Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til lov o
ændring af lov om social pension og forskellige an-
dre love (Overførsel af myndighedsansvar for seni-
orpe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21)
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
Nibe, december 2020
Henvendelse vedr.
”Udkast til forslag til
om ændring af lov om social pension
forskellige andre love (Overførsel
myndighedsansvar for seniorpension
Se iorpe sio se hede
.v.)”
(L 21).
lov
og
af
til
Opfordring til at remediere yderligere aspekter i
retstilstanden vedrørende mellemkommunal refusion for
seniorpension og førtidspension
Det fremgår af betænkning afgivet af Folketingets Beskæftigelsesudvalg den 9. december 2020,
at der op til 2. behandling af L 21 fremsættes ændringsforslag til lovforslagets §3 og §8, som vil
medføre retablering af den hidtidige opfattelse af retsstillingen vedrørende mellemkommunal
refusion for seniorpensioner og førtidspensioner tilkendt 1.7.2014 eller senere: nemlig at der
er ret til refusion efter retssikkerhedslovens §9c, stk. 1 (institutionsreglen) for disse pensioner.
Dette er en meget imødeset ændring af et forhold, som igennem længere tid har skabt forvir-
ring på området og optaget megen arbejdstid i kommunernes forvaltning. Forholdet har været
problematisk, fordi den udmelding fra Ankestyrelsen, som har affødt denne problemstilling, har
været i modstrid med den måde, hvorpå de IT-systemer, som har understøttet sagsgangen på
området (KMD Social Pension, KMD SPK og STAR Lis), har håndteret den mellemkommunale
refusion.
Ankestyrelsens nyhedsbrev af 2. december 2019, som er nævnt i betænkningen som årsag til
den problemstilling, som har medført ændringsforslaget, indeholder imidlertid også 2 andre
udtalelser, som indebærer en anden fortolkning af reglerne om mellemkommunal refusion end
den, der hidtil har været anvendt af KMD Social Pension, KMD SPK og STAR Lis ved administra-
tionen af reglerne. Formentlig er fortolkningen også anderledes end den, der er ved at blive
programmeret ind i det nye pensionssystem, der fremadrettet skal håndtere mellemkommunal
refusion på området.
Første tilbageværende problemstilling
I nyhedsbrevet er det udtalt, at når 6-årsreglen har udtømt sin virkning i de pensionssager, hvor
denne er gældende, kan der ikke på ny opstå refusion efter institutionsreglen.
Dette betyder f.eks. følgende:
Situation 1: A Kommune tilkender pension til en borger i 2005. Efter 71 måneder anbringer A
Kommune borgeren i B Kommune. I denne situation har B Kommune ret til refusion fra A Kom-
mune for udgifterne til borgerens pension, så længe borgeren er anbragt, fordi der er en igang-
værende 6-årsregel på anbringelsestidspunktet, som udskydes under anbringelsen.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 1 af 3