Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21 Bilag 1
Offentligt
2257136_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendes pr. mail til: [email protected]; [email protected]; [email protected]
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love (Overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsen-
heden m.v.)
Akademikerne afgiver hermed høringssvar til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Overførsel af myndighedsan-
svar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.) af 25. juni 2020.
Vi vil først og fremmest kvittere for, at Folketinget vedtog en seniorpen-
sion, som den akademiske fagbevægelse har bakket op om, og vi ser
nu, at mange får tildelt seniorpension, hvilket illustrerer, at der var et
stort behov for en løsning til dem, der mister arbejdsevnen helt eller
delvist i slutningen af arbejdslivet. Der har i alt for lang tid ikke været
tilstrækkelige med løsninger for dem, der bliver slidt af enten arbejdsli-
vet eller livet som helhed.
Det fremgår af lovforslaget § 17 a, at Seniorpensionsenheden skal ind-
sende oplysninger, som beskæftigelsesministeren beder om, herunder
statistiske oplysninger og andre oplysninger om udviklingen på Senior-
pensionsenhedens område til brug for lovforberedende arbejde, udvik-
lingsinitiativer mv.
I den forbindelse opfordrer Akademikerne til, at der i den løbende over-
vågning vil være et særligt fokus på de samlede sagsbehandlingstider i
Seniorpensionsenheden, såvel som i kommunerne, til brug for Senior-
pensionsenhedens arbejde.
Derudover ser Akademikerne gerne, at de statistiske oplysninger også
vil gøre det muligt at få belyst årsagerne til afslag på ansøgninger om
seniorpension, samt oplysninger om forsørgelsesgrundlaget for de per-
soner, som får afslag på ansøgning om seniorpension. Formålet med
dette er blandt andet at få øget viden om de personer, som falder uden
for målgruppen for ordningen med henblik på iværksættelse af eventuel-
le supplerende tiltag.
Den 12. august 2020
Sagsnr. S-2020-627
Dok.nr. D-2020-20446
bv/mab
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OF PROFESSIONAL ASSOCIATIONS
Nørre Voldgade 29, 2. sal
DK
1358
København K.
T
E
W
+45 3369 4040
[email protected]
www.ac.dk
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Der opfordres også til, at det sikres, at samarbejdet mellem seniorpen-
sionsenheden og kommunerne tilrettelægges på den mest hensigts-
mæssige måde, og derfor bør samarbejdet løbende evalueres, begyn-
dende efter første år, hvor myndighedsansvaret har ligget i Seniorpensi-
onsenheden. Det vil sige i begyndelsen af 2022.
Akademikerne er bekymret for, at det af lovforslaget fremgår, at kon-
takten mellem borgeren og Seniorpensionsenheden alene kan ske ved
telefonisk eller elektronisk kontakt. Borgeren kan fortsat møde op per-
sonligt i kommunen for at få vejledning og hjælp til ansøgning om seni-
orpension mv. Dermed begrænses borgerens mulighed for et personligt
møde med den myndighed, som træffer afgørelse i sagen. Dette opfor-
drer Akademikerne til, at der løbende evalueres på, så det kan ses, om
det har eventuelle negative konsekvenser for borgernes ansøgninger
særligt i sager, hvor borgerne vurderes at være tæt på målgruppen for
seniorpensionen, men hvor der er givet afslag. Denne evaluering bør ske
første gang i starten af 2022.
Med venlig hilsen
Benn Gandløse Vestergaard
D: 31425236
E: [email protected]
Side 2 af 2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0003.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.)
Ankestyrelsen har følgende bemærkninger til lovforslaget:
§ 7, stk. 4:
Vi vurderer, at formuleringen skal være ”Når
Ankestyrelsen eller
Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg hjemviser en…”
Vi bemærker, at
afgørelsen efter retssikkerhedslovens § 59 a kan være truffet af
Ankestyrelsen eller Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a, stk. 1,
2 eller 3.
§ 7, stk. 5:
Vi vurderer, at formuleringen skal være ”…er
påklaget til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg…” Vi bemærker, at klageadgangen efter lov om
social pensions § 50, stk. 4, er til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
§ 7, stk. 6:
Vi vurderer, at formuleringen skal være ”…
som ikke er påklaget til
Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg…” Samme begrundelse som til stk. 5.
§ 7, stk. 7:
Vi vurderer, at
formuleringen skal være ”… ekstraordinært påklages til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i 2021. Det er en betingelse, at
afgørelsen ikke er påklaget til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg…”
Samme begrundelse som til stk. 5.
Almindelige bemærkninger
4. august 2020
J.nr. 20-28702
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0004.png
2.1.4.1. Gældende ret
3. afsnit:
Vi vurderer, at formuleringen skal være ”Når det er fastsat, at sagerne kan
påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, træffer Ankestyrelsen
som udgangspunkt afgørelse uden medvirken af beskikkede medlemmer,
medmindre Ankestyrelsen skønner, at en sag har principiel eller generel
betydning, eller Ankestyrelsen beslutter det, jf. retssikkerhedslovens § 59
a, stk. 1, 2 eller 3. I så fald træffer Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
afgørelse på et møde.” Vi bemærker, at formuleringen derved kommer til
at svare til reglerne i retssikkerhedslovens § 59 a.
2.1.7 Indtægtsgrundlag for pensionist gift eller samlevende med en
person, der alene modtager socialpension fra ét andet EU/EØS-land
I lovforslaget henvises til Ankestyrelsens principafgørelse af 5. maj 2020.
Vi bemærker, at Ankestyrelsens afgørelse af 5. maj 2020 ikke er en
principafgørelse.
2.1.8. Ikrafttrædelses- og overgangsregler
4. afsnit:
Vi vurderer, at formuleringen skal være ”Efter gældende regler
er
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg klageinstans for kommunens
afgørelser om seniorpension. Med lovforslaget vil Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg ligeledes blive klageinstans for
seniorpensionsenhedens afgørelser om seniorpension, jf. § 26 c, stk. 3, i
lov om social pension. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vil således…”
Vi bemærker, at klageadgangen efter lov om social pensions § 50, stk. 4,
er til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 5:
Ansøgningsdatoen er vigtig, fordi den efter lov om social pension § 26 d,
stk. 2, og § 33, stk. 2, er afgørende for seneste tidspunkt for udbetaling af
tilkendt seniorpension. Det kan derfor overvejes at indføje overvejelser om,
hvad konsekvensen vil være af, at en borger fejlagtigt indgiver ansøgning
til kommunen. Det vil formentlig forekomme. Der kan forekomme
forskellige situationer, fx at kommunen efter forvaltningsloven
videresender ansøgningen til seniorpensionsenheden, eller at kommunen
blot vejleder borgeren om at indgive ansøgningen til
seniorpensionsenheden.
Til § 7:
2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Vi vurderer, at ”Ankestyrelsen” i 4. afsnit bør være ”Ankestyrelsen eller
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg”, se vores bemærkninger til
§ 7, stk.
4.
Vi vurderer, at ”Ankestyrelsen” i
6. afsnit bør være
”Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg”, således at 1. punktum formuleres: ”…, som
ikke er
påklaget til Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg inden den 1. januar
2021…”, se vores bemærkninger til § 7, stk. 6.
Vi vurderer, at ”Ankestyrelsen” i
7.
afsnit bør være ”Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg”, således at 1. punktum formuleres: ”…
skal kunne
påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg i 2021. Det er en
betingelse, at afgørelsen ikke er påklaget til Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg og…”, se vores bemærkninger til § 7, stk. 7.
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
3
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0006.png
STAR
14. juli 2020
SPE-01-01- 000313229
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension
og forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 25. juni 2020 sendt ovennævnte udkast til lovforslag
i høring. Høringssvaret er et fælles høringssvar fra ATP og Udbetaling Danmark.
Nedenfor følger bemærkninger til forslagets enkelte punkter.
Bemærkninger til forslagets § 1 om udkast til ændring af lov om social pension
Til nr. 1. § 17, stk. 2:
Af lovforslagets § 1, nr. 1, fremgår, at der i pensionslovens § 17, stk. 2, indsættes en betingelse om, at det
er en forudsætning for, at en person kan anmode kommunen om træffe afgørelse om førtidspension på det
foreliggende grundlag, at personen ikke er tilkendt seniorpension.
Der er ikke indsat en lignende betingelse i lovens § 17, stk. 4. Såfremt det er hensigten, at kommunen ikke
af egen drift skal kunne påbegynde en sag og træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension, hvis borger
allerede er tilkendt seniorpension, bør dette fremgå af loven.
§ 17 vedrører personer med bopæl i Danmark og ikke personer med bopæ l i udlandet. Udbetaling Danmark
vil foreslå, at der bliver indsat en bestemmelse, som gælder for såvel personer med bopæl i Danmark som
i udlandet. Dvs. en bestemmelse om, at personer, der allerede modtager seniorpension, ikke kan tilkendes
førtidspension, uanset om personen har bopæl i Danmark eller i udlandet.
Til nr. 7. § 26 c, stk. 2:
Det følger af bestemmelsen, at Seniorpensionsenheden og kommunen ved behandling af sager om
seniorpension kun kan benytte sundhedsfaglig rådgivning og vurdering fra reg ionens kliniske funktion og
borgers praktiserende læge. Det betyder, at seniorpensionsenheden skal indgå aftaler med alle fem
regioner om levering af sundhedsfaglig rådgivning og vurdering. Der er tale om en videreførelse af
gældende regler, hvorefter de enkelte kommuner indgår aftaler med den region, som de er beliggende i.
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0007.png
Regionernes kliniske funktioner skal levere
sundhedsfaglig
vurdering af borger i forbindelse med egentlig
lægelig undersøgelse af borger. I den forbindelse er ATP enig i, at borger skal til vurdering i den region,
hvor borger har bopæl.
Klinisk funktion kan endvidere levere
sundhedsfaglig rådgivning og sparring
i form af kontakt til
sundhedskoordinator. Sparringen kan foregå såvel mundtlig som skriftligt. I disse tilfælde, hvor borger ikke
er direkte inddraget og dermed ikke skal møde til undersøgelse, ses der ikke at være en saglig begrundelse
for, at rådgivningen skal ske hos den region, hvor borger har bopæl. Tværtimod kan det undre, at der
fortsat stilles krav om decentral rådgivning sammenholdt med ønsket om at centralisere sagsbehandlingen
i en central landsdækkende myndighed. Krav om et decentralt samarbejde vil betyde en mere kompleks
administration af Seniorpensionsenheden.
ATP vil efter forslaget skulle indgå aftaler med alle fem regioner om muligheden for sparring ved, at sager
eller uddrag af sager sendes til klinisk funktion, der gennemlæser sagerne og kommer med en
sundhedsfaglig skriftlig udtalelse i relation til arbejdsevnen samt svar på eventuelle spørgsmål fra
Seniorpensionsenheden.
ATP forventer, at det vil være muligt at indgå enslydende aftaler med de fem regioner af hensyn til at
minimere administrative omkostninger samt hensynet til systemmæssige tilpasninger og forretningsgange
for sagsbehandlerne i Seniorpensionsenheden. Hertil bemærkes, at ATP ikke på forhånd har grundlag for
at vurdere, hvor mange sager der vil være behov for sparring i fordelt på de enkelte regioner.
I forbindelse med
mundtlig sparring
forventer ATP, at det bliver muligt at oprette en form for
sundhedskoordinatorfunktion med fysisk fremmøde i Seniorpensionsenheden i et nærmere aftalt antal
dage årligt, og som kan yde mundtlig sparring til kunderådgiverne i Seniorpensionsenheden i alle sager
uanset borgers bopæl. ATP forventer, at det vil være muligt at indgå en fælles aftale med regionerne om
udpegning af en fast sundhedskoordinator for en længere periode, der kan dække sager fra hele landet.
Det ses ikke at være administrativt hensigtsmæssigt, hvis der skal være fysisk fremmøde af en
sundhedskoordinator fra alle fem regioner. For at imødekomme Seniorpensionsenhedens mulighed for at
tilrettelægge en fleksibel og enkel administration anbefales det, at formuleringerne i lovforslaget justeres i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 8. § 26, stk. 3:
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte ydelser og de overordnede rammer for
samarbejdet mellem regionernes kliniske funktion og Seniorpensionsenheden, herunder som foreslået
ovenfor rammer for udpegning af en central sundhedskoordinator med mulighed for fremmøde i
Seniorpensionsenheden. De konkrete aftaler vil herefter kunne uddybes i konkrete samarbejdsaftaler
indgået mellem Seniorpensionsenheden og de enkelte regioner.
Til nr. 13, § 29, stk. 4, nr. 1, 1. pkt. og nr. 14, § 32 a, stk. 3, nr. 1, 1. pkt .:
Af lovforslagets § 1, nr. 13 og nr. 14 og § 4 fremgår, at § 29, stk. 1, nr. 4, 1. pkt. og 32 a, stk. 3, nr. 1, 1.
pkt. i lov om social pension og § 25, stk. 3, nr. 1 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension mv. ændres.
Det er herefter ikke længere en betingelse for fradrag i indtægtsgrundlaget ved beregning af social pension,
at pension udbetalt efter lovgivningen i en anden EU/EØS-medlemsstat
er ”beregnet”
efter forordning
883/04. Efter den nye bestemmelse skal der i indtægtsgrundlaget ved beregning af social pension
2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0008.png
fradrages ”pension
udbetalt efter lovgivningen i en anden EU/EØS-medlemsstat og omfattet af forordning
(EF) nr. 883/04 om koordinering af de sociale sikringsordninger”
Udbetaling Danmark forstår ændringen således, at alle modtagere af dansk social pension, som har en
ægtefælle eller samlever, der modtager pension udbetalt efter lovgivningen i en anden EU/EØS -
medlemsstat, og hvor pensionen er omfattet af forordning 883/04 , skal have fradraget denne pension i
indtægtsgrundlaget ved beregning af den sociale pension.
Udbetaling Danmark vil ud fra lovændringen lægge følgende til grund:
-
At det er uden betydning om ægtefællens/samlevers pension er ”
beregnet”
efter forordningen,
dvs. uden betydning om pensionen er samordnet eller ikke-samordnet efter forordningen. Hvad
enten ægtefællen/samlever får udbetalt pension efter lovgivningen i flere EU/EØS -medlemsstater
(samordnet pension) eller kun pension efter lovgivningen i én EU/EØS-medlemsstat (ikke-
samordnet pension), skal der ske fradrag i indtægtsgrundlaget ved beregning af pensionistens
sociale pension.
-
At det er uden betydning om ægtefællen/samlever får udbetalt alders -, invalide- eller
efterladtepension efter lovgivningen i en anden EU/EØS-medlemsstat. Det afgørende er, at
pensionen er ”omfattet” af forordning 883/04, og der derfor efter lovens ordlyd skal ske fradrag for
denne pension i indtægtsgrundlaget ved beregning af pensionistens sociale pension.
Det kan henvises til artikel 3 i FO 883/04, hvoraf fremgår, at forordningen finder anvendelse på
”enhver lovgivning om social sikring, der vedrører (…)
c) ydelser ved invaliditet
d) ydelser ved alderdom
e) ydelser til efterladte”
-
At statsborgerskab er uden betydning. Lovbestemmelsen om fradrag i indtægtsgrundlaget finder
anvendelse ift. alle modtagere at social pension, og efter lovbestemmelsen er det afgørende,
hvilken pension ægtefællen/samlever får udbetalt, og ikke hvilket statsborgerskab pensionisten
eller ægtefællen/samlever har.
Hvis Udbetaling Danmarks forståelse af lovændringen ikke er korrekt, ønsker Udbetaling Danmark reglerne
præciseret af hensyn til Udbetaling Danmarks administration fra 1. januar 2021, hvor loven træder i kraft.
Lovforslaget indeholder alene en ændring ift. pension, der hidrører fra et andet EU/EØS-land, og ikke
pension, der hidrører fra et konventionsland. Det fremgår således af § 29, stk. 1, nr. 4 og 32 a, stk. 3, nr.
1 i lov om social pension og § 25, stk. 3, nr. 1 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension mv., at pension udbetalt efter lovgivningen i et land, med hvilket der er indgået overenskomst
om
samordning
af pension, fradrages i indtægtsgrundlaget.
Gældende praksis er, at hvis ægtefællen/samlever modtager dansk social pension og pension fra et
konventionsland (samordnet pension), så fradrages pensionerne i indtægtsgrundlaget ved beregning af
pensionistens sociale pension. Modtager ægtefællen/samlever alene pension fra konventionsl andet (ikke
samordnet pension) fradrages denne ikke i indtægtsgrundlaget ved beregningen af pensionistens sociale
pension. Dvs. det er samme praksis som hidtil har være anvendt ift. pension fra et EU/EØS -land.
Da lovteksten kun ændres, for så vidt angår pension fra EU/EØS-lande og ikke konventionslande, og da
3
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0009.png
konventionerne ikke indeholder en ligestillingsbestemmelse svarende til art. 5 i forordning 883/04, så
antager Udbetaling Danmark, at hidtidig praksis videreføres mht. pension fra konventionslande. Dv s. at
hvis ægtefællen/samlever alene modtager pension fra konventionslandet , fradrages denne pension ikke i
indtægtsgrundlaget ved beregning af pensionistens sociale pension.
Bemærkninger til forslagets § 2 om udkast til ændring af lov om Seniorpensionsenheden
Til nr. 2. § 4 b:
Det følger af bestemmelsen, at Seniorpensionsenheden får adgang til at indhente nødvendige oplysninger
elektronisk fra fem udvalgte registre til brug for behandling af ansøgninger om seniorpension.
Indledningsvis bemærkes, at ordlyden i
henvisningen i nr. 1 til ”Arbejdsmarkedets
Tillægspensions
lønmodtagerregister om indbetalte ATP-bidrag”,
rettelig bør ændres til ”Arbejdsmarkedets
Tillægspensions
indbetalingsoversigt over indbetalte ATP-bidrag”,
hvilket er den korrekte
betegnelse for registeret.
Tilsvarende gør sig gældende i bemærkningerne til lovforslaget på siderne 13, 27, 42 og 60, hvor
henvisningen til lønmodtagerregisteret skal konsekvensrettes til indbetalingsoversigt.
Der er således tale om en udtømmende opremsning af registre, hvorfra Seniorpensionsenheden
elektronisk kan indhente oplysninger. Bestemmelsen tager således ikke højde for, om der er oplysninger
som med fordel vil kunne indhentes fra andre nuværende eller eventuelt kommende registre og dermed
lette sagsbehandlingen for såvel borger som Seniorpensionsenheden.
Det anbefales derfor, at hjemlen i lov om Seniorpensionsenheden udfærdiges mere fleksibelt og i
overensstemmelse med tilsvarende bestemmelser i anden lovgivning vedrørende ordninger, der
administreres i ATP. Det betyder, at bestemmelsen skal udformes som en generel hjemmel til, at
Seniorpensionsenheden med borgers samtykke elektronisk kan indhente nødvendige oplysninger jf. lov
om social pension, fra offentlige myndigheder, herunder ATP.
Denne model giver fleksibilitet i forhold til eventuelle ændringer i lov om social pension som medfører et
behov for nye oplysninger samt i forhold til ændringer i myndighedernes registre og udstilling af
oplysninger. Det bemærkes, at uanset formuleringen af bestemmelsen vil Seniorpensionsenheden fortsat
være omfattet af de generelle regler om GDPR, herunder oplysningspligt samt krav om nødvendighed og
proportionalitet.
Til nr. 4. § 17 a:
I udkastets § 2, pkt. 4, foreslås det at indsætte en ny § 17 a om indsendelse af oplysninger til
beskæftigelsesministeren fra Seniorpensionsenheden. Bestemmelsen medfører, at beskæftigelses -
ministeren kan anmode om en række nærmere oplysninger fra Seniorpensionsenheden til brug for statistik,
lovforberedende arbejde, udviklingsinitiativer og andre ministerbetjeningsopgaver.
ATP er betænkelig ved en sådan bestemmelse, da den efter
ATP’s
vurdering vil udgøre en dobbelthjemmel,
og det foreslås derfor at udelade bestemmelsen. Det skyldes, at ministeren allerede har en ulovbestemt
ret til at følge med i, hvordan lovgivningen inden for ministerområdet administreres, herunder om den
generelt overholdes, og om den fortsat er hensigtsmæssig. På den baggrund kan ministeren anmode
Seniorpensionsenheden om oplysninger, herunder personoplysninger, på myndighedens område til brug
for fx besvarelse af folketingsspørgsmål og lovforberedende arbejde. Dertil kommer, at
beskæftigelsesministeren fører tilsyn med Seniorpensionsenheden efter § 9 i lov om Seniorpensions-
4
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0010.png
enheden, og ministeren vil også efter denne bestemmelse kunne anmode om relevante oplysninger.
Som det også er nævnt i bemærkningerne til udkastet, skal behandling af personoplysninger ske i henhold
til databeskyttelsesforordningens regler. Både forordningen og databeskyttelsesloven giver en ret bred
mulighed for videregivelse af oplysninger til brug for statistik, hvorfor der heller ikke af den grund ses beh ov
for en særbestemmelse.
Bemærkninger til forslagets § 4 om udkast til ændring af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension
Se bemærkningerne ovenfor til § 1 nr. 13, § 29, stk. 4, nr. 1, 1. pkt. og nr. 14, § 32 a, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser forslagets § 7
Til stk. 6:
Det følger af bestemmelsen, at kommunerne senest den 31. januar 2021 skal sende en liste til
Seniorpensionsenheden med sager om afslag på seniorpension truffet i 2020 efter § 26 d, jf. § 26 a, stk.
2. nr. 2, i lov om social pension, som ikke er påklaget til Ankestyrelsen inden den 1. januar 2021. Det følger
videre, at kommunen uden personens samtykke skal sende sagsakterne fra sagerne på listen til
Seniorpensionsenheden.
Der ses ikke at være fastsat en frist for kommunernes oversendelse af sagsakter, men ATP forudsætter,
at det skal ske samtidig med eller i umiddelbar forlængelse af kommunens fremsendelse af listen senest
den 31. januar 2021.
For at undgå tvivl herom foreslås det, at det præciseres, at kommunerne skal sende sagsakterne samtidig
med eller i umiddelbar forlængelse af fremsendelsen af listen. Præciseringen kan ske i selve bestemmelsen
eller i bemærkningerne til bestemmelsen.
Økonomi
De samlede omkostninger til implementering og forberedelse af Seniorpensionsenheden er nedjusteret og
forventes således at udgøre ca. 27 mio. kr. Omkostningerne forventes at fordele sig med ca. 23 mio. kr. i
2020 og op til 4 mio.kr. i 2021. ATP er ved at verificere driftsomkostningerne for 2021 vedrørende
Seniorpension, og det er forventningen, at driftsomkostningerne vil være mindre end først estimeret.
Praksisændringen som følge af ligebehandlingsprincippet i art. 5 i forordning 883/04 vurderes at medføre
mindre implementeringsomkostninger i størrelsesordenen 0,2 mio. kr. Ud over genoptagelsesopgaven
forventes praksisændringen ikke at få betydning for de løbende administrative omkostninger, da
sagsbehandlingen sammenholdt med nuværende praksis, ikke forventes af være væsentlig anderledes.
Hertil kommer afledte omkostninger forbundet med genoptagelse af potentielt berørte sager, jf. notat til
STAR af 12. august 2020 om Administrative konsekvenser for Udbetaling Danmark som følge af
praksisændring i henhold til forordning 883/04 artikel 5.
5
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0011.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.:
[email protected], [email protected], [email protected]
Høringssvar om overførsel af myndighedsansvar for se-
niorpension til Seniorpensionsenheden
Dansk Arbejdsgiverforening har den 25. juni 2020 modtaget høring om
forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overdragelse af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpen-
sionsenheden).
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om ret til seniorpension for ned-
slidte, der overdrager kompetencen til at træffe afgørelse om seniorpen-
sion fra kommunerne til Seniorpensionsenheden fra den 1. januar 2021,
hvor loven træder i kraft.
DA støtter, at opgaven med at tilkende seniorpension bliver overdraget
fra kommunerne til Seniorpensionsenheden fra den 1. januar 2021. Bag-
grunden er de alt for store variationer i de kommunale tilkendelser af før-
tidspension, som betyder, at tilkendelse ofte fremstår som betinget af geo-
grafi og bopæl frem for en individuel helbredsvurdering.
DA har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
14. august 2020
MBI
Dok ID: 168683
Maria Bille Høeg
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0012.png
Side 1/2
Sag 20-07056
Høringssvar til udkast til lovforslag til lov om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.)
Dansk Magisterforening afgiver hermed høringssvar på lov om ændring af lov om social pension
og forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.) af 25. juni 2020.
Allerførst vil vi tilkendegive tilfredshed med, at Folketinget vedtog en seniorpension, som vi havde
foreslået sammen med Ældresagen. Vi bemærker, at mange nu får det tildelt, hvilket illustrerer, at
der var et stort akkumuleret behov for en løsning til dem, der mister arbejdsevnen helt eller delvist i
slutningen af arbejdslivet. Der har i alt for lang tid ikke været løsninger for dem, der bliver slidt af
enten arbejdslivet eller livet som helhed. Vi håber, at Folketinget også vil kaste blik på forholdene
for dem, der bliver syge/slidte tidligere i livet
vores forslag er her: www.værdigreform.dk
Dansk Magisterforening har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Det fremgår af lovforslaget § 17 a, at Seniorpensionsenheden skal indsende oplysninger, som
beskæftigelsesministeren beder om, herunder statistiske oplysninger og andre oplysninger om
udviklingen på Seniorpensionsenhedens område til brug for lovforberedende arbejde,
udviklingsinitiativer mv.
Dansk Magisterforening vil i den forbindelse opfordre til, at der er særligt fokus på løbende
overvågning og opfølgning på sagsbehandlingstider
både i forhold til de samlede
sagsbehandlingstider i Seniorpensionsenheden, såvel som i kommunerne i forhold til opgaven
med oplysninger om seniorpensionssager til brug for Seniorpensionsenhedens arbejde.
Derudover opfordrer Dansk Magisterforening til, at de statistiske oplysninger også vil gøre det
muligt at få belyst årsagerne til afslag på ansøgninger om seniorpension, samt oplysninger om
forsørgelsesgrundlaget for de personer, som får afslag på ansøgning om seniorpension. Formålet
med dette er blandt andet at få øget viden om de personer, som falder uden for målgruppen for
ordningen med henblik på iværksættelse af eventuelle supplerende tiltag.
Der opfordres endvidere til, at samarbejdet mellem Seniorpensionsenheden og kommunerne
evalueres efter det første år, hvor Seniorpensionsenheden har haft myndighedsansvaret, hvilket vil
sige i begyndelsen af 2022. Dette for at sikre, at samarbejdet mellem enheden og kommunerne er
tilrettelagt på den mest hensigtsmæssige måde, samt for at give grundlag for eventuelle justeringer
af samarbejdet, såfremt det skulle blive nødvendigt.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at kontakten mellem borgeren og Seniorpensionsenheden
alene kan ske ved telefonisk eller elektronisk kontakt. Borgeren kan fortsat møde op personligt i
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0013.png
kommunen for at få vejledning og hjælp til ansøgning om seniorpension mv. Med lovforslaget
begrænses borgerens mulighed dermed for personligt møde med den myndighed, som træffer
afgørelse i sagen. Dansk Magisterforeningen opfordrer derfor til, at dette ligeledes evalueres primo
2022 med fokus på, hvorvidt det har eventuelle negative konsekvenser for borgernes ansøgninger
særligt i sager, hvor borgerne vurderes at være tæt på målgruppen for seniorpensionen, men
hvor der er givet afslag.
Der henvises i øvrigt til høringssvar afgivet af Akademikerne.
Venlig hilsen
Camilla Gregersen
Formand
[email protected]
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0014.png
Dato 14. august 2020
LCC + MLJ
Side 1 af 3
Til
Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering
Høringssvar til udkast til forslag om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.)
Dansk Socialrådgiverforening (DS) takker for muligheden for at afgive høringssvar til
udkast til ændring af lov om social pension og forskellige andre love (Overdragelse af
ansvar til Seniorpensionsenheden pr. 1. januar 2021).
Helt overordnet mener DS, at det er rigtig godt, at forligspartierne gerne vil sikre, at
vurderingen af arbejdsevne bliver ensartet på tværs af landet og afgørelsen bliver
truffet uafhængig af økonomiske hensyn. Det er helt afgørende for borgernes
retssikkerhed, at det bliver til virkelighed for alle mennesker i beskæftigelsessystemet.
Aftalen om seniorpension er til dels resultatet af mistillid til, at vurderingen af
arbejdsevne er ens på tværs af landet og uafhængig af økonomiske hensyn. Derfor
mener DS også, at forligskredsens politikere bør tage konsekvensen heraf og sikre, at
ikke kun de borgere som har ret til en seniorpension, men også de mennesker som evt.
har ret til en førtidspension, et fleksjob eller en revalidering får foretaget en ens og
økonomisk uafhængig vurdering af arbejdsevnen. Alt andet vil være forskelsbehandling
af forskellige målgrupper. DS forslår, at forligskredsen med den kommende revision af
Førtidspension og fleksjobreformen, skal undersøge, hvordan en ensartet vurdering af
arbejdsevnen, uafhængig af økonomiske hensyn, kan sikres helt generelt og ikke kun i
forhold til de mennesker som søger om seniorpension.
I den forbindelse vil det være relevant at få foretaget den analyse som indgik i aftalen
om seniorpension, hvor det fremgik, at der skulle foretages en analyse
"af relevante
myndigheders kompetencer og kapacitet til at varetage administrationen af ordningen
samt de økonomiske og administrative konsekvenser. Desuden skal analysen belyse,
hvordan det sikres, at arbejdsevnevurderingen foretages uafhængigt af økonomiske
hensyn. Analysen skal belyse, hvilken myndighed der bedst vil kunne varetage opgaven
med at vurdere arbejdsevnen".
DS finder det meget utilfredsstillende, at den ikke er blevet udarbejdet, da den ville
have givet et dokumenteret vidensgrundlag, at foretage beslutninger om vurdering af
arbejdsevnen på baggrund af. Derfor mener DS fortsat, at udarbejdelsen af sådan en
analyse er relevant at foretage i forhold til en forstående revision af Førtidspension og
fleksjobreformen.
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0015.png
Side 2 af 3
Kommentarer til de generelle bemærkninger
Oplysning af sagen skal bero på en faglig vurdering
I bemærkningerne til 2.1.1.2. på side 10 står der
”Seniorpensionsenheden vil desuden
skulle sikre, at der foreligger dokumentation for personens ressourcer og udfordringer i
seneste job. Der vil typisk være tale om dokumentation i form af lægeattester, hvor
personens helbredsmæssige udfordringer og funktionsevne beskrives. Det svarer til de
gældende regler om beskrivelse af arbejdsevnen. Det foreslås, at
Seniorpensionsenheden skal kunne anmode kommunalbestyrelsen om at oplyse sagen
og indhente supplerende oplysninger til brug for Seniorpensionsenhedens vurdering af
ansøgerens arbejdsevne.”
DS mener, at det i bemærkningerne bør præciseres, at det i flere tilfælde ikke vil være
nok med lægeattester for at kunne vurdere arbejdsevnen. Det vil i hvert enkelt tilfælde
være nødvendigt med en faglig vurdering af, hvad der skal til for at oplyse sagen og
foretage den konkrete vurdering af arbejdsevnen. Altså hvordan en evt. nedsat
funktionsevne sammenholdt med eventuelle andre udfordringer og ressourcer, påvirker
arbejdsevnen (f.eks. sociale udfordringer, som kan betyde at den nedsatte
funktionsevne forværres eller særlige ressourcer, som kan kompensere for en nedsat
funktionsevne). De lægelige attester kan alene beskrive udfordringerne i forhold til
funktionsevnen, og det vil ikke i alle tilfælde være nok til at belyse, at arbejdsevnen er
nedsat. Der må ligge en faglig vurdering til grund for, hvad der er behov for, i forhold til
oplysning af sagen og herudover kræver det også en faglig viden at foretage den
endelige vurdering af arbejdsevnen forud for afgørelse af sagen.
Samarbejde mellem kommune og seniorpensionsenhed
DS mener, det er vigtigt at bemyndigelsen jf. § 26 f stk. 2, om at fastsætte regler for
samarbejdet mellem Seniorpensionsenheden og kommunerne, bliver udmøntet snarest
muligt. Dette er for at understøtte, at sagsgangen er ens under behandling af hver sag.
Skema til brug for indhentelse af dokumentation
I forbindelse med samarbejde mellem seniorpensionsenheden og kommunerne står der
i bemærkningerne, at der skal udarbejdes et skema til brug for indhentelse af
dokumentation i forbindelse med oplysning af sagen. DS’ medlemmer oplever i dag
udfordringer med forberedelsesskemaet til rehabiliteringsteamet, som har en lignende
funktion, hvilket betyder at en del kommuner arbejde med tillægsskemaer. Derfor vil
DS meget gerne involveres i og bidrage til udarbejdelsen af sådan et standartskema, så
det bliver et godt arbejdsredskab.
Præcisering af hvem der skal indhente hvilke oplysninger
I bemærkninger på side 14 står der at;
”Forligspartierne er enige om, at
Seniorpensionsenheden skal træffe afgørelser om seniorpension, at både
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0016.png
Side 3 af 3
Seniorpensionsenheden og kommunerne skal kunne indhente yderligere oplysninger til
sager om seniorpension, og at Seniorpensionsenheden skal kunne anmode
kommunerne om at oplyse sagerne. Det er derfor nødvendigt, at både
Seniorpensionsenheden og kommunerne får mulighed for at indhente nye oplysninger i
sager om seniorpension.”
DS mener, at det her bliver uklart, hvem der har ansvar for hvad. Det skal præciseres,
så det står klart hvem der skal indhente hvilke oplysninger. Både for at undgå
dobbeltarbejde i kommunen, seniorpensionsenheden og klinisk funktion, men også fordi
kommunerne og seniorpensionsenheden hver især betaler for de ydelser, som de
rekvirerer fra den kliniske funktion (Bemærkninger til § 1 nr. 7), og kan have forskellige
vurderinger af, hvilke oplysninger som er væsentlige for at oplyse sagen og på den
måde vil kunne pålægge hinanden udgifter til indhentelse af dokumentation til sagerne.
I sidste ende kan det stille borgere i en vanskelig situation mellem to enheder.
Deltagelse i behandling af egen sag
Jf. bemærkningerne på side 11 mister ansøgeren om seniorpension muligheden for
personligt fremmøde, hvor personen har mulighed for at udtale sig overfor den eller de
personer som træffer afgørelse, som der hidtil har været mulighed for jf. § 26 c, stk. 3 i
lov om socialpension. Dette foreslås ophævet og erstattes med, at ansøgeren kan
deltage i behandling af sin sag hos seniorpensionsenheden ved telefonisk eller skriftligt
kontakt. DS mener, at det er relevant, at der nedsættes konkrete retningslinjer for,
hvorledes og hvornår en borger orienteres om denne mulighed om kontakt, så de
medinddrages i egen sag. Det er relevant, at afgørelse om seniorpension er baseret på
en helhedsvurdering, som indbefatter at inddrage og høre ansøgeren, og ikke blot
baseres på objektive forhold.
Med Venlig Hilsen
Mads Bilstrup
Formand for Dansk Socialrådgiverforening
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0017.png
STAR
Att.: Charlotte Hvid Olavsgaard og
Malene Hirtsgaard
17-08-2020
EMN-2020-00941
1376190
Jane Brodthagen
Svar på høring af udkast til lovforslag om overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension - sagsnr 20/09483
Danske Regioner har modtaget anmodning om bemærkninger til høring af
udkast til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.
Danske Regioner forudsætter, at forslaget om at Seniorpensionsenheden skal
indgå en samarbejdsaftale med hver region om sundhedsfaglig rådgivning og
vurdering vedrørende sager fra kommuner beliggende i den enkelte region,
også indbefatter muligheden for, at der laves én samlet aftale mellem
Seniorpensionsenheden og de fem regioner.
Danske Regioner har ikke yderligere bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Jane Brodthagen
seniorkonsulent, cand.jur.
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0018.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Konto-nr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
Kontoret i Sdr. Omme:
Stadion Allé 11
7260 Sdr. Omme
Tlf.: 75 34 12 17
medlemsservice@danske-
seniorer.dk
København 10. august 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i skrivelse af 25. juni 2020 anmodet om eventuelle
kommentarer til ovenstående lovforslag.
Lovforslaget vil sammen med Lov om Seniorpensionsenheden fra juni i år danne rammerne for den
centrale seniorpensionsenhed.
De hidtidige erfaringer med seniorpension er positive, idet ordningen benyttes langt mere end ordningen
med seniorførtidspension, som den afløser. Der er således i første halvdel af 2020 tildelt flere
seniorpensioner end der blev tildelt seniorførtidspensioner i de 6 år ordningen fungerede. Samtidig er
afslagsprocenten lav, nemlig 4%. Det er vigtigt, at momentum bevares, når der sker overførsel til den
centrale enhed.
Et problem kan være, at det ikke længere er muligt, at ansøgere ved personligt fremmøde kan fremføre
deres sag for den afgørende instans. I den allerede vedtagne lov om Seniorpensionsenheden er det dog
angivet, at kommunen skal yde fornøden bistand til borgere, der ikke er i stand til at anvende de digitale
vejledninger og selvbetjeningsløsninger. Det er vigtigt, at kommunerne fortsat er parat til at yde bistand
til borgere, der vil ansøge om seniorpension, så ansøgningsproceduren kan klares uden, at it-problemer
eller formuleringsmæssige problemer står i vejen for borgerens muligheder for at indsende en
ansøgning.
Ved overførsel af afgørelse om seniorpension til Seniorpensionsenheden bevares fristen på 6 måneder
fra indgivelse af ansøgning til en afgørelse skal foreligge. Danske Seniorer lægger vægt på, at denne
frist er effektiv, da hurtig sagsbehandling er af afgørende betydning for ansøgeren, der ofte vil være i en
vanskelig situation.
I lov om Seniorpensionsenheden og i det foreliggende lovforslag er der angivet bestemmelser for
årsberetning og statistiske oplysninger m.v., som beskæftigelsesministeren kan forlange. Danske
Seniorer savner imidlertid en bestemmelse om, at der jævnligt og mindst en gang årligt udarbejdes en
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
-2-
redegørelse til offentligheden, så interesserede kan følge med i om lovens intentioner efterleves.
Desuden bør tal for antal tildelinger og antal afslag meget hyppigt offentliggøres.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0020.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o
ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Overførsel af myndighedsansvar
for seniorpension til Seniorpensionsenheden
.v.)”
Opfordring til at remediere retstilstanden vedrørende
mellemkommunal refusion efter institutionsreglen for
seniorpension (og førtidspension)
Efter Ankestyrelsens nugældende praksis udmeldt ultimo 2019 gælder retten til mellemkom-
munal refusion efter institutionsreglen ikke for førtidspension tilkendt 1.7.2014 eller senere.
Samme præmisser rammer refusionsreglerne for seniorpension. Dette er i klar modstrid med
lovens intentioner, jfr. lovens ordlyd samt forarbejderne.
Beskæftigelsesministeriet kan med fordel remediere forholdet i forbindelse med lovændringen
i §3, nr. 1 i udkastet til nærværende lovforslag.
Opfordringens baggrund
Mellemkommunal refusion for førtidspension historisk set
Det har længe været reglen, at en kommune (betalingskommunen) har skullet refundere op-
holdskommunens udgifter til en borgers førtidspension, når den (betalingskommunen) har den
generelle betalingsforpligtelse for borgeren
typisk når betalingskommunen har anbragt bor-
geren på en institution i opholdskommunen. Dette følger i dag af lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område (lbkg.
826/2019)
§9c, stk. 1 (de typer af udgifter, fordelt på
love, der kan kræves refunderet), jfr. stk. 2-6 (de typer af forhold, der medfører, at en borger
har en anden betalingskommune end opholdskommune). Denne regel betegnes i daglig tale
som institutionsreglen.
Frem til retssikkerhedslovens regler om refusion, fulgte det af den dagældende §58 i pensions-
loven (se til eksempel
lbkg. 612/1996),
at den anbringende kommune fortsat udbetalte førtids-
pensionen, mens borgeren var anbragt i en anden kommune, og således dengang selv havde
den direkte udgift til borgeren.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 1 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0021.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
Pr. 1.1.2004 blev med
l. 1168/2003
indført en regel om, at borgerens opholdskommune på
tidspunktet for tilkendelse af pension (tilkendelseskommunen) skulle refundere borgerens til
enhver tid værende opholdskommune udgifterne til borgerens førtidspension i 6 år efter til-
kendelsestidspunktet
senere ændret til 6 år efter tidspunktet for fraflytning fra tilkendelses-
kommunen. Denne regel betegnes i daglig tale som 6-årsreglen. De 6 års refusionspligt kunne
efter omstændighederne udskydes, hvis tilkendelseskommunen i øvrigt også var refusionsfor-
pligtet efter institutionsreglen.
Regelændringen med virkning fra 1.7.2014 og dennes konsekvenser
Med
l. 994/2015
(finansieringsloven) ændredes dette forhold vedrørende mellemkommunal
refusion.
Med lovændringen overgik førtidspension fra at have en bestemt procentsats i forhold til den
kommunale medfinansiering til at følge den trappemodel for statsrefusion/kommunal medfi-
nansiering, som finansieringsloven generelt indførte.
Dette medførte, at den kommunale udgift til førtidspension herefter blev hjemlet i finansie-
ringslovens §5, stk. 3, jfr. §3, stk. 1, nr. 11. Denne ændring gjaldt kun førtidspensioner tilkendt
1.7.2014 eller senere, jfr. finansieringslovens §30, stk. 5.
Herefter er den kommunale udgift for disse pensioner ikke længere hjemlet i pensionslovens
(lbkg.
983/2019)
§52, stk. 1. Dermed er denne udgift ikke længere omfattet af lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område §9c, stk. 1 og udløser derfor ikke længere ret
til refusion efter institutionsreglen. Dette er i hvert fald ræsonnementet hos Ankestyrelsen, jfr.
de es praksisud eldi g ”Nyhedsbrev
om førtidspension”
opri delig ud eldt i ove ber
2019:
https://ast.dk/mellemkommunal-uenighed/vejledning-om-praksis/fortidspension-2013-mel-
lemkommunal-refusion-og-kasserede-principafgorelser
Dette får til resultat, at opholdskommunen selv skal afholde udgiften til borgere anbragt i kom-
munen for så vidt angår disses førtidspension, når denne er tilkendt 1.7.2014 eller senere
i
den periode forholdet ikke eventuelt er dækket af 6-årsreglen.
Intentionen med finansieringsloven
Det var klart ikke lovgivers intention at fjerne retten til refusion efter institutionsreglen for før-
tidspensioner tilkendt 1.7.2014 eller senere. En ændring af en så langvarig retstilstand måtte
kræve klar hjemmel eller i hvert fald tydelige forarbejder, der tilkendegjorde dette. Dette mod-
satte fremgår imidlertid af loven og dens forarbejder.
I § 37 i l. 994/2015 (finansieringsloven) blev der foretaget ændringer i dagældende §9c. stk. 7
(nugældende stk. 8) i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (reglen om
6-årsreglen). Disse ændringer vedrørte tidspunktet for beregning af 6-årsreglen (tilkendelses-
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 2 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0022.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
tidspunktet blev erstattet af fraflytningstidspunktet). Ændringerne vedrørte ikke institutions-
reglens evne til at udskyde 6-årsreglen. Heraf fremgår, at lovgiver i øvrigt betragtede instituti-
onsreglen som opretholdt også for pensioner tilkendt 1.7.2014 eller senere.
Af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag vedrørende finansieringsloven (2014/2
LSF 4)
fremgår af de særlige bemærkninger til lovforslagets §37 (mine fremhævninger):
Til § 37
Efter de gældende regler i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, er det, når der er forløbet 6 år fra tilkendelsen af førtids-
pension, som udgangspunkt den aktuelle opholdskommune, der fremadrettet finansierer den kommunale andel af
førtidspensionen.
Bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, foreslås ændret, således at den tilkendende kommune fremover skal
finansiere udgiften til førtidspension i 6 år efter det tidspunkt, hvor førtidspensionisten fraflytter kommunen.
Refusion efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, 4 og 5, vil også efter den foreslåede ændring udskyde refusionen efter
stk. 7.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2. og 2.2.3.
Ændringen vedrørende begyndelsestidspunktet for den 6-årige refusionsperiode skal alene gælde for førtidspensioni-
ster, der har fået tilkendt førtidspension den 2. februar 2015 eller senere, jf. den foreslåede overgangsbestemmelse i
§ 30, stk. 5. For førtidspension tilkendt før den 2. februar 2015 regnes 6 års perioden i § 9 c, stk. 7, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område som hidtil fra det tidspunkt, hvor førtidspensionen er blevet tilkendt.
Heraf fremgår klart, at lovgiver forudsatte, at institutionsreglen også fremover skulle være gæl-
dende for førtidspensioner tilkendt 1.7.2014 eller senere.
Mellemkommunal refusion for seniorpension
Seniorpension blev indført ved
l. 1559/2019.
Den kommunale medfinansiering af seniorpension
følger trappemodellen og er således også ligesom førtidspensioner tilkendt 1.7.2014 eller se-
nere hjemlet i finansieringslovens §§3 og 5. Dette følger af l. 1559/2019 §8.
Dermed er seniorpension heller ikke omfattet af institutionsreglen i §9c i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område, jfr. Ankestyrelsens præmisser i ovenstående praksis-
udmelding.
Også med hensyn til seniorpension var det dog klart lovgivers intention, at denne skulle være
omfattet af institutionsreglen.
Ved §13 i l. 1559/2019 indførtes et nyt 2. pkt. i §9c, stk. 8 i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område. Ved dette nye pkt. indførtes også en 6-årsregel angående mellem-
kommunal refusion for seniorpension. At lovgiver ved denne lejlighed forudsatte, at instituti-
onsreglen også skulle være gældende for seniorpension, fremgår af bemærkningerne til det
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 3 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0023.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
fremsatte lovforslag vedrørende denne lov (2019/1
LSF 67),
bemærkningerne til §13 (mine
fremhævninger):
Til § 13
Til nr. 1
§ 9 c, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, regulerer spørgsmål om mellemkommunal refu-
sion for kommunernes udgifter efter en række ydelseslove, herunder lov om social pension.
Efter § 9 c, stk. 8, refunderes en opholdskommunes udgifter til førtidspension efter kapitel 3 og § 52, stk. 1, i lov om
social pension og § 5 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbeta-
ling Danmark og arbejdsløshedskasserne, af den kommune, der var pensionistens opholdskommune på tilkendelses-
tidspunktet, i op til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten er fraflyttet tilkendelseskommunen.
Det foreslås at indsætte et nyt pkt. i
§ 9 c, stk. 8,
som 2. pkt., hvorefter en opholdskommunes udgifter til seniorpension
efter kapitel 3 a i lov om social pension og § 5 i lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt
af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, refunderes af den kommune, der var pensionistens
opholdskommune på tilkendelsestidspunktet, i op til 6 år fra det tidspunkt, hvor pensionisten er fraflyttet tilkendelses-
kommunen.
Med forslaget indføres samme mulighed for refusion mellem kommunerne for udgifter til seniorpension, som i dag
gælder ved udgifter til førtidspension.
Til nr. 2
Efter § 9 c, stk. 8, 2. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, udskyder retten til refusion
efter § 9 c, stk. 2, 3, 5 og 6, den ret til refusion der gælder mellem kommunerne om førtidspension efter bestemmelsens
1. pkt.
Reglen betyder, at reglen om refusion for udgifter til førtidspension efter 1. pkt. først finder anvendelse, når refusion
efter de andre bestemmelser ophører.
Det foreslås, at ændre reglen i
§ 9 c, stk. 8, 2. pkt.,
der bliver til 3. pkt., sådan, at reglen fremover også henviser til 2.
pkt.
Med forslaget udvides bestemmelsen til også at gælde reglen om refusion for udgifter til seniorpension, som foreslås
indført, jf. forslagets § 8, nr. 1. Reglen om refusion for udgifter til seniorpension, vil herefter først finde anvendelse,
når refusion efter § 9 c, stk. 2, 3, 5 og 6, ophører.
Der er i øvrigt ikke tilsigtet nogen ændring af praksis for, hvornår reglen om refusion for udgifter til førtidspension
finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets specielle bemærkninger til § 8, nr. 1.
Som ovenfor beskrevet holder denne forudsætning altså ikke længere stik efter Ankestyrelsens
nye praksis.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 4 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0024.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
Forslag til remediering af retstilstanden
Institutionsreglens mulige udskydelse af 6-årsreglen i forhold til seniorpension er formentlig pt.
i øvrigt overflødig. Dette følger af, at seniorpension tidligst kan tilkendes med virkning fra det
tidspunkt, hvor borgeren er 6 år fra at opnå folkepensionsalderen, til hvilket tidspunkt senior-
pensionen ophører. Idet seniorpensionen ophører, og der ikke er kommunal medfinansiering
af folkepension, vil de 6 års refusion i medfør af 6-årsreglen alligevel ikke kunne nå at udløbe,
uanset udskydelse eller ej.
Derimod er det ikke irrelevant om institutionsreglen i det hele taget gælder for seniorpension.
Dette illustreres af følgende eksempel:
A Kommune har anbragt en borger i B Kommune, hvor borgeren opholder sig fra 8 år før folke-
pensionsalderen og frem. 2 år senere tilkendes borgeren seniorpension, og B Kommune er som
borgerens opholdskommune på tilkendelsestidspunktet den kommune, som i givet fald ville
skulle betale for den kommunale del af borgerens seniorpension
pt. som opholdskommune,
og hvis borgeren flytter til en anden kommune, da som betalingskommune efter 6-årsreglen.
Hvis borgeren forbliver anbragt i B Kommune, er det derfor afgørende, om A Kommune skal
refundere udgifterne til B Kommune efter institutionsreglen.
I udkastet til nærværende lovforslag
lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
foreslås i lovforslagets §3, nr. 1 på ny en rettelse i §9c, stk. 8 i lov om retssikkerhed og admi-
nistration på det sociale område. Ændringen er en konsekvens af overflytningen af tilkendel-
seskompetencen for seniorpension fra kommunalt regi til Seniorpensionsenheden.
Idet der nu alligevel skal røres ved bestemmelserne om mellemkommunal refusion i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område angående pension, som blev indsat med
l. 1559/2019, kan lovgiver med fordel rette op på retstilstanden, således at den på ny bliver,
som lovgiver egentlig havde forudsat med l. 994/2015 og l. 1559/2019. Det bemærkes, at An-
kestyrelsens kursændring fulgte af l. 994/2015, som altså også var beskæftigelsesministeriel og
ikke socialministeriel ressortlovgivning.
Hvis retstilstanden remedieres vedrørende seniorpension, bør den også remedieres vedrø-
rende førtidspension, idet der er tale om samme problemstilling.
Forholdet kan f.eks. remedieres ved, at udgifter efter finansieringslovens §5, stk. 3, jfr. §3, stk.
1, nr. 11 og nr. 16 (som indført ved l. 1559/2019 §8, nr. 1) indskrives som refusionsbærende
udgiftstyper i §9c, stk. 1 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Det anbefales ved samme lejlighed at indføre udtrykkelige regler om reglernes eventuelle til-
bagevirkende kraft, idet de reglerne for førtidspension har været håndteret korrekt i forhold til
lovgivers intentioner, men forkert i forhold til Ankestyrelsens nuværende praksis af den nu ud-
fasede IT-løsning STAR Lis Refusion, som STAR administrerede. Der hersker pt. blandt kommu-
nerne en del forvirring med hensyn til, hvordan reglerne skal administreres på området. Der
bør af hensyn til at undgå ressourcespild ved de offentlige digitaliseringsløsninger findes en
nem administrerbar regel for de sager, som har været håndteret af denne løsning, og som nu
skal overtages af Ydelsesrefusion.
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 5 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0025.png
Høri gssvar til ”Udkast til forslag til lov o æ -
dring af lov om social pension og forskellige andre
love (Overførsel af myndighedsansvar for senior-
pe sio til Se iorpe sio se hede
.v.)”
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 25 55 19 00
[email protected]
Nibe, juli 2020
Med venlig hilsen
Esben Schmidt
Skalhuse 5, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 6 af 6
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0026.png
Journalnr.
Jurist
Telefon
Merethe Laursen
22 68 2305
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
Og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Att. Charlotte Hvid Olavsgaard
[email protected]
[email protected]
[email protected]
E-mail
Dato: 13.08. 2020
Sagsnr. 20/09483
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden
m.v.)
Tak for høringsmateriale.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) har følgende bemærkninger:
Udkast til bekendtgørelse har ikke givet anledning til bemærkninger fra DUKH i forhold til
retssikkerheden på handicapområdet.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Merethe Laursen
Specialkonsulent og Jurist
Jupitervej 1 | 6000 Kolding | Tlf.: 76 30 19 30 | Fax: 75 54 26 69 | SE nr.: 26 64 30 58
e-mail: [email protected] | sikker e-mail: [email protected] | web: www.dukh.dk
DUKH er en selvejende institution under Socialministeriet. Vi skal styrke retssikkerheden for mennesker med handicap gennem information og rådgivning.
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0027.png
Charlotte Hvid Olavsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Morten Jacob Leth <[email protected]>
26. juni 2020 11:14
Charlotte Hvid Olavsgaard
Sv: Frist 14. august kl. 12 - Intern høring over lovforslag om seniorpensionDIGST (Id
nr.: 836565)
Kære Charlotte
Digitaliseringsstyrelsen skal bemærke, at der på side 26 i lovforslaget står "... WorkZone med integration til
CPR, CVR og Digitalpost." og "... integrationer til eksterne systemer som CVR, CPR og digitalpost."
Digitaliseringsstyrelsen skal hertil bemærke, at der ved henvisning til den offentlige digitale postløsning
bør skrives "Digital Post".
Digitaliseringsstyrelsen har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Morten Leth
________________________________
Morten Jacob Leth
Fuldmægtig, jurist
T: +45 41782431
E:
[email protected]
Kontor for jura og internationale forhold
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
www.digst.dk
– fordi hverdagen er digital
Økonomi- og Indenrigsministeriet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Justitsministeriet ([email protected]),
Stengangssekretærerne ([email protected]), DIGST POST ([email protected])
Cc:
Mads Holt ([email protected]), Malene Witzel Hirtsgaard ([email protected]), Mette Pedersen ([email protected]),
Johanna av Skardi Bundgaard ([email protected]), Frederik Waaben ([email protected]), Sharmila Sreeramanathan
([email protected]), [email protected] ([email protected])
Fra:
Charlotte Hvid Olavsgaard ([email protected])
Titel:
Frist 14. august kl. 12 - Intern høring over lovforslag om seniorpension
Sendt:
25-06-2020 11:44
Til:
Kære alle
Modtag venligst den vedhæftede høring over udkast til Lovforslag om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
som dags dato også bliver sendt i ekstern høring.
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0028.png
Vi vil meget gerne modtage jeres eventuelle bidrag senest
fredag den 14. august 2020 kl. 12
til
[email protected], [email protected],
og
[email protected].
Spørgsmål kan rettes til Malene Witzel Hirtsgaard, tlf. 7221 7696, og Charlotte Hvid Olavsgaard tlf. 7221
7673.
Venlig hilsen
Charlotte Hvid Olavsgaard
Specialkonsulent
Kontoret for Sociale Ydelser
T 72 21 76 73 | [email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | 2100 Copenhagen
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0029.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Sendt til:
[email protected], [email protected], [email protected]
Vordingborg
6. august 2020
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
Hermed fremsendes høringssvar fra Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark (FSD).
FSD vurderer, at de tilrettede muligheder for borgernes adgang til at blive vurderet til seniorpension har
medvirket til, at væsentlig flere er blevet omfattet af personkredsen, der har ret til en seniorpension.
Det kan ligeledes konstateres, at kommunerne samlet set meget hurtigt har implementeret og løst opgaven
med bevilling af seniorpension det første halvår af 2020 på trods af corona med hjemsendelser af perso-
nale. Hovedparten af ansøgere har fået tildelt seniorpension. Det har dog været en arbejdsopgave, der har
medvirket til, at andre opgaver er blevet trængt i baggrunden.
Det foreslås i de fremsendte bemærkninger,
at Seniorpensionsenheden skal kunne anmode kommunalbe-
styrelsen om at oplyse sagen og indhente supplerende oplysninger til brug for vurderingen af ansøgerens
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Når Seniorpensionsenheden har bedt kommunalbestyrelsen om at indhente supplerende oplysninger om,
hvorvidt personen opfylder betingelsen om langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, skal
kommunalbestyrelsen sende de supplerende oplysninger til Seniorpensionsenheden.
Det bør være meget tydeligt, hvor meget af det forudgående arbejde omkring den enkelte ansøger, der
fortsat bør varetages af de enkelte kommuner, når det samtidig er Seniorpensionsenheden, der bliver øko-
nomisk tilgodeset i opgaveløsningen.
FSD har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
[email protected]
Tlf.: 55 36 27 30
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0030.png
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0031.png
Charlotte Hvid Olavsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
FMN-RLM Mouritzen, Rona Lehmann <[email protected]>
21. juli 2020 10:44
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Charlotte Hvid Olavsgaard; Malene
Witzel Hirtsgaard
Forsvarsministeriets svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love [RELEASABLE TO INTERNET
TRANSMISSION]
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Forsvarsministeriet har ingen bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
seniorpensionsenheden m.v.)
Med venlig hilsen
Rona L. Mouritzen
Forsvarsministeriet
Juridisk Kontor / Legal Departement
Holmens Kanal 9, DK-1060 København K / Copenhagen K
Telefon/Telephone: + 45 72 81 00 57
Fax/Fascimile:
+ 45 72 81 03 00
E-mail:
[email protected]
www.fmn.dk
RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION
Vi goer opmaerksom paa, at denne e-mail kan indeholde information, der kun er beregnet for modtageren. Hvis du
ved en fejltagelse har modtaget e-mailen, maa du ikke anvende indholdet i nogen sammenhaeng og vi beder dig
venligst informere afsender om fejlen ved at bruge besvar-funktionen. Samtidig beder vi dig slette alle kopier af e-
mailen i dit system uden at videresende eller kopiere den. Selvom e-mailen og enhvert vedhaeftet fil efter vores
overbevisning er fri for virus og andre fejl, som kan paavirke computeren eller it-systemet, hvori den modtages og
laeses, aabnes den paa modtagerens eget ansvar. Vi paatager os ikke noget ansvar for tab eller skade, som er
opstaaet i forbindelse med at modtage eller aabne e-mailen. Hvis du har problemer med at aabne vedhaeftede filer,
kan du finde information paa dette link http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
Please note that this message may contain confidential information. If you have received this message by mistake,
please inform the sender of the mistake by sending a reply, and then delete the message from your system without
making, distributing or retaining any copies of it. Although we believe that the message and any attachments are free
from viruses and other errors that might affect the computer or IT system where it is received and read, the recipient
opens the message at his or her own risk. We assume no responsibility for any loss or damage arising from the
receipt or use of this message. If you are having trouble opening attached files, you can get further information via this
link http://www.fmi.dk/Pages/winmail.aspx.
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0032.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
E-mail:
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL +45 91 32 57 01
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/01688-2
13. AUGUST 2020
HØRING OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM SOCIAL PENSION OG
FORSKELLIGE ANDRE LOVE
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 25. juni 2020
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.).
Udkastet til lovforslaget indeholder præciseringer af de organisatoriske
rammer for Seniorpensionsenheden og rammerne for administrationen af
seniorpension, der kommer i forlængelse af etableringen af
Seniorpensionsenheden, herunder dets administration.
Instituttet har følgende bemærkninger:
Med udkastets § 1, nr. 8, foreslås § 26 c, stk. 3, i lov om social pension
ophævet. Således ophæves retten for en person, som afgørelsen vedrører til
ved et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe
afgørelsen.
Det fremgår af lovudkastets bemærkninger, at personen i stedet vil kunne
deltage i behandlingen af sin sag hos Seniorpensionsenheden ved telefonisk
eller skriftlig kontakt (de specielle bemærkninger til § 1, nr. 8). Det fremgår
endvidere, at kommunalbestyrelsen kan vælge at mødes med personen, hvis
det er nødvendigt for sagens oplysning, og at personen fortsat har mulighed
for at kontakte kommunen og få hjælp til at deltage i behandlingen af sin sag
(lovudkastets almindelige bemærkninger, punkt 2.1.1.2).
Instituttet bemærker, at der med udkastet ikke særskilt er taget hensyn til
ansøgere, der ikke på egen hånd er i stand til at medvirke ved deres
sagsbehandling, for eksempel personer med behov for tolkebistand eller
partsrepræsentation efter forvaltningslovens § 8.
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Instituttet anbefaler, at det i de specielle bemærkninger til udkastets §
1, nr. 8, præciseres, at personen eller dennes repræsentant eller
bisidder kan deltage i behandlingen af sagen hos
seniorpensionsenheden ved telefonisk eller skriftlig kontakt.
Med udkastets § 2, nr. 1, foreslås en række bestemmelser i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven)
at finde anvendelse med henblik på at forpligte Seniorpensionsenheden til at
tilrettelægge sagsbehandlingen således, at borgeren får mulighed for at
medvirke i behandlingen af seniorpensionssagen.
I lovudkastets bemærkninger fremgår, at det for eksempel kan ske ved
telefonisk kontakt til Seniorpensionsenheden eller ved personligt fremmøde i
kommunen (de specielle bemærkninger til § 2, nr. 1).
Instituttet bemærker, at det følger af retssikkerhedslovens § 4, at borgeren
skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag, og at
manglende overholdelse af bestemmelsen kan medføre en afgørelses
ugyldighed. Ifølge vejledning om retssikkerhed og administration på det
sociale område nr. 9330 af 21. marts 2009, pkt. 54-55, fremgår det, at
forvaltningslovens § 7 indebærer en pligt til at sørge for og betale for
tolkebistand til en person, der ikke behersker dansk.
Seniorpensionsenheden har således en pligt til at tilrettelægge sagen blandt
andet under hensyn til ansøgere med behov for repræsentant/bisidder eller
tolkebistand til personer med høre-, syn- eller talehandicap samt at sørge for
og betale for tolkebistand til en person, der ikke behersker dansk. Det er
således myndighedens opgave i videst muligt omfang at hjælpe en ansøger,
der ikke på egen hånd er i stand til at medvirke til sagsbehandlingen.
Instituttet anbefaler, at det i de specielle bemærkninger til § 2, nr. 1,
præciseres, at Seniorpensionsenheden ved tilrettelæggelsen af
seniorpensionssagerne skal tage hensyn til ansøgere med særlige
behov så disse borgerne er i stand til at varetage deres interesser.
Der henvises til styrelsens j.nr. 20/09483.
Med venlig hilsen
Emilie Thage
JURIDISK RÅDGIVER
2/2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0034.png
KL's høringssvar vedr. overflytning af ansvaret for
seniorpension til ATP
KL har den 25. juni 2020 modtaget lovforslag om overførsel af
myndighedsansvaret for seniorpension til Seniorpensionsenheden i
høring.
KL mener, at beslutningen om at placere ansvaret for tildeling af
seniorpension uden for kommunerne hviler på et usagligt grundlag, vil
medføre betydelige meromkostninger for samfundet og betyde en
forringet service for de nedslidte borgere, ordningen er tænkt at skulle
hjælpe.
De første erfaringer med seniorpension viser, at omkring 90 pct. af
ansøgerne får tildelt seniorpension, og de få afslag, som gives, er typisk
begrundet i, at ansøgeren ikke opfylder de objektive kriterier om f.eks.
antallet af år på arbejdsmarkedet. Alt tyder på, at kommuner er gode til at
administrere ordningen, hvilket endda er sket med få ugers
implementeringsfrist.
KL vil derfor opfordre Folketinget til igen at overveje, om man ønsker at
bruge de over 100 mio. kr. ekstra, som det alene de første 5 år vil koste
at oprette og drive den nye administrative enhed, som tilmed er langt fra
borgerne. Det strider både imod økonomisk fornuft og de generelle
politiske tilkendegivelser bredt i Folketinget om at styrke nærheden til
borgerne.
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at ”overflytning af
tilkendelseskompetencen til Seniorpensionsenheden vil medføre mere
komplicerede regler i forhold til selve sagsbehandlingen af sager om
seniorpension, i og med at flere myndigheder end i dag skal samarbejde
om sagerne forud for afgørelsen.” Hertil kommer, at erfaringer med at
dele en forvaltningsopgave mellem to myndigheder viser, at borgerne
oplever dårligere service og risikerer at komme i klemme. KL finder det
meget bekymrende, hvis Folketinget vedtager en lov, som man ved vil
forringe servicen for en gruppe nedslidte borgere.
Styrk borgernes retssikkerhed ved mulighed for digitalt møde
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
”Seniorpensionsenheden ikke vil skulle tilbyde en ansøger om
seniorpension at udtale sig på et møde over for de eller de personer, der
træffer afgørelse om seniorpension, inden der træffes afgørelse”. KL
Dato: 14. august 2020
Sags ID: SAG-2019-02633
Dok. ID: 2954259
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0035.png
finder det bekymrende fra et retssikkerhedsperspektiv, at borgerne ikke
på samme vis, som det er tilfældet ved almindelige førtidspensionssager
og i den gældende seniorpensions-lovgivning har mulighed for en direkte
kontakt med den myndighed, der træffer afgørelse i ens sag.
De gode erfaringer fra jobcentrene under corona-nedlukningen viser, at
borgerne gerne vil og er i stand til at kommunikere digitalt. Derfor foreslår
KL, at borgerne som minimum får ret til at mødes digitalt med
Seniorpensionsenheden.
Opgørelse af sagsbehandlingsfrister
Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at kommunerne vil have 3
mdr. til at oplyse en sag efter anmodning fra Seniorpensionsenheden.
Der er uklart, om der heri også indgår den tid, det kan tage for klinisk
funktion at dokumentere helbredet. Erfaringer fra førtidspensionsområdet
viser, at det ikke er ualmindeligt at dette tager mere end 3 mdr. Hvis det
indgår i kommunernes tidsforbrug, vil kommunerne således allerede af
den grund ikke altid kunne overholde fristen.
Dato: 14. august 2020
Sags ID: SAG-2019-02633
Dok. ID: 2954259
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3450
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Henrik Thomassen
Brian Siggaard
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0036.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected] og [email protected].
Ledernes høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (Overførsel af myndighedsansvar
for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.)
Lederne har den 25. juni 2020 modtaget forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love (Overførsel af myndigheds-
ansvar for seniorpension til Seniorpensionsenheden m.v.) i høring.
Lederne støtter etableringen af Seniorpensionsenheden, som således
får myndighedsansvaret for tilkendelse af seniorpension.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger skal Seniorpensions-
enheden levere statistiske og andre oplysninger til beskæftigelses-
ministeren. Lederne skal i den forbindelse påpege, at der er vigtigt, at
statistiske oplysninger om antal tilkendelser af seniorpension mv. bliver
gjort tilgængelige for alle, således at data om antal tilkendelser gøres til-
gængelige digitalt via internettet.
Lederne har noteret sig, at der vil blive fastsat regler om hvilende pen-
sion samt, at det foreslås, at personer, der søger om seniorpension får
ret til at afvise lægebehandling efter de samme principper som gælder
ved førtidspension.
Lederne har ligeledes noteret sig, at forslaget indebærer, at en person,
som en afgørelse om seniorpension vedrører, ikke får ret til på et møde
at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen i
Seniorpensionsenheden, men i stedet vil kunne deltage i behandling af
sin sag hos Seniorpensionsenheden ved telefonisk eller skriftlig kontakt.
København
den 14. august 2020
Med venlig hilsen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Kim Møller Laursen
Telefon 3283 3283
Mail [email protected]
www.lederne.dk
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0037.png
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0038.png
Charlotte Hvid Olavsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
6. juli 2020 08:15
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Charlotte Hvid Olavsgaard; Malene
Witzel Hirtsgaard
SV: Høring af udkast til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for
seniorpension - sagsnr 20/09483
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 25. juni 2020 sendt udkast til lovforslag om overførsel af
myndighedsansvar for seniorpension og forskellige andre love i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10 (Lovbekendtgørelse nr.
101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have betydning for Rigsrevisionens
opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i staten
eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
Fra:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering <[email protected]>
Sendt:
25. juni 2020 14:53
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>;
[email protected];
Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
ATP
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
BM Postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Danske Advokater <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Erhvervsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; fifu@f-
f.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Rigsrevisionen <[email protected]>;
[email protected];
Info - Frivilligrådet
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
ATP
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0039.png
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Høring af udkast til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for seniorpension - sagsnr 20/09483
Sagsnr. 20/09483
Venlig hilsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | DK-2100 Copenhagen Ø
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0040.png
Charlotte Hvid Olavsgaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Søren Carøe (Rflam.org) <[email protected]>
9. august 2020 13:51
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering; Charlotte Hvid Olavsgaard; Malene
Witzel Hirtsgaard
SV: Høring af udkast til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for
seniorpension - sagsnr 20/09483
Tak for invitationen til at afgive høringssvar om udkastet til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for
seniorpension til Seniorpensionsenheden.
Vi har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Venlig hilsen
Søren Carøe
Formand
---------------------------------------
Vallerødvænge 23
2960 Rungsted Kyst
tlf.: 2811 0020
mail:
[email protected]
web:
www.rflam.org
Facebook:
facebook.dk/rflam.org
---------------------------------------
Fra:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering <[email protected]>
Sendt:
25. juni 2020 14:53
Til:
Advoksamfundet <[email protected]>; [email protected]; Ankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; BM Postkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; fifu@f-
f.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Kommunernes Landsforening
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Lægeforeningen <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; info rflam <[email protected]>; Info - Frivilligrådet
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; ATP
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne:
Høring af udkast til lovforslag om overførsel af myndighedsansvar for seniorpension - sagsnr 20/09483
Sagsnr. 20/09483
1
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2257136_0041.png
Venlig hilsen
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38 | 2100 København Ø
T 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Danish Agency for Labour Market and Recruitment
Vermundsgade 38 | DK-2100 Copenhagen Ø
T +45 72 21 74 00 | [email protected] | www.star.dk
Følg os på LinkedIn
Læs på star.dk om styrelsens håndtering af dine personoplysninger
2