Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21 Bilag 8
Offentligt
2298881_0001.png
Folketingets beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 4299
7. december 2020
Ændringsforslag til L21 Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Overførelse af myn-
dighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.)
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg skal hermed fremsætte vedlagte ændringsforslag til L 21 Forslag til lov om æn-
dring af lov om social pension og forskellige andre love. (Overførsel af myndig-
hedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.).
Ud over ændringer af sproglig og lovteknisk karakter indeholder ændringsforslaget
også en ændring af reglerne vedrørende mellemkommunal refusion på førtidspensi-
onsområdet, herunder seniorpension.
Beskæftigelsesministeriet er blevet bekendt med, at Ankestyrelsen fortolker regler
om mellemkommunal refusion for udgifter til førtidspension til kommuner med bo-
tilbud anderledes, end det oprindelige har været lovgivers intention med reglerne.
I forbindelse med refusionsreformen i 2014, blev reglerne om mellemkommunal
refusion for førtidspension skærpet således, at den tilkendende kommune skal fi-
nansiere førtidspension i op til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten fraflytter
kommunen. Tidligere blev de 6 år regnet fra det tidspunkt, hvor pensionen blev til-
kendt. Skærpelsen af reglen, der blev indført som opfølgning på aftalen om førtids-
pension og fleksjob fra 2012 skulle understøtte, at kommunerne ikke aktivt bidra-
ger til at få borgere på langvarig offentlig forsørgelse til at flytte til en anden kom-
mune. Intentionen var, at førtidspension fortsat, og uanset tilkendelsestids-punkt,
skulle være omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, hvorefter kommuner med
botilbud fortsat skulle have ret til refusion for udgifterne til førtidspension, når en
tidligere opholdskommune har medvirket til, at borgeren har op-hold i botilbuds-
kommunen.
Ankestyrelsen fortolker imidlertid reglerne om mellemkommunal refusion sådan,
at førtidspension tilkendt efter 1. juli 2014 ikke længere er omfattet af retssikker-
hedslovens § 9 c, stk. 1. På baggrund af denne fortolkning bortfalder botilbuds-
kommuners ret til refusion af udgifter til førtidspension som følge af 6 års reglen,
hvorfor det vil være en udgift for disse kommuner at modtage borgere på førtids-
pension i botilbud.
L 21 - 2020-21 - Bilag 8: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Med vedlagte ændringsforslag genoprettes den tidligere gældende retstilstand, såle-
des at botilbudskommuner kan modtage refusion for udgifter til førtidspension og 6
års reglen først træder i kraft, når borgeren evt. fraflytter botilbuddet.
I forbindelse med indførelsen af seniorpension blev det foreslået og vedtaget, at der
skulle gælde samme mulighed for refusion mellem kommunerne for en kommunes
udgift til seniorpension, når en seniorpensionist flytter til en anden kommune end
den kommune, der har tilkendt seniorpensionen. Ovenstående problemstilling, hvor
førtidspension tilkendt efter den 1. juli 2014, ikke anses for omfattet af retssikker-
hedslovens § 9 c, stk. 1, var dog ikke kendt, da lovforslaget blev udarbejdet, hvilket
er årsagen til, at der ikke blev foretaget ændringer i retssikkerhedslovens § 9 c, stk.
1. Det var dog intentionen, at der skulle være samme mulighed for refusion mellem
kommunerne for udgifterne til seniorpension, som gælder førtidspension, når fx en
tidligere opholdskommune har medvirket til, at borgeren har ophold i en boform i
den nye opholdskommune.
Vedlagte ændringsforslag betyder således, at førtidspension tilkendt den 1. juli
2014 eller senere og seniorpension bliver omfattet som oprindeligt ønsket af reg-
lerne om mellemkommunal refusion.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2