Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 200) Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Indsamling af data
–
Minimumsnormeringer i daginsti-
tutioner) har udvalget i brev af 5. maj 2021 efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 24:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at den øgede registrering,
indberetning og bureaukrati ikke ender med at tage tid fra kerneopgaven,
nemlig børnene? Vil ministeren redegøre for det både i relation til dag-
pleje (privat som kommunal), kommunale dagtilbud, private og selv-
ejende daginstitutioner, såvel som redegøre for, hvad ministeren person-
ligt vil gøre for at sikre, at der ikke sker en implementering af lovforsla-
get som leder til øget bureaukrati?
Svar:
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det er sigtet, at den fore-
slåede datahjemmel ikke skal føre til unødvendige målinger af børnene
og det pædagogiske personale. Krav om nye indberetninger, herunder
særligt indberetninger, der kræver tilvejebringelse af nye oplysninger, skal
derfor ske under hensyntagen til det pædagogiske personales tidsforbrug.
Det fremgår ligeledes af lovforslagets bemærkninger, at hovedparten af
de oplysninger, der fremadrettet ønskes indsamlet, allerede indsamles i
dag til brug for Danmarks Statistiks normeringsstatistik, den eksisterende
dagtilbudsportal, dagtilbudsregistret mv. Herunder trækkes meget data i
eksisterende administrative systemer, såsom pladsanvisnings- og lønsy-
stemer. For den enkelte kommune eller det enkelte dagtilbud vil der for
hovedparten således ikke være tale om nye indberetninger, men primært
at der stilles ensartede krav til formatet for de data, der indberettes, lige-
som kommunerne og dagtilbuddene får pligt til løbende at vedligeholde
visse af indberetningerne.
12. maj 2021
Sags nr.: 21/10254