Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
L 199 Bilag 5
Offentligt
2383368_0001.png
Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 29. april 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 5 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter forsla‐
get. Formålsparagraffen i loven siger, at formålet med loven
er frem til den 30. september 2024 at frisætte udvalgte kom‐
muners varetagelse af dagtilbudsområdet og folkeskoleom‐
rådet med henblik på at udvikle velfærden på områderne
og skabe større handlerum for medarbejderne og lederne
for at øge kvaliteten og nærværet i velfærden til gavn for
borgeren.
Et afgørende punkt for succes med forsøget er, om den
enkelte kommune kan, vil og tør fjerne det bureaukrati, som
opleves som overflødigt, samtidig med at man fastholder
og nyudvikler den del af dokumentationen og bureaukratiet,
som reelt bidrager til at sikre kvaliteten af dagtilbud og
folkeskoler. I Dansk Folkeparti ser vi frem til at følge de
udvalgte kommuners tiltag i forhold til at fjerne unødigt
bureaukrati på daginstitutions- og folkeskoleområdet.
Formålet som beskrevet viser, hvad det må forventes,
kommunerne bliver målt på. Kan de udvikle velfærden? Kan
de øge handlerummet for medarbejdere og lederne? Kan de
øge kvaliteten, og kan de øge nærværet til gavn for borger‐
ne?
Dansk Folkeparti ønsker, at være helt sikre på at der reelt
og systematisk bliver målt og vejet på, om kommunerne lyk‐
kes med de enkelte elementer. Dansk Folkeparti forventer
på grundlag af ministerens svar på L 199 – spørgsmål 1, at
der sikres en grundig og løbende evaluering, som sikrer, at
erfaringerne fra forsøgene reelt kan bruges efterfølgende i
samtlige danske kommuner.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 9
1)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 1-4 og 7« til: »§ 14,
stk. 1-4, 6 og 7«.
[Præcisering af hjemmel til at gøre forsøg med frivillige
prøvefag]
2)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt.« til:
»§ 42, stk. 1, 2. og 3. pkt. og nr. 1-4«.
[Præcisering af, hvilke regler kommunalbestyrelsen kan be‐
slutte at fravige]
3)
I
stk. 4
indsættes efter »§ 6, stk. 2,«: »1.-3. pkt.«.
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravi‐
ge]
DokumentId
Journalnummer
L 199 - 2020-21 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2383368_0002.png
2
4)
I
stk. 4
indsættes efter »§§ 52 a, 54, 55 b og 56«: »stk.
1-2«.
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen ikke kan fravi‐
ge]
5)
I
stk. 6
indsættes efter »§ 22, stk. 12 og 13, «: »§ 24,
stk. 4,«.
[Præcisering af, hvad kommunalbestyrelsen kan fravige]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 1. pkt., er at give
Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til efter godkendel‐
se fra børne- og undervisningsministeren at fravige visse
regler om 9.-klasseprøverne. Det har været hensigten, at de
to kommuner tillige skal kunne fravige regler om de frivilli‐
ge prøver, men ved en fejl mangler der en henvisning til
folkeskolelovens § 14, stk. 6, i lovforslaget. Den foreslåede
ændring har til formål at præcisere, at kommunerne tillige
skal kunne søge om at fravige reglerne om de frivillige
prøver.
Til nr. 2
Formålet med lovforslagets § 9, stk. 2, 2. pkt., er at give
Holbæk og Esbjerg Kommuner hjemmel til at fravige regler
om skolebestyrelsens sammensætning m.v., jf. folkeskolelo‐
vens § 42, stk. 1. Som lovforslaget er formuleret, vil kravene
i stk. 1, nr. 1-4, ikke være omfattet af muligheden for at
fravige reglerne om skolebestyrelsens sammensætning, hvil‐
ket ikke vil være i overensstemmelse med intentionen med
forslaget. Den foreslåede ændring har således alene til hen‐
sigt at præcisere, at kommunalbestyrelsen tillige skal kunne
fravige kravene i stk. 1, nr. 1-4.
Til nr. 3
Med den foreslåede henvisning til folkeskolelovens § 6,
stk. 2, har det været hensigten at give Holbæk og Esbjerg
Kommuner hjemmel til at fravige de procedurekrav, der
er knyttet til muligheden for at blive fritaget fra undervis‐
ningen i kristendomskundskab. Formålet med forsøget med
velfærdsaftaler er bl.a. så vidt muligt at give frihed fra do‐
kumentations- og proceskrav. Som lovforslaget er formule‐
ret, hvor der er henvist til folkeskolelovens § 6, stk. 2, vil
kommunalbestyrelsen ikke kunne fravige de procedurekrav,
der er knyttet til muligheden for at blive fritaget fra under‐
visningen i kristendomskundskab, hvilket ikke er i overens‐
stemmelse med det overordnede formål med forsøget. Den
foreslåede ændring præciserer, at kommunalbestyrelsen vil
kunne godkende at fravige de procedurekrav, der knytter
sig til muligheden for at blive fritaget fra undervisningen i
kristendomskundskab. Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne
fravige reglerne om, at et barn efter anmodning kan fritages
for at deltage i undervisningen i kristendomskundskab.
Til nr. 4
I lovforslagets § 9, stk. 4, er oplistet en række bestem‐
melser i folkeskoleloven, som kommunalbestyrelsen ikke vil
kunne fravige som led i forsøget med velfærdsaftaler. Som
lovforslaget er formuleret, vil kommunalbestyrelsen ikke
kunne fravige folkeskolelovens § 56, stk. 3, om indberetning
af oplysninger om elevernes trivsel, hvilket ikke er i over‐
ensstemmelse med den politiske aftale, som lovforslaget er
en udmøntning af. Med forslaget præciseres det derfor, at
folkeskolelovens § 56, stk. 3-5, om måling og indberetning
af oplysninger om elevernes trivsel, ikke er omfattet af lov‐
forslagets § 9, stk. 4.
Til nr. 5
I lovforslagets § 9, stk. 6, er anført en række bemyndigel‐
sesbestemmelser i medfør af hvilke, der er udstedt bekendt‐
gørelser. Det er formålet med bestemmelsen at give kom‐
munalbestyrelsen adgang til at fravige regler, der er fastsat
på bekendtgørelsesniveau. Ved en fejl er der ikke indsat
en henvisning til folkeskolelovens § 24, stk. 4, hvorefter
kommunalbestyrelsen efter regler fastsat af børne- og under‐
visningsministeren kan træffe beslutning om nedlæggelse af
en skole. Bekendtgørelsen er dog nævnt i bemærkningerne
til lovforslaget. Det præciseres derfor, at kommunalbestyrel‐
sen som led i forsøg med velfærdsaftaler vil kunne fravige
regler, der er fastsat i medfør af folkeskolelovens § 24, stk.
4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2021 og var til
1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 25. marts 2021 sendte børne- og un‐
dervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 18 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret spørgsmål 1. Spørgsmål 2-18
forventet besvaret inden 2. behandling.
L 199 - 2020-21 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2383368_0003.png
3
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Lotte Rod (RV) Katrine Robsøe (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V) Maja Torp (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7