Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 200
Offentligt
2392538_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 200) Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Indsamling af data
Minimumsnormeringer i daginsti-
tutioner) har udvalget i brev af 5. maj 2021 efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme ændringsforslag, som i
såvel lovtekst som tilhørende bemærkninger medfører, at lovforslaget
kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, jf. den po-
litiske aftale af 5. december 2020 om at indføre minimumsnormeringer?
Svar:
Som det også har været drøftet imellem aftalepartierne (S, RV, SF, EL og
ALT), er kvaliteten og omfanget af data på dagtilbudsområdet i dag util-
strækkelig, hvilket har været et kendt og tilbagevende problem på områ-
det i mange år. Dette hænger blandt andet sammen med, at der i dag er
begrænset adgang til at indhente data om private tilbud, f.eks. private
pasningsordninger og privatinstitutioner, som er væsentlige aktører på
dagtilbudsområdet. Til sammenligning kan nævnes, at der i friskoleloven
såvel som i folkeskoleloven i dag er hjemmel til indsamling af data i hhv.
private skoler og folkeskolen. Lovforslaget om indsamling af data giver
således mulighed for at indsamle data om dagtilbudsområdet på linje
med mulighederne på fri- og privatskoleområdet.
Ændringsforslaget vil medføre en væsentlig begrænsning i, hvilke oplys-
ninger der kan indhentes. Med ændringsforslaget vil det alene være mu-
ligt at indsamle oplysninger, der følger direkte af aftalen om minimums-
normeringer, ligesom der ikke nødvendigvis vil kunne indhentes rele-
vante oplysninger til brug for eksempelvis fremtidige nye lovgivnings- og
vejledningsformål.
Herudover vil ændringsforslaget betyde, at der ikke vil kunne indhentes
oplysninger om private pasningsordninger, fritidstilbud og klubtilbud
12. maj 2021
Sags nr.: 21/10254
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
mv., hvor der blandt andet på fritidsområdet er meget begrænset data om
området.
Jeg kan derfor ikke støtte ændringsforslaget.
Et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger kan udformes som ne-
denstående. Det skal bemærkes, at ændringsforslaget er udarbejdet, så
der vil være adgang til at indhente oplysninger om dagpleje til brug for
dagtilbudsportalen, idet det er vurderingen, at der i forbindelse med afta-
lens indgåelse har været en forståelse af, at oplysninger om dagplejen
også skal være en del af den udvidede dagtilbudsportal.
:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Indsamling af data
Minimumsnormeringer i daginstitutioner)
Til § 1
1)
Den under
nr. 1
foreslåede
§ 102 a
affattes således:
Ȥ
102 a.
Børne- og undervisningsministeren kan indhente oplysninger fra
kommunalbestyrelsen og fra private daginstitutioner efter § 19, stk. 3-5, og
puljeordninger efter §§ 101 og 102 til brug for opgørelse af normeringer i
daginstitutioner.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kommunalbe-
styrelsen og private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, og § 21, stk. 3, og §§ 101
og 102, skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets
rammer og forhold i øvrigt.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke oplysninger der kan indberettes efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og
meddelt efter stk. 2, og om oplysningernes form og format, løbende ajour-
føring, frister m.v.«
[Indsnævring af hjemmel til at indhente data, så der alene kan indhentes
data, der følger af politisk aftale af 5. december 2020 om minimumsnorme-
ringer mv.]
Bemærkninger
Til nr. 1
2
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 102 a, foreslås at indføre
hjemmel i dagtilbudsloven til indsamling af data. Den foreslåede bestem-
melse vil medføre, at børne- og undervisningsministeren vil kunne indhente
alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra private tilbud omfattet af
dagtilbudsloven til brug for varetagelse af lovgivnings- og vejledningsfunkti-
oner. Bestemmelsen omfatter både dagtilbud, obligatoriske læringstilbud,
private pasningsordninger, fritidshjem og klubtilbud.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at ministeren vil kunne
bestemme, at kommunalbestyrelsen og private tilbud oprettet efter dagtil-
budsloven skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministeren skøn-
ner nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbud-
dets rammer og forhold i øvrigt. Bestemmelsen omfatter både dagtilbud, ob-
ligatoriske læringstilbud, private pasningsordninger, fritidshjem og klubtil-
bud.
Det foreslås herudover, at børne- og undervisningsministeren får bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal indberet-
tes og tilvejebringes og meddeles, og om oplysningernes form og format, lø-
bende ajourføring, frister m.v. Reglerne vil blive fastsat ved bekendtgørelse,
hvor det bl.a. vil blive specificeret, hvilke oplysninger der skal indberettes,
hvilket format oplysningerne skal indberettes i og frist for indberetning.
Med ændringsforslaget foreslås det at affatte den foreslåede § 102 a, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 1, på ny.
Ændringsforslaget medfører med stk. 1 en afgrænsning af de tilbud, der vil
blive omfattet af hjemlen til at indhente oplysninger, idet der med stk. 1 kun
vil kunne indhentes oplysninger fra kommunalbestyrelsen om kommunale
daginstitutioner og kunne indhentes oplysninger hos selvejende daginstituti-
oner, udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner og institutionslignende
puljeordninger efter dagtilbudsloven, ligesom oplysningerne alene kan ind-
hentes med henblik på opgørelse af normeringer i daginstitutioner.
Ændringsforslaget medfører således, at den private dagpleje efter dagtilbuds-
lovens § 21, stk. 3, private pasningsordninger, fritidshjem og klubtilbud mv.
ikke vil være omfattet af hjemlen til at indhente data efter stk. 1.
Ændringsforslaget medfører endvidere, at børne- og undervisningsministe-
ren med stk. 2 alene vil kunne bestemme, at kommunalbestyrelsen, herunder
kommunale daginstitutioner, kommunal dagpleje og obligatorisk læringstil-
bud, og selvejende daginstitutioner, udliciterede daginstitutioner og privatin-
stitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 3-5, privat dagpleje efter § 21,
stk. 3, og puljeordninger efter dagtilbudslovens §§ 101 og 102 skal tilveje-
bringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug
for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i
øvrigt.
Ændringsforslaget medfører således, at private pasningsordninger, fritids-
hjem og klubtilbud ikke vil være omfattet af stk. 2.
3
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
Herudover medfører ændringsforslaget, at ministeren alene vil kunne ind-
hente oplysninger til brug for opgørelse af normeringer, ligesom tilbuddene
alene vil skulle tilvejebringe og meddele oplysninger, der skønnes nødven-
dige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer
og forhold i øvrigt, som det er aftalt med den politiske aftale af den 5. de-
cember 2020 indgået mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer mv.
Lovforslagets bemærkninger til den foreslåede § 102 a, er justeret svarende
hertil.
Bestemmelsen er ny.
Der har ikke tidligere været særskilte bestemmelser til indsamling af data i
dagtilbudsloven. For nærværende sker indsamling af data på dagtilbuds‐
området på baggrund af kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, via den så-
kaldte ministerieordning efter aftale med Danmarks Statistik og på baggrund
af frivillige indberetninger. Dette lovforslaget ændrer ikke herved, og der vil
således fortsat kunne indsamles oplysninger om de kommunale tilbud efter
kommunestyrelseslovens § 63 til lovgivnings- og vejledningsformål.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til de almindelige be-
mærkningers punkt 3.1.
Det foreslås i § 102 a, stk. 1, at børne- og undervisningsministeren kan ind-
hente oplysninger fra kommunalbestyrelsen om kommunale daginstitutioner
og indhente oplysninger hos selvejende daginstitutioner, udliciterede dagin-
stitutioner, privatinstitutioner og institutionslignende puljeordninger efter
dagtilbudsloven til brug for opgørelse af normeringer i daginstitutionerne.
Det er således alene daginstitutioner, der er omfattet af bestemmelsen. Be-
stemmelsen omfatter oplysninger, kommunerne og tilbuddene allerede lig-
ger inde med. Oplysningerne vil enten blive indsamlet hos kommunalbesty-
relsen eller hos daginstitutionerne selv.
For tilbud drevet af private leverandører vil ansvaret for indberetning på-
hvile den enkelte daginstitution. Der er ikke noget til hinder for, at kommu-
nalbestyrelsen efter aftale mellem kommunalbestyrelsen og det pågældende
tilbud kan forestå indberetningen, eksempelvis hvis det pågældende tilbud
anvender og registrerer deres oplysninger i de kommunale administrative sy-
stemer. De indsamlede data vil bl.a. være til brug for løbende at følge udvik-
lingen i normeringsniveauerne i kommunerne og til at vurdere muligheden
for og hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne minimumsnormeringer
på institutionsniveau. Der vil blandt andet være tale om oplysninger om
børns ind- og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og ansættelses-
periode, oplysninger om tilbudstype og ejerform for den konkrete daginsti-
tution og andre relevante oplysninger til brug for opgørelse af normeringer.
4
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
Som noget nyt vil der forventeligt også blive stillet krav om løbende ajourfø-
ring af oplysninger om den enkelte daginstitution i dagtilbudsregisteret, som
er nødvendige mhp. opgørelse af normeringer.
Det foreslås i § 102 a, stk. 2, at børne- og undervisningsministeren kan be-
stemme, at kommunalbestyrelsen og private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, §
21, stk. 3, og §§ 101 og 102, skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som
ministeren skønner nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtig-
hed om tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse vedrører oplysninger, der vil være nødvendige
for at udmønte den politiske aftale fra den 5. december 2020 indgået mellem
regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om minimumsnormeringer mv.
Aftalepartierne har blandt andet aftalt, at der i højere grad end i dag skal
være gennemsigtighed med den hverdag, som møder børnene i daginstituti-
onerne. Forældre, kommuner og andre interesserede skal nemt og enkelt
kunne få indblik i centrale kvalitetsindikatorer for den enkelte daginstitution.
Det følger af den politiske aftale, at den eksisterende dagtilbudsportal skal
udvides og forbedres, så flere centrale informationer om de enkelte daginsti-
tutioner gøres tilgængelige, og der bliver mulighed for at sammenligne på
tværs af institutioner. Det drejer sig bl.a. om informationer på institutionsni-
veau, herunder om normeringer, andelen af uddannet personale, opryk-
ningsalder mellem vuggestue og børnehave samt alder ved overgang til sko-
lestart, om institutionerne modtager midler fra de statslige puljer til sociale
normeringer mv. Informationer på institutionsniveau vil fremgå, når en op-
gørelse med den fornødne kvalitet er sikret.
Til forskel fra gældende ret vil ministeren med den foreslåede bestemmelse
kunne forlange, at oplysninger tilvejebringes og meddeles fra kommunalbe-
styrelsen og private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, § 21, stk. 3, og §§ 101 og
102.
Bestemmelsen omfatter både oplysninger, kommunerne og tilbuddene alle-
rede ligger inde med, og oplysninger som skal tilvejebringes. For daginstitu-
tioner/dagpleje, der består af mere end en enhed eller et dagplejehjem, vil
oplysningerne på dagtilbudsportalen så vidt muligt skulle fremgå for den en-
kelte enhed eller det enkelte dagplejehjem. Det forudsættes, at krav om tilve-
jebringelse af oplysninger skal ske under hensyntagen til det pædagogiske
personales tidsforbrug og ikke må føre til nye målinger af børn og det pæda-
gogiske arbejde ud over hensigterne i den styrkede pædagogiske læreplans
børnesyn og brede læringsforståelse.
Det foreslås i § 102 a, stk. 3, at børne- og undervisningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes efter
stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2, og om oplysningernes
form og format, løbende ajourføring, frister m.v. Bemyndigelsen forventes
udmøntet således, at der vil blive fastsat regler på bekendtgørelsesniveau
5
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
om, at de i stk. 1 og 2 nævnte tilbud vil skulle tilvejebringe og indberette ud-
valgte informationer om tilbuddet til bl.a. dagtilbudsregisteret, til brug for
opfølgning på udviklingen i normeringsniveau og til offentliggørelse på bl.a.
dagtilbudsportalen. De oplysninger, der kan forventes indsamlet, er oplys-
ninger om børns ind- og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og
ansættelsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform for det konkrete
tilbud og andre relevante oplysninger til brug for opgørelse af normeringer
m.v. Det vil også være oplysninger om andre relevante kvalitetsindikatorer
til brug for udstilling på dagtilbudsportalen. Her forventes bl.a. at være tale
om oplysninger om andelen af pædagoger og andelen af pædagogiske assi-
stenter blandt personalet, børnenes alder ved overgang til skolestart m.v.
Oplysninger til brug for normeringsstatistikken og øvrige kvalitetsindikato-
rer til dagtilbudsportalen ventes i udgangspunktet fortsat at skulle ske via de
indberetningsløsninger, som Danmarks Statistik stiller til rådighed. Data om
børn forventes fortsat at blive indhentet via de kommunale pladsanvisnings-
systemer, hvor data modtages direkte fra systemleverandørerne. Data om
personale forventes fortsat at blive indhentet via KRL for så vidt angår
kommunale institutioner og institutioner, der lønadministreres af den en-
kelte kommune. Styrelsen for It og Læring forventes selv løbende at ind-
hente oplysninger fra disse systemer for at kende det aktuelle antal af børn
og personale, uden at det kræver ekstra indberetning fra kommuner og insti-
tutioner.
For daginstitutioner, der ikke lønadministreres kommunalt, forventes det, at
indberetningen af personaleoplysninger fortsat foretages af de private løno-
peratører på området eller af institutionen selv. En forudsætning herfor er,
at der stilles krav om, at kommuner og institutioner har pligt til at oprette
alle tilbud i dagtilbudsregisteret og løbende ajourføre disse oplysninger i
modsætning til i dag, hvor brug og ajourføring af dagtilbudsregisteret er fri-
villigt. Det drejer sig fx om oplysninger om institutionsnummer, institutions-
navn, ejerform, tilknyttede enheder, institutionens adresse m.v. Der vil her-
udover være en række oplysninger, det vil være frivilligt at indberette. For
daginstitutioner og dagplejere, der består af mere end en enhed/dagpleje-
hjem, vil oplysningerne i bl.a. dag‐ tilbudsregisteret skulle fremgå for den
enkelte enhed eller det enkelte dagplejehjem. Kommuner og private dagtil-
bud vil fortsat skulle aflevere og vedligeholde institutionsoplysninger til
Dagtilbudsregisteret via tilslutning til den webservice, der i dag stilles til rå-
dighed af Styrelsen for It og Læring. For private dagtilbud, der ikke har de-
res eget administrative system til vedligehold af institutionsoplysninger i
Dagtilbudsregisteret, vil det fortsat være muligt at oprette, nedlægge og op-
datere institutioner via Styrelsen for It og Lærings support.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger.”
6
L 200 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som medfører, at lovforslaget kun omfatter de nødvendige og aftalte data på børneområdet, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
7