Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
L 210 Bilag 1
Offentligt
2372640_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kommenteret høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Ud-
dannelsesfilialer)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 11. februar 2021 udsendt det oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer.
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 3. marts 2021, kl. 12, var der indkommet 26 hørings-
svar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger.
1. Etablering af uddannelsesfilialer
generelle bemærkninger
Tre høringsparter
Roskilde Universitet, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kul-
turelle Uddannelser
og
Maritime Uddannelser
støtter lovforslaget uden eller med
enkelte, supplerende bemærkninger.
13 høringsparter
Københavns Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Dan-
ske Professionshøjskoler, Erhvervsakademi Dania, Dansk Industri, Danske regio-
ner, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Danske Studerendes Fællesråd, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, Danske
SOSU-skoler, Ringkøbing-Skjern Kommune
og
Akademikerne
støtter i overve-
jende grad lovforslagets generelle målsætning om, at alle skal have gode uddan-
nelsesmuligheder, uanset hvor i landet de bor, men disse høringsparter har derud-
over forskellige indholdsmæssige bemærkninger eller forbehold.
2. Kvalitetssikring m.v.
Danske Professionshøjskoler
finder det positivt, at omfanget af prækvalifikation med
lovforslaget mindskes sammenlignet med ordinære uddannelsesudbud, men efter-
spørger inddragelse i den konkrete udmøntning af særlige kriterier for prækvalifika-
tion og andet vedrørende uddannelsesfilialer.
Erhvervsakademi Dania
finder, at hvis modellen skal få succes med at understøtte
en bedre geografisk spredning af videregående uddannelser, kræver det nogle kon-
krete ændringer ift. kriterierne i de særlige regler, som skal indgå ved RUVU's be-
handling af prækvalifikationsansøgninger til disse uddannelsesfilialer.
Dansk Industri
opfordrer til, at uddannelseskvalitet, herunder undervisningsfacilite-
ter og underviserkvalifikationer, adresseres som et særligt opmærksomhedspunkt i
forbindelse med udflytning. Dansk Industri er skeptisk over for udflytning af univer-
sitetsuddannelser, som er højt specialiserede uddannelser, der er afhængige af
stærke forskningsmiljøer.
25. marts 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2021 - 1120
Side 1/4
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372640_0002.png
Danske Studerendes Fællesråd
er bekymret for kvalitetsforringelser af uddannel-
ser, når uddannelser flyttes væk fra fagmiljøerne og er derudover kritisk over for
flytningen af fagmiljøer til uddannelsesfilialer.
Danmarks Akkrediteringsinstitution
foreslår, at det medtages i lovforslaget, at kom-
mende uddannelsesfilialer vil være omfattet af de samme krav til intern og ekstern
kvalitetssikring som gælder institutionens uddannelsesudbud i øvrigt.
Danske Rederier
understreger vigtigheden af, at der ved prækvalifikation af uddan-
nelsesfilialer indgår en vurdering af uddannelsesfilialens bæredygtighed ved at ind-
drage en betragtning om udbud af praktikpladser.
FH
finder, at det er vigtigt, at der ikke slækkes på kvalitetssikringen. Uddannelses-
filialerne bør være underlagt de samme krav om kvalitetssikring, som gælder for de
øvrige uddannelsesudbud.
Ledernes Hovedorganisation
bemærker, at det er svært at se de store forenklinger
i prækvalifikationen af uddannelsesfilialer end ved en ”normal” prækvalifikation.
Der
opfordres til en større forenkling og risikovillighed ikke mindst set i lyset af at præ-
kvalifikationen af uddannelsesfilialer er tidsbegrænset.
Akademikerne
finder, at en sikring af både det sociale, det fysiske og det faglige
studiemiljø er afgørende for kvaliteten i uddannelserne, og det bør derfor vægtes
tydeligere i ændringen af loven.
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
er bekymret for, om forslaget
kan medføre en slækkelse af kravet om faglig forankring af universitetsuddannel-
serne.
Ministeriet
bemærker, at det har været centralt, at de muligheder, der følger af
lovforslaget, skal omfatte både de uddannelsesinstitutioner, der var omfattet af for-
søgsordningen om uddannelsesstationer, dvs. professionshøjskoler, erhvervsaka-
demier og maritime uddannelsesinstitutioner, samt universiteter og kunstneriske ud-
dannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Endvidere bemærker
ministeriet,
at der ved udmøntningen af den foreslåede be-
myndigelse vil blive tilstræbt at etablere en retlig ramme, der skaber balance mellem
en øget fleksibilitet for uddannelsesfilialer i forhold til ordinære uddannelsesudbud
samt understøttelse af den fornødne kvalitet af uddannelserne, herunder i forhold til
forankring i forskningsmiljøer i relevant omfang.
Ministeriet
bemærker desuden, at uddannelsesfilialerne vil være omfattet af de
samme krav til intern og ekstern kvalitetssikring, som gælder for uddannelsesinsti-
tutionens øvrige udbud. Dette vil blive tilføjet lovforslagets bemærkninger som fore-
slået i høringssvaret fra Danmarks Akkrediteringsinstitution.
Som en konsekvens af den foreslåede bemyndigelse i lovudkastet kan
ministeriet
i øvrigt oplyse, at det er hensigten at foretage en række ændringer i bekendtgørelse
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/4
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372640_0003.png
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af vide-
regående uddannelser. Der vil blive gennemført en ekstern høring over et udkast til
disse regelændringer.
3. Rammer og indhold for etablering og udbud af uddannelsesfilialer
Danske Regioner
finder, at tidsbegrænsningen for uddannelsesfilialer bør være mi-
nimum 1-2 år længere end uddannelsens varighed, så der er mulighed for et par
gennemløb af studerende.
Københavns Universitet
finder det positivt, at uddannelsesfilialer tilsyneladende kan
afvikles ”mere enkelt”, hvis det viser sig, at uddannelsesfilialen ikke er økonomisk
bæredygtig, men savner dog at få præciseret betydningen af
”mere enkelt”.
Aalborg Universitet
vurderer, at der er nogle konkrete opmærksomhedspunkter i
forbindelse med udmøntningen af lovforslaget på bekendtgørelsesniveau, herunder
studerendes retsstilling, når en uddannelsesfilial lukkes før tid, og retskrav (herun-
der geografisk retskrav).
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
ser frem til en afklaring af, om
forslaget vil have betydning for den geografiske udbredelse af retskravet.
Danmarks Tekniske Universitet
ønsker opmærksomhed på, at lovforslaget ikke fø-
rer til oprettelse af uddannelsesfilialer i de store byer.
Aalborg Universitet
vurderer, at der er et opmærksomhedspunkt vedrørende Es-
bjerg, hvor to universiteter (SDU og AAU) allerede udbyder en række forskellige
uddannelsesudbud.
Ministeriet
kan i forlængelse heraf henvise til lovudkastets bemærkninger, side 5
og 9, hvoraf det følger, at uddannelsesfilialer kan etableres uden for de fire store
uddannelsesbyer, dvs. København (forstået som de storkøbenhavnske kommuner),
Aarhus, Odense og Aalborg, og at der på lidt længere sigt vil kunne fastsættes reg-
ler, der geografisk udvider ordningen, hvis erfaringerne understøtter dette.
Ministeriet
kan i øvrigt henvise til de ovenstående bemærkninger om udmøntning
af den foreslåede bemyndigelse på bekendtgørelsesniveau, hvor der vil blive taget
nærmere stilling til de forhold, som høringsparterne henviser til. Som nævnt ovenfor
vil der blive gennemført en ekstern høring over et udkast til disse regelændringer.
4. Øvrige forhold
Akademikerne
finder behov for en bedre sikring af de studerende i det tilfælde, at
institutionen ønsker at lukke en uddannelsesfilial. Det anføres, at ønsket om stor
fleksibilitet i forslaget til lovændringen ikke må sætte de studerende på en uddan-
nelsesfilial i risiko for at være dårligere stillet i forhold til at modtage undervisning og
gennemføre deres studie, fordi uddannelsesfilialen lukkes.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
finder, at det er vigtigt at sikre, at der bliver
tale om bæredygtige udbud i de nye uddannelsesfilialer, som samtidig ikke risikerer
at udkonkurrere allerede eksisterende tilsvarende udbud i lokalområdet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
L 210 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2372640_0004.png
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
stiller sig kritisk over for en geografisk opde-
ling af delelementer i uddannelsen bl.a. med henvisning til, at studerende vil kunne
risikere lange transportveje for at kunne deltage i disse delementer af en uddan-
nelse, hvilket medfølger øgede transportudgifter. DSF bemærker, at studerende
skal have et tilhørsforhold til deres uddannelsessted og et løbende skift af uddan-
nelsessted har negative konsekvenser for studiemiljøet. DSF finder det problema-
tisk, at sådanne forhold skal bygges på en midlertidig basis, hvilket skaber usikker-
hed og uvished om fremtiden.
Ministeriet
bemærker hertil, at hensynet til studerendes retssikkerhed m.v. vil indgå
i overvejelserne ved en kommende udmøntning af lovforslagets bemyndigelse.
Herudover bemærker
ministeriet,
at det følger af lovudkastets bemærkninger, side
9, at uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser som uddannelsesfilialer,
skal orientere ansøgerne om uddannelsens tilrettelæggelse, filialens geografiske
placering og om de vilkår, der gælder for uddannelsen, herunder at undervisnings-
aktivitet kan blive henlagt til hovedudbuddet i det tilfælde, at uddannelsesfilialen
nedlægges.
Danske Professionshøjskoler
finder, at de økonomiske vilkår fortsat er uklare, her-
under om der følger særlige økonomiske tilskud med til etablering af en uddannel-
sesfilial, og hvem der bærer den økonomiske risiko ved henholdsvis etablering og
afvikling af uddannelsesfilialer.
Danske Regioner
finder, at der bør skabes økonomi (fx i taxametersystemet) til at
oprette og drive uddannelsesfilialerne, samt relativt attraktive muligheder for at en
uddannelsesfilial kan udvikle sig til et egentligt uddannelsesudbud.
Ministeriet
bemærker, at der ikke med lovforslaget lægges op til at foretage æn-
dringer i de økonomiske rammer for de videregående uddannelsesinstitutioners ud-
dannelsesudbud.
Danske Regioner
bemærker, at regionsrådet som hidtil bør høres forud for beslut-
ninger om en professionshøjskoles nedlæggelse af et uddannelsessted, også når
dette har form af en filial, da det er vigtigt fortsat af have decentral indflydelse på
professionshøjskolernes dækning af behovet for udbud af videregående uddannel-
ser i regionen.
Ministeriet
kan oplyse, at lovforslagets bemærkninger er justeret på dette punkt,
idet det bemærkes, at der med lovforslaget fortsat lægges op til, at afvikling af ud-
dannelsesfilialer
sammenlignet med ordinære udbud på uddannelsessteder
skal
kunne ske mere enkelt, hvis en filial viser sig ikke at være bæredygtig, f.eks. på
grund af for lavt optag af studerende.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 4/4