Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 203 Bilag 6
Offentligt
2392122_0001.png
Til lovforslag nr.
L 203
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 11. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 27 ændringsforslag til lovforslaget. Udlæn‐
dinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 3-27. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
[udval‐
get:]
Til § 8
1)
I
stk. 2, nr. 1,
indsættes to steder efter »opholdstilladel‐
se efter« »udlændingelovens«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
Til § 10
2)
I
stk. 2
indsættes som
nr. 7:
»7) Efterladte ejendele tilhørende børnefamilier kan ikke
bortskaffes.«
[Børnefamiliers ejendele kan ikke bortskaffes]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
[udval‐
get:]
Til § 12
3)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »samt« til: »eller«.
[Korrektion]
Til § 17
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Om salær og godtgørelse for udlæg til advokater,
der beskikkes efter stk. 2, 1. pkt., gælder samme regler som
i tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31.«
[Salær og godtgørelse til advokater, der er beskikket i for‐
bindelse med tvangsfremstilling]
Til § 19
5)
I
stk. 3
indsættes efter »indberetninger« »fra Hjemrej‐
sestyrelsen«.
[Præcisering af, hvilken myndighed der skal forestå indbe‐
retninger til Folketingets Ombudsmand]
Til § 22
6)
I
stk. 2. 1. pkt.,
indsættes efter »der er omfattet af«
»klageadgangen«.
[Korrektion]
DokumentId
Journalnummer
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0002.png
2
Til § 23
7)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »meldepligt efter § 12,
stk. 1,« »eller«, og »eller hvis udlændingen overtræder § 13,
stk. 3« ændres til: »eller overtrædelse af § 13, stk. 3«.
[Korrektion]
Til § 24
8)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2-7« til: »jf. dog stk. 2«.
[Ændring af henvisning]
9)
Stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»Myndighedernes vurdering af, om en udlænding medvir‐
ker til sin udrejse, der foreligger på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, forbliver i kraft, indtil vurderingen erstattes af
en afgørelse om, hvorvidt udlændingen medvirker til sin
udrejse efter § 3.«
[Korrektion og sproglig præcisering]
10)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Overtrædelse af pålæg om foranstaltninger med
henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindel‐
se med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvis‐
ning, overførsel eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 34,
stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæs‐
sigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvir‐
ken til udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg
om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3 og 7, og
pålæg om opholdspligt efter udlændingelovens § 42 a, stk.
8, 2. pkt., der er meddelt forud for lovens ikrafttræden, straf‐
fes efter hjemrejselovens § 23, stk. 1, 2. pkt. Overtrædelse
af pålæg om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk.
4-6, pålæg om opholdspligt efter udlændingelovens § 42 a,
stk. 8, 1. og 3. pkt., og pålæg om underretningspligt efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 10, der er meddelt forud for
lovens ikrafttræden, straffes efter hjemrejselovens § 23, stk.
2.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
[Overgangsregel vedrørende straf]
Til § 25
11)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »§ 30« til: »hjemrejselo‐
vens § 1«.«
[Konsekvensændring]
12)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 25 a, stk. 2, nr. 4,
ændres »§ 40, stk. 11« til: »§ 40,
stk. 10«.«
[Konsekvensændring]
13)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 32, stk. 4, nr. 1
og
3,
i
stk. 5, nr. 2,
og i
stk. 7. 4. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, nr. 2«: »eller 6«.«
[Lovteknisk korrektion]
14)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 36, stk. 1, 2. pkt.,
der bliver 1. pkt., ændres »stk. 10«
til: »stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
15)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»04.
To steder i
§ 37, stk. 3, 4. pkt.,
ændres »5. pkt.« til: »2.
pkt.««
[Konsekvensændring]
16)
Nr. 26
affattes således:
»26.
I
§ 37 d, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 1. pkt.,
og
stk. 3, og i § 37
e, stk. 1, 3. pkt., stk. 3, 2. pkt.,
og
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »for,
at politiet kan drage omsorg for udlændingens udrejse,« til:
»for at sikre udlændingens udrejse,«.«
[Korrektion]
17)
Nr. 27
affattes således:
»27.
§ 40, stk. 6,
ophæves.
Stk. 7-13 bliver herefter stk. 6-12.«
[Indsættelse af rykningsklausul]
18)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 40 a, stk. 2, nr. 2,
ændres »30, stk. 1« til »hjemrejse‐
lovens § 1, stk. 1«, og i
nr. 6
ændres »stk. 8, 1. og 2. pkt.«
til: »hjemrejselovens § 13, stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring]
19)
Nr. 38
affattes således:
»38.
I
§ 42 a, stk. 14,
der bliver stk. 10, ændres »Udlændin‐
gestyrelsen skal« til: »Udlændingestyrelsen eller Hjemrejse‐
styrelsen skal«, og i
stk. 14, nr. 2,
ændres »politiet« til:
»Hjemrejsestyrelsen«, og »§ 40, stk. 6, 1. pkt.« ændres til:
»hjemrejselovens § 3.««
[Korrektion]
20)
Nr. 39
affattes således:
»39.
I
§ 42 a, stk. 15,
der bliver stk. 11, ændres »Udlændin‐
gestyrelsen skal« til: »Udlændingestyrelsen eller Hjemrejse‐
styrelsen skal«, »og en udlænding, der er udvist ved endelig
dom efter §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter
§ 35«, ændres til: »en udlænding, der er udvist ved endelig
dom efter §§ 22-24, og som ikke er varetægtsfængslet efter
hjemrejselovens § 14, en udlænding, hvis opholdstilladelse
eller opholdsret er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1, og en
udlænding, der er udvist efter § 25,«, i
stk. 15, nr. 1,
ændres
»en afhøring med Udlændingestyrelsen eller politiet,« til:
»en samtale med Udlændingestyrelsen eller Hjemrejsesty‐
relsen,«, og i
nr. 2
indsættes efter »indkvarteringsstedet,«:
»jf. stk. 7, 4. pkt., og hjemrejselovens § 13, stk. 3«.«
[Korrektion]
21)
Efter nr. 53 indsættes som nyt nummer:
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0003.png
3
»06.
I
§ 42 j, stk. 1, nr. 3.,
ændres »§ 35, stk. 1, nr. 1, og stk.
2« til: »hjemrejselovens § 14, stk. 1, nr. 1, og stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
22)
Nr. 66
affattes således:
»66.
I
§ 46
indsættes som
stk. 9 og 10:
»Stk. 9.
Hjemrejsestyrelsen kan ændre en udrejsefrist efter
§ 33, stk. 2, 4. pkt., til straks, når Hjemrejsestyrelsen har
truffet afgørelse om, at en udlænding ikke medvirker til sin
udrejse efter hjemrejselovens § 3, stk. 2.
Stk. 10.
Hjemrejsestyrelsen fastsætter efter § 33, stk. 5,
udrejsefristen til straks.««
[Omformulering og korrektion]
23)
Efter nr. 68 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 46 a, stk. 6, nr. 1,
ændres »§ 40, stk. 13« til: »§ 40,
stk. 12«, og »§ 42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk. 8 og 10« ændres
til: »§ 42 a, stk. 7, 3. pkt.««
[Konsekvensændring]
24)
Nr. 73
affattes således:
»73.
I
§ 53 a, stk. 2,
indsættes efter 3. pkt. som nyt punktum:
»For så vidt angår udlændinge, der af Udlændingestyrel‐
sen er meddelt afslag på opholdstilladelse efter § 7, anses
afgørelsen dog først for påklaget til Flygtningenævnet efter
14 dage fra tidspunktet for, at Udlændingestyrelsens afgørel‐
se er kommet udlændingen til kundskab.««
[Præcisering af klagetidspunktet og afgrænsning af person‐
kredsen]
25)
Efter nr. 74 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 58
udgår »§ 40, stk. 6, 3. pkt.,«.«
[Konsekvensændring]
26)
Nr. 81
affattes således:
»81.
I
§ 60, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 34, stk. 1-3 og 7« til:
»§ 34«, »§ 42 a, stk. 8, 2. pkt.« og »og stk. 8, 4. pkt.,« udgår,
og »1 år« ændres til: »4 måneder«.«
[Korrektion]
Til § 26
27)
I
nr. 2
ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.
[Ændring af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk ændring, hvorved det to steder i
§ 8, stk. 2, nr. 1, i lovforslaget som fremsat, tydeliggøres, at
der henvises til udlændingelovens § 7.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at efterladte ejendele
tilhørende børnefamilier ikke kan bortskaffes.
Baggrunden for forslaget er, at børn har brug for en stabil
hverdag og ikke skal straffes for deres forældres gerninger.
Til nr. 3
Det foreslås, at »samt« ændres til »eller«, da der i be‐
stemmelsen er tale om alternative forhold.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 12, stk. 1,
nr. 3, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 4
Det følger af udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., at
retten beskikker en advokat for udlændingen.
Det følger af udlændingelovens § 58, at om salær og
godtgørelse for udlæg til advokater, der beskikkes efter bl.a.
§ 40, stk. 6, 3. pkt., gælder samme regler som i tilfælde,
hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås i lovforslaget som fremsat, at bestemmelsen
om tvangsfremstilling for hjemlandets eller et andet lands
repræsentation i forbindelse med en udlændings udrejse i
udlændingelovens § 40, stk. 6, ophæves, og at der i den
foreslåede hjemrejselovs § 17 indsættes en bestemmelse
om tvangsfremstilling for hjemlandets eller et andet lands
repræsentation i forbindelse med en udlændings udrejse,
herunder at retten kan beskikke en advokat for udlændingen,
jf. § 17, stk. 2, 1. pkt., i lovforslaget som fremsat.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes et stk. 3
i § 17 i lovforslaget som fremsat, om salær og godtgørelse
for udlæg til advokater, der beskikkes efter § 17, stk. 2, 1.
pkt. Det foreslås, at der skal gælde de samme regler som i
tilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31.
Forslaget sikrer således en videreførelse af gældende ret.
Til nr. 5
Det foreslås at præcisere, at det er Hjemrejsestyrelsen,
der skal forestå indberetningerne til Folketingets Ombuds‐
mand, således at Folketingets Ombudsmand kan foretage sit
tilsyn med tvangsmæssig udsendelse.
Det fremgår allerede af bemærkningerne til bestemmel‐
sen, jf. bemærkningerne til § 17, stk. 3, i lovforslaget som
fremsat.
Til nr. 6
Det foreslås i § 22, stk. 2, i lovforslaget som fremsat,
at klage til Udlændingenævnet over de afgørelser, der er om‐
fattet af i stk. 1 og 5, skal være indgivet inden 8 uger efter,
at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Udlændin‐
genævnets formand eller den, formanden bemyndiger dertil,
kan i særlige tilfælde beslutte, at en klage skal behandles,
selv om klagen er indgivet efter udløb af fristen. Ved en fejl
fremgår ordet »klageadgangen« ikke efter »der er omfattet
af«.
»Klageadgangen« foreslås derfor indsat i sætningen
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i oprems‐
ningen bør indgå »eller« to steder.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 23, stk. 1,
2. pkt., i lovforslaget som fremsat.
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0004.png
4
Til nr. 8
Det foreslås at ændre henvisningen til de øvrige stykker
i bestemmelsen, idet stk. 3-7 er overgangsregler. Der bør
således alene henvises til stk. 2, der indeholder en regel
om andet ikrafttrædelsestidspunkt for enkelte bestemmelser
i den foreslåede hjemrejselov.
Det bemærkes, at der med ændringsforslaget indsættes
yderligere en overgangsregel, jf. ændringsforslagets nr. 9.
Til nr. 9
Der er tale om en korrektion af bestemmelsens ordlyd,
idet der i lovforslaget som fremsat bør indgå »af«, foran
»om«.
Der er herudover tale om en sproglig præcisering, således
at det fremgår tydeligt, at det er myndighedernes vurdering
om medvirken til udrejsen, der forbliver i kraft, indtil den
erstattes af en afgørelse om medvirken efter § 3 i lovforsla‐
get som fremsat.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 10
Med forslaget til hjemrejseloven flyttes foranstaltninger
med henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i for‐
bindelse med iværksættelse af en afgørelse om afvisning,
udvisning, overførsel eller udsendelse, jf. udlændingelovens
§ 34, stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes hen‐
sigtsmæssigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller
medvirken til udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2,
pålæg om meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3-7,
og opholds- og underretningspligt efter udlændingelovens §
42 a, stk. 8 og 10, fra udlændingeloven til hjemrejseloven,
jf. lovforslagets §§ 11-13 og § 25, nr. 12-14 og 35. Som
det fremgår af bemærkningerne i lovforslagets afsnit 3.10
og 3.11, og bemærkningerne til §§ 11-13 og § 25 nr. 12-14
og 35, tilsigtes der ikke hermed indholdsmæssige ændrin‐
ger. Der vil således, under samme betingelser som hidtil,
kunne pålægges foranstaltninger med henblik på at sikre
udlændingens tilstedeværelse i forbindelse med iværksættel‐
se af en afgørelse om afvisning, udvisning, overførsel eller
udsendelse og meddeles pålæg om meldepligt, opholdspligt
og underretningspligt.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede videre‐
førelse af udlændingelovens bestemmelser om meldepligt,
opholdspligt og underretningspligt i hjemrejseloven ikke vil
påvirke gyldigheden af de afgørelser, som er truffet i medfør
af udlændingelovens § 34, stk. 1-7, og § 42 a, stk. 8 og
10, inden tidspunktet for ikrafttrædelsen af den foreslåede
hjemrejselov.
Tilsvarende foreslås hjemlen i udlændingeloven til at
straffe udlændinge for overtrædelser af foranstaltninger med
henblik på at sikre udlændingens tilstedeværelse i forbindel‐
se med iværksættelse af en afgørelse om afvisning, udvis‐
ning, overførsel eller udsendelse, jf. udlændingelovens § 34,
stk. 1, pålæg om meldepligt, hvis det skønnes hensigtsmæs‐
sigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvir‐
ken til udrejse, jf. udlændingelovens § 34, stk. 2, pålæg om
meldepligt efter udlændingelovens § 34, stk. 3-7, og pålæg
om opholds- og underretningspligt efter udlændingelovens
§ 42 a, stk. 8 og 10, ophævet, jf. lovforslagets § 25, nr.
81 og 83. I stedet foreslås der indsat en strafbestemmelse
i hjemrejselovens § 23, der, for så vidt angår de ovenfor
omtalte pålæg, i det hele svarer til strafbestemmelserne i
udlændingelovens § 60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, dog således,
at strafferammen og straffeniveauet skærpes pr. 1. juni 2021
som forudsat i § 1, nr. 24, jf. § 14, stk. 4, i lov nr. 174 af 27.
februar 2019, for de overtrædelser der i dag er omfattet af
udlændingelovens § 60, stk. 2. Der henvises til lovforslagets
afsnit 3.19 og bemærkningerne til § 23, stk. 2, og § 29, nr. 2
og 3.
Med hjemrejselovens § 23 foreslås det således at videre‐
føre det strafbare gerningsindhold efter udlændingelovens §
60, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2. Der henvises til lovforslagets
afsnit 3.19, og bemærkningerne til § 23.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at der ikke
kan opstå tvivl om, at der efter hjemrejselovens ikrafttræden
fortsat er hjemmel til at straffe udlændinge, der overtræder
pålæg, der forud for hjemrejselovens ikrafttræden er med‐
delt efter § 34, og § 42 a, stk. 8 og 10, og hvis overtrædelse
hidtil har været omfattet af udlændingelovens § 60, stk. 1, 1.
pkt., og stk. 2.
Ændringsforslaget medfører for det første, at der skal
straffes efter hjemrejselovens § 23, hvis en udlænding efter
hjemrejselovens ikrafttræden overtræder et pålæg, der er
meddelt forud for hjemrejselovens ikrafttræden efter de hid‐
til gældende regler i udlændingeloven.
Ændringsforslaget medfører for det andet, at der som ud‐
gangspunkt skal straffes efter hjemrejselovens § 23, hvis en
udlænding inden hjemrejselovens ikrafttræden har overtrådt
et pålæg, der er meddelt forud for hjemrejselovens ikrafttræ‐
den efter de hidtil gældende regler i udlændingeloven, men
hvor forholdet først kommer til pådømmelse efter hjemrej‐
selovens ikrafttræden.
For så vidt angår sidstnævnte situation bemærkes det
dog, at det følger af den almindelige regel i straffelovens §
3, stk. 1, 1. pkt., at spørgsmålet om strafbarhed og straffast‐
sættelse skal afgøres efter den på pådømmelsestidspunktet
gældende lov, dog således at afgørelsen ikke derved må
blive strengere end efter den ældre lov. I sådanne tilfælde
afgøres spørgsmålet om strafbarhed og straffastsættelse efter
den på gerningstidspunktet gældende lov.
Til nr. 11
Det følger af udlændingelovens § 9 c, stk. 2, nr. 1, at der
efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding,
der er meddelt afslag på en ansøgning om opholdstilladelse
efter § 7, hvis udsendelsen, jf. § 30, ikke har været mulig i
mindst 18 måneder.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 30
ændres til hjemrejselovens § 1.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
udlændingelovens § 30 ophæves, jf. § 25, nr. 4, i lovforsla‐
get som fremsat.
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0005.png
5
Til nr. 12
Det følger af udlændingelovens § 25 a, stk. 2, nr. 4, at
efter indrejsen kan en udlænding, som ikke har haft lovligt
ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder,
desuden udvises, hvis udlændingen er fritaget for visum, jf.
§ 3, eller er meddelt visum, jf. §§ 4-4 b, og frafalder en
ansøgning om opholdstilladelse efter § 7, som behandles
efter § 53 b, eller hvis ansøgningen om asyl, der behandles
efter § 53 b, bortfalder efter § 40, stk. 11. Udlændinge, der
er omfattet af § 2, stk. 1 eller 2, kan dog ikke udvises af
denne grund.
Det foreslås, at henvisningen til § 40, stk. 11, i udlændin‐
gelovens § 25 a, stk. 2, nr. 4, ændres til § 40, stk. 10.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
§ 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i lovforslaget som
fremsat. Udlændingelovens § 40, stk. 7-13, bliver herefter §
40, stk. 6-12.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk ændring, således at affattel‐
sen af det i lovforslaget fremsatte er i overensstemmelse
med vanlig lovteknisk praksis. Ændringen medfører ingen
ændringer i det materielle indhold.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 8, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 14
Det følger af udlændingelovens § 36, stk. 1, 2. pkt., at
med henblik på at sikre muligheden for afvisning eller over‐
førsel efter reglerne i kapitel 5 a kan politiet bestemme,
at der skal ske frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig
risiko for, at den pågældende forsvinder, og de i § 34 nævnte
foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf. § 36, stk. 10.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 10, ændres til stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §
36, stk. 10, bliver til § 36, stk. 5, som følge af, at § 36, stk.
5-9, ophæves, jf. § 25, nr. 22, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 15
Det følger af udlændingelovens § 37, stk. 3, 4. pkt., at
frihedsberøvelse iværksat i medfør af § 36, stk. 1, 5. pkt.,
kan opretholdes efter denne bestemmelse i højst 7 dage fra
frihedsberøvelsens iværksættelse efter § 36, stk. 1, 5. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til 5. pkt. i udlændingelo‐
vens § 37, stk. 3, 4. pkt., ændres til 2. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at §
36, stk. 1, 5. pkt., bliver § 36, stk. 1, 2. pkt., som følge af
ophævelsen af § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., jf. § 25, nr. 17, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 16
Den foreslåede bestemmelse nyaffattes, da den oprindeli‐
ge affattelse ville medføre, at de ændrede bestemmelser i
udlændingeloven ville indeholde en kommafejl.
Der er ikke foretaget yderligere ændringer end en korrek‐
tion af kommafejlen.
Til nr. 17
Ved en fejl var der ikke indsat en rykningsklausul i § 25,
nr. 27, i lovforslaget som fremsat.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 18
Det følger af udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 2, at der
kan optages fingeraftryk af en udlænding, som ikke søger
om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3, og som skal afvi‐
ses, udvises eller udrejse af landet, jf. § 30, stk. 1, såfremt
der på baggrund af pågældendes dokumenter, ejendele og
økonomiske midler og andre personlige forhold er bestemte
grunde til at antage, at den pågældende vil indrejse på ny og
ansøge om opholdstilladelse efter § 7, stk. 1-3.
Det følger endvidere af udlændingelovens § 40 a, stk.
2, nr. 6, at der kan optages fingeraftryk af en udlænding,
som af Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller pålæg
om indkvartering efter § 42 a, stk. 7 eller stk. 8, 1. og
2. pkt., med henblik på identifikation i forbindelse med ad‐
gangskontrol på Udlændingestyrelsens indkvarteringssteder.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 30,
i udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 2, ændres til hjemrejse‐
lovens § 1, stk. 1.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ophæ‐
velsen af udlændingelovens § 30, jf. § 25, nr. 4, i lovforsla‐
get som fremsat.
Det foreslås endvidere, at henvisningen til udlændingelo‐
vens § 42 a, stk. 8, 1. og 2. pkt., i udlændingelovens § 40 a,
stk. 2, nr. 6, ændres til hjemrejselovens § 13, stk. 1 og 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
udlændingelovens § 42 a, stk. 8, ophæves, jf. lovforslaget
som fremsat § 25, nr. 35, og at bestemmelsen om opholds‐
pligt samtidig indsættes i hjemrejselovens § 13, jf. § 13 i
lovforslaget som fremsat.
Ændringen indebærer desuden, at der også vil kunne op‐
tages fingeraftryk af udlændinge, hvis opholdstilladelse eller
opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk.
1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens § 25,
som af Udlændingestyrelsen har fået anvisning eller pålæg
om indkvartering efter § 42 a, stk. 7 eller hjemrejselovens §
13, stk. 2, med henblik på identifikation i forbindelse med
adgangskontrol på Udlændingestyrelsens indkvarteringsste‐
der. Ved en fejl er udlændinge, hvis opholdstilladelse eller
opholdsret er bortfaldet efter udlændingelovens § 21 b, stk.
1, og udlændinge, der er udvist efter udlændingelovens §
25, ikke tidligere blevet omfattet af bestemmelsen i udlæn‐
dingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 6, idet der alene blev henvist
til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 1. og 2. pkt., og ikke
også til udlændingelovens § 42 a, stk. 8, 3. pkt.
Til nr. 19
Ved en fejl er der i lovforslaget som fremsat sket en
fejlcitering af udlændingelovens § 42 a, stk. 14, idet der stod
»Udlændingestyrelsen kan bestemme«. Der burde rettelig
have stået »Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige
grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0006.png
6
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 38, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 20
Ved en fejl er der i lovforslaget som fremsat sket en
fejlcitering af udlændingelovens § 42 a, stk. 15, idet der stod
»Udlændingestyrelsen kan bestemme«. Der burde rettelig
have stået »Udlændingestyrelsen skal, medmindre særlige
grunde taler derimod, bestemme«.
Der er således tale om en teknisk korrektion.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 39, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 21
Det følger af udlændingelovens § 42 j, stk. 1, nr. 3, at
udlændinge- og integrationsministeren efter forhandlingen
med vedkommende kommune kan beslutte, at bestemmel‐
serne i lov om planlægning om region-, kommune- og lo‐
kalplaner samt om tilladelse efter lovens § 35, stk. 1, ikke
finder anvendelse på ejendomme, som Udlændingestyrelsen
råder over, og som anvendes til faciliteter til brug for vare‐
tægtsfængsling i medfør af § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, af
personer, som har modtaget dom og afsonet eventuel straf,
og som alene varetægtsfængsles med henblik på at sikre en
effektiv fuldbyrdelse af udvisningen.
Det foreslås, at henvisningen til § 35, stk. 1, nr. 1, og stk.
2, ændres til hjemrejselovens § 14, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
udlændingelovens § 35, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, ophæves, jf.
§ 25, nr. 15, i lovforslaget som fremsat, og overføres til den
foreslåede hjemrejselovs § 14, stk. 1, nr. 1, og stk. 2.
Til nr. 22
Der er tale om en korrektion af bestemmelsens ordlyd,
således at det fremgår tydeligt af bestemmelsen, at Hjemrej‐
sestyrelsen kan ændre en udrejsefrist til straks, når Hjemrej‐
sestyrelsen har truffet afgørelse om, at en udlænding ikke
medvirker til sin udrejse. Der er med forslaget ikke tilsigtet
materielle ændringer i bestemmelsen.
Derudover er der tale om en korrektion af bestemmelsens
ordlyd, således at det fremgår tydeligt, at Hjemrejsestyrelsen
kan fastsætte udrejsefristen til straks, hvis udlændingen er
udvist ved dom.
Der herudover tale om en teknisk korrektion, idet der i §
§ 25, nr. 66, i lovforslaget som fremsat, fejlagtigt henvises
til udlændingelovens § 33, stk. 2, 3. pkt. Den korrekte hen‐
visning er således til udlændingelovens § 33, stk. 2, 4. pkt.
Til nr. 23
Det følger af udlændingelovens § 46 a, stk. 6, nr. 1,
at følgende afgørelser ikke kan påklages: Udlændingestyrel‐
sens og Styrelsen for International Rekruttering og Integra‐
tions afgørelser om afvisning, der er truffet efter regler ud‐
stedt i medfør af § 9 g, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., og
afgørelser efter § 9 g, stk. 3, § 9 h, stk. 8, 1. pkt., § 9 h, stk.
9, 1. pkt., jf. stk. 5, 1. pkt., jf. stk. 1, § 9 h, stk. 14, § 11, stk.
10, § 27, § 29 c, stk. 1, § 32 a, § 33, stk. 1, 2 og 5-7, §§ 33 a
og 33 b, § 40, stk. 13, § 42 a, stk. 7, 3. pkt., og stk. 8 og 10,
§ 42 b, stk. 1, 3 og 7-9, § 42 d, stk. 2, § 46 e og § 53 b.
Det foreslås, at henvisningen til § 40, stk. 13, i udlændin‐
gelovens § 46 a, stk. 6, nr. 1, ændres til § 40, stk. 12.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
§ 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i lovforslaget som
fremsat. Udlændingelovens § 40, stk. 7-13 bliver herefter §
40, stk. 6-12.
Det foreslås desuden, at henvisningen til § 42 a, stk. 8
og 10, udgår, idet bestemmelserne om opholdspligt og un‐
derretningspligt ophæves i udlændingeloven, jf. § 25, nr. 35,
i lovforslaget som fremsat, og i stedet indsættes i hjemrejse‐
loven, jf. § 13, stk. 1, 2 og 4, i lovforslaget som fremsat, og
bliver omfattet af klagereglen i § 22, stk. 3, i lovforslaget
som fremsat.
Der er således også tale om en konsekvensændring.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 25, nr. 73, foreslås en ændring af
udlændingelovens § 53 a, stk. 2, hvorved der indføres en
periode på 14 dage fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens
afslag efter udlændingelovens § 7, hvor sagen ikke er påkla‐
get til Flygtningenævnet. Asylansøgeren vil i denne perio‐
de skulle modtage målrettet vejledning fra Hjemrejsestyrel‐
sen. Hjemrejsestyrelsen vil bl.a. skulle vejlede asylansøge‐
ren om andelen af stadfæstede afslag i Flygtningenævnet
for den pågældendes nationalitet samt om mulighederne for
frivilligt at udrejse af landet med hjemrejsestøtte.
Det foreslås at præcisere ændringen i lovforslagets § 25,
nr. 73, således at en afgørelse fra Udlændingestyrelsen om
afslag på opholdstilladelse efter § 7 først anses for påkla‐
get til Flygtningenævnet 14 dage efter tidspunktet for, at
Udlændingestyrelsen afgørelse er kommet til udlændingens
kundskab.
Med henblik på at Hjemrejsestyrelsen kan tilrettelægge
den målrettede vejledning af ansøgeren, er det væsentligt,
at ansøgeren forinden Hjemrejsestyrelsens vejledning har
modtaget Udlændingestyrelsens afgørelse om afslag på op‐
holdstilladelse efter udlændingelovens § 7, herunder at ansø‐
geren har modtaget en skriftlig eller mundtlig begrundelse
af de vigtigste elementer i afgørelsen på et sprog, som den
pågældende forstår, eller med rimelighed kan formodes at
forstå.
Den foreslåede affattelse præciserer således alene tids‐
punktet for, hvornår en afgørelse om afslag på opholdstilla‐
delse efter § 7, anses for påklaget til Flygtningenævnet. En
afgørelse anses således for påklaget 14 dage efter, at afgørel‐
sen er kommet til udlændingens kundskab.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke,
at ordningen ikke omfatter uledsagede mindreårige asylan‐
søgere, der af Udlændingestyrelsen meddeles afslag på op‐
holdstilladelse efter § 7 (asyl).
En afgørelse, hvorved en uledsaget mindreårig af Udlæn‐
dingestyrelsen meddeles afslag på opholdstilladelse efter §
7, vil således fortsat anses for automatisk påklaget til Flygt‐
ningenævnet.
Det betyder, at den uledsagede mindreårige udlænding
dermed heller ikke vil være genstand for Hjemrejsestyrel‐
sens målrettede vejledning eller være omfattet af ordningen
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0007.png
7
om et supplerende kontant beløb ved frafald af klage til
Flygtningenævnet, jf. lovforslagets § 8, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 25, nr. 73.
Til nr. 25
Det følger af udlændingelovens § 40, stk. 6, 3. pkt., at
retten beskikker en advokat for udlændingen.
Det følger af udlændingelovens § 58, at om salær og
godtgørelse for udlæg til advokater, der beskikkes efter bl.a.
§ 40, stk. 6, 3. pkt., gælder samme regler som i tilfælde,
hvor der er meddelt fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det foreslås, at henvisningen til udlændingelovens § 40,
stk. 6, 3. pkt., udgår af udlændingelovens § 58.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at
§ 40, stk. 6, ophæves, jf. § 25, nr. 27, i lovforslaget som
fremsat.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 26
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforsla‐
get som fremsat ville efterlades et overflødigt »og« foran
»eller tilsidesættelse af de betingelser« i udlændingelovens
§ 60, stk. 1, 1. pkt., idet det i lovforslaget som fremsat
foreslås, at »stk. 8, 4. pkt.,« udgår.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 25, nr. 81, i
lovforslaget som fremsat.
Til nr. 27
Der er i lovforslaget som fremsat sket en fejlhenvisning
til repatrieringslovens § 7, stk. 10. Der skulle rettelig henvi‐
ses til repatrieringslovens § 7, stk. 11.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som der med
forslaget rettes op på. Der er således ikke tale om materielle
ændringer til § 26, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 26, nr. 2, i
lovforslaget som fremsat.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og var til
1. behandling den 8. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 1. marts 2020 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 34. Den 29. marts 2021 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
49
39
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
3
1
1
L 203 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2392122_0008.png
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
15
14
13
13
4
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
8