Sundhedsudvalget 2020-21
L 204 Bilag 8
Offentligt
2399630_0001.png
Til lovforslag nr.
L 204
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 18. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed, lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske
cigaretter m.v. og forskellige andre love
(Ændring af journalføringsreglerne, reaktionsmulighed ved manglende betaling af registreringsgebyr på tatoveringsområdet og
supplerende bestemmelser i tilknytning til markedsovervågningsforordningen samt lovtekniske ændringer i psykiatriloven og
strålebeskyttelsesloven)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 1. Sundhedsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-11. Dansk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 12.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med ændringsforslag nr. 2-11. Mindretallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 12.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV, EL og LA) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med ændringsforslag nr.
2-11. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og
12.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF og Susanne Zimmer
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med ændrings‐
forslag nr. 1-11. Mindretallet vil stemme imod ændringsfor‐
slag nr. 12.
Et
femte mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti
Dansk Folkepartis og Socialistisk Folkepartis medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 vedrørende
patientjournaler på tandlægeområdet. DF og SF mener, at
det som udgangspunkt skal være sådan, at borgeren bør give
samtykke til deling af sin patientjournal. Dette bør derfor
også gælde, når patientjournalen overdrages til en anden
type klinik, hvilket L 204 vil ændre på.
DF og SF vil dog stemme for det samlede lovforslag ved
3. behandling.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(DF og SF), tiltrådt af et
mindretal
(V, KF
og Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 4,
indsættes som
3. pkt.:
»Fravigelser kan ikke omfatte klinikoverdragelser mel‐
lem tandlæger.««
[Fastsættelse af krav om patientens samtykke ved kliniko‐
verdragelser mellem tandlæger]
AX026410
L 204 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. maj 2021
2399630_0002.png
2
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
2)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 25 a
indsættes i
stk.
1
efter »§§ 21-24«: »og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser«.
[Henvisning til regler fastsat i medfør af bemyndigelsesbe‐
stemmelser i autorisationslovens §§ 21-24]
Til § 3
3)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 34, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter hos« til: », loka‐
liteter og transportmidler anvendt af«, og »tobaksvarer og
urtebaserede rygeprodukter« ændres til: »produkter omfattet
af denne lov«.«
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med markeds‐
overvågningsforordningen]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 35
ændres
i
stk. 1, 1. pkt.
»forordninger omfattet af« til: »forordninger
vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
5)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 38 a
ændres »omfattet
af« til: »vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
6)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 38
udgår i
stk. 1
»forbud
eller«.
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med den foreslå‐
ede § 38 a]
Til § 4
7)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 21, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter hos« til: », lo‐
kaliteter og transportmidler anvendt af«, og »elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin« ændres
til: »produkter omfattet af denne lov«.«
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med markeds‐
overvågningsforordningen]
8)
I den under
nr. 5
foreslåede afftattelse af
§ 22
ændres
i
stk. 1, 1. pkt.,
»forordninger omfattet af« til: »forordninger
vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
9)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 27 a
ændres »omfattet
af« til: »vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
10)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 27
ændres i
stk. 1
»forbud« til: »påbud«.
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med den foreslå‐
ede § 27 a]
Til § 7
11)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 9, stk. 3,
ændres », 5 og 6 og § 7, nr. 1« til: »og
5-7«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V og KF):
Til § 9
12)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren fremsætter i folketingsåret
2021-22 forslag om revision af lovens § 1.«
[Lovrevision med henblik at indføre autorisationsordninger
for en række sundhedspersoner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af autorisationslovens § 25, stk. 4, 1. pkt.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om
overdragelse og opbevaring af patientjournaler i forbindelse
med, at en anden autoriseret sundhedsperson overtager be‐
handlingen af en patient eller en autoriseret sundhedsperson
ophører med eller overdrager sin virksomhed.
Det følger af autorisationslovens § 25, stk. 4, 2. pkt., at
Styrelsen for Patientsikkerhed på dette område bemyndiges
til at fastsætte regler, der fraviger de almindelige bestem‐
melser om patienters samtykke til videregivelse af helbreds‐
oplysninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i § 25,
stk. 4, hvorefter Styrelsen for Patientsikkerhed ikke kan be‐
myndiges til at fastsætte regler, der fraviger de almindelige
bestemmelser om patienters samtykke til videregivelse af
helbredsoplysninger, i de tilfælde, hvor der er tale om klini‐
koverdragelser mellem tandlæger.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der stilles krav
om indhentelse af samtykke fra hver enkelt patient, før jour‐
nalen kan overdrages fra en tandlægeklinik til den overta‐
gende tandlægeklinik.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede § 25 a, stk. 1, at regionsråd,
kommunalbestyrelser, staten og private virksomheder skal
organisere deres behandlingssteder på en sådan måde, at
sundhedspersoner er i stand til at overholde journalførings‐
pligten og andre pligter vedrørende journalføring med hen‐
visning til autorisationslovens §§ 21-24.
Med indsættelsen af § 25 a i autorisationsloven foreslås
fastsættelse af en særskilt bestemmelse om driftsherrens or‐
ganisatoriske ansvar vedrørende journalføring, hvorefter alle
behandlingssteders driftsherrer vil skulle sørge for organisa‐
toriske rammer, der gør det muligt for sundhedspersonerne
at overholde journalføringspligten og andre pligter vedrø‐
rende journalføring.
Med ændringsforslaget indsættes i det foreslåede § 25 a,
stk. 1, henvisning til regler fastsat i medfør af bemyndigel‐
L 204 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. maj 2021
2399630_0003.png
3
sesbestemmelser i autorisationslovens §§ 21-24, således at
det fastsættes, at driftsherrens organisatoriske ansvar i det
foreslåede § 25 a, stk. 1, også omfatter overholdelsen af
regler om journalføring fastsat i medfør af bemyndigelses‐
bestemmelser i autorisationslovens §§ 21-24.
Til nr. 3
Det følger af den med lovforslaget foreslåede ændring
af § 34, 1. pkt., at for at tilvejebringe oplysninger til brug
for gennemførelse af kontrollen efter § 32, stk. 1 og 2, skal
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter også have mulighed for
at få adgang til transportmidler hos fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af produkter omfattet af
denne lov.
Det følger af markedsovervågningsforordningens artikel
14, stk. 4, litra e, at kontrolmyndigheden skal tillægges
beføjelse til at få adgang til alle lokaler, arealer eller trans‐
portmidler, som den pågældende erhvervsdrivende anvender
som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sit
fag, for at identificere manglende overensstemmelse og ind‐
hente dokumentation.
Med ændringsforslaget får Sikkerhedsstyrelsens repræ‐
sentanter ikke alene adgang til offentlige og private ejen‐
domme, lokaliteter og transportmidler hos fabrikanter, im‐
portører, distributører og detailforhandlere af produkter om‐
fattet af loven, men også til offentlige og private ejendom‐
me, lokaliteter og transportmidler anvendt af fabrikanter,
importører, distributører og detailforhandlere af produkter
omfattet af denne lov. Hermed tilvejebringes en bedre over‐
ensstemmelse med markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering,
således at der tales om forordninger vedrørende lovens an‐
vendelsesområde i stedet for forordninger omfattet af lovens
anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering,
således at der tales om forordninger vedrørende lovens an‐
vendelsesområde i stedet for forordninger omfattet af lovens
anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 6
Det følger af det med lovforslaget foreslåede § 38 b,
stk. 1, at der skal kunne ske blokering af en onlinegrænsefla‐
de, hvis et »forbud eller påbud« efter den med lovforslaget
ligeledes foreslåede § 38 a ikke er efterkommet eller online‐
grænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet salg
af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles påbud efter den fore‐
slåede § 38 a.
Med ændringsforslaget udgår ordene »eller forbud« af
det foreslåede § 38 b, stk. 1, således at der tilvejebringes en
bedre overensstemmelse mellem denne bestemmelse og den
ligeledes foreslåede § 38 a.
Til nr. 7
Det følger af den med lovforslaget foreslåede ændring af
§ 21, 1. pkt., at for at tilvejebringe oplysninger til brug for
gennemførelse af kontrollen efter § 19, stk. 1, skal Sikker‐
hedsstyrelsens repræsentanter også have mulighed for at få
adgang til transportmidler hos fabrikanter, importører, distri‐
butører og detailforhandlere af produkter omfattet af denne
lov.
Det følger af markedsovervågningsforordningens artikel
14, stk. 4, litra e, at kontrolmyndigheden skal tillægges
beføjelse til at få adgang til alle lokaler, arealer eller trans‐
portmidler, som den pågældende erhvervsdrivende anvender
som led i sit erhverv, sin forretning, sit håndværk eller sit
fag, for at identificere manglende overensstemmelse og ind‐
hente dokumentation.
Med ændringsforslaget får Sikkerhedsstyrelsens repræ‐
sentanter ikke alene adgang til offentlige og private ejen‐
domme, lokaliteter og transportmidler hos fabrikanter, im‐
portører, distributører og detailforhandlere af produkter om‐
fattet af loven, men også til offentlige og private ejendom‐
me, lokaliteter og transportmidler anvendt af fabrikanter,
importører, distributører og detailforhandlere af produkter
omfattet af denne lov. Hermed tilvejebringes en bedre over‐
ensstemmelse med markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering,
således at der tales om forordninger vedrørende lovens an‐
vendelsesområde i stedet for forordninger omfattet af lovens
anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering,
således at der tales om forordninger vedrørende lovens an‐
vendelsesområde i stedet for forordninger omfattet af lovens
anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 10
Det følger af det med lovforslaget foreslåede § 27 b, stk.
1, at der kan ske blokering af en onlinegrænseflade, hvis et
»forbud« efter den med lovforslaget ligeledes foreslåede §
27 a ikke er efterkommet eller onlinegrænsefladen gentagne
gange har solgt eller formidlet salg af produkter, der udgør
en alvorlig risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles påbud efter den fore‐
slåede § 27 a.
Med ændringsforslaget udgår »forbud« i det foreslåede
§ 27 b, stk. 1, således at der tilvejebringes en bedre over‐
ensstemmelse mellem denne bestemmelse og den ligeledes
foreslåede § 27 a.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring, så opremsningen
bliver korrekt. Der er således ikke tale om en indholdsmæs‐
sig ændring.
L 204 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. maj 2021
2399630_0004.png
4
Til nr. 12
Dansk Folkeparti foreslår at indføre autorisationsordnin‐
ger for en række sundhedspersoner, som p.t. ikke er omfat‐
tet af autorisationsloven, herunder akupunktører, massører,
psykomotoriske terapeuter, fodplejere, psykoterapeuter og
social- og sundhedshjælpere.
Ændringsforslaget indebærer, at sundhedsministeren skal
igangsætte et arbejde med at autorisere en række af fagper‐
soner, der faktisk har en uddannelse bag sig. Sundhedsmi‐
nisteren skal på baggrund af dette arbejde fremsætte lovfor‐
slag i Folketinget i næste folketingsår om ændring af autori‐
sationsloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og var til
1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 25. no‐
vember 2020 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del –
bilag 125. Den 26. marts 2021 sendte sundhedsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7