Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 200) Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Indsamling af data
–
Minimumsnormeringer i daginsti-
tutioner) har udvalget i brev af 5. maj 2021 efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 23:
Vil ministeren oplyse de konkrete oplysninger, registreringer m.v., der
indsamles i dag? Dette bedes oplyst i tabelform fordelt på drifts- og ejer-
former på dagtilbudsområdet.
Svar:
I tabel 1 fremgår en oversigt over, hvilke oplysninger Børne- og Under-
visningsministeriet har kendskab til, at der fra statslig side i dag indsamles
om dagtilbud. Der indsamles oplysninger i fire forskellige indberetninger:
1. Normeringsstatistikken
”Børn og personale”,
der indsamles af
Danmarks Statistik, og bl.a. bruges til at beregne normeringer på
kommuneniveau.
2. Dagtilbudsregisteret, som drives af Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet, indeholder stamoplysninger om de enkelte dagtilbud og
understøtter bl.a. dagtilbuddenes brug af Aula.
3. Oplysninger om kommunernes budgetteringsforudsætninger, der
indsamles af Indenrigs- og Boligministeriet, og bl.a. bruges til di-
verse økonomiberegninger.
4. Oplysninger om de enkelte dagtilbud til dagtilbudsportalen, som
drives af Børne- og Undervisningsministeriet, der giver kommu-
ner og dagtilbud mulighed for frivilligt at indberette oplysninger
om bl.a. lukkedage, informationer om institutionen. I 2018 gen-
nemførte Danmarks Statistik en survey om frokostordninger i
dagtilbuddene, som også er offentliggjort på dagtilbudsportalen.
12. maj 2021
Sags nr.: 21/10254