Sundhedsudvalget 2020-21
L 204
Offentligt
2392777_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12-05-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2015111
Dok. nr.: 1735463
Folketingets Sundhedsudvalg har den 7. maj 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(L 204 - Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter
m.v. og forskellige andre love) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 4. maj 2021 fra Danske Tandplejere,
jf. L 204 -
bilag 5.”
Svar:
Jeg vil først og fremmest takke for Danske Tandplejeres engagement i forhold til at
sætte fokus på at mindske unødige bureaukratiske arbejdsgange på tandområdet.
Det er vigtig for mig at understrege, at der med L 204 foreslås en ændring af autorisa-
tionslovens § 25, stk. 4, således, at der indsættes hjemmel til overdragelse af fulde
patientjournaler mellem tandlæger og tandplejere ved disse faggruppers
køb og salg
af klinikker. Lovforslaget omhandler således alene ændringer af reglerne om overdra-
gelse af patientjournaler med hensyn til, hvem der kan overtage opbevaringspligten
for den fulde patientjournal i disse situationer.
Jeg har forstået det således, at Danske Tandplejere ønsker den
fulde
patientjournal
også skal kunne overdrages mellem en tandlæge og en tandplejer til videre opbeva-
ring, hvis en patient vælger at skifte fra eksempelvis en tandlægeklinik til en tandple-
jerklinik eller omvendt, og patienten giver samtykke til overdragelsen.
Det kan hertil oplyses, at lovbemærkningerne til autorisationsloven forudsætter, at
en overdragelse af den fulde journal ved
klinikskifte
kun kan ske inden for samme fag-
gruppe.
Derudover skal det bemærkes, at sundhedslovens regler i kap. 9 om videregivelse og
indhentelse af journaloplysninger allerede i dag giver de nødvendige muligheder for,
at journaloplysninger kan udveksles smidigt mellem sundhedspersoner på tværs af
sektorer, faggrupper, klinikker mv. Det gælder også situationer, hvor patienter søger
behandling på en klinik mv. hvor patienten ikke tidligere været tilknyttet og der evt.
er brug for oplysninger fra andre steder, hvor patienten har været i behandling.
Og så er det også vigtigt at understrege, at hvis sundhedspersoner anmoder andre
sundhedspersoner om journaloplysninger til brug for behandling af patienter, så vil
modtageren af anmodningen efter autorisationsloven § 17 have pligt til at udvise
omhu og samvittighedsfuldhed og derigennem være forpligtet til at videregive de
nødvendige oplysninger til den, som har anmodet om det, så patientbehandlingen
kan ske rettidigt og korrekt. Det må naturligvis forventes, at dette efterleves overalt
på sundhedsområdet, herunder på området for tandbehandling.
L 204 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelse af 4/5-21 fra Danske Tandplejere, til sundhedsministeren
Som jeg tidligere har nævnt, så indeholder dette lovforslag alene foreslåede ændrin-
ger af reglerne om overdragelse af patientjournaler mellem tandlæger og tandplejere
ved disse faggruppers
køb og salg
af klinikker. Danske Tandplejere fremsætter i deres
henvendelse forslag til en væsentlig regelændring, som ikke har været i høring i for-
bindelse med lovforslaget. Jeg mener derfor, at en så grundlæggende eventuel æn-
dring kun bør finde sted, når konsekvenserne er undersøgt grundigt, og når blandt
andet parterne på tandområdet har haft mulighed for at kommentere på et sådant
forslag.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at de nu-
værende lovgivningsmæssige rammer på området både er smidige og tilstrækkelige
til at sikre, at der kan være de fornødne journaloplysninger til rådighed for sundheds-
personerne, når en patient vælger at skifte fra eksempelvis en tandlægeklinik til en
tandplejerklinik eller omvendt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2