Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 200 Bilag 8
Offentligt
2403122_0001.png
Til lovforslag nr.
L 200
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 27. maj 2021
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Indsamling af data – Minimumsnormeringer i daginstitutioner)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet ændrings‐
forslag nr. 1 og 4-6 til lovforslaget, og Venstre har stillet
ændringsforslag nr. 2, 3 og 7 til lovforslaget.
2. Udtalelse fra børne- og undervisningsministeren
Der er med den politiske aftale om minimumsnormerin‐
ger mv. aftalt, at der skal sikres det fornødne lovgrundlag,
så datakvaliteten på dagtilbudsområdet kan forbedres. Den
foreslåede hjemmel giver mulighed herfor. Det er vigtigt,
at indhentning af data sker med opmærksomhed på og
under hensyntagen til det pædagogiske personales tidsfor‐
brug. Med udgangspunkt i en opgørelse over, hvordan hjem‐
len til at indhente data er blevet brugt, vil jeg i 2023, når
muligheden for og hensigtsmæssigheden af en model for mi‐
nimumsnormeringer på institutionsniveau også skal drøftes,
invitere aftalepartierne til en drøftelse af en eventuel juste‐
ring af hjemlen således, at den fremadrettet ikke giver mu‐
lighed for at indhente data, udover hvad der er nødvendigt
for at sikre indfrielse af aftalen om minimumsnormeringer
fra 5. december 2020.
3. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til titlen
1)
Undertitlen
affattes således:
»(Indsamling af data til understøttelse af minimumsnor‐
meringer i daginstitutioner m.v.)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 1
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 40 indsættes som ny paragraf med tilhørende
overskrift:
»Tilskud til daginstitutioner drevet af private leverandører
til dækning af udgifter til indberetning af data
§ 40 a.
Kommunalbestyrelsen skal give privatinstitutioner
og selvejende daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19,
stk. 3 og 5, der er omfattet af § 102 a, og som har om‐
DokumentId
Journalnummer
L 200 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2403122_0002.png
2
kostninger til indberetning af data, et tilskud, der svarer til
dækning af de dokumenterede udgifter.««
[Tilskud til daginstitutioner drevet af private leverandører til
dækning af udgifter til indberetning af data]
3)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 22 a
affattes
§ 102 a
således:
Ȥ 102 a.
Børne- og undervisningsministeren kan indhente
oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra private dagin‐
stitutioner efter § 19, stk. 3-5, og puljeordninger efter §§
101 og 102 til brug for opgørelse af normeringer i daginsti‐
tutioner.
»Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren kan bestem‐
me, at kommunalbestyrelsen og private dagtilbud efter § 19,
stk. 3-5, § 21, stk. 3, og §§ 101 og 102, skal tilvejebringe og
meddele oplysninger, som ministeren skønner nødvendige
til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets
rammer og forhold i øvrigt.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes
efter stk. 1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2,
og om oplysningernes form og format, løbende ajourføring,
frister m.v.««
[Indsnævring af hjemmel til at indhente data, så der alene
kan indhentes data, der følger af politisk aftale af 5. decem‐
ber 2020 om minimumsnormeringer mv.]
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
4)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 22 a
ændres i
§
102 a, stk. 1,
»lovgivnings- og vejledningsfunktioner« til:
»lovgivningsarbejde og vejledningsfunktioner«.
[Sproglig korrektion]
5)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 22 a
ændres i
§ 102
a, stk. 2,
»gennemsigtighed om« til: »gennemsigtighed i«.
[Sproglig korrektion]
6)
I det under
nr. 1
foreslåede
kapitel 22 a
ændres i
§ 102
a, stk. 3,
»kan indberettes« til: »skal indberettes«.
[Sproglig korrektion]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til § 2
7)
Som
stk. 2
indsættes:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar 2024.«.
[Indsættelse af solnedgangsklausul, som betyder, at loven
ophæves den 1. januar 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig korrektion. Den foreslåede
ændring har til formål at præcisere sammenhængen mellem
indsamling af data og indførsel af minimumsnormeringer i
daginstitutioner. Forslaget indebærer ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 2
I dag er der ikke krav om, at kommunalbestyrelsen skal
kompensere private leverandører af daginstitutioner for det
eventuelle merarbejde, som indberetning af data kan medfø‐
re.
Med ændringsforslaget foreslås som noget nyt, at kom‐
munalbestyrelsen får pligt til at give et tilskud til private
leverandører af daginstitutioner, såfremt disse får dokumen‐
terede udgifter til indberetning af data i tilknytning til den
foreslåede hjemmel til indhentning af data, jf. den foreslåede
§ 102 a.
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte en ny § 40
a i dagtilbudsloven.
I den foreslåede § 40 a foreslås det, at kommunalbesty‐
relsen skal give privatinstitutioner og selvejende daginstitu‐
tioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 3 og 5, der er omfat‐
tet af § 102 a, og som har omkostninger til indberetning
af data, et tilskud til dækning af de dokumenterede udgif‐
ter. Tilskuddet skal svare til de dokumenterede udgifter.
Ændringsforslaget vil indebære, at private leverandører
af daginstitutioner (selvejende daginstitutioner og privatin‐
stitutioner) vil blive kompenseret for de udgifter, der vil
være forbundet med indberetning af data, såfremt børne- og
undervisningsministeren beder om disse data, jf. den fore‐
slåede § 102 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 102
a, foreslås det at indføre hjemmel i dagtilbudsloven til ind‐
samling af data. Den foreslåede bestemmelse vil medføre,
at børne- og undervisningsministeren vil kunne indhente
alle oplysninger fra kommunalbestyrelsen og fra private til‐
bud omfattet af dagtilbudsloven til brug for varetagelse af
lovgivnings- og vejledningsfunktioner. Bestemmelsen om‐
fatter både dagtilbud, obligatoriske læringstilbud, private
pasningsordninger, fritidshjem og klubtilbud.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere medføre, at
ministeren vil kunne bestemme, at kommunalbestyrelsen
og private tilbud oprettet efter dagtilbudsloven skal tilve‐
jebringe og meddele oplysninger, som ministeren skønner
nødvendige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed
om tilbuddets rammer og forhold i øvrigt. Bestemmelsen
omfatter både dagtilbud, obligatoriske læringstilbud, private
pasningsordninger, fritidshjem og klubtilbud.
Det foreslås herudover, at børne- og undervisningsmini‐
steren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal indberettes og tilvejebringes og
meddeles, og om oplysningernes form og format, løbende
ajourføring, frister m.v. Reglerne vil blive fastsat ved be‐
kendtgørelse, hvor det bl.a. vil blive specificeret, hvilke op‐
lysninger der skal indberettes, hvilket format oplysningerne
skal indberettes i og frist for indberetning.
Med ændringsforslaget foreslås det at affatte den foreslå‐
ede § 102 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, på ny.
L 200 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2403122_0003.png
3
Ændringsforslaget medfører med stk. 1 en afgrænsning af
de tilbud, der vil blive omfattet af hjemlen til at indhente
oplysninger, idet der med stk. 1 kun vil kunne indhentes
oplysninger fra kommunalbestyrelsen om kommunale dag‐
institutioner og hos selvejende daginstitutioner, udliciterede
daginstitutioner, privatinstitutioner og institutionslignende
puljeordninger efter dagtilbudsloven, ligesom oplysningerne
alene kan indhentes med henblik på opgørelse af normerin‐
ger i daginstitutioner.
Ændringsforslaget medfører således, at den private dag‐
pleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 3, private pasnings‐
ordninger, fritidshjem og klubtilbud mv. ikke vil være om‐
fattet af hjemlen til at indhente data efter stk. 1.
Ændringsforslaget medfører endvidere, at børne- og un‐
dervisningsministeren med stk. 2 alene vil kunne bestemme,
at kommunalbestyrelsen, herunder kommunale daginstituti‐
oner, kommunal dagpleje og obligatorisk læringstilbud, og
selvejende daginstitutioner, udliciterede daginstitutioner og
privatinstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 3-5, pri‐
vat dagpleje efter § 21, stk. 3, og puljeordninger efter dag‐
tilbudslovens §§ 101 og 102 skal tilvejebringe og meddele
oplysninger, som ministeren skønner nødvendige til brug for
opfølgning på og gennemsigtighed om tilbuddets rammer og
forhold i øvrigt.
Ændringsforslaget medfører således, at private pasnings‐
ordninger, fritidshjem og klubtilbud ikke vil være omfattet
af stk. 2. Herudover medfører ændringsforslaget, at ministe‐
ren alene vil kunne indhente oplysninger til brug for opgø‐
relse af normeringer, ligesom tilbuddene alene vil skulle
tilvejebringe og meddele oplysninger, der skønnes nødven‐
dige til brug for opfølgning på og gennemsigtighed om
tilbuddets rammer og forhold i øvrigt, som det er aftalt
med den politiske aftale af den 5. december 2020 indgået
mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om mi‐
nimumsnormeringer mv.
Lovforslagets bemærkninger til den foreslåede § 102 a, er
justeret svarende hertil.
Bestemmelsen er ny.
Der har ikke tidligere været særskilte bestemmelser til
indsamling af data i dagtilbudsloven. For nærværende sker
indsamling af data på dagtilbudsområdet på baggrund af
kommunestyrelseslovens § 63, stk. 1, via den såkaldte mi‐
nisterieordning efter aftale med Danmarks Statistik og på
baggrund af frivillige indberetninger. Dette lovforslag æn‐
drer ikke herved, og der vil således fortsat kunne indsamles
oplysninger om de kommunale tilbud efter kommunestyrel‐
seslovens § 63 til lovgivnings- og vejledningsformål.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger punkt 3.1.
Det foreslås i § 102 a, stk. 1, at børne- og undervisnings‐
ministeren kan indhente oplysninger fra kommunalbestyrel‐
sen om kommunale daginstitutioner og indhente oplysninger
hos selvejende daginstitutioner, udliciterede daginstitutioner,
privatinstitutioner og institutionslignende puljeordninger ef‐
ter dagtilbudsloven til brug for opgørelse af normeringer
i daginstitutionerne. Det er således alene daginstitutioner,
der er omfattet af bestemmelsen. Bestemmelsen omfatter
oplysninger, kommunerne og tilbuddene allerede ligger inde
med. Oplysningerne vil enten blive indsamlet hos kommu‐
nalbestyrelsen eller hos daginstitutionerne selv.
For tilbud drevet af private leverandører vil ansvaret for
indberetning påhvile den enkelte daginstitution. Der er ik‐
ke noget til hinder for, at kommunalbestyrelsen efter aftale
mellem kommunalbestyrelsen og det pågældende tilbud kan
forestå indberetningen, eksempelvis hvis det pågældende til‐
bud anvender og registrerer deres oplysninger i de kommu‐
nale administrative systemer. De indsamlede data vil bl.a.
være til brug for løbende at følge udviklingen i normerings‐
niveauerne i kommunerne og til at vurdere muligheden for
og hensigtsmæssigheden af eventuelt lovbundne minimums‐
normeringer på institutionsniveau. Der vil blandt andet være
tale om oplysninger om børns ind- og udmeldelsesdato, per‐
sonalets stillingskategori og ansættelsesperiode, oplysninger
om tilbudstype og ejerform for den konkrete daginstitution
og andre relevante oplysninger til brug for opgørelse af
normeringer.
Som noget nyt vil der forventeligt også blive stillet
krav om løbende ajourføring af oplysninger om den enkel‐
te daginstitution i dagtilbudsregisteret, som er nødvendige
mhp. opgørelse af normeringer.
Det foreslås i § 102 a, stk. 2, at børne- og undervis‐
ningsministeren kan bestemme, at kommunalbestyrelsen og
private dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, § 21, stk. 3, og §§
101 og 102, skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som
ministeren skønner nødvendige til brug for opfølgning på og
gennemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i øvrigt.
Den foreslåede bestemmelse vedrører oplysninger, der vil
være nødvendige for at udmønte den politiske aftale fra den
5. december 2020 indgået mellem regeringen og Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati‐
vet om minimumsnormeringer m.v.
Aftalepartierne har blandt andet aftalt, at der i højere grad
end i dag skal være gennemsigtighed med den hverdag, som
møder børnene i daginstitutionerne. Forældre, kommuner og
andre interesserede skal nemt og enkelt kunne få indblik i
centrale kvalitetsindikatorer for den enkelte daginstitution.
Det følger af den politiske aftale, at den eksisterende
dagtilbudsportal skal udvides og forbedres, så flere centrale
informationer om de enkelte daginstitutioner gøres tilgænge‐
lige, og der bliver mulighed for at sammenligne på tværs af
institutioner. Det drejer sig bl.a. om informationer på institu‐
tionsniveau, herunder om normeringer, andelen af uddannet
personale, oprykningsalder mellem vuggestue og børnehave
samt alder ved overgang til skolestart, om institutionerne
modtager midler fra de statslige puljer til sociale normerin‐
ger m.v. Informationer på institutionsniveau vil fremgå, når
en opgørelse med den fornødne kvalitet er sikret.
Til forskel fra gældende ret vil ministeren med den fore‐
slåede bestemmelse kunne forlange, at oplysninger tilveje‐
bringes og meddeles fra kommunalbestyrelsen og private
dagtilbud efter § 19, stk. 3-5, § 21, stk. 3, og §§ 101 og 102.
Bestemmelsen omfatter både oplysninger, kommunerne
og tilbuddene allerede ligger inde med, og oplysninger som
skal tilvejebringes. For daginstitutioner/dagpleje, der består
af mere end en enhed eller et dagplejehjem, vil oplysnin‐
L 200 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2403122_0004.png
4
gerne på dagtilbudsportalen så vidt muligt skulle fremgå
for den enkelte enhed eller det enkelte dagplejehjem. Det
forudsættes, at krav om tilvejebringelse af oplysninger skal
ske under hensyntagen til det pædagogiske personales tids‐
forbrug og ikke må føre til nye målinger af børn og det
pædagogiske arbejde ud over hensigterne i den styrkede
pædagogiske læreplans børnesyn og brede læringsforståelse.
Det foreslås i § 102 a, stk. 3, at børne- og undervisnings‐
ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke
oplysninger der kan indberettes efter stk. 1 og kræves tilve‐
jebragt og meddelt efter stk. 2, og om oplysningernes form
og format, løbende ajourføring, frister m.v. Bemyndigelsen
forventes udmøntet således, at der vil blive fastsat regler
på bekendtgørelsesniveau om, at de i stk. 1 og 2 nævnte
tilbud vil skulle tilvejebringe og indberette udvalgte infor‐
mationer om tilbuddet til bl.a. dagtilbudsregisteret, til brug
for opfølgning på udviklingen i normeringsniveau og til
offentliggørelse på bl.a. dagtilbudsportalen. De oplysninger,
der kan forventes indsamlet, er oplysninger om børns ind-
og udmeldelsesdato, personalets stillingskategori og ansæt‐
telsesperiode, oplysninger om tilbudstype og ejerform for
det konkrete tilbud og andre relevante oplysninger til brug
for opgørelse af normeringer m.v. Det vil også være oplys‐
ninger om andre relevante kvalitetsindikatorer til brug for
udstilling på dagtilbudsportalen. Her forventes bl.a. at være
tale om oplysninger om andelen af pædagoger og andelen
af pædagogiske assistenter blandt personalet, børnenes alder
ved overgang til skolestart m.v.
Oplysninger til brug for normeringsstatistikken og øvrige
kvalitetsindikatorer til dagtilbudsportalen ventes i udgangs‐
punktet fortsat at skulle ske via de indberetningsløsninger,
som Danmarks Statistik stiller til rådighed. Data om børn
forventes fortsat at blive indhentet via de kommunale plads‐
anvisningssystemer, hvor data modtages direkte fra system‐
leverandørerne. Data om personale forventes fortsat at blive
indhentet via KRL for så vidt angår kommunale institutioner
og institutioner, der lønadministreres af den enkelte kommu‐
ne. Styrelsen for It og Læring forventes selv løbende at
indhente oplysninger fra disse systemer for at kende det ak‐
tuelle antal af børn og personale, uden at det kræver ekstra
indberetning fra kommuner og institutioner.
For daginstitutioner, der ikke lønadministreres kommu‐
nalt, forventes det, at indberetningen af personaleoplysnin‐
ger fortsat foretages af de private lønoperatører på området
eller af institutionen selv. En forudsætning herfor er, at
der stilles krav om, at kommuner og institutioner har pligt
til at oprette alle tilbud i dagtilbudsregisteret og løbende
ajourføre disse oplysninger i modsætning til i dag, hvor
brug og ajourføring af dagtilbudsregisteret er frivilligt. Det
drejer sig f.eks. om oplysninger om institutionsnummer, in‐
stitutionsnavn, ejerform, tilknyttede enheder, institutionens
adresse m.v. Der vil herudover være en række oplysninger,
det vil være frivilligt at indberette. For daginstitutioner og
dagplejere, der består af mere end en enhed/dagplejehjem,
vil oplysningerne i bl.a. dagtilbudsregisteret skulle fremgå
for den enkelte enhed eller det enkelte dagplejehjem. Kom‐
muner og private dagtilbud vil fortsat skulle aflevere og
vedligeholde institutionsoplysninger til Dagtilbudsregisteret
via tilslutning til den webservice, der i dag stilles til rådig‐
hed af Styrelsen for It og Læring. For private dagtilbud, der
ikke har deres eget administrative system til vedligehold af
institutionsoplysninger i Dagtilbudsregisteret, vil det fortsat
være muligt at oprette, nedlægge og opdatere institutioner
via Styrelsen for It og Lærings support.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2. i de almindelige be‐
mærkninger
Til nr. 4
Der er tale om en sproglig korrektion. Med lovforslagets
§ 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 102 a, stk. 1, foreslås det, at
børne- og undervisningsministeren kan indhente alle oplys‐
ninger fra kommunalbestyrelsen og private tilbud omfattet
af dagtilbudsloven til brug for varetagelse af lovgivnings-
og vejledningsfunktioner. Af sproglige årsager foreslås det
at ændre begrebet »lovgivnings- og vejledningsfunktioner«
til »lovgivningsarbejde og vejledningsfunktioner«. Forslaget
indebærer ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 5
Der er tale om en sproglig korrektion. Med lovforslagets
§ 1, nr. 1, jf. den forslåede § 102 a, stk. 2, foreslås det, at
børne- og undervisningsministeren kan bestemme, at kom‐
munalbestyrelsen og private tilbud omfattet af dagtilbudslo‐
ven skal tilvejebringe og meddele oplysninger, som ministe‐
ren skønner nødvendig til brug for opfølgning på og gen‐
nemsigtighed om tilbuddets rammer og forhold i øvrigt. Af
sproglige årsager foreslås det at ændre »gennemsigtighed
om« til »gennemsigtighed i«. Forslaget indebærer ingen ind‐
holdsmæssig ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig korrektion. Med lovforslagets
§ 1, nr. 1, jf. den foreslåede § 102 a, stk. 3, foreslås det,
at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvilke oplysninger der kan indberettes efter stk.
1 og kræves tilvejebragt og meddelt efter stk. 2, og om
oplysningernes form og format, løbende ajourføring, frister
m.v. Med henblik på at sikre mere retvisende sprogbrug i
den foreslåede bestemmelse, foreslås det at ændre »kan ind‐
berettes« til »skal indberettes«. Forslaget indebærer ingen
indholdsmæssig ændring.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk.
i lovens ikrafttrædelsesbestemmelse, jf. lovforslagets § 2, nr.
1.
Ændringsforslaget vil indebære, at loven ophæves den
1. januar 2024 samtidig med, at det forventede lovkrav om
minimumsnormeringer i daginstitutioner forventes at træde i
kraft.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og var til
1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
L 200 - 2020-21 - Bilag 8: 4. udkast til betænkning
2403122_0005.png
5
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren send‐
te den 2. februar 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU
alm. del – bilag 99. Den 26. marts 2021 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 43 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7