Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 197 Bilag 2
Offentligt
2370228_0001.png
HØRINGSNOTAT
Høringsnotat til L 197 forslag til lov om
ændring af lov om social pension og lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. (Ret til at få
fratrukket merindtægt som følge af arbejde
relateret til covid-19 ved indtægtsregulering
af folke-, senior- og førtidspension m.v.)
J.nr. 21/02477
YPC
LORO
1.
Indledning
Det ikke været muligt at afslutte den eksterne høring forud for lovens fremsættelse
på grund af tidspunktet for indgåelsen af
Aftale om ingen modregning i pension for
ekstraindtægter i relation til COVID-19
og den efterfølgende lovproces.
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. har været sendt i
høring i perioden fra den 24. marts 2021 til den 6. april 2021.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer,
m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centraladministration, Ankestyrelsen,
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsskadeforeningen AVS,
ASE, ATP, BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Business Danmark,
Danmarks Fri Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, DI,
Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
Brancheforening, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforening for førtidspensionister, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Lederne, Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sårbare på
arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2370228_0002.png
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske A-kasser, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
Erhvervsstyrelsen, Familieretshuset, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Forhandlingsfællesskabet, Indenrigs- og Boligministeriet, Institut for
Menneskerettigheder, Kristelig Arbejdsgiverforening, Lægeforeningen,
Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
Følgende har afgivet høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget:
Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Familieretshuset, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Indenrigs- og Boligministeriet, Institut for Menneskerettigheder, Rigsrevisionen og
Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet.
De modtagne høringssvar vedlægges til orientering.
Der er ikke udarbejdet kommentarer til de bemærkninger, der ikke direkte vedrører
lovforslaget.
2. Generelle bemærkninger
Dansk Arbejdsgiverforening bakker op om, at pensionister, der har taget ekstra
arbejde relateret til corona, kan undtage indtægter fra ekstraarbejdet i beregningen
af deres pension, samt at der heller ikke skal ske modregning i pensionen som følge
af ægtefællens corona-relaterede ekstraarbejde.
Forhandlingsfællesskabet finder det positivt, at der med forslaget tages hensyn til
en uhensigtsmæssig og utilsigtet effekt af mer- og overarbejde, som er relateret til
covid-19.
Lægeforeningen mener, at det er positivt, at indtægt fra arbejde relateret til covid-
19 ikke modregnes i folke-, senior- og førtidspension. Mange læger, der ellers
havde forladt arbejdsmarkedet, har lige fra begyndelsen af den aktuelle covid-19
epidemi udvist stor interesse for at hjælpe til i den alvorlige situation og bidrage
med deres viden, faglighed og arbejdskraft.
Danske Regioner ser positivt på forslaget, idet det kan bidrage til at gøre det mere
attraktivt at varetage mer- og/eller overarbejde relateret til covid-19 og derved bl.a.
understøtte Danske Regioners ønske om at fastholde seniormedarbejdere.
3. Afgræsningen af ordningen til pension
Ældre Sagen bemærker, at lovforslaget undtager merindtægter for modregning i
den sociale pension, mens der ikke undtages for modregning i boligstøtte. Ældre
Sagen foreslår, at adgangen til at fratrække covid-19-relaterede merindtægter også
kommer til at omfatte indtægtsgrundlaget for boligstøtte.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
2
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2370228_0003.png
Det fremgår af "Aftale om ingen modregning i pension for ekstraindtægter i
relation til COVID-19", at der alene bortses for merindtægten i indtægtsgrundlaget
for beregning af folkepension (grundbeløb, pensionstillæg og den supplerende
pensionsydelse) og senior- og førtidspension, da disse ydelser efterreguleres.
Det ligger derfor uden for aftalen, at boligstøtte skal være omfattet af undtagelse
for modregning for covid-19-relaterede indtægter.
4. Definitionen af og vejledning om covid-19-relateret arbejde
Efter Ældre Sagens opfattelse vil det lette borgernes og arbejdsgivernes forståelse
af reglerne, hvis der i forbindelse med udvalgsbehandlingen gives flere eksempler
på, hvilke aktiviteter der kan anses for covid-19-relaterede.
Krifa anfører, at det foreslåede lovforslag indeholder mange subjektive
vurderinger, der bygger på en forestilling om, at man let kan skelne mellem, hvad
der er covid-19-relateret, og hvad der er andet arbejde.
Udbetaling Danmark finder, at det vil være meget vanskeligt at vejlede borgerne
om mere end det, som allerede er nævnt i bemærkningerne som værende covid-19-
relateret arbejde. Samtidig må det også anføres, at det vurderes at være en
vanskelig afvejning for den enkelte borger at foretage. Udbetaling Danmark
anfører, at det alene bør fremgå, at det er pensionisten, der skal vurdere dette.
Samlever eller ægtefælle er ikke en part i pensionssagen, ligesom det ikke er dem,
der skal indberette indtægten, og det må være pensionistens ansvar at vurdere dette.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Der er i overensstemmelse med politiske aftale ikke en nærmere afgræsning af,
hvad der er covid-19-relateret arbejde. Konkrete eksempler og en ikke-
udtømmende liste kan være med til at begrænse ordningen uhensigtsmæssigt, hvis
pensionistens covid-19-relaterede arbejde ikke fremgår af eksemplerne eller en
eventuel liste.
5. Administration af ordningen
arbejdsgivererklæringer og
dokumentation
Danske Regioner mener, at forslagets krav om erklæring fra arbejdsgiver forventes
at føre til øgede administrative omkostninger, fordi det som udgangspunkt ikke
fremgår af den enkeltes lønseddel, hvorvidt mer- eller overarbejde er relateret til
covid-19 og arbejdsgiver derfor skal udarbejde en selvstændig erklæring.
Ældre Sagen mener, at der bør være en mulighed for lønmodtageren for at klage,
hvis en arbejdsgiver afviser at afgive en erklæring om, at merarbejde er covid-19-
relateret.
Udbetaling Danmark ønsker af hensyn til en enkelt og smidig administration, at
indberetningen af indtægt, der skal indeholde ansættelseskontrakten for
ansættelsesforhold, erstattes med en erklæring fra arbejdsgiveren om, at der er tale
om en ny ansættelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
3
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2370228_0004.png
Arbejdsgivererklæringen er med til at understøtte, at der er tale om en
tillidsbaseret ordning, hvor pensionisten selv forventes at kunne vurdere, om der er
tale om covid-19-relateret arbejde og hvor stor en andel af et evt. over-eller
merarbejde, der kan relateres til covid-19.
"Aftale om ingen modregning i pension for ekstraindtægter i relation til COVID-
19" er indgået med en forventning om, at arbejdsgiveren som udgangspunkt vil
hjælpe lønmodtagere med at underskrive en erklæring, idet det også vil være i
arbejdsgiverens interesse, at ansatte har mulighed for at anvende ordningen om, at
der vil kunne ses bort fra covid-19-relaterede indtægter i beregningen af
pensionen.
For at understøtte at alle borgere kan føle sig betrygget i, at de vil kunne få en
arbejdsgivererklæring, vil der i overensstemmelse med lovforslagets bemærkninger
i en bekendtgørelse blive fastsat regler om, at arbejdsgivere har pligt til at
medvirke med oplysninger om, hvorvidt arbejdet er covid-19-relateret. Det
forventes, at arbejdsgiverne vil overholde loven og medvirke til at udfylde
arbejdsgivererklæringen.
Derudover vil der blive fastsat en regel i bekendtgørelsen om, at kravet om
arbejdsgivererklæring vil kunne fraviges i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren er død,
gået konkurs eller hvor det vurderes at være uforholdsmæssigt vanskeligt eller
umuligt at fremskaffe en erklæring fra arbejdsgiveren.
For at imødekomme Udbetaling Danmarks ønske om en hurtig og smidig
administration, vil beskæftigelsesministeren i forbindelse med Folketingets
behandling af lovforslaget stille et ændringsforslag til det fremsatte lovforslag om,
at der i stedet for krav om at vedlægge ansættelseskontrakt til indberetningen for
de pensionister, der kan trække hele indtægten fra, skal vedlægges en erklæring fra
arbejdsgiver om påbegyndelse af ansættelsesforholdet. Arbejdsgiveren vil således
skulle bekræfte ansættelsestidspunkt og at ansættelsen er relateret til covid-19.
6. Ægtefælleafhængighed på pensionsområdet
Dansk Arbejdsgiverforening anfører, at det altid skal kunne betale sig at arbejde.
Derfor skal det offentlige forsørgelsessystem indrettes, så det understøtter, at den
enkelte altid har et økonomisk incitament til at yde en ekstra indsats på
arbejdsmarkedet. Derfor er det generelt uhensigtsmæssigt, at pensionister og alle
andre medarbejdere samlet set får økonomisk meget lidt ud af at gøre en indsats.
Det hæmmer ifølge Danmark Arbejdsgiverforeningen lysten til at bidrage
også
med opgaver knyttet til corona-krisen.
Krifa mener, at det principielt er forkert at modregne i førtidspension. Pensionisten
bør have ret til sin egen kompenserende ydelse uafhængig af ægtefællen. Krifa
opfordrer til at reglerne ændres mere grundlæggende.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
4
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2370228_0005.png
Det indgår ikke som en del af "Aftale om ingen modregning i pension for
ekstraindtægter i relation til COVID-19" at reglerne for målretning af pensionen
til de økonomisk svagest stillede pensionister skal afskaffes.
Det skal bemærkes, at pensionister har muligheder for at arbejde og have en
lønindtægt samtidig med, at pensionisten modtager pension. Både folke-, senior-
og førtidspensionister har fradragsbeløb, der betyder, at pensionisten kan have en
indtægt til en vis grænse, inden deres pension bliver nedsat.
7. Behandling af personoplysninger
Datatilsynet forudsætter, som det også fremgår af lovforslaget, at alle behandlinger
af personoplysninger, som foretages i forbindelse med den foreslåede lovændring,
sker i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
–loven,
herunder
reglerne om oplysningspligt m.v.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har taget bemærkningen til efterretning og kan bekræfte,
at behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med reglerne i
databeskyttelsesforordningen og
–loven.
8. Kontrol
Ældre Sagen bemærker, at det fremgår, at selvom Udbetaling Danmark
efterfølgende vil foretage stikprøvekontrol, vil Udbetaling Danmark ikke kunne
validere om størrelsen af den oplyste covid-19-relaterede merindtægt er korrekt.
Der kan derfor være risiko for, at der sker snyd med anvendelse af ordningen.
Ældre Sagen spørger, om misbrug af ordningen vil være omfattet af den skærpede
straf for covid-19-relaterede forbrydelser.
Udbetaling Danmark anfører, at stikprøvekontrol ikke nødvendigvis vil kunne
afgøre, om pensionisten reelt var berettiget til at få set bort fra indtægten eller ej.
Det må derfor forventes, at kontrollen kun meget sjældent vil medføre krav et krav
om tilbagebetaling.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Hvis der er formodning om misbrug af ordningen, vil Udbetaling Danmark skulle
påbegynde en sag om tilbagebetaling af ydelsen. Er der mistanke om overtrædelse
af straffeloven, vil Udbetaling Danmark skulle vurdere, om der er grundlag for at
foretage en anmeldelse til politiet. Hvis der rejses tiltale, vil domstolene herefter
skulle tage stilling til, om borgeren kan idømmes straf f.eks. efter § 12 b, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, om groft uagtsomt socialt
bedrageri eller efter straffelovens §§ 161, 163 og 171, stk. 1, om urigtig og falsk
erklæring samt dokumentfalsk, eller efter straffelovens §§ 279 og 279 a, om
bedrageri og databedrageri.
5
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2370228_0006.png
Ordningen er ikke omfattet af den skærpede straf for covid-19-relateret
kriminalitet.
9. Teknisk præcisering af en række bestemmelser
Udbetaling Danmark anfører, at det bør præciseres, at indtægt alene omfatter
lønindkomst fra et lønmodtagerforhold eller lønmodtagerlignede forhold, og at
indtægt fra overskud fra selvstændig virksomhed ikke er omfattet af ordningen.
Udbetaling Danmark bemærker, at henvisning til indberetningspligten i forhold til
indkomstregisteret kan være misvisende.
Udbetaling Danmark mener, at det bør præciseres i bemyndigelsesbestemmelsen,
at det alene er hensigten, at der skal ske efterbetaling til en efterlevende ægtefælle
eller samlever, der er pensionist.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeren vil i forbindelse med Folketingets behandling af
lovforslaget stille et ændringsforslag til det fremsatte lovforslag, således at
bestemmelserne præciseres. Der er alene tale om lovtekniske præciseringer.
10. Indberetningsløsningen
frist for indberetning
Ældre Sagen savner, at der fastsættes en frist for at indberette oplysninger om
covid-19-relateret merarbejde.
Udbetaling Danmark ønsker at begrænse muligheden for digital indberetning
således, at der alene kan indberettes covid-19-relateret indtægt via
selvbetjeningsløsningen for 2020 indtil udgangen af 2021. Og at der ligeledes kan
indberettes covid-19-relateret indtægt for 2021 i perioden 1. januar 2022 til 31.
december 2022.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Af hensyn til Udbetaling Danmarks administrative håndtering af indberetninger,
bør flest mulige indberetninger ske inden den årlige efterregulering af pensionen
påbegyndes. Udbetaling Danmark vil infomere borgerne om en frist for dette på
borger.dk.
Der vil blive fastsat frister for indberetning af merindtægt for henholdsvis 2020 og
2021 i en bekendtgørelse, således at det fremgår, hvornår indberetningerne bør
foretages, og Udbetaling Danmark dermed kan nå at lade dem indgå i
efterreguleringerne.
Der vil derudover i bekendtgørelsen blive fastsat regler om, hvordan Udbetaling
Danmark vil kunne tage højde for efterfølgende indberetninger, fx i forbindelse
med partshøringen over afgørelsen om efterreguleringen og i forbindelse med en
6
L 197 - 2020-21 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
eventuel klagesagsbehandling og hvor længe Udbetaling Danmark har pligt til at
stille den digitale indberetningsløsning til rådighed.
7