Skatteudvalget 2020-21
L 208 Bilag 7
Offentligt
2379813_0001.png
Til lovforslag nr.
L 208
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 22. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om rentefrie lån svarende til indberettet
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i forbindelse med covid-19, lov om
rentefrie lån svarende til angivet moms og lønsumsafgift og fremrykket
udbetaling af skattekreditter m.v. i forbindelse med covid-19 og lov om
midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet
i forbindelse med covid-19
(Udvidelse af A-skattelåneordningen og momslåneordningen som følge af covid-19 m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk.
1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13 stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Sium‐
ut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
Til titlen
1)
I undertitlen indsættes efter »momslåneordningen«:
»og udskydelse af betalingsfrister for A-skat og arbejdsmar‐
kedsbidrag«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 2, stk. 1, nr. 7,
ændres »skatte-, told- eller afgifts‐
svig efter skatte-, told- eller afgiftslovgivningen eller« til:
»overtrædelse af skatte-, told- eller afgiftslovgivningen eller
skatte-, told- eller afgiftssvig efter«.
02.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1. november 2021« til: »1.
november 2022«.«
[Præcisering af bestemmelse og udskydelse af tilbagebeta‐
lingsfrist for lån efter § 1, 1. pkt.]
3)
Nr. 4
affattes således:
AX026228
L 208 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2379813_0002.png
2
»4.
I
§ 3, stk. 1, 4. pkt.,
der bliver 6. pkt., ændres »2. og 3.
pkt.« til: »1.-5. pkt.««
[Udvidelse af anvendelsesområde for regel om iværksætter‐
selskaber som konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 4, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »2. og 3. pkt.« til: »2.-5.
pkt.««
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 1, nr. 7,
ændres »skatte- eller afgiftssvig efter
skatte- eller afgiftslovgivningen eller« til: »overtrædelse af
skatte-, told- eller afgiftslovgivningen eller skatte-, told- el‐
ler afgiftssvig efter«.«
[Præcisering af bestemmelse]
Til § 3
6)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 1
ændres »og for april 2021« til: »for april 2021«,
og efter »den 27. september 2021« indsættes: », og for maj
2021 er den sidste rettidige betalingsdag den 31. januar
2022«.
02.
I
§ 2
ændres »og for maj 2021« til: »for maj 2021«, og
efter »den 15. oktober 2021« indsættes: », og for juni 2021
er den sidste rettidige betalingsdag den 17. januar 2022«.«
[Udskydelse af betalingsfrister for virksomheders betaling af
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i juni 2021]
Til § 4
7)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft‐
trædelse af lovens § 1, nr. 02, og § 2. Ministeren kan herun‐
der fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det at udskyde be‐
talingsfristerne for betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbi‐
drag i juni 2021 til den 31. januar 2022 for små og mellem‐
store virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5, og
til den 17. januar 2022 for store virksomheder, jf. opkræv‐
ningslovens § 2, stk. 6.
Som følge heraf foreslås det med ændringsforslag nr. 1
at ændre lovforslagets undertitel, så undertitlen også nævner
udskydelse af betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkeds‐
bidrag.
Til 01
I henhold til § 2, stk. 1, nr. 7, i lov om rentefrie lån
svarende til indberettet A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i
forbindelse med covid-19 (herefter A-skattelåneloven) kan
virksomheder ikke opnå lån, hvis de har en fysisk eller
juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt driver
virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse el‐
ler direktion eller er filialbestyrer i virksomheden, og som
inden for de sidste 10 år er dømt for skatte-, told- eller
afgiftssvig efter skatte-, told- eller afgiftslovgivningen eller
straffelovens § 289.
Formålet med bestemmelsen er at begrænse statens tab
ved låneordningen. I de specielle bemærkninger til A-skat‐
telånelovens § 2 nævnes en række eksempler på, hvilke
overtrædelser der skal forstås som skatte-, told- eller afgifts‐
svig efter skatte-, told- eller afgiftslovgivningen. Henvisnin‐
gerne omfatter i overvejende grad forhold, der er begået
med forsæt og ved grov uagtsomhed. Det forhold, at det i
bestemmelsen er omtalt som skatte-, told- eller afgiftssvig,
kan imidlertid skabe uklarhed om, hvorvidt udelukkelse fra
låneordningerne alene angår forhold, der er begået med for‐
sæt.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslag nr.
01 til § 1 at præcisere bestemmelsen i A-skattelånelovens
§ 2, stk. 1, nr. 7, således at det tydeliggøres, at virksom‐
heder, der har en fysisk eller juridisk person, som er ejer
af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af
virksomhedens bestyrelse eller direktion eller er filialbesty‐
rer i virksomheden, og som inden for de sidste 10 år er dømt
for overtrædelse af skatte-, told- eller afgiftslovgivningen
eller skatte-, told- eller afgiftssvig efter straffelovens § 289,
ikke kan opnå et lån.
Præciseringen har til formål at skabe yderligere klarhed
om, at både forhold, der er begået med forsæt, og forhold,
der er begået ved grov uagtsomhed, er omfattet af A-skatte‐
lånelovens § 2, stk. 1, nr. 7, hvilket indebærer, at virksom‐
heder, der har en fysisk eller juridisk person, som er ejer
af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af
virksomhedens bestyrelse eller direktion eller er filialbesty‐
rer i virksomheden, og som inden for de sidste 10 år er dømt
for sådanne forhold, er udelukket fra låneordningerne. Det
bemærkes, at præciseringen ikke angår en strafbestemmelse,
men en bestemmelse om udelukkelse fra låneordningen i
tilfælde af domfældelse for de nævnte strafbare forhold.
Forslaget skal ikke ændre på retstilstanden. Det har fra
låneordningens indførelse været hensigten, at både forsæt‐
lige og groft uagtsomme forhold skulle være omfattet af
A-skattelånelovens § 2, stk. 1, nr. 7. Dette er netop baggrun‐
den for, at der i oplistningen af eksempler på domfældel‐
se efter forskellige skatte- og afgiftslove, som udelukker
virksomheder fra at opnå en låneordning, er henvist til be‐
stemmelser, der både dækker groft uagtsomme og forsætlige
overtrædelser af reglerne. Herudover vil også mindre grove
forseelser end dem, der kan føre til domfældelse, kunne føre
til udelukkelse fra låneordningerne. Det gælder f.eks., hvis
en virksomhed har fået foretaget en foreløbig fastsættelse,
fordi virksomheden ikke har indsendt en angivelse af moms,
Til nr. 2
L 208 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2379813_0003.png
3
A-skat m.v. for en afregningsperiode. Tilsvarende fører det
til udelukkelse fra låneordningen, hvis virksomheden har
stillet eller er blevet pålagt at skulle stille sikkerhed efter
opkrævningslovens § 11. Skatteforvaltningen har da også
indrettet sin administrative praksis herefter.
Til 02
Efter gældende regler er tilbagebetalingsfristen for lån
efter A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., den 1. november 2021,
jf. § 3, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 02 til § 1, at tilbage‐
betalingsfristen for lån efter A-skattelånelovens § 1, 1. pkt.,
hvilken frist efter gældende regler er den 1. november 2021,
jf. A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., udskydes til den 1.
november 2022.
Ændringsforslag nr. 02 til § 1 skal – som følge af æn‐
dringsforslag nr. 6, hvorefter betalingsfristerne for betaling
af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i juni 2021 for små og
mellemstore virksomheder foreslås udskudt til den 31. janu‐
ar 2022 – sikre, at små og mellemstore virksomheder ikke
vil have for mange udskudte betalingsfrister og tilbagebeta‐
lingsfrister for låneordninger ultimo 2021 og primo 2022.
Små og mellemstore virksomheder skal således – foruden
de ordinære betalinger af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og
moms – i november 2021 også tilbagebetale lån efter to
låneordninger (lån efter A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., og
lån efter §§ 3 og 4 i lov om rentefrie lån svarende til angivet
moms og lønsumsafgift og fremrykket udbetaling af skatte‐
kreditter m.v. i forbindelse med covid-19 (herefter moms-
og lønsumsafgiftslåneloven)).
Til nr. 3
Virksomheders lån vedrørende betalinger af A-skat og ar‐
bejdsmarkedsbidrag i januar 2021 skal tilbagebetales senest
den 1. november 2021, jf. A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1.
pkt. Tilbagebetalingsfristen for lån vedrørende betalinger af
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i februar og marts 2021 er
henholdsvis den 1. april 2022 og den 1. juni 2022, jf. 2. og
3. pkt.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at indsætte to
nye punktummer (4. og 5. pkt.) efter A-skattelånelovens
§ 3, stk. 1, 3. pkt., med henblik på at fastsætte tilbagebe‐
talingsfristerne for de foreslåede låneordninger vedrørende
virksomheders ordinære betaling af A-skat og arbejdsmar‐
kedsbidrag i april 2021 og den udskudte betaling af A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag i maj 2021.
Der gælder efter § 3, stk. 1, 4. pkt., der bliver 6. pkt.,
en særlig regel for iværksætterselskaber. Det følger således
heraf, at hvis et lån er bevilget til et iværksætterselskab, som
ikke efterfølgende er kommet under likvidation, konkurs
eller tvangsopløsning, er tilbagebetalingsfristen efter 2. og
3. pkt. dog den 1. november 2021, medmindre det senest
den 29. oktober 2021 af Det Centrale Virksomhedsregister
fremgår, at iværksætterselskabet er omregistreret til et an‐
partsselskab. Denne regel foreslås med lovforslagets § 1, nr.
4, udvidet til også at henvise til tilbagebetalingsfristen efter
de to nye punktummer (4. og 5. pkt.), der foreslås indsat
med lovforslagets § 1, nr. 3, jf. ovenfor.
Reglen om iværksætterselskaber i § 3, stk. 1, 4. pkt.,
der bliver 6. pkt., henviser ikke til tilbagebetalingsfristen
efter 1. pkt., da denne frist allerede er den 1. november
2021. Med ændringsforslaget om at ændre § 3, stk. 1, 1.
pkt., jf. ændringsforslag nr. 02 til § 1, foreslås det dog at
udskyde tilbagebetalingsfristen efter 1. pkt. til den 1. no‐
vember 2022. Som følge heraf vil det også være relevant, at
reglen i § 3, stk. 1, 4. pkt., henviser til tilbagebetalingsfristen
efter 1. pkt., hvilket derfor foreslås med ændringsforslag nr.
3.
Af lovtekniske hensyn foreslås dette gjort ved at nyaffatte
lovforslagets § 1, nr. 4, der også omhandler en ændring i
A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt. Den i lovforslaget
foreslåede ændring af A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt.,
videreføres uden ændringer med ændringsforslag nr. 4, jf.
nedenfor.
Til nr. 4
Som følge af ændringsforslag nr. 3 vil lovforslagets §
1, nr. 4, af lovtekniske hensyn ikke længere indeholde en
ændring af A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt.
Denne ændring af A-skattelånelovens § 4, stk. 2, 2. pkt.,
er dog fortsat nødvendig og foreslås derfor videreført med
ændringsforslag nr. 4.
Der foreslås ikke herved indholdsmæssige ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
I henhold til moms- og lønsumsafgiftslånelovens § 5, stk.
1, nr. 7, kan virksomheder ikke opnå lån, hvis de har en
fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden,
reelt driver virksomheden, er medlem af virksomhedens be‐
styrelse eller direktion eller er filialbestyrer i virksomheden,
og som inden for de sidste 10 år er dømt for skatte- eller
afgiftssvig efter skatte- eller afgiftslovgivningen eller straf‐
felovens § 289.
Formålet med bestemmelsen er at begrænse statens tab
ved låneordningen. I de specielle bemærkninger til moms-
og lønsumsafgiftslånelovens § 5 nævnes en række eksemp‐
ler på, hvilke overtrædelser der skal forstås som skatte- eller
afgiftssvig efter skatte- eller afgiftslovgivningen. Henvisnin‐
gerne omfatter i overvejende grad forhold, der er begået
ved grov uagtsomhed. Det forhold, at det i bestemmelsen
er omtalt som skatte- eller afgiftssvig, kan imidlertid skabe
uklarhed om, hvorvidt udelukkelse fra låneordningerne ale‐
ne angår forhold, der er begået med forsæt.
På den baggrund foreslås det med ændringsforslag nr. 5
at præcisere bestemmelsen i moms- og lønsumsafgiftslåne‐
lovens § 5, stk. 1, nr. 7, således at det præciseres, at virk‐
somheder, der har en fysisk eller juridisk person, som er ejer
af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af
virksomhedens bestyrelse eller direktion eller er filialbesty‐
rer i virksomheden, og som inden for de sidste 10 år er dømt
for overtrædelse af skatte-, told- eller afgiftslovgivningen
eller skatte-, told- eller afgiftssvig efter straffelovens § 289,
ikke kan opnå et lån.
Præciseringen har til formål at skabe yderligere klarhed
om, at både forhold, der er begået med forsæt, og forhold,
L 208 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2379813_0004.png
4
der er begået ved grov uagtsomhed, og at overtrædelser af
toldlovgivningen er omfattet af moms- og lønsumsafgiftslå‐
nelovens § 5, stk. 1, nr. 7, hvilket indebærer, at virksom‐
heder, der har en fysisk eller juridisk person, som er ejer
af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af
virksomhedens bestyrelse eller direktion eller er filialbesty‐
rer i virksomheden, og som inden for de sidste 10 år er dømt
for sådanne forhold, er udelukket fra låneordningerne. Told
er en afgift på import af varer fra tredjelande og er således
allerede omfattet af betegnelsen afgift.
Det bemærkes, at præciseringerne ikke angår en strafbe‐
stemmelse, men en bestemmelse om udelukkelse fra låne‐
ordningen i tilfælde af domfældelse for de nævnte strafbare
forhold.
Forslaget skal ikke ændre på retstilstanden. Det har fra
låneordningens indførelse været hensigten, at både forsætli‐
ge og groft uagtsomme forhold og overtrædelser af toldlov‐
givningen skulle være omfattet af moms- og lønsumsafgifts‐
lånelovens § 5, stk. 1, nr. 7. Dette er netop baggrunden
for, at der i oplistningen af eksempler på domfældelse efter
forskellige skatte- og afgiftslove, som udelukker virksomhe‐
der fra at opnå en låneordning, er henvist til bestemmelser,
der både dækker groft uagtsomme og forsætlige overtrædel‐
ser af reglerne. Herudover vil også mindre grove forseel‐
ser end dem, der kan føre til domfældelse, kunne føre til
udelukkelse fra låneordningerne. Det gælder f.eks., hvis en
virksomhed har fået foretaget en foreløbig fastsættelse, for‐
di virksomheden ikke har indsendt en angivelse af moms,
A-skat m.v. for en afregningsperiode. Tilsvarende fører det
til udelukkelse fra låneordningen, hvis virksomheden har
stillet eller er blevet pålagt at skulle stille sikkerhed efter
opkrævningslovens § 11. Skatteforvaltningen har da også
indrettet sin administrative praksis herefter.
Til nr. 6
Efter gældende regler er den sidste rettidige betalingsdag
for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for maj 2021
den 10. juni 2021 for små og mellemstore virksomheder,
jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5, mens den sidste rettidige
betalingsdag for juni 2021 er den 30. juni 2021 for store
virksomheder, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 6.
Det foreslås med ændringsforslag nr. 6 at udskyde be‐
talingsfristen for alle virksomheders betaling af indeholdt
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i juni 2021.
Det sker, ved at der foreslås ændringer i §§ 1 og 2 i lov
om midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister
m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19, så beta‐
lingsfristen for maj 2021 for små og mellemstore virksom‐
heder, jf. opkrævningslovens § 2, stk. 5, udskydes fra den
10. juni 2021 til den 31. januar 2022, og betalingsfristen for
juni 2021 for store virksomheder, jf. opkrævningslovens §
2, stk. 6, udskydes fra den 30. juni 2021 til den 17. januar
2022.
Til nr. 7
Det foreslås med ændringsforslag nr. 02 til § 1, at der
i lovforslaget indsættes et nyt nummer, der indebærer en
ændring i A-skattelånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., så tilbage‐
betalingsfristen for lån efter § 1, 1. pkt., udskydes fra den 1.
november 2021 til den 1. november 2022.
Låneordningen efter A-skattelånelovens § 1, 1. pkt., om‐
fatter kun små og mellemstore virksomheder, jf. opkræv‐
ningslovens § 2, stk. 5, og vurderes derfor at indebære stats‐
støtte. Udskydelsen af tilbagebetalingsfristen for lånene, jf.
ændringsforslag nr. 02 til § 1, kan derfor først sættes i kraft,
når Europa-Kommissionen har godkendt udskydelsen efter
statsstøttereglerne.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 7, at lovfor‐
slagets § 4, stk. 2, nyaffattes, så det – ligesom for lovforsla‐
gets § 2 – også vil være skatteministeren, der vil skulle
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af denne del af loven
(udskydelsen af tilbagebetalingsfrist).
Der kan være behov for at fastsætte tidspunktet for ikraft‐
trædelse af lovens § 1, nr. 02, og § 2 på forskellige tidspunk‐
tet, hvis godkendelsen fra Europa-Kommissionen af lovfor‐
slagets § 1, nr. 02, ikke foreligger på tidspunktet, hvor der
er behov for at sætte lovens § 2 i kraft. Ved nyaffattelsen er
der derfor også givet mulighed for, at ministeren vil kunne
fastsætte, at dele af loven træder i kraft på forskellige tids‐
punkter.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Likviditetstiltagene, der foreslås gennemført med æn‐
dringsforslag nr. 02 til § 1 og ændringsforslag nr. 6, skønnes
med betydelig usikkerhed at ville medføre et merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 10 mio. kr. i 2021 og et
mindreprovenu på 55 mio. kr. i 2022.
Likviditetstiltagene vurderes at medføre administrative
udgifter på i alt 2,1 mio. kr. i 2021-2026. De administrati‐
ve udgifter vedrører Skatteforvaltningens sagsbehandling og
kontrol med ordningerne samt systemtilretninger.
Økonomiske og administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet m.v.
Likviditetstiltagene, der foreslås gennemført med æn‐
dringsforslag nr. 02 til § 1 og ændringsforslag nr. 6, skønnes
isoleret set at ville styrke virksomhedernes adgang til likvi‐
ditet med ca. 28 mia. kr.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. april 2021 og var til
1. behandling den 15. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Under hensyn til lovforslagets hastende karakter har et
udkast til lovforslaget inden fremsættelse været sendt i en
forkortet høring, og skatteministeren sendte den 7. april
2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
L 208 - 2020-21 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 22. april 2021
2379813_0005.png
5
202. Den 15. april 2021 sendte skatteministeren høringssva‐
rene og et notat herom til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Merete Scheelsbeck (KF)
Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8