Sundhedsudvalget 2020-21
L 204 Bilag 6
Offentligt
2392287_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 04-05-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2015111
Dok. nr.: 1713370
Ændringsforslag til L 204 - Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love
Ændringsforslag
Af su dheds i istere , tiltrådt af […]
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 25 a, stk. 1,
indsættes efter »§§ 21-24«; »og regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser«
[Henvisning til regler fastsat i medfør af bemyndigelsesbestemmelser i autorisationslovens
§§ 21-24]
Til § 3
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 34, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter hos« til: », lokaliteter og transportmidler anvendt
af«, og »tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter« ændres til: »produkter omfattet af
denne lov«.«
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med markedsovervågningsforordningen]
3)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 35, stk. 1,
ændres »forordninger omfattet af« til:
»forordninger vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
4)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 38 a
ændres »omfattet af« til: »vedrørende«.
[Sproglig præcisering]
5)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 38 b, stk. 1,
udgår ordene: »forbud eller«.
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med den foreslåede § 38 a]
Til § 4
6)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 21, 1. pkt.,
ændres »og lokaliteter hos« til: », lokaliteter og transportmidler anvendt
af«, og »elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin« ændres til:
»produkter omfattet af denne lov«.«
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med markedsovervågningsforordningen]
L 204 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
7)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 22, stk. 1,
ændres »forordninger omfattet af« til:
»forordninger vedrørende«
[Sproglig præcisering]
8)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 27 a
ændres »omfattet af«
til: ”vedrøre de«.
[Sproglig præcisering]
9)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 27 b, stk. 1,
ændres »forbud« til: »påbud«.
[Ændring af hensyn til overensstemmelsen med den foreslåede § 27 a]
Til § 7
10)
Nr. 1
affattes således:
»1. I
§ 9, stk. 3,
ændres », 5 og 6 og § 7, nr. 1« til: »og 5-7«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det foreslåede § 25 a, stk. 1, at regionsråd, kommunalbestyrelser, staten og
private virksomheder skal organisere deres behandlingssteder på en sådan måde, at
sundhedspersoner er i stand til at overholde journalføringspligten og andre pligter
vedrørende journalføring med henvisning til autorisationslovens §§ 21-24.
Med indsættelsen af § 25 a i autorisationsloven foreslås fastsættelse af en særskilt
bestemmelse om driftsherrens organisatoriske ansvar vedrørende journalføring, hvorefter
alle behandlingssteders driftsherrer vil skulle sørge for organisatoriske rammer, der gør det
muligt for sundhedspersonerne at overholde journalføringspligten og andre pligter
vedrørende journalføring.
Med ændringsforslaget indsættes i det foreslåede
§ 25 a, stk. 1,
henvisning til regler fastsat i
medfør af bemyndigelsesbestemmelser i autorisationslovens §§ 21-24, således at det er
fastsættes, at driftsherrens organisatoriske ansvar i det foreslåede § 25 a, stk. 1, også
omfatter overholdelsen af regler om journalføring fastsat i medfør af
bemyndigelsesbestemmelser i autorisationslovens §§ 21-24.
Til nr. 2
Det følger af det med lovforslaget foreslåede ændring af
§ 34, 1. pkt.,
at for at tilvejebringe
oplysninger til brug for gennemførelse af kontrollen efter § 32, stk. 1 og 2, skal
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter også have mulighed for at få adgang til
transportmidler hos fabrikanter, importører, distributører og detailforhandlere af produkter
omfattet af denne lov.
Det følger af markedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra e, at kontrolmyndig-
heden skal tillægges beføjelsen til at få adgang til alle lokaler, arealer eller transportmidler,
som den pågældende erhvervsdrivende anvender som led i sit erhverv, sin forretning, sit
håndværk eller sit fag, for at identificere manglende overensstemmelse og indhente doku-
mentation.
Med ændringsforslaget får Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter ikke alene adgang til of-
fentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
hos
fabrikanter, importører,
Side 2
L 204 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
distributører og detailforhandlere af produkter omfattet af loven, men også til offentlige og
private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
anvendt af
fabrikanter, importører, di-
stributører og detailforhandlere af produkter omfattet af denne lov. Hermed tilvejebringes
en bedre overensstemmelse med markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger
vedrørende
lovens anvendelsesområde i stedet for forordninger
omfattet af
lovens anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger
vedrørende
lovens anvendelsesområde i stedet for forordninger
omfattet af
lovens anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Det følger af det med lovforslaget foreslåede § 38 b, stk. 1, at der skal kunne ske blokering
af e o li egræ seflade, hvis et ”forbud eller påbud” efter de
ed lovforslaget ligeledes
foreslåede § 38 a ikke er efterkommet, eller onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt
eller formidlet salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles påbud efter den foreslåede § 38 a.
Med æ dri gsforslaget udgår orde e ”eller forbud” af
det foreslåede § 38 b, stk. 1, således
at der tilvejebringes en bedre overensstemmelse mellem denne bestemmelse og den
ligeledes foreslåede § 38 a.
Til nr. 6
Det følger af den med lovforslaget foreslåede ændring af
§ 21, 1. pkt.,
at for at tilvejebringe
oplysninger til brug for gennemførelse af kontrollen efter § 19, stk. 1, skal
Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter også have mulighed for at få adgang til
transportmidler hos fabrikanter, importører, distributører og detailforhandlere af produkter
omfattet af denne lov.
Det følger af markedsovervågningsforordningens artikel 14, stk. 4, litra e, at kontrolmyndig-
heden skal tillægges beføjelsen til at få adgang til alle lokaler, arealer eller transportmidler,
som den pågældende erhvervsdrivende anvender som led i sit erhverv, sin forretning, sit
håndværk eller sit fag, for at identificere manglende overensstemmelse og indhente doku-
mentation.
Med ændringsforslaget får Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter ikke alene adgang til of-
fentlige og private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
hos
fabrikanter, importører,
distributører og detailforhandlere af produkter omfattet af loven, men også til offentlige og
private ejendomme, lokaliteter og transportmidler
anvendt af
fabrikanter, importører, di-
stributører og detailforhandlere af produkter omfattet af denne lov. Hermed tilvejebringes
en bedre overensstemmelse med markedsovervågningsforordningen.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger
vedrørende
lovens anvendelsesområde i stedet for forordninger
omfattet af
lovens anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 8
Side 3
L 204 - 2020-21 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra sundhedsministeren
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering, således at der tales om
forordninger
vedrørende
lovens anvendelsesområde i stedet for forordninger
omfattet af
lovens anvendelsesområde. Ændringen har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 9
Det følger af det med lovforslaget foreslåede
§ 27 b, stk. 1,
at der kan ske blokering af en
o li egræ seflade, hvis et ”forbud” efter de
ed lovforslaget ligeledes foreslåede § 27 a
ikke er efterkommet, eller onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet salg
af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Der kan imidlertid alene meddeles påbud efter den foreslåede § 27 a.
Med ændringsforslaget udgår
”forbud”
i det foreslåede § 27 b, stk. 1, således at der
tilvejebringes en bedre overensstemmelse mellem denne bestemmelse og den ligeledes
foreslåede § 27 a.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring, så opremsningen bliver korrekt. Der er således ikke
tale om en indholdsmæssig ændring.
Side 4