Finansudvalget 2020-21
L 2 Bilag 1
Offentligt
2258802_0001.png
Notat
7. oktober 2020
Høringsnotat vedrørende forslag til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024
Forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024 har været sendt til høring hos Beskæftigelsesministeriet, Social- og
Indenrigsministeriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Erhvervsministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljø- og
Fødevareministeriet, Skatteministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet,
Transport- og
Boligministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet,
Udlændige-
og
Integrationsministeriet,
Børne-
og
Undervisningsministeriet, Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, Rigsrevisionen, Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Danske Regioner og Kommunernes
Landsforening.
En kopi af de modtagne høringssvar vedlægges.
Det modtagne høringssvar og Finansministeriets bemærkninger hertil er sammenfattet i
følgende oversigt:
Høringspart
Høringssvar
Finansministeriets bemærk-
ninger hertil
1) Som Danske Regioner
rigtigt påpeger, håndteres
offentlige investeringer ikke
inden for de fastsatte ud-
giftslofter. Det regionale an-
lægsloft aftales i de årlige
økonomiaftaler. Ved ØA21
blev anlægsloftet i regio-
nerne hævet med 1 mia. kr.
Danske Regioner
1) Danske Regioner gør op-
mærksom på, at udgifts-
presset som følger af det
demografiske udgiftspres,
flere mennesker med kro-
nisk sygdom, nye behand-
lingsmuligheder og øgede
forventninger til sundheds-
væsenet kræver øgede inve-
steringer. Dette håndteres
ikke inden for budgetlof-
terne.
2) I økonomiaftalen for
2021 er det aftalt, at rege-
ringen og Danske Regioner
har dialog om det faglige
2) Danske Regioner vil blive
inddraget i en faglig dialog
om den kommende revision
af Budgetloven. Grundet
L 2 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2258802_0002.png
Side 2 af 2
grundlag for en revision af
Budgetloven. Danske Regi-
oner ser frem til at dette ar-
bejde igangsættes. Vi mener
bl.a., at der er brug for en
bedre fleksibilitet og rum til
langsigtet planlægning i re-
gionerne mellem budget-
årene (fx så et evt. mindre-
og merforbrug i et vist om-
fang kan overføres mellem
årene). På anlægsområdet
foreslår vi, at energiinveste-
ringer holdes udenfor an-
lægsloftet for at understøtte
et bedre klima.
coronakrisen måtte revisio-
nen udskydes, men revisio-
nen har fortsat højt priori-
tet.
Budgetloven omfatter ikke
det regionale anlægsloft.
Anlægsloftet aftales ét-årigt
i forbindelse med de årlige
økonomiaftaler.
Kommunernes
forening
Lands- 1) De kommunale udgifts-
lofter for 2022-2024 i lov-
forslagene afspejler en uæn-
dret serviceramme for
kommunerne. Hertil skal
det bemærkes, at den kom-
munale økonomi også i
årene fremover komme un-
der pres
1) Det kommunale udgifts-
loft for 2024 er fastsæt uæn-
dret på niveauet i 2021 sva-
rende til vanlig praksis. I
forbindelse med det årlige
bloktilskudsaktstykke er der
mulighed for at ompriori-
tere mellem de statslige,
kommunale og regionale
driftslofter.