Til lovforslag nr.
L 198
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den [3]. maj 2021
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres,
Det Konservative Folkepartis og Nye Borgerliges medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og
5. Social- og ældreministeren har stillet ændringsforslag nr.
3.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det af social- og ældremini‐
steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
de af V, KF og NB stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (...)... ]
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at sætte kommu‐
nerne fri, og V så gerne, at der var langt flere frikommune‐
forsøg. Med det udgangspunkt har V stillet et beslutnings‐
forslag, om at alle kommuner skal have mulighed for at
tage livtag med både regulering og bureaukrati, jf. B 156
Forslag til folketingsbeslutning om en ny forsøgsordning
for udvidede frikommuneforsøg på en række velfærdsområ‐
der. Med en ny udvidet frikommuneforsøgsordning ønsker
V, at alle 98 kommuner i Danmark skal kunne ansøge om
at gennemføre konkrete forsøgsforløb inden for et eller flere
velfærdsområder efter eget valg, eksempelvis dagtilbuds-,
folkeskole-, ældre-, beskæftigelses-, social-, kultur-, fritids-,
teknik-, miljø- og klimaområdet.
Lovforslaget rummer flere hegnspæle, som på forskellig
vis afgrænser lovforslaget. V ønsker ikke at undergrave fri‐
tvalgsmulighederne og har derfor sammen med KF og NB
stillet ændringsforslag om, at bestemmelserne om frit valg
af private leverandører af personlig og praktisk hjælp og
madservice ikke skal være omfattet af lovforslaget, således
at kommunerne ikke kan gøre forsøg med borgernes frie
valg ifm. disse ydelser.
V har sammen med KF og NB desuden stillet ændrings‐
forslag om, at udpegning af egen hjælper og fleksibel hjem‐
mehjælp ikke skal være omfattet af lovforslaget, således at
kommunerne ikke kan gøre forsøg med disse rettigheder til
frit at vælge en personligt udpeget hjælper eller fleksibel
hjemmehjælp. På den måde kan vi sikre, at alle ældre i
hele Danmark også efter vedtagelsen af dette lovforslag
fortsat frit kan vælge den løsning, som passer bedst til det
menneske man er – uanset om man vælger et privat eller et
offentligt tilbud.
V har siden 2001 været drivkraften bag udbredelsen af
frit valg på en række velfærdsydelser, som bl.a. omfatter
behandling, udredning, personlig pleje, praktisk hjælp og
plejehjem. V’s formål har været at sætte det enkelte menne‐
skes ønsker og behov før systemets. Det har dog ikke løst
alle de udfordringer, vi oplever i velfærdssamfundet. For der
er
udfordringer. Det gælder også på ældreområdet. TV2’s
DokumentId
Journalnummer