Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 199 Bilag 6
Offentligt
2384102_0001.png
Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 29. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 5 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker om lovforslaget
og finder det positivt, at regeringen har valgt at genoplive
Venstres frikommuneforsøg, hvilket regeringen ellers ned‐
lagde som noget af det første efter regeringsdannelsen i
2019.
Venstre støtter forsøgets hensigt: at give kommunerne
mulighed for at organisere børne- og undervisningsområdet
på en ny måde. Det er positivt, at forsøget skal sikre med‐
arbejderne fleksible rammer, så de kan afprøve nye ideer
og bruge deres faglighed til at sikre bedre dagtilbud og un‐
dervisning i folkeskolen. Venstre stiller sig dog uforstående
over for, at det kun er to kommuner, der fritages fra visse
dele af regelgrebet på dagtilbudsområdet, og ligeledes to
andre kommuner, der stilles relativt frit fra lovgivningen
på folkeskoleområdet. Endvidere vækker det undren hos
Venstre, hvordan valget er faldet på de fire pågældende
kommuner, og Venstre har også gentagne gange fremhævet
utilfredshed med, at det kun er de i forvejen udvalgte kom‐
muner, der får mulighed for at få mere frihed til velfærds‐
opgaveløsningen – og ikke også de øvrige 96 kommuner,
sådan som VLAK-regeringen sikrede det. Det finder Venstre
faktisk ikke bare urimeligt, men også decideret uhensigts‐
mæssigt, for den løsning, der kan være den rigtige i den
ene kommune, er ikke nødvendigvis den rette for en anden
kommune, og derfor bliver det et ufuldstændigt billede, der
tilvejebringes i evalueringen af forsøget, fordi der netop kun
bygges på to kommuners erfaring.
Flere friheder og det at lade sig inspirere også af den
frie sektor synes Venstre rigtig godt om, og derfor havde
Venstres medlemmer af udvalget gerne set, at det havde
været flere end de i forvejen udpegede kommuner, der var
omfattet. Venstre bruger derfor udvalgsbehandlingen som en
mulighed for at få svar på, om regeringen faktisk er villig til
at acceptere, at flere kommuner deltager i forsøget. Venstre
bemærker nemlig, at man flere steder i det kommunale bag‐
land gør sig overvejelse om at ansøge regeringen om at få
lov til at komme med i forsøget, og derfor vil Venstre afkla‐
re regeringens holdning til dette, inden skønne kommunale
kræfter spildes.
Venstre konstaterer i øvrigt, at det er lykkedes at sætte en
række markante aftryk i den politiske aftale, som bl.a. sikrer,
at det frie valg på børne- og skoleområdet ikke knægtes med
lovforslaget, hvilket der oprindelig blev spillet ud med fra
regeringens side. Grundlæggende har Venstre kæmpet for,
at flere friheder til de omfattede kommuner ikke betyder
mindre frit valg og indflydelse for den enkelte elev og foræl‐
der. Det ville i Venstres optik have været katastrofalt, hvis
det frie valg blev kastet over bord med bindende love og
regler.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget. Formålsparagraffen i loven siger, at formålet med
loven er frem til den 30. september 2024 at frisætte udvalgte
kommuners varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskole‐
området med henblik på at udvikle velfærden på områderne
og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne
AX026274
L 199 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2384102_0002.png
2
for at øge kvaliteten og nærværet i velfærden til gavn for
borgeren.
Et afgørende punkt for succes med forsøget er, om den
enkelte kommune kan, vil og tør fjerne det bureaukrati, som
opleves som overflødigt, samtidig med at man fastholder
og nyudvikler den del af dokumentationen og bureaukratiet,
som reelt bidrager til at sikre kvaliteten af dagtilbud og fol‐
keskoler. Dansk Folkeparti ser frem til at følge de udvalgte
kommuners tiltag i forhold til at fjerne unødigt bureaukrati
på daginstitutions- og folkeskoleområdet.
Formålet som beskrevet viser, hvad det må forventes at
kommunerne bliver målt på. Kan de udvikle velfærden? Kan
de øge handlerummet for medarbejdere og lederne? Kan de
øge kvaliteten, og kan de øge nærværet til gavn for borger‐
ne?
Dansk Folkeparti ønsker at være helt sikre på, at der reelt
og systematisk bliver målt og vejet på, om kommunerne lyk‐
kes med de enkelte elementer. Dansk Folkeparti forventer på
grundlag af ministerens svar på spørgsmål 1, at der sikres en
grundig og løbende evaluering, som sikrer, at erfaringerne
fra forsøgene reelt kan bruges efterfølgende i samtlige dan‐
ske kommuner.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 9
1)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 1-4 og 7« til: »§ 14,
stk. 1-4, 6 og 7«.
[Præcisering af hjemmel til at gøre forsøg med frivillige
prøvefag]
2)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til:
»§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt., og nr. 1-4«.
[Præcisering af, hvilke regler kommunalbestyrelsen kan be‐
slutte at fravige]
3)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 6, stk. 2,«: »1.-3. pkt.«
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravi‐
ge]
4)
I
stk. 4
ændres », 55 b og 56 samt« til: »og 55 b, § 56,
stk. 1 og 2, og«.
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravi‐
ge]
5)
I
stk. 6
indsættes efter »§ 22, stk. 12 og 13,«: »§ 24,
stk. 4,«.
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen kan fravige]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 1. pkt., er at give
Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til efter godkendel‐
se fra børne- og undervisningsministeren at fravige visse
regler om 9.-klasseprøverne. Det har været hensigten, at de
to kommuner tillige skal kunne fravige regler om de frivilli‐
ge prøver, men ved en fejl mangler der en henvisning til
folkeskolelovens § 14, stk. 6, i lovforslaget. Den foreslåede
ændring har til formål at præcisere, at kommunerne tillige
skal kunne søge om at fravige reglerne om de frivillige
prøver.
Til nr. 2
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 2. pkt., er at give
Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til at fravige regler
om skolebestyrelsens sammensætning m.v., jf. folkeskolelo‐
vens § 42, stk. 1. Som lovforslaget er formuleret, vil kravene
i stk. 1, nr. 1-4, ikke være omfattet af muligheden for at
fravige reglerne om skolebestyrelsens sammensætning, hvil‐
ket ikke vil være i overensstemmelse med intentionen med
forslaget. Den foreslåede ændring har således alene til hen‐
sigt at præcisere, at kommunalbestyrelsen tillige skal kunne
fravige kravene i stk. 1, nr. 1-4.
Til nr. 3
Med den foreslåede henvisning til folkeskolelovens § 6,
stk. 2, har det været hensigten at give Holbæk og Esbjerg
Kommuner hjemmel til at fravige de procedurekrav, der
er knyttet til muligheden for at blive fritaget fra undervis‐
ningen i kristendomskundskab. Formålet med forsøget med
velfærdsaftaler er bl.a. så vidt muligt at give frihed fra do‐
kumentations- og proceskrav. Som lovforslaget er formule‐
ret, hvor der er henvist til folkeskolelovens § 6, stk. 2, vil
kommunalbestyrelsen ikke kunne fravige de procedurekrav,
der er knyttet til muligheden for at blive fritaget fra under‐
visningen i kristendomskundskab, hvilket ikke er i overens‐
stemmelse med det overordnede formål med forsøget. Den
foreslåede ændring præciserer, at kommunalbestyrelsen vil
kunne godkende at fravige de procedurekrav, der knytter
sig til muligheden for at blive fritaget fra undervisningen i
kristendomskundskab. Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne
fravige reglerne om, at et barn efter anmodning kan fritages
fra at deltage i undervisningen i kristendomskundskab.
Til nr. 4
I lovforslagets § 9, stk. 4, er oplistet en række bestem‐
melser i folkeskoleloven, som kommunalbestyrelsen ikke vil
kunne fravige som led i forsøget med velfærdsaftaler. Som
lovforslaget er formuleret, vil kommunalbestyrelsen ikke
kunne fravige folkeskolelovens § 56, stk. 3, om indberetning
af oplysninger om elevernes trivsel, hvilket ikke er i over‐
ensstemmelse med den politiske aftale, som lovforslaget er
en udmøntning af. Med forslaget præciseres det derfor, at
folkeskolelovens § 56, stk. 3-5, om måling og indberetning
af oplysninger om elevernes trivsel, ikke er omfattet af lov‐
forslagets § 9, stk. 4.
Til nr. 5
I lovforslagets § 9, stk. 6, er anført en række bemyndigel‐
sesbestemmelser, i medfør af hvilke der er udstedt bekendt‐
gørelser. Det er formålet med bestemmelsen at give kom‐
munalbestyrelsen adgang til at fravige regler, der er fastsat
L 199 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2384102_0003.png
3
på bekendtgørelsesniveau. Ved en fejl er der ikke indsat
en henvisning til folkeskolelovens § 24, stk. 4, hvorefter
kommunalbestyrelsen efter regler fastsat af børne- og under‐
visningsministeren kan træffe beslutning om nedlæggelse af
en skole. Bekendtgørelsen er dog nævnt i bemærkningerne
til lovforslaget. Det præciseres derfor, at kommunalbestyrel‐
sen som led i forsøg med velfærdsaftaler vil kunne fravige
regler, der er fastsat i medfør af folkeskolelovens § 24, stk.
4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2021 og var til
1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 25. marts 2021 sendte børne- og un‐
dervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarel‐
se. Børne- og undervisningsministeren har besvaret spørgs‐
mål 1. Udvalget forventer spørgsmål 2-18 besvaret inden 2.
behandling.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7