Fredericia, den 25. marts 2021
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger til lovforslaget, jeres j.nr. 2021-14.
Konklusion
Vi har følgende overordnede bemærkninger:
1) Den korte høringsfrist gør det umuligt dækkende at belyse lovforslagets konsekvenser.
2) Lovforslaget bør suspendere det 3-årige kontinuitetsprincip, så alle mink-avlere (der har lyst) får
mulighed for at opstarte deres produktion, når Corona-epidemien engang forhåbentlig er slut.
3) Produktionen er som udgangspunkt gyldig
–
det er statens opgave i hver enkel sag at bevise det
modsatte. Lovforslaget bør ændres på dette punkt.
4) Lovforslaget bør SMV-vurderes. Det er ikke tilfældet, hvorfor loven ikke gyldigt kan vedtages.
Mink-skandalen i hovedsagen
Mink-skandalen er den største juridiske skandale i nyere tid, og det forhold, at politi og militær uden
udtrykkelig lovhjemmel tvang mink-drab igennem
–
og samtidig lavede en bonus-ordning, så minkavleren
selv kunne hjælpe til at gennemføre den grundlovsstridige beslutning
–
er helt uden sidestykke.
Kort høringsfrist
Høringsfristen er alt for kort og går over påsken. Det er uacceptabelt, og vi må tilstå, at vi ikke har mulighed
for at komme med bemærkninger til alle dele af lovforslaget. Vi har derfor alene udvalg visse dele.
Permanent lukning
Det fremgår af lovforslaget alm. del,
”2.5.2. Mi isteriet for Fødevarer, La dbrug
og Fiskeris overvejelser og
de foreslåede ord i g”, at:
” De i de politiske aftale af 5. ja uar
fastlagte erstat i gs-
og beregningsmodeller, som påtænkes
udmøntet i medfør af § 8, stk. 3, i lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink indebærer, at
der bl.a. skal ydes fuldstændig erstatning og kompensation til minkavlere, der permanent nedlukker deres
minkproduktion, og kompensation til minkavlsafhængige følgeerhverv,
der permanent nedlukker deres
minkrelaterede virksomhed[...]”
i fre hævelse
Så vidt ses, så fremgår det af aftalen
1
, at:
”Avlere
kan ikke efter at have modtaget fuld erstatning senere
genoptage brugen af de aktiver, der er blevet erstattet.”.
Lovforslaget blander formueret og miljøret sammen på en uhensigtsmæssig måde, hvorved lovforslaget får
et markant andet indhold. Hensigten med aftalen var i relation til mink-aflivningerne, at det ikke skal være
muligt først at få erstatning for aktiverne, dvs. stald, bure, maskiner, m.v., hvorefter landmanden
genopstarter produktionen med de aktiver han har fået erstatning for.
1
Link:
https://fm.dk/media/18540/aftale-om-erstatning-mv-til-minkavlerne-og-foelgeerhverv-beroert-af-covid-19-
a.pdf
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk