Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 197 Bilag 6
Offentligt
2376135_0001.png
Til lovforslag nr.
L 197
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 19. april 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Ret til at få fratrukket merindtægt som følge af arbejde relateret til covid-19 ved indtægtsregulering af folke-, senior- og
førtidspension m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets foretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der
skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be‐
handling.
3. Berigtigelse af de administrative konsekvenser for
erhvervslivet fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har den 12. april 2021 over‐
sendt et brev til udvalget, hvor de administrative konsekven‐
ser for erhvervslivet berigtiges. Brevet er omdelt på bilag 1.
4. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, EL, DF, SF, RV og NB) indstil‐
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor‐
slag.
Et
mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
skal sikre, at omkring 15.000 familier i 2020 og 2021 und‐
går, at f.eks. ægtefællen på førtidspension bliver modregnet,
fordi vedkommendes ægtefælle påtager sig ekstra merarbej‐
de i en helt særlig situation, hvor hele Danmark har kæmpet
med corona og stadig kæmper for at komme fri af coronare‐
striktionerne.
Familierne skal selvfølgelig ikke straffes for at have ydet
en ekstra indsats i en ekstraordinær situation. Vi skylder
dem tværtimod en meget stor tak. Lovforslaget er en ud‐
møntning af en politisk aftale, som blev indgået, efter at
V’s beslutningsforslag med samme forslag blev behandlet i
Folketinget den 23. februar 2021. Det gjorde V på baggrund
af alt for mange historier, der viste, at danskere oplevede
at blive ramt af en sammensat marginalskat på op til 70
pct., hvis de havde ydet en ekstra indsats i forbindelse med
coronakrisen.
Statsministeren påstod, at der kun var tale om såkaldte
enkeltsager. Omkring 15.000 berørte familier vidner om no‐
AX026182
L 197 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2021
2376135_0002.png
2
get andet. De fortjener anerkendelse for deres arbejde – ikke
et ekstra skattesmæk.
I V har vi desuden gennem årene taget flere tiltag vedrø‐
rende modregningsreglerne for at sikre balancen mellem, at
det skal kunne betale sig at arbejde, og at man har et ansvar
for at forsørge sin egen familie. V stod således i spidsen
for at lempe modregningsreglerne for folkepensionister i fi‐
nansloven 2019, ligesom V har lempet reglerne i aftalen om
seniorpensionen og aftalen om flere år på arbejdsmarkedet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor‐
slaget og er tilfredse med, at regeringen har lyttet til for‐
slaget om, hvordan man kan løse problemet med covid-19
relateret overarbejde således, at pensionister får mulighed
for at foretage en digital indberetning til Udbetaling Dan‐
mark om ekstraindkomst forbundet med coronarelaterede
ekstravagter. Indberetningen kan både vedrøre pensionistens
indkomst eller en ægtefælles/samlevers indkomst. Herefter
vil man i forbindelse med den årlige efterregulering af pen‐
sion kunne korrigere for de indberettede coronarelaterede
ekstraindtægter, og pensionisterne vil få efterbetalt, det de
har mistet i coronaperioden. Dette gælder for 2020 og 2021,
hvor der er tale om coronarelateret ekstraarbejde.
Det vil betyde meget for dem, der er på arbejdsmarkedet,
at de ikke skal gå og tænke for meget på, om de ved at
tage ekstra arbejde vil komme til at forringe indtægten for
deres ægtefælle/samlever, der er på førtidspension eller fol‐
kepension. Det vil også betyde, at der er flere, der kan se en
økonomisk gevinst i at arbejde ekstra til gavn for samfundet.
De, der i denne covid-19-tid yder en ekstra indsats og
udsætter sig selv for smitte, skal ikke straffes, men belønnes,
og det vil dette lovforslag sikre.
6. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget
med undtagelse af KF):
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 30
affattes
stk. 2
således:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om ar‐
bejdsmarkedsbidrag, samt lignende indtægt fra et andet EU-/
EØS-land, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grøn‐
land. B-indkomst, som indgår i en virksomheds over- eller
underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af indtægt, der kan indberettes, og
udvidelse af det geografiske område for indtjening af co‐
vid-19-relateret merindtægt til Storbritannien]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 30
ændres i
stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til: »erklæring fra arbejdsgiver
om påbegyndelse af«.
[Ændring af dokumentationskrav]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 30
indsættes i
stk. 8, 2.
pkt.,
efter »samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af bestemmelsen]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 32 b
affattes
stk. 2
såle‐
des:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om ar‐
bejdsmarkedsbidrag, samt lignende indtægt fra et andet EU-/
EØS-land, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grøn‐
land. B-indkomst, som indgår i en virksomheds over- eller
underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af indtægt, der kan indberettes, og
udvidelse af det geografiske område for indtjening af co‐
vid-19-relateret merindtægt til Storbritannien]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 32 b
ændres i
stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til: »erklæring fra arbejdsgiver
om påbegyndelse af«.
[Ændring af dokumentationskrav]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 32 b
indsættes i
stk. 8, 2.
pkt.,
efter »samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 2
7)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 28
affattes
stk. 2
således:
»Stk. 2.
Indtægt, jf. stk. 1, omfatter A- og B-indkomst,
hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om ar‐
bejdsmarkedsbidrag, samt lignende indtægt fra et andet EU-/
EØS-land, Schweiz, Storbritannien, Færøerne eller Grøn‐
land. B-indkomst, som indgår i en virksomheds over- eller
underskud, er ikke omfattet af 1. pkt.«
[Præcisering af typen af indtægt, der kan indberettes, og
udvidelse af det geografiske område for indtjening af co‐
vid-19-relateret merindtægt til Storbritannien]
8)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 28
ændres i
stk. 5, nr. 1,
»ansættelseskontrakten for« til: »erklæring fra arbejdsgiver
om påbegyndelse af«.
[Ændring af dokumentationskrav]
9)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 28
indsættes i
stk. 8, 2.
pkt.,
efter »samlever,«: »der er pensionist, og«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Det fremgår af det foreslåede § 30, stk. 2, jf. § 1, nr.
1, og af § 32 b, stk. 2, jf. § 1, nr. 2, i det fremsatte lovfor‐
slag, hvilke typer af indtægter der mere præcist indgår i
ordningen, og som vil kunne medføre, at der vil kunne ses
bort fra indtægterne, hvis de er covid-19-relaterede. Efter
forslaget til bestemmelserne omfatter covid-19-relateret ind‐
tægt A- og B-indkomst, der er indberettet til indkomstregi‐
steret, jf. lov om et indkomstregister, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmarkedsbidrag, og
L 197 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2021
2376135_0003.png
3
B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag,
og som ikke er indberetningspligtig til indkomstregisteret,
jf. lov om et indkomstregister, samt lignende indtægt fra et
andet EU-/EØS-land, Schweiz, Færøerne eller Grønland.
Formålet med bestemmelserne er at afgrænse indtægten
således, at det kun er indtægt fra et lønmodtagerforhold eller
et lønmodtagerlignende forhold, der vil kunne ses bort fra
ved efterreguleringen af pensionen.
Tilsvarende vil der også kunne ses bort fra lignende ind‐
tægter fra et andet EU-/EØS-land, Schweiz, Færøerne eller
Grønland.
Det fremgår ikke klart af de foreslåede bestemmelser, at
B-indkomst, som indgår i en virksomheds over- eller under‐
skud, ikke er en indtægt, der er omfattet af ordningen om
covid-19-relateret indtægt, der kan ses bort fra ved opgørel‐
sen af pensionsgrundlaget ved efterregulering.
På denne baggrund foreslås det, at det kommer til at
fremgå af bestemmelserne, at B-indkomst, som indgår i en
virksomheds over- eller underskud, ikke er en indtægt, der
kan ses bort fra.
Derudover foreslås bestemmelsen sprogligt præciseret
ved at forkorte ordlyden således, at indberetning til ind‐
komstregisteret og de to henvisninger til lov om et ind‐
komstregister udgår, idet indholdet gør teksten uklar og er
overflødig, da al A- og B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, er omfattet af bestemmelsen. Det vil
sige, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, uanset om
indtægten indberettes til indkomstregistret. Disse dele af
ændringsforslaget vil ikke indebære materielle ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1 og 2.
Derudover foreslås det at udvide det geografiske område
for indtjening af covid-19-relateret merindtægt til også at
omfatte Storbritannien således, at Storbritannien sidestilles
med EU/EØS, Schweiz, Færøerne og Grønland i relation
til den foreslåede ordning. Dermed vil covid-19-relaterede
indtægter fra Storbritannien også kunne undtages, således at
der sker en ligebehandling med andre EU-lande, selv om
Storbritannien er udtrådt af EU.
Til nr. 2 og 5
I det under nr. 1 foreslåede § 30, stk. 5, nr. 1, og under nr.
2 foreslåede § 32 b, stk. 5, nr. 1, i det fremsatte lovforslag
foreslås det, at indberetningen skal indeholde ansættelses‐
kontrakten for ansættelsesforhold, jf. stk. 4, d.v.s. ansættel‐
seskontrakten for ansættelsesforhold relateret til covid-19,
som er påbegyndt den 1. marts 2020 eller senere.
Det foreslås med ændringsforslagene, at der i stedet for
krav om at vedlægge en ansættelseskontrakt til indberetnin‐
gen skal vedlægges en erklæring fra arbejdsgiveren om på‐
begyndelse af ansættelsesforhold således, at arbejdsgiveren
bekræfter ansættelsestidspunktet, og at ansættelsen er relate‐
ret til covid-19.
Baggrunden for forslaget er, at en arbejdsgivererklæring
under hensyn til dataminimering anses for tilstrækkelig do‐
kumentation.
Til nr. 3 og 6
I det under nr. 1 foreslåede § 30, stk. 8, og det under nr. 2
foreslåede § 32 b, stk. 8, fremgår, at bemyndigelsen vil blive
anvendt til at fastsætte nærmere bestemmelser om efterbeta‐
ling af pension til efterlevende ægtefælle eller samlever.
Bemyndigelsesbestemmelserne foreslås præciseret såle‐
des, at det fremgår, at de ægtefæller og samlevere, der vil
blive fastsat regler om efterbetaling af pension til, skal være
pensionister. Dette fremgår af lovbemærkningerne til de i
lovforslaget foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, men vil
med ændringsforslagene komme til at fremgå direkte af ord‐
lyden.
Der er tale om en præcisering af bemyndigelsesbestem‐
melserne.
Til nr. 7
Det fremgår af det foreslåede § 28, stk. 2, i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 1, hvilke typer af indtægter der mere
præcist indgår i ordningen, og som vil kunne medføre, at der
vil kunne ses bort fra indtægterne, hvis de er covid-19-rela‐
terede.
Efter forslaget til bestemmelserne omfatter covid-19-re‐
lateret indtægt A- og B-indkomst, der er indberettet til ind‐
komstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, hvoraf der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag, jf. lov om arbejdsmar‐
kedsbidrag, og B-indkomst, hvoraf der skal betales arbejds‐
markedsbidrag, og som ikke er indberetningspligtig til ind‐
komstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, samt lignen‐
de indtægt fra et andet EU-/EØS-land, Schweiz, Færøerne
eller Grønland.
Formålet med bestemmelserne er at afgrænse indtægten
således, at det kun er indtægt fra et lønmodtagerforhold eller
et lønmodtagerlignende forhold, der vil kunne ses bort fra
ved efterreguleringen af pensionen.
Tilsvarende vil der også kunne ses bort fra lignende ind‐
tægter fra et andet EU-/EØS-land, Schweiz, Færøerne eller
Grønland, idet det foreslås, at der vil skulle ses bort fra
»lignende indtægt« fra disse lande.
Det fremgår ikke klart af den foreslåede bestemmelse, at
B-indkomst, som indgår i en virksomheds over- eller under‐
skud, ikke er en indtægt, der er omfattet af ordningen om
covid-19-relateret indtægt, der kan ses bort fra ved opgørel‐
sen af pensionsgrundlaget ved efterregulering.
På denne baggrund foreslås det, at det kommer til at
fremgå af bestemmelsen, at B-indkomst, som indgår i en
virksomheds over- eller underskud, ikke er en indtægt, der
kan ses bort fra.
Derudover foreslås bestemmelsen sprogligt præciseret
ved at forkorte ordlyden således, at indberetning til ind‐
komstregisteret og de to henvisninger til lov om et ind‐
komstregister udgår, idet indholdet gør teksten uklar og er
overflødig, da al A- og B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, er omfattet af bestemmelsen. Det vil
sige, at der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, uanset om
indtægten indberettes til indkomstregisteret. Denne del af
ændringsforslaget vil ikke i øvrigt indebære materielle æn‐
dringer i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1.
L 197 - 2020-21 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 19. april 2021
2376135_0004.png
4
Derudover foreslås det at udvide det geografiske område
for indtjening af covid-19-relateret merindtægt til også at
omfatte Storbritannien således, at Storbritannien sidestilles
med EU/EØS, Schweiz, Færøerne og Grønland i relation
til den foreslåede ordning. Dermed vil covid-19-relaterede
indtægter fra Storbritannien også kunne undtages, således at
der sker en ligebehandling med andre EU-lande, selv om
Storbritannien er udtrådt af EU.
Til nr. 8
I det under nr. 1 foreslåede § 28, stk. 5, nr. 1, i det
fremsatte lovforslag foreslås det, at indberetningen skal in‐
deholde ansættelseskontrakten for ansættelsesforhold, jf. stk.
4, d.v.s. ansættelseskontrakten for ansættelsesforhold relate‐
ret til covid-19, som er påbegyndt den 1. marts 2020 eller
senere. Det foreslås med ændringsforslaget, at der i stedet
for krav om at vedlægge en ansættelseskontrakt til indberet‐
ningen skal vedlægges en erklæring fra arbejdsgiveren om
påbegyndelse af ansættelsesforholdet således, at arbejdsgi‐
veren bekræfter ansættelsestidspunktet, og at ansættelsen er
relateret til covid-19.
Baggrunden for forslaget er, at en arbejdsgivererklæring
under hensyn til dataminimering anses for tilstrækkelig do‐
kumentation.
Til nr. 9
I det under nr. 1 foreslåede § 28, stk. 8, fremgår det,
at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere
bestemmelser om efterbetaling af pension til en efterlevende
ægtefælle eller samlever.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås med ændringsfor‐
slaget præciseret således, at det fremgår, at de ægtefæller
og samlevere, der vil blive fastsat regler om efterbetaling af
pension til, skal være pensionister. Dette fremgår af lovbe‐
mærkningerne til den i lovforslaget foreslåede bemyndigel‐
sesbestemmelse, men vil med det foreslåede ændringsfor‐
slag komme til at fremgå direkte af ordlyden af lovforslaget.
Der er tale om en præcisering af bemyndigelsesbestem‐
melsen.
7. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2021 og var til
1. behandling den 13. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 24. marts 2021 sendte beskæftigelsesmi‐
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
8