Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 29. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 5 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker om lovforslaget
og finder det positivt, at regeringen har valgt at genoplive
Venstres frikommuneforsøg, hvilket regeringen ellers ned‐
lagde som noget af det første efter regeringsdannelsen i
2019.
Venstre støtter forsøgets hensigt: at give kommunerne
mulighed for at organisere børne- og undervisningsområdet
på en ny måde. Det er positivt, at forsøget skal sikre med‐
arbejderne fleksible rammer, så de kan afprøve nye ideer
og bruge deres faglighed til at sikre bedre dagtilbud og un‐
dervisning i folkeskolen. Venstre stiller sig dog uforstående
over for, at det kun er to kommuner, der fritages fra visse
dele af regelgrebet på dagtilbudsområdet, og ligeledes to
andre kommuner, der stilles relativt frit fra lovgivningen
på folkeskoleområdet. Endvidere vækker det undren hos
Venstre, hvordan valget er faldet på de fire pågældende
kommuner, og Venstre har også gentagne gange fremhævet
utilfredshed med, at det kun er de i forvejen udvalgte kom‐
muner, der får mulighed for at få mere frihed til velfærds‐
opgaveløsningen – og ikke også de øvrige 96 kommuner,
sådan som VLAK-regeringen sikrede det. Det finder Venstre
faktisk ikke bare urimeligt, men også decideret uhensigts‐
mæssigt, for den løsning, der kan være den rigtige i den
ene kommune, er ikke nødvendigvis den rette for en anden
kommune, og derfor bliver det et ufuldstændigt billede, der
tilvejebringes i evalueringen af forsøget, fordi der netop kun
bygges på to kommuners erfaring.
Flere friheder og det at lade sig inspirere også af den
frie sektor synes Venstre rigtig godt om, og derfor havde
Venstres medlemmer af udvalget gerne set, at det havde
været flere end de i forvejen udpegede kommuner, der var
omfattet. Venstre bruger derfor udvalgsbehandlingen som en
mulighed for at få svar på, om regeringen faktisk er villig til
at acceptere, at flere kommuner deltager i forsøget. Venstre
bemærker nemlig, at man flere steder i det kommunale bag‐
land gør sig overvejelse om at ansøge regeringen om at få
lov til at komme med i forsøget, og derfor vil Venstre afkla‐
re regeringens holdning til dette, inden skønne kommunale
kræfter spildes.
Venstre konstaterer i øvrigt, at det er lykkedes at sætte en
række markante aftryk i den politiske aftale, som bl.a. sikrer,
at det frie valg på børne- og skoleområdet ikke knægtes med
lovforslaget, hvilket der oprindelig blev spillet ud med fra
regeringens side. Grundlæggende har Venstre kæmpet for,
at flere friheder til de omfattede kommuner ikke betyder
mindre frit valg og indflydelse for den enkelte elev og foræl‐
der. Det ville i Venstres optik have været katastrofalt, hvis
det frie valg blev kastet over bord med bindende love og
regler.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget. Formålsparagraffen i loven siger, at formålet med
loven er frem til den 30. september 2024 at frisætte udvalgte
kommuners varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskole‐
området med henblik på at udvikle velfærden på områderne
og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne
AX026274