelsesfilialer. Der er behov for ekstra ressourcer. Både for at understøtte kvaliteten, da
en uddannelsesfilial ofte vil køre med mindre hold. Og for at sikre ressourcer til at danne
lokale netværk og lokalt kendskab blandt virksomheder og potentielle studerende, således at
uddannelsesfilialen bliver bæredygtig på sigt.
Ringkøbing-Skjern Kommune har i dag én af de uddannelsesstationer, som blev oprettet som
forsøgsordning. Det er uddannelsen til markedsføringsøkonom, og den er den eneste
videregående uddannelse i kommunen. I 2018 startede det første hold
markedsføringsøkonomer på uddannelsesstationen i Skjern. Første år med et optag på 10
studerende, så 14 studerende i 2019 og nu 12 studerende i 2020. Flere af de studerende giver
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0014.png
Side 2 af 2
udtryk for, at de ikke ville være gået i gang med en videregående uddannelse, hvis ikke der
havde været denne mulighed for at uddanne sig i et nært studiemiljø.
Vi synes, vi har fået en god opstart og anerkender, at det tager tid at skabe kendskab til en ny
uddannelse og en kultur for at videreuddanne sig lokalt. Dette er især en udfordring i en
kommune som Ringkøbing-Skjern, hvor man altid har skullet rejse langt for at få en
videregående uddannelse. Vi opfordrer til at understøtte denne proces ved at forlænge
bevillingen til de eksisterende uddannelsesstationer og sikre, at der følger ekstra ressourcer
med oprettelsen af nye uddannelsesfilialer.
Tænk også i digital adgang til uddannelse
Vi ønsker, at lovudkastet udvides med, at man fra nationalt hold støtter op et øget udbud af
online uddannelser ved at stille økonomisk incitamenter og/eller krav til
uddannelsesinstitutionerne om i højere grad at udbyde uddannelser digitalt. Ligesom vi
ønsker, at man afsætter midler til forsøgsordninger med lokale studiecentre, der udgør en
lokalt fysisk studiemiljø for online studerende.
Vores arbejdsmarked ændrer sig hele tiden. De kompetencer, virksomhederne har brug for i
dag, er ikke de samme, som om fem år. Derfor har vi i Ringkøbing-Skjern Kommune et fokus
på hvordan vi fleksibelt og løbende kan tilbyde de uddannelsesmuligheder, som vores
arbejdsmarked har brug for ved en kombination af fysiske og online uddannelsesmuligheder.
En fleksibel tilgang til uddannelse kræver at flere uddannelser tilbydes som online studier,
sådan at man ”kan gå ind af døren” uanset hvor man bor i landet. For
at det skal lykkes, skal
uddannelsesinstitutionerne have et økonomisk incitament og måske endda også et krav om at
udbyde deres uddannelser digitalt. En sådant system eksisterer allerede i landene omkring os.
Det kan vi med fordel lade os inspirere af i Danmark.
Juridiske udfordringer i kommunernes engagement
I lovforslaget indgår kommuner som en part i forhold til at sikre bæredygtighed af nye
uddannelsesfilialer. Vi vil i den forbindelse påpege, at det juridisk er svært at finde
lovhjemmel for, at kommunerne må bruge ressourcer på at understøtte et lokalt miljø
omkring videregående uddannelse. Vi opfordrer derfor til, at ministeret undersøger
mulighederne for at ændre lovgivningen, så dette ikke bliver en hindring for kommunernes
opbakning.
Venlig hilsen
Hans Østergaard
Borgmester, Ringkøbing-Skjern Kommune
Lise Juhl Hansen
Fmd, Videnudvalget, Ringkøbing-Skjern Kommune
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0015.png
RKU
Rektorkollegiet
for de Kunstneriske og
Kulturelle Uddannelser
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet, Jura
Att. chefkonsulent Thomas Voigt Lund
E:
[email protected]
2021-02-26
Ændringsforslag til akkrediteringsloven ang. uddannelsesfilialer
RKU henviser til ministeriets høring af 11. februar af udkast til ændringsforslag af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer).
RKU tilslutter sig hermed lovforslag om ændring af Akkrediteringsloven med følgende
bemærkninger:
RKU tilslutter sig lovforslaget om at give hjemmel til prækvalificere udbud af allerede udbudte
uddannelser, således at uddannelsesinstitutioner kan udbyde uddannelser i dele af landet, hvor
dette kan mindske unges afstand til en uddannelse, hvor det kan have positive konsekvenser for
den regionale udvikling - og hvor det giver samfundsøkonomisk mening.
RKU baserer sin tilslutning til lovforslaget på, at det så klart gør oprettelse af nye filialer, eller
’stationer’, betinget af både prækvalificering og af en endelig godkendelse af uddannelses-
og
forskningsministeren.
RKU lægger fortsat principiel vægt på, at - i dette tilfælde - en bedre spredning af videregående
uddannelser ikke fører til et yderligere udbud af uddannelser, der er ens eller er så beslægtede,
at det samlede udbud ikke giver faglig eller samfundsøkonomisk mening.
Med venlig hilsen
Torben Holm
Sekretariatschef
RKU
.
Philip de Langes Allé 10
.
DK-1435 København K
.
e:[email protected]; Tlf. +4541701781
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0016.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
Sagsnr. 21-0700
Vores ref. AKA/bho
Deres ref
Den 2. marts 2021
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(uddannelsesfilialer)
FH takker for muligheden for at afgive høringsvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af
lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (uddannelsesfilialer).
FH bakker op om regeringens ambition om, at alle unge skal have gode
uddannelsesmuligheder, uanset hvor i landet de bor, og FH ser positivt på muligheden for at
kunne oprette uddannelsesfilialer, som under de rette forhold vil kunne bidrage til at styrke
interessen for de videregående uddannelser blandt flere unge.
Gode uddannelsesmuligheder kan bidrage til udvikling og vækst i hele Danmark, ligesom nye
muligheder for at udbyde uddannelser kan hjælpe til at løse rekrutteringsudfordringer inden
for områder, hvor der mangler uddannet arbejdskraft. FH lægger vægt på, at
uddannelsesfilialerne skal udvikles med opbakning fra lokale aktører, så uddannelsesfilialerne
kan blive bæredygtige. Hertil er det vigtigt, at der er et lokalt arbejdsmarked, hvor
dimittenderne efterfølgende kan komme i beskæftigelse.
Det er vigtigt, at der er fokus på at sikre fagligt stærke og attraktive uddannelsesmiljøer. Der
er i dag flere eksempler på, at det kan være svært at rekruttere et tilstrækkeligt antal
studerende til eksisterende uddannelser uden for de større byer. Det kan have betydning for
uddannelsesstedernes muligheder for at skabe nogle stærke faglige miljøer.
Ligeledes tyder erfaringer fra forsøgsordningen med uddannelsesstationer på, at det kan være
svært at tiltrække og fastholde studerende, måske også fordi det typisk kun har været dele af
uddannelsesforløbene, der lægges ud lokalt. Erfaringerne fra uddannelsesstationerne skal
derfor inddrages i arbejdet med udvikling af uddannelsesfilialerne.
Endelig er det vigtigt, at der ikke slækkes på kvalitetssikringen. Uddannelsesfilialerne bør være
underlagt de samme krav om kvalitetssikring, som gælder for de øvrige uddannelsesudbud.
Med venlig hilsen
Nanna Højlund
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura
Att: [email protected]
Sags nr.: 2020-5104
Høringssvar fra Ledernes Hovedorganisation til høring
over forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfili-
aler)
Ledernes Hovedorganisation har den 11. februar 2021 modtaget oven-
nævnte lovudkast i høring.
Ledernes Hovedorganisation har følgende
generelle bemærkninger:
Ledernes Hovedorganisation er enige i regerings ambition med lovforsla-
get om at alle unge skal have gode uddannelsesmuligheder uanset hvor
i landet de bor.
Den foreslåede ordning med uddannelsesfilialer afløser en forsøgsord-
ning om uddannelsesstationer (2017-2021).
Ledernes Hovedorganisation har en række
konkrete bemærkninger
til lov-
forslag, der er nødvendige at afklare inden lovens vedtagelse:
Det er regeringens målsætning at mindske de administrative belastninger
ved at oprettede uddannelsesfilialer med fastsættelse af særlige regler for
prækvalifikation af uddannelsesinstitutionerne eller udbud af en allerede
godkendt uddannelse eller et allerede godkendt uddannelsesudbud.
Det er svært, at se de store forenklinger i prækvalifikationen af uddannel-
sesfilialer end ved en ”normal” prækvalifikation. Lederne skal derfor op-
fordre til en
større forenkling og risikovillighed
ikke mindst set i lyset af at
prækvalifikationen af uddannelsesfilialer er tidsbegrænset.
Lederne skal også
opfordre til en forenkling
af kravet om at ”uddannelses-
institutionen skal sandsynliggøre, at den nye uddannelsesfilial har poten-
tiale til at blive bæredygtig..”. Det kan være en ganske omfattende analyse
eller bygge på uddannelsesinstitutionen generelle markedsafklaring. Det
skal også ses i lyset af, at det også vil være en økonomisk satsning for
den enkelte uddannelsesinstitution at starte en uddannelsesfilial. Det er
derfor en fælles interesse, at uddannelsesfilialer har potentiale til at blive
bæredygtig.
Lederne mener, det bør fremhæves i lovens bemærkninger, at det vil
være ønskeligt
at flere uddannelsesinstitutioner sammen kan søge
om
København
Den 2. marts 2021
Ledernes
Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
1/2
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0018.png
oprettelse af uddannelsesfilialer. Det vil giver større mulighed for at ud-
vikle bæredygtige uddannelsesmiljø uden for de større uddannelsesbyer.
I teksten til lovforslaget er målet med uddannelsesfilialer ensbetydende
med at give en bedre geografisk spredning af videregående uddannelser
uden for de største byer (defineret som København, Odense, Århus og
Ålborg). Åbner det op for at f.eks. VIA-professionshøjskole kan oprette
uddannelsesfilialer i omegnen af Kolding eller Roskilde eller gælder en
regional afgrænsning for de enkelte uddannelsesinstitutioner? Det er
be-
hov en nærmere definition af afgrænsninger af udbud af filialer.
Endelig en afsluttende bemærkning. Det seneste års erfaringer med on-
line-undervisning fra folkeskole til forskerskole stiller spørgsmålstegn ved
om uddannelsesfilialer med fysisk udlægning af undervisning fortsat er
relevant. Lederne skal foreslå, at
der udarbejdes en række modeller, der
bygger på digitale læringsformer,
f.eks. blended learning, hvor dele af un-
dervisningen foreslå på uddannelsesinstitutionen, mens resten af under-
visningen foregår online i filialen eller i hjemmet.
Med venlig hilsen
Thomas Christensen
Uddannelseschef
2/2
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0019.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1015 København K
[email protected]
Akademikernes høringssvar til høring over udkast til for-
slag til lov om ændring af lov om akkreditering af videre-
gående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Akademikerne har fra Uddannelses- og Forskningsministeriet modtaget
høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner til høring. Akademikerne har
udsendt udkastet til høring i medlemsorganisationerne og skal på den
baggrund fremkomme med bemærkninger.
Akademikerne finder udgangspunktet for forslaget om uddannelsesfilia-
ler rigtigt og er derfor også i udgangspunktet positiv overfor forslaget.
Dog har Akademikerne nogle bemærkninger med hensyn til sikring af
kvalitet i uddannelsesudbuddene samt sikring af de studerendes mulig-
heder. Det er vigtigt, at man i ændringen af loven har et mere udtalt
fokus på en sikring af studiemiljøerne på de omtalte uddannelsesfilialer.
Det gælder både i forhold til det sociale, det fysiske og det faglige stu-
diemiljø.
Betydningen af det sociale studiemiljø har afgørende indvirkning på de
studerendes trivsel, tilknytningen til deres studie og dermed deres ud-
bytte på uddannelserne. Det faglige studiemiljø er ligeledes af afgørende
betydning for kvaliteten i uddannelserne og bør derfor sikres et mere
eksplicit fokus og forpligtelse i uddannelsesfilialerne. De studerende på
uddannelsesfilialerne skal have samme adgang til og muligheder for at
være en del af et givtigt fagligt studiemiljø, herunder have adgang til
fysiske faciliteter som uddannelsen fordrer.
På det byggetekniske område kan det fx være BIM-laboratorier, bygge-
materiale-samlinger/biblioteker og andre fysiske løsninger, som under-
støtter undervisningen. Et attraktivt fagligt miljø er ligeledes vigtigt for
at tiltrække og fastholde kompetente undervisere. Med andre ord er en
sikring af både det sociale, det fysiske og det faglige studiemiljø afgø-
rende for kvaliteten i uddannelserne, og det bør derfor vægtes tydelige-
re i ændringen af loven.
Den 2. marts 2021
Sagsnr. S-2021-271
Dok.nr. D-2021-19581
bba/yk
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Endelig finder Akademikerne behov for en bedre sikring af de studeren-
de i det tilfælde, at institutionen ønsker at lukke en uddannelsesfilial.
Ønsket om stor fleksibilitet i forslaget til lovændringen må ikke sætte de
studerende på en uddannelsesfilial i risiko for at være dårligere stillet i
forhold til at modtage undervisning og gennemføre deres studie, fordi
uddannelsesfilialen lukkes.
Med venlig hilsen
Birgit Bangskjær
D: 22495855
E: [email protected]
Side 2 af 2
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0021.png
UFM-JIF - høringssvar
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Simone D alsgaard < sd@ privateskoler.dk>
2. marts 2021 16:06
UFM-JIF - høringssvar
Søren T onnesen L odahl; Karsten Suhr
Forslag til ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner. D anmarks Private Skoler
Til
Uddannelses- og Forskningsministeriet
B ørsgade 4
1215 København K
Vedr. Forslag til ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
I høringsbrev af 11. februar 2021 anmoder Uddannelses- og Forskningsministeriet om eventuelle bemærkninger
vedrørende ovenstående. Foreningen Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier takker for muligheden til
at give vores synspunkter til kende.
Vi har ingen bemærkninger til ændringsforslaget.
På foreningens vegne,
Venligst
Simone Dalsgaard
Chefkonsulent,
Kommunikationsansvarlig
Tlf. + 45 33307927 / + 45 60771719
[email protected]
Ny Kongensgade 15, 3.
1472 København K
1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0022.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
F I OLS T RÆ D E 4 4,
 1.  TH
11 71 KØ B ENHA VN K
T L F.
 +4
5 33 36 98 00
W WW. D KU NI .D K
3. MARTS 2021
J.NR. 21/1023514
SIDE 1/1
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Danske Universiteter takker for ovennævnte udkast, som er modtaget i høring fra
Uddannelses- og Forskningsministeriet den 11. februar 2021.
Udkastet har været sendt i høring hos universiteterne.
Danske Universiteter har modtaget svar fra Københavns Universitet, Syddansk Uni-
versitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet
og Copenhagen Business School.
Universiteterne bemærker, at der skal tages stilling til de studerendes retsstilling i
en situation, hvor en uddannelsesfilial viser sig ikke at være økonomisk bæredygtig.
Der er ligeledes et opmærksomhedspunkt ift. de studerendes retskrav, herunder geo-
grafiske retskrav, hvis der bliver oprettet uddannelsesfilialer.
Derudover er det en vigtig pointe for universiteterne, at oprettelsen af uddannelses-
filialer skal ske med en stærk kobling til de ordinære uddannelsers forskningsmil-
jøer.
For yderligere og mere detaljerede bemærkninger se de vedlagte høringssvar.
Med venlig hilsen
Jesper Langergaard
Direktør
Danske Universiteter
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0023.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Til Danske Universiteter
Høringssvar
Høring: Forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Københavns Universitet takker for muligheden for at afgive bemærkninger
til denne høring.
Det bemærkes indledningsvis, at selvom universiteterne ikke har været
inkluderet i forsøgsordningen med mulighed for oprettelse af
uddannelsesfilialer af allerede eksisterende uddannelsesudbud, der ligger til
grund for nærværende ændring af Lov om Akkreditering, hilser KU
muligheden velkommen og har således kun enkelte bemærkninger til
forslaget.
KU bemærker overordnet, at ønsket om udbredelse af uddannelse uden for
de store uddannelsesbyer og generel regionalisering af uddannelse støttes af
KU. KU vil gerne bidrage aktivt hertil.
Det er positivt, at en uddannelsesfilial oprettes for en begrænset periode,
hvorefter uddannelsesinstitutionen skal tage stilling til, om udbuddet skal
fortsætte, og at etablering af et uddannelsesudbud, dvs. at få godkendt en
uddannelsesfilial som et ordinært uddannelsesudbud, kræver egentlig
prækvalifikation efter de almindeligt gældende regler herom.
Det er også positivt, at uddannelsesfilialer tilsyneladende kan afvikles ”mere
enkelt”, hvis det viser sig, at uddannelsesfilialen ikke er økonomisk
bæredygtig. KU savner dog at få præciseret, om ”mere enkelt” kan betyde,
at en uddannelsesinstitution kan lukke en uddannelsesfilial og overføre
optagne studerende til det ordinære udbud af den samme uddannelse, eller
om en uddannelsesinstitution er forpligtet til at videreføre
uddannelsesfilialen, indtil alle optagne har haft mulighed for at færdiggøre
deres uddannelse inden for maksimal studietid + et år.
17. FEBRUAR 2021
UDDANNELSESSERVICE
FRUE PLADS 1
1168 KØBENHAVN K
DIR
35 33 14 69
[email protected]
REF: TKS
SAG: [SAGSNR.]
DOK.NR.: [DOKUMENTNR.]
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
SIDE 2 AF 2
Hvis sidstnævnte løsning bliver gældende, vil ordningen ikke være attraktiv,
da en uddannelsesinstitution i givet fald risikerer at hænge på en urentabel
uddannelsesfilial i flere år. KU er i den forbindelse opmærksom på, at det
ikke er uden udfordringer at overflytte studerende til den ordinære
uddannelse, hvis det bliver nødvendigt at lukke en uddannelsesfilial, men
det vurderes at være mere hensigtsmæssigt end at skulle videreføre en
urentabel uddannelsesfilial – også for de studerende.
Endelig er det positivt, at en uddannelsesinstitution er forpligtet til at
gennemføre en høring af uddannelsesinstitutioner med lignende
uddannelsesudbud i samme del af landet for at undgå kannibalisering.
KU bemærker afslutningsvis, at udbud af uddannelse skal ske med stor
omtanke og med fokus på at bevare en stærk og tæt kobling til den ordinære
uddannelses forskningsmiljø. Udbud af universitetsuddannelser forudsætter
også en vis volumen, for at et aktivt studiemiljø kan understøtte
uddannelsens udvikling og kvalitet.
Med venlig hilsen
Tine Klovborg Schou
Fuldmægtig
Cand.mag
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0025.png
Danske Universiteter
Rektorsekretariatet
[email protected]
Høring over forslag til lov om ændring af lov om akkre-
ditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Ud-
dannelsesfilialer)
SDU har følgende overordnede bemærkninger til ovennævnte høring.
1. marts 2021
Sagsnr. 21/6859
LIP/jat
SDU anmoder om overordnet at få præciseret, hvilken status et uddannelses-
udbud ved en uddannelsesfilial har ift. at opfylde kriterierne for institutions-
akkreditering, sammenlignet med et ordinært uddannelsesudbud. Dette har
stor betydning for universitetets kvalitetssystem og indretningen af kvalitets-
arbejdet ift. at sikre uddannelsernes kvalitet og relevans.
SDU har endvidere en bemærkning til det sidste afsnit på side 8, hvor det an-
føres, at
”det er endvidere hensigten at fastlægge, at den ansøgende uddan-
nelsesinstitution skal gennemføre en høring af uddannelsesinstitutioner med
lignende uddannelsesudbud i samme del af landet for at undgå uhensigts-
mæssig konkurrence mellem uddannelsesinstitutioner om studerende”.
o
I de tilfælde, hvor en institution i sit høringssvar måtte angive, at den
ansøgende institution ville skabe uhensigtsmæssig konkurrence; an-
moder SDU om en præcisering af, hvilken vægt et sådant høringssvar
vil blive tildelt. SDU efterlyser i denne sammenhæng nogle gennem-
sigtige kriterier for en sådan høring målrettet uddannelsesinstitutio-
ner med lignende uddannelsesudbud i samme del af landet.
SDU anmoder om en præcisering af, hvad der skal forstås med
”samme del af landet”.
[email protected]
T +45 6550 1304
M +45 2137 9022
o
Med venlig hilsen
Lisbeth Broegaard Pedersen
Chefjurist
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
www.sdu.dk
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
Til Danske Universiteter
Jeg skal på vegne af Roskilde Universitet takke for muligheden for at komme med
bemærkninger til lovændring om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Roskilde Universitet bifalder ændringsforslaget og har ikke yderligere bemærkninger.
Mange hilsner
Kasper
Med venlig hilsen
Kasper Hovgaard Storch
Studentermedhjælp/Studerende
Roskilde Universitet
Samfundsvidenskab/Politik og Administration/Kommunikation og Rek
Universitetsvej 1
DK-4000 Roskilde
Telefon: +4546743928
ruc.dk
facebook.com/ruc.dk
twitter.com/roskildeuni
instagram.com/roskildeuniversitet
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0027.png
Til Uddannelses- og Forskningsministeriet
via Danske Universiteter
Studieservice
Fibigerstræde 10
Postboks 159
9100 Aalborg
Sagsbehandlere:
Christina Buhl
Telefon: 9940 7545
Email:[email protected]
Dato: 01-03-2021
Sagsnr.: 2021-402-00145
Aalborg Universitets høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om akkredite-
ring af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Aalborg Universitet (herefter AAU) har modtaget høring over forslag til lov om ændring af lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer). AAU har haft lovforslaget i høring ved relevante
parter i organisationen og har på den baggrund følgende bemærkninger til lovforslaget:
Det fremgår af lovforslaget:
”Det er derfor umiddelbart hensigten med den foreslåede bemyndigelse i § 20 stk.
2 at fastsætte regler om, at uddannelsesfilialer kun kan etableres uden for de fire store uddannelsesbyer, dvs.
København (forstået som de storkøbenhavnske kommuner), Aarhus, Odense og Aalborg.”
AAU vurderer, at der er et opmærksomhedspunkt vedrørende Esbjerg. Det skyldes at der i Esbjerg allerede er
to universiteter (SDU og AAU), der udbyder en række forskellige uddannelsesudbud.
AAU finder det positivt, at der stilles krav om dokumentation for, at filialen er samfundsøkonomisk, uddannel-
sespolitisk hensigtsmæssig samt at der er lokal involvering. I den forbindelse vil AAU opfordre til, at andre ud-
bydere af samme uddannelse eller nærtbeslægtede uddannelser bliver høringspart, når der søges om opret-
telse af uddannelsesfilial.
Endelig vurderer AAU, at der er nogle konkrete opmærksomhedspunkter i forbindelse med udmøntningen af
lovforslaget på bekendtgørelsesniveau. AAU vurderer i den forbindelse, at det er væsentligt at være opmærk-
somme på de studerendes retsstilling i situationer, hvor en uddannelsesfilial lukkes før tid. Det er endvidere
vigtigt, at der tages stilling til håndteringen af retskrav (herunder geografisk retskrav) i de situationer, hvor der
er oprettet uddannelsesfilialer. Endelig finder AAU det væsentligt, at der tages stilling til håndteringen af de situ-
ationer, hvor ”hoveduddannelsen” lukkes, men uddannelsesfilialen ønskes bibeholdt.
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0028.png
AAU ser frem til at modtage bekendtgørelsen om udmøntningen af godkendelsen af uddannelsesfilialerne i hø-
ring.
Med venlig hilsen
Lone Vestergaard
Studiechef
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0029.png
Danske Universiteter
Fiolstræde 44, 1. th.
DK 1171 København K
Att.
Annika Yderstræde
Svar på høring over Forslag til lov om ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har den 14. februar 2021 fra Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet modtaget ovennævnte udkast til Forslag til lov
om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Indledningsvist ønsker DTU at tilkendegive, at universitetet støtter op om regerin-
gens ønske om, at alle skal have gode uddannelsesmuligheder, uanset hvor i lan-
det de bor. Universitetet finder det også positivt, at der nu åbnes op for, at universi-
teterne på lige fod med erhvervsakademierne og professionshøjskolerne får mulig-
hed for at oprette og udbyde uddannelsesfilialer i områder af Danmark, hvor der er
behov, ligesom det er positivt, at uddannelsesinstitutionen selv kan beslutte, hvilke
dele af en uddannelse der gennemføres på en uddannelsesfilial, hvilke dele der
gennemføres på en andet campus, og hvilke dele der gennemføres fleksibelt på
anden vis.
DTU ønsker afslutningsvis også at bemærke, at der fremadrettet er opmærksom-
hed på, at lovforslaget ikke fører til oprettelse af uddannelsesfilialer i de store byer.
Dette fremgår allerede af bilaget til lovforslagsteksten, men det er vigtigt, at der
ikke sker et skred på dette område.
DTU har ikke kommentarer til selve forslaget om lovændringen.
Venlig hilsen
22. februar 2021
Journal nr. 11/01792
chtra
CVR-nr. DK 30 06 09 46
Lars D. Christoffersen
Dekan
Danmarks Tekniske Universitet
Ledelse og Administration
Anker Engelunds Vej 1
Bygning 101
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. 45 25 25 25
Dir. 45257825
Fax 45 88 17 99
[email protected]
www.dtu.dk
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0030.png
Danske Universiteter
1. marts 2021
Copenhagen Business School
Uddannelse og Kvalitet
Solbjerg Plads 3
2000 Frederiksberg
HØRINGSSVAR: FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM AKKREDITERING AF VIDEREGÅENDE
UDDANNELSESINSTITUTIONER
CBS takker for muligheden for at fremsende høringssvar vedr.
ovenstående.
CBS har ingen indvendinger mod forslaget, men ønsker at udtrykke
bekymring for, om forslaget kunne medføre en slækkelse af kravet om
faglig forankring af universitetsuddannelserne.
CBS er imidlertid frem til en afklaring af, om forslaget vil have betydning
for den geografiske udbredelse af retskravet.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står vi naturligvis gerne til
rådighed.
Side 1 / 1
Venlig hilsen
Karin Tovborg Jensen
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0031.png
Høringssvar
2.. marts 2021
Ref.: JCH/CLN
J.NR.: 2015-0073/203855
Danske Professionshøjskoler
Vester Voldgade 107
1552 København V
Tel. 3338 2200
[email protected]
danskeprofessionshøjskoler.dk
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
1015 København K
Att.
Høringssvar: Lovforslag om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Danske Professionshøjskoler takker for indkaldelsen til høring over udkast til
lovforslag om af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(Uddannelsesfilialer). Danske Professionshøjskoler har følgende bemærkninger:
Indledningsvist er det positivt, at der kommer en afklaring på
uddannelsesstationernes fremtid, og at uddannelsesfilialerne får en klar og
præcist beskrevet ramme for opstart, drift og eventuel nedlukning. Det er
ligeledes positivt, at omfanget af prækvalifikation med lovforslaget mindskes
sammenlignet med ordinære uddannelsesudbud.
Til 1: Indledning
Der er behov for at præcisere, om der alene er tale om grunduddannelser, eller
om lovforslaget også omfatter diplom- og akademiuddannelser. Derudover kan
der med fordel præciseres, hvad begrebet
bæredygtige uddannelser
betyder,
altså hvor vidt det forstås som økonomisk bæredygtigt, om det er ift. et stabilt
optag af studerende, kvaliteten i udbuddet eller andet.
Det fremgår af lovforslaget, at ”ordningen
skal være fleksibel, så
uddannelsesinstitutionerne frit kan tilrettelægge, hvor meget undervisning, der
skal gennemføres ved uddannelsesfilialen (…) eller (..) på anden vis”.
Det vil være
hensigtsmæssigt at præcisere, om der bliver et minimumskrav til antal ECTS, der
skal gennemføres på filialen, om der bliver krav til fysisk tilstedeværelse, om noget
kan tilrettelægges som onlineundervisning og lignende.
Til afsnit 2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
I lovforslaget gives uddannelses- og forskningsministeren ret til at fastsætte
særlige regler for prækvalifikation mv. for uddannelsesfilialer. Det er i praksis
udmøntningen af disse regler, der kan blive væsentlige for
professionshøjskolerne, og professionshøjskolerne efterspørger derfor
inddragelse i den konkrete udmøntning af særlige kriterier for prækvalifikation
og andet vedrørende uddannelsesfilialer.
Der er et opmærksomhedspunkt ift. prækvalificering af nye uddannelsesfilialer,
særligt hvis uddannelsesudbud er betinget positivt akkrediteret. I det tilfælde, at
udbud er betinget akkreditereret, vil det tage lige så lang tid at få en
uddannelsesakkreditering, som at blive positivt akkrediteret, og det vil forsinke
oprettelsen af uddannelsesfilialer. Det er derfor væsentligt, at institutionerne ved
prækvalificering har mulighed for at kunne afvente en institutionsakkreditering,
før man realiserer et udbud, da det vil styrke fleksibiliteten omkring oprettelsen af
uddannelsesfilialer
1
.
Det fremgår af lovforslaget, at der skal iværksættes en høring af
uddannelsesinstitutioner med lignende uddannelsesudbud i samme del af landet
ved oprettelse af uddannelsesfilialer for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence.
Skal læses i sammenhæng med
Vejledning til prækvalifikation af nye uddannelser og nye
uddannelsesudbud af videregående uddannelser
af 21. januar 2016, side 7
1
side 1/2
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0032.png
Det vil være hensigtsmæssigt med følgende præciseringer af denne
høringsproces:
Hvor afgøres sagen, hvis høringsparter i området er imod oprettelsen af en
uddannelsesfilial?
Hvordan besluttes det, hvem der er relevante at høre i en given sag,
herunder præcisering af hvad
lignende uddannelsesudbud
betyder i
denne sammenhæng?
Hvordan vægtes høringsprocessen i ansøgningen?
Det angives, at uddannelsesinstitutionernes ansøgning om uddannelsesfilialer
skal vurderes ud fra, hvordan den er ”samfundsøkonomisk
og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssig”.
Det fremgår dog ikke, om begge dele skal
være opfyldt, for at en filial kan oprettes, ligesom det ikke fremgår hvor meget de
to perspektiver vægtes over for hinanden, eller om det blot indgår i en overordnet
helhedsvurdering. Dette kan med fordel formuleres mere tydeligt i fastsættelsen
af de endelige regler.
Det er en forudsætning for at etablere levedygtige udbud og filialer, at der er et
tilstrækkeligt rekrutteringsgrundlag til stede i området, hvor filialen oprettes. Det
forhold kan med fordel fylde mere i ministeriets fremtidige overvejelser om
fastsættelse af regler på området. Det bør være et hensyn, der vægtes ligeligt
med, om det er ”samfundsøkonomisk
og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt”
at oprette uddannelsesfilialen. Konkret er det en mulighed, ved fastlæggelse af
de nærmere rammer for vurdering af prækvalifikation af uddannelsesfilialer, i
vurderingen at sammenligne med rekrutteringsgrundlaget, ansøger- og
optagelsestal for lignende uddannelsessteder i samme lokalområde.
Endeligt er de økonomiske vilkår fortsat uklare, herunder om der følger særlige
økonomiske tilskud med til etablering af en uddannelsesfilial, og hvem der bærer
den økonomiske risiko ved hhv. etablering og afvikling af uddannelsesfilialer.
Med venlig hilsen
Inge Friis Svendsen
Direktør
Danske Professionshøjskoler
side 2/2
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0033.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att.: Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Høringssvar vedr. ændring af lov om akkreditering af vi-
deregående uddannelsesinstitutioner
03-03-2021
Maritime Uddannelser
Nansensgade 19
1366 København K
www.maritimeuddannelser.nu
Maritime Uddannelser takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Vi finder det positivt, at der gives mulighed for at oprette uddannelsesfilialer. Her-
udover har vi ingen bemærkninger til lovforslaget.
Maj Vingum Lundø
Telefon: 24 29 33 97
E-post: [email protected]
Med venlig hilsen
Anders Hanberg Sørensen, formand.
Side 1 af 1
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0034.png
3. marts 2021
MENI
DI-2021-07287
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børsgade 4
1015 København K
Att. Thomas Voigt Lund
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ovenstående udkast til
lovforslag.
DI deler ministerens ambition om, at der skal være gode uddannelsesmuligheder i hele
landet. Det gælder især for erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser, der har
regional uddannelsesforpligtelse.
DI noterer, at lovforslaget også omfatter universitetsuddannelser. DI er grundlæggende
skeptisk overfor udflytning af universitetsuddannelser, da universitetsuddannelser er højt
specialiserede uddannelser, som er afhængige af stærke forskningsmiljøer. DI noterer
selvfølgelig, at der er tale om en mulighed, såfremt det enkelte universitet vurderer, at det
er hensigtsmæssigt. Men DI så gerne, at forslaget kun omfattede de
uddannelsesinstitutioner,
som
var
omfattet
af
forsøgsordningen
om
uddannelsesstationer. Ikke mindst for at signalere, at erhvervsakademier,
professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner spiller en særlig rolle i den
regionale uddannelsesdækning.
Det er afgørende, at alle uddannelsesudbud har høj kvalitet ift. undervisningsfaciliteter og
underviserkvalifikationer uanset, hvor de er placeret. Det er også vigtigt, at alle
uddannelsesudbud kan tiltrække en tilstrækkelig kritisk masse af studerende. Sidst men
ikke mindst skal uddannelsessystemet, herunder uddannelser og lokalisering af udbud,
være gennemskueligt for aftagerne og potentielle ansøgere.
DI hæfter sig derfor ved, at ordet kvalitet slet ikke er nævnt i lovforslaget, hvilket
formentlig skyldes, at kvalitetssikringen betragtes som en opgave for
uddannelsesinstitutionerne jf. institutionsakkreditering. I betragtning af de
kvalitetsmæssige udfordringer, der kan være forbundet med udflytning af uddannelser,
vil DI dog opfordre til, at uddannelseskvalitet, herunder undervisningsfaciliteter og
underviserkvalifikationer adresseres som et særligt opmærksomhedspunkt i forbindelse
med udflytning.
*SAG*
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0035.png
DI vil også opfordre til, at uddannelsesinstitutionernes forventede minimumsoptag på det
pågældende udbud indgår i prækvalifikationen således, at en ny uddannelse eller et nyt
udbud kun kan prækvalificeres, hvis der er forventning om et bestemt antal årligt optagne.
Det fremgår ikke af lovforslaget, hvor mange år en uddannelsesfilial vil kunne fungere
som en uddannelsesfilial, før den evt. skal overgå til ordinært uddannelsesudbud. Der er
blot tale om ”en årrække”. DI vil derfor opfordre til, at der relativt hurtigt træffes
beslutning om, hvorvidt uddannelsesfilialen skal overgå til ordinært uddannelsesudbud
eller afvikles. Formålet er at sikre et uddannelseslandskab, der er er genkendeligt for
aftagere og potentielle ansøgere. DI mener ikke, at det er hensigtsmæssigt, at en
godkendelse som uddannelsesfilial kan forlænges, uden at der tages stilling til en
permanentgørelse.
Med venlig hilsen
Mette Fjord Sørensen
Underdirektør
Kompetencer og Viden
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372641_0036.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
1015 København K
Den 3. marts 2021
Vedrørende sagsnr.: 2020 - 5104
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner (Uddannelsesfilialer)
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) kvitterer for muligheden for at kommentere på høring over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
(Uddannelsesfilialer).
DEG er som udgangspunkt positive overfor permanentgørelsen af forsøgsordningen. Foreningen henleder
dog opmærksomheden på vigtigheden af at fastholde og evt. styrke muligheden for, at erhvervsskoler efter
aftale med et erhvervsakademi eller en professionshøjskole, der er sammenlagt med et erhvervsakademi,
kan gennemføre erhvervsakademiuddannelser og efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil, jf.
institutionsloven for erhvervsuddannelser § 1 (LBK nr. 1294 af 02/09/2020) og på den måde bl.a. sikre, at
der ikke opstår uhensigtsmæssig konkurrence.
På vegne af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lotte Mollerup
Specialkonsulent