Til lovforslag nr.
L 198
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den [29]. april 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om velfærdsaftaler på ældreområdet
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 5. Social- og ældremini‐
steren har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker at sætte kommu‐
nerne fri, og vi så gerne, at der var langt flere frikommune‐
forsøg. Med det udgangspunkt har V stillet et beslutnings‐
forslag, om at alle kommuner skal have mulighed for at
tage livtag med både regulering og bureaukrati, jf. B 156
Forslag til folketingsbeslutning om en ny forsøgsordning
for udvidede frikommuneforsøg på en række velfærdsområ‐
der. Med en ny udvidet frikommuneforsøgsordning ønsker
V, at alle 98 kommuner i Danmark skal kunne ansøge om
at gennemføre konkrete forsøgsforløb inden for et eller flere
velfærdsområder efter eget valg, eksempelvis dagtilbuds-,
folkeskole-, ældre-, beskæftigelses-, social-, kultur-, fritids-,
teknik-, miljø- og klimaområdet.
Lovforslaget rummer flere hegnspæle, som på forskellig
vis afgrænser lovforslaget. V ønsker, ikke at undergrave
fritvalgsmulighederne og har derfor sammen med KF stil‐
let ændringsforslag om, at bestemmelserne om frit valg af
private leverandører af personlig og praktisk hjælp og mad‐
service ikke skal være omfattet af lovforslaget, således at
kommunerne ikke kan gøre forsøg med borgernes frie valg
ifm. disse ydelser.
V har sammen med KF desuden stillet ændringsforslag
om, at udpegning af egen hjælper og fleksibel hjemmehjælp
ikke skal være omfattet af lovforslaget, således at kommu‐
nerne ikke kan gøre forsøg med disse rettigheder til frit at
vælge en personligt udpeget hjælper eller fleksibel hjemme‐
hjælp. På den måde kan vi sikre, at alle ældre i hele Dan‐
mark også efter vedtagelsen af dette lovforslag fortsat frit
kan vælge den løsning, som passer bedst til det menneske
man er – uanset om man vælger et privat eller et offentligt
tilbud.
V har siden 2001 været drivkraften bag udbredelsen af
frit valg på en række velfærdsydelser, som bl.a. omfatter
behandling, udredning, personlig pleje, praktisk hjælp og
plejehjem. V’s formål har været at sætte det enkelte menne‐
skes ønsker og behov før systemets. Det har dog ikke løst
alle de udfordringer, vi oplever i velfærdssamfundet. For der
er
udfordringer. Det gælder også på ældreområdet. TV2’s
hjerteskærende udsendelse »Plejehjemmene bag facaden«
(2020) udstillede på flere måder en række udfordringer på
ældreområdet.
V ønsker at løse en del af disse udfordringer bl.a. ved at
styrke fritvalgsmulighederne. Lovforslaget her trækker i den
modsatte retning, nemlig en begrænsning af ældres ret til frit
valg. Frem for at sætte ældre fri, er lovforslaget i høj grad
et »system-forslag«, som giver kommunerne vidtgående be‐
føjelser i forhold til at kunne indskrænke ældres ret til frit
at kunne vælge f.eks. genoptrænings-, pleje- og omsorgstil‐
bud. Det udgangspunkt og lovgrundlag kan V ikke støtte.
DokumentId
Journalnummer