Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 21 Bilag 1
Offentligt
2257134_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om social
pension og forskellige andre love (Overførsel
af myndighedsansvar for seniorpension til
Seniorpensionsenheden m.v.)
September 2020
Baggrund
Lovforslaget udmønter en del af
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
ind-
gået i maj 2019 indgået af Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance og siden tiltrådt af regeringen samt tillægs-
aftale til
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
indgået i december 2019 af re-
geringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti og Liberal Alliance.
Lovforslaget kommer i forlængelse af lov nr. 869 af 14. juni 2020 om Seniorpensi-
onsenheden, hvormed Seniorpensionsenheden blev etableret, og de organisatoriske
rammer for Seniorpensionsenheden og de overordnede rammer for administratio-
nen blev fastsat.
Formål
Formålet med dette lovforslag er at udmønte den del af forligskredsens aftaler, der
overdrager kompetencen til at træffe afgørelse om seniorpension fra kommunerne
til Seniorpensionsenheden fra den 1. januar 2021. Lovforslaget indeholder desuden
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om samarbejdet mellem kommunerne og
Seniorpensionsenheden og mellem Seniorpensionsenheden og regionernes kliniske
funktioner.
Lovforslaget indeholder endvidere præciseringer af de organisatoriske rammer for
Seniorpensionsenheden og rammerne for administrationen af seniorpension.
Lovforslaget indeholder desuden en justering af beregning af indtægtsgrundlaget,
der ligger til grund for beregning af folkepension, seniorpension og førtidspension,
således at situationer, hvor en ægtefælle eller samlever modtager pension fra én an-
den EU/EØS-medlemsstat, ligestilles med situationer, hvor der alene modtages
dansk pension eller pension fra flere medlemslande. Dette bringer pensionslovens
regler på området i overensstemmelse med EU-retten.
Endelig sikrer lovforslaget, at seniorpension eksplicit bliver omfattet af reglerne
om budgetgaranti.
L 21 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Den primære målgruppe
Seniorpensionsordningen blev indført den 1. januar 2020 for kvinder og mænd, der
har 6 år eller mindre til folkepensionsalderen, der har haft en langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet, og som har en arbejdsevne på 15 timer eller mindre i deres se-
neste job, uanset branche. Ordningen er en offentlig forsørgelsesydelse på niveau
med førtidspension, der som udgangspunkt modtages frem til folkepensionsalde-
ren.
Pr. 24. august 2020 havde alle 98 kommuner indberettet afgjorte sager til STAR.
For perioden 1. januar 2020 til 30. juni 2020 har kommunerne indberettet 3.581 til-
kendelser og 212 afslag. De indberettede afgørelserne fordeler sig nogenlunde lige-
ligt fordelt mellem mænd (48 pct.) og kvinder (52 pct.).
De sekundære målgrupper
Ægtefælle eller samlever pension fra én anden EU-EØS-medlemsstat
Reglerne er allerede gældende som følge af EU-retten. Forslaget bringer således de
danske regler i overensstemmelse med EU-retten og har ikke i sig selv påvirkning
på målgruppen.
Samlet vurdering
Det vurderes, at overdragelse af myndighedsansvar fra kommunerne til seniorpen-
sion ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser, idet lovforslaget ikke ændrer de
materielle regler for ret til seniorpension efter lov om social pension. Lovforslaget
medfører derfor ikke tilsigtede eller utilsigtede forskelle for mænd eller kvinder.
Hertil bemærkes det, at tilkendelserne af seniorpension det første halve år af 2020
fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem kvinder og mænd, og dermed ikke giver
udtryk for en skævhed, som stiller hverken det ene køn ringere eller bedre end det
andet.
Tilsvarende vurderes det, at justeringen af beregningen af indtægtsgrundlaget efter
EU-retten ikke ændrer materielle regler eller påvirker målgruppen i øvrigt.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-
dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2