Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 201
Offentligt
2390978_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 201) Forslag til lov om ændring af
lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om de gymnasiale uddannelser
(Bedre rammer for ordblinde på efterskoler og elever med funktionsned-
sættelser m.m. i de gymnasiale uddannelser) har udvalget i brev af 20.
april 2021 efter ønske fra Mette Thiesen (NB) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Vil
ministeren uddybende kommentere på de dele af lovforslaget, som
Ordblinde/Dysleksiforeningen problematiserer i deres høringssvar?”
Svar:
1.
Ordblinde/Dysleksiforeningen undrer sig bl.a. over, at forslaget om
tilskud til nedsættelse af elevbetalingen på ordblindeefterskoler alene ta-
ger hensyn til de elever, der søger efterskole, og som er kommet ind. Der
er efter foreningens erfaring mange familier, der ikke søger, da de ikke
har råd til egenbetalingen. Foreningen så derfor gerne, at kommunerne
fik mulighed for at give tilskud til/betale egenbetalingen.
Midlerne til puljen, der afsættes til at få flere elever på efterskole fra de ti
laveste husstandsindkomstintervaller, bliver netop målrettet en yderligere
supplerende nedsættelse af egenbetalingen for forældre, der ikke har råd
til at betale den normale egenbetaling. På efterskoleområdet eksisterer
der i forvejen den ”individuelle supplerende elevstøtte”, som bliver givet
på tværs af alle efterskoler efter de samme forskrifter. Erfaringen fra
denne ordning er, at efterskolerne fint kan løse opgaven med at mulig-
gøre efterskoleophold for elever, som normalt ikke ville kunne komme
på efterskole af økonomiske årsager.
2.
Ordblinde/Dysleksiforeningen udtrykker derudover en bekymring for,
at man ønsker at samle elever med forskellige funktionsnedsættelser i
særlige klasser.
11. maj 2021
Sags nr.: 21/09050
L 201 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om de dele af lovforslaget, som Ordblinde/Dysleksiforeningen problematiserer i deres høringssvar, til børne- og undervisningsministeren
Institutionens leder kan beslutte at oprette selvstændige klasser for elever
på forlængede forløb, som på grund af funktionsnedsættelse eller tilsva-
rende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på normal
vis. Eleverne har ikke ret til at gå i en selvstændig klasse for elever med
forlængede forløb, og det er ikke hensigten med lovforslaget at pålægge
institutionerne at oprette selvstændige klasser.
Det er ministeriets vurdering, at oprettelse af selvstændige klasser for ele-
ver med forlængede forløb giver institutionerne mulighed for i højere
grad at kunne målrette undervisningen, så den adresserer de fælles pæda-
gogiske udfordringer, som elever, der på grund af funktionsnedsættelse
eller tilsvarende vanskeligheder er forhindret i at følge undervisningen på
normal vis, kan have. Det er derfor ikke hensigten med forslaget at samle
elever med forskellige funktionsnedsættelser i selvstændige klasser uanset
funktionsnedsættelsens karakter.
Det er den enkelte elev med forlænget forløb, som selv beslutter, om ele-
ven ønsker at gå i en selvstændig klasse med elever med forlængede for-
løb, eller om eleven ønsker at gå i en klasse, der ikke kun er for elever
med forlængede forløb. De elever, der har behov for hjælp, understøttes
bl.a. via specialpædagogisk støtte (SPS), uanset hvilken klasse eleven øn-
sker at gå i.
3.
Derudover er Ordblinde/Dysleksiforeningen bl.a. skeptisk over for
forslagets økonomiske beregninger om, at
”oprettelse af selvstændige
klasser for elever med forlængede uddannelsesforløb ikke vurderes at
medføre offentlige
økonomiske konsekvenser”.
Elever, der har behov for forlængede forløb, har allerede mulighed her-
for efter de gældende regler. Hensigten med lovforslaget er at give mulig-
hed for at samle disse elever i en selvstændig klasse. Der følger på den
baggrund ikke yderligere midler til institutionerne med dette forslag.
For yderligere uddybning vil jeg henvise til ministeriets svar i høringsno-
tatet om forslag til lov om ændring af lov om efterskoler og frie fagskoler
og lov om de gymnasiale uddannelser (Bedre rammer for ordblinde på
efterskoler og elever med funktionsnedsættelser m.m. i de gymnasiale ud-
dannelser) af 26. marts 2021, som kan findes på Folketingets hjemme-
side.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2