Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. april 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 3 til L 206,
forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, stillet 7. april 2021 af Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 3 til L 206
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan man vil undgå at give for store erstatninger, hvis f.eks. en
fodercentral, som i august 2020, inden det blev besluttet, at minkavlen skulle afvikles, var i gang med at
reducere bemandingen, fordi man havde en forventning om, at man ville sælge 40 pct. mindre foder i
2021? Hvordan vil man beregne fuld erstatning til følgeerhverv, som har haft en berettiget forventning
om at skulle omsætte mindre til minkerhvervet, fordi man forventede, at der i 2021 ville være færre
mink?”
Svar
Det følger af den politiske aftale af 25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv,
at erstatningen til følgeerhvervsvirksomheder skal fastlægges ved en vurdering af virksomhedens værdi
i såkaldt "handel og vandel". Det fremgår ligeledes, at vurderingen foretages af en taksator, der
inspicerer den enkelte virksomheds regnskaber, produktionsapparat, salgspriser for lignende
virksomheder (eller enkeltelementer i virksomheder) mv., samt at der i den forbindelse som
udgangspunkt skal tages hensyn til særlige branchespecifikke forhold.
"Handel og vandel" er en sædvanlig opgørelsesmetode til beregning af erstatning i tilfælde af
ekspropriation. Princippet indebærer, at erstatningen skal opgøres svarende til den pris, der må antages
at kunne opnås ved et salg på det frie marked til en fornuftig køber, på tidspunktet før COVID-19 ramte
minkerhvervet.
Det indgår i den politiske aftale, at der skal nedsættes særlige erstatnings- og taksationskommissioner
til behandling af sagerne om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv. Kommissionerne skal træffe
afgørelse ud fra en konkret vurdering af hver minkvirksomhed og følgeerhvervsvirksomhed efter
reglerne og principperne, der fastsættes i en kommende erstatningsbekendtgørelse, og kommissionerne
skal herved både tage stilling til, hvilke aktiver, omkostninger mv., der skal erstattes og kompenseres,
og fastsætte erstatningens eller kompensationens størrelse.
De nærmere regler om erstatning og kompensation, der er fastsat i den politiske aftale, skal drøftes i
aftalekredsen inden de udmøntes i en erstatningsbekendtgørelse. Behovet for eventuel præcisering af
erstatningsmodellerne i aftalen vil blive drøftet med aftalekredsen.
Rasmus Prehn
/
Tejs Binderup
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.fvm.dk