Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21 Bilag 8
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Overførelse af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til § 1
1)
Den under
nr. 1
foreslåede indsættes som »3.
pkt.«
ændres til: »4.
pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
2)
I den i
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 26 c, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »som hver myndighed« til: »som
hver af myndighederne«.
[Sproglig justering]
3)
Efter nr. 16 indsættes som nye numre:
»01. I
§ 56 a,
indsættes efter
stk. 2
som nyt stykke:
»Stk.
3.
Seniorpensionsenheden varetager opgaver vedrørende seniorpension efter kapitel 3 a.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
02.
I
§ 56 a, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver § 56 a, stk. 4, 2. pkt., ændres »som ikke er nævnt i stk. 1 og 2«
til: »som ikke er nævnt i stk. 1-3, samt opgaver vedrørende seniorpension efter kapitel 3 a, hvis
Seniorpensionsenheden anmoder herom, samt §§ 4 og 6 i lov om seniorpensionsenheden«.«
[Præcisering af Seniorpensionsenhedens og kommunalbestyrelsens opgaver]
Til § 2
4)
I den i
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 17 a, stk. 2,
ændres »udlevering« til: »indsendelse«.
[Sproglig ensretning]
Til § 3
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og § 50, stk. 1,« til: », § 50, stk. 1,«, og efter »og almindelig
førtidspension m.v.« indsættes: »samt § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, jf. §§ 2 og 5 i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne«.«
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
[Præcisering af reglerne om mellemkommunal refusion for førtidspension og seniorpension]
Til § 8
6)
I
stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 2-3 og 8«.
[Lovteknisk korrektion]
7)
Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
9.
[§ 01 til § 3] har virkning for kommunernes ret til refusion af udgifter til ydelserne, som
fremgår af § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser
udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, og som er tilkendt fra og
med den 1. juli 2014.«
[Genopretning af mellemkommunal refusion for visse sager]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
I den foreslåede tilføjelse til § 17, stk. 2, fremgår det, at det af 3. pkt. fremgår, at personer der er
tilkendt seniorpension, ikke kan anmode kommunalbestyrelsen om at træffe afgørelse om
førtidspension.
Som følge af, at § 17, stk. 2, 2-3 pkt., beskriver behandlingen af en anmodning efter § 17, stk. 2, 1.
pkt., foreslås det, at den foreslåede tilføjelse til § 17, stk. 2, indsættes som nyt pkt. og dermed bliver
4. pkt.
Der er alene tale om en præcisering, således at det er tydeligt, at der ikke skal træffes afgørelse om,
at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Til nr. 2
I den foreslåede § 26 c, stk. 2, står der, at Seniorpensionsenheden og kommunen betaler for den
sundhedsfaglige rådgivning og vurdering, som hver myndighed rekvirerer fra regionens kliniske
funktion og den praktiserende læge.
Det foreslås, at »om hver myndighed« i den foreslåede § 26 c, stk. 2, rettes til: »som hver af
myndighederne«.
Der er alene tale om en justering af sproglige grunde.
Til nr. 3
2
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af § 56 a, stk. 1, i lov om social pension, at Udbetaling Danmark blandt andet varetager
opgaverne om retten til at medtage en tilkendt seniorpension ved fast bopæl i udlandet og alle
opgaver vedrørende beregning og udbetaling af seniorpension. Det fremgår af § 56 a, stk. 3, at
kommunalbestyrelsen varetager opgaverne vedrørende seniorpension, som ikke fremgår af stk. 1 og
stk. 2.
I forbindelse med L 21 forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(overførsel af myndighedsansvaret for seniorpension til Seniorpensionsenheden), er der ved en fejl
ikke foretaget en konsekvensrettelse af § 56 a.
Det bør fremgå af § 56 a, at Seniorpensionsenheden varetager opgaver vedrørende seniorpension.
Samtidig bør det fremgå, at kommunalbestyrelsen varetager opgaver om seniorpension efter lov om
social pension kapitel 3 a, da kommunerne, efter anmodning fra Seniorpensionsenheden, skal
oplyse sager om seniorpension.
Det fremgår af lov om Seniorpensionsenheden, at kommunalbestyrelsen skal yde bistand i
forbindelse med ansøgning om seniorpension, jf. lov om Seniorpensionsenheden § 4, og at
kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelser om, hvorvidt borgeren skal undtages fra obligatorisk
digital selvbetjening, og skal give besked til Seniorpensionsenheden herom, jf. lov om
Seniorpensionsenheden § 6, derfor bør det fremgå af lov om social pension § 56 a.
Det foreslås derfor, at der som nr. 01 indsættes et nyt stk. 3 i § 56 a, i lov om social pension, hvor
det fremgår, at Seniorpensionsenheden varetager opgaver efter kapitel 3 a i lov om social pension.
Samtidig foreslås det i nr. 02, at det fremgår af stk. 3, som bliver stk. 4, at kommunalbestyrelsen
varetager opgaver efter lov om social pension kapitel 3 a efter anmodning fra
Seniorpensionsenheden, og opgaver efter lov om seniorpensionsenheden §§ 4 og 6.
Forslaget betyder, at det fremgår af § 56 a, at Seniorpensionsenheden varetager opgaver vedrørende
seniorpension.
Til § 2
Til nr. 4
I den foreslåede § 17 a, stk. 2, fremgår det, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte en frist for
udlevering af oplysningerne fra Seniorpensionsenheden efter stk. 1.
Det foreslås, at »udlevering« i § 17 a, stk. 2, erstattes med »indsendelse«, som følge af, at stk. 2
refererer til § 17 a, stk. 1, hvorefter Udbetaling Danmark skal indsende oplysninger, som
beskæftigelsesministeren beder om.
Der er alene tale om en sproglig præcisering, således at det er tydeligt, at begge bestemmelsen
regulerer Udbetaling Danmarks indsendelse af oplysninger.
Til § 3
3
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 5
Efter § 9 c, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven på det sociale område) har opholdskommunen mulighed for at få refusion for
udgifterne til blandt andet pension efter § 52, stk. 1, i lov om social pension og § 50, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. fra en tidligere
opholdskommune, såfremt betingelserne i § 9 c, stk. 2-6, er opfyldt.
Formålet med de nævnte regler er primært at beskytte kommuner med botilbud, institutioner m.v.
mod merudgifter til sociale udgifter til borgere fra andre kommuner, der benytter tilbuddene.
Udover ovenstående refunderes en kommunes udgifter til førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk.
1, i pensionsloven efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 8, og § 5, i lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, i op til seks år, hvis borgeren er flyttet til kommunen. Refusion efter 9 c,
stk. 2, 3, 5 og 6 udskyder retten til refusion efter § 9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt., jf. § 9 c, stk. 8, 3. pkt.
Med bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 8, 3. pkt., sigtes på den situation, hvor en
pensionist får ophold i boformer i en anden kommune enten med medvirken fra en myndighed, som
følge af en flytteret eller som følge af passivitet fra en tidligere opholdskommune, og hvor der
således er konkurrerende refusionsbestemmelser, som regulerer spørgsmålet om refusion mellem to
kommuner. I sådanne sager skal stk. 8 først anvendes, når refusion efter de øvrige bestemmelser
ophører. Da kan den seksårige refusionspligt efter omstændighederne begynde at løbe. Der kan
være flere involverede kommuner - en opholdskommune, den tidligere opholdskommune som
tilkendte førtidspension og den tidligere opholdskommune, som er refusionspligtig efter stk. 2, 3, 5
eller 6. Er dette tilfældet, sker der ikke udskydelse af retten til refusion.
Det er opholdskommunen, der har kompetencen til at tilkende førtidspension, jf. § 9, stk. 1,
medmindre der er indgået en aftale efter § 9, stk. 6, og det er opholdskommunen på
tilkendelsestidspunktet, der skal afholde udgiften til førtidspension i op til 6 år fra det tidspunkt,
hvor pensionisten er fraflyttet denne kommune, jf. § 9 c, stk. 8, 1. pkt., i retssikkerhedsloven på det
sociale område. Det har ingen betydning, om pensionssagen er påbegyndt i en anden kommune.
Bestemmelsen omhandler kun refusion for opholdskommunens udgift til pension. Den statslige
refusion skal derfor fradrages, inden kravet rejses.
Den 2. februar 2015 indgik regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre Dansk
Folkepart og Konservative Folkeparti en aftale om en reform af refusionssystemet: »Aftale om
reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet«. Folketinget vedtog den 26.
august 2015 L 4 forslag til lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, som udmøntede aftalen. Samtidig
blev der foretaget en refusionsomlægning af ydelsessystemet, hvorefter refusionsreglerne for
førtidspension blev flyttet fra lov om social pension til lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, jf. lov
nr. 994 af 30. august 2015, som senest bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 1086 af 19.
september 2017. Desuden blev begyndelsestidspunktet for den 6-årige refusionsperiode ændret.
Ændringen gælder førtidspension, der er tilkendt den 2. februar 2015 eller senere, jf. § 30, stk. 5, i
4
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne. Tidligere blev de 6 år regnet fra tilkendelsestidspunktet.
Det fremgår, at reglerne for den mellemkommunale refusion skulle skærpes, hvorefter den
kommune, der tilkender førtidspension, ikke kun skal finansiere og udbetale førtidspensionen i 6 år
efter tilkendelsestidspunktet, men også de første 6 år efter fraflytningstidspunktet, hvis en
førtidspensionist flytter fra kommunen. 6 års reglen understøtter, at kommuner ikke aktivt bidrager
til at få borgere på langvarig offentlig forsørgelse til at flytte til en anden kommune. Der skulle være
fokus på at begrænse kommunernes incitamenter til at medvirke til, at borgere, der er tilkendt varige
ydelser, flytter til andre kommuner. Der var ikke tiltænkt lempelser, som ville øge et sådant
incitament. Intentionerne var, at førtidspension fortsat, og uanset tilkendelsestidspunkt, skulle være
omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, hvorefter en opholdskommune fortsat skulle have ret
til refusion for udgifterne til førtidspension, når fx en tidligere opholdskommune har medvirket til,
at borgeren har ophold i en boform i den nye opholdskommune.
Ankestyrelsen har i nyhedsbrev af 2. december 2019 udtalt, »Finansieringen af førtidspension
tilkendt fra den 1. juli 2014 er ikke længere reguleret i de førtidspensionsbestemmelser, der fremgår
af § 9 c, stk. 1. Finansieringen fremgår nu af lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne… Loven er
derimod ikke indsat i § 9 c, stk. 1. Derfor gælder tilkendelseskommunens ret til refusion fra en
tidligere opholdskommune kun førtidspension, der er tilkendt før ikrafttrædelsen den 1. juli 2014.«
Reglerne fortolkes således, at førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014 ikke er omfattet
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1. Det er vurderingen, at der i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, 1.
pkt., skulle have været en henvisning til finansieringslovens § 5, jf. § 3, nr. 11, hvis førtidspension
tilkendt efter 1. juli 2014 skulle have været omfattet heraf.
Med L 67 Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love (indførelse
af seniorpension), som blev vedtaget den 20. december 2019, blev seniorpension indført. Det
fremgår af bemærkningerne, at reglen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 8, blev indført ved lov nr.
1168 af 19. december 2003 med det formål, at kompensere kommuner med mange
førtidspensionister for udgiften til førtidspension tilkendt af andre kommuner, jf. Folketingstidende
2019-20, tillæg A, side 15, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 511. I forbindelse med
indførelsen af seniorpension blev det foreslået og vedtaget, at der på den baggrund skulle gælde
samme mulighed for refusion mellem kommunerne for en kommunes udgift til seniorpension, når
en seniorpensionist flytter til en anden kommune end den kommune, der har tilkendt
seniorpensionen. Ovenstående problemstilling, hvor førtidspension tilkendt efter den 1. juli 2014,
ikke anses for omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, var dog ikke en kendt, da lovforslaget
blev udarbejdet, hvilket er årsagen til, at der ikke blev foretaget ændringer i retssikkerhedslovens §
9 c, stk. 1. Det var dog intentionen, at der skulle være samme mulighed for refusion mellem
kommunerne for udgifterne til seniorpension, som gælder førtidspension, når fx en tidligere
opholdskommune har medvirket til, at borgeren har ophold i en boform i den nye
opholdskommune. Det foreslås derfor, at udgifterne til seniorpension omfattes af
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, hvorefter den kommune, der ville have ret til refusion, fra den
tidligere opholdskommune, får ret til refusion for seniorpension i lighed med hvad der gælder for
førtidspension.
5
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor, at der i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., indsættes § 3, stk. 1, nr. 11 og
16, jf. §§ 2 og 5, i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne.
Tilføjelsen af § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, jf. §§ 2 og 5, i lov om kommunens finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, vil
medføre, at førtidspension uanset tilkendelsestidspunkt er omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c,
stk. 1. Forslaget betyder således, at førtidspension tilkendt den 1. juli 2014 eller senere og
seniorpension bliver omfattet af § 9 c, stk. 1, og at tilkendelseskommunen dermed får ret til refusion
fra den tidligere opholdskommune efter § 9 c, stk. 2-6, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Forslaget betyder således, at reglerne bringes i overensstemmelse med intentionerne i
refusionsreformen og intentionerne om, at seniorpension sidestilles med førtidspension for så vidt
angår muligheden for udgiftsrefusion mellem kommunerne.
Til § 8
Til nr. 6
Det fremgår af foreslåede stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2-3 og 8. Idet
der i stk. 2-3 og 8, ikke er tale om undtagelser til ikrafttrædelsen, anvendes »jf. dog» ikke.
Det foreslås, derfor at », jf. dog stk. 2-3 og 8« udgår.
Til nr. 7
Det foreslås i nyt
stk. 9,
at ændringen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, har virkning for
kommunernes ret til refusion af udgifter til ydelserne, som fremgår af § 3, stk. 1, nr. 11 og 16, i lov
om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne, og som er tilkendt fra og med den 1. juli 2014.
Forslaget handler alene om mellemkommunale forhold og påvirker hverken borgere eller
virksomheder.
6