Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196
Offentligt
2373036_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 1970
14. april 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. april 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 196), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge
(SF).
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Finanstilsynets rolle begrænses, herunder
hvorfor Finanstilsynet ikke skal foretage en rimelighedsvurdering i forhold til ud-
betalingsbonus?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at lovforslaget ikke ændrer i det generelle
område for Finanstilsynets tilsyn. ATP vil med forslaget fortsat være underlagt Fi-
nanstilsynets tilsyn med ATP’s finansielle forhold og pensions-
og hensættelses-
grundlagene, herunder tariffer, bonusregler og regler for opgørelse af hensættelser.
Derudover fører Beskæftigelsesministeriet et ressorttilsyn med ATP’s bestyrelse.
Lovforslaget gennemfører en række ændringer, som er foreslået af ATP’s besty-
relse med henblik på den videre udvikling af ATP.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, så har ændringerne over-
ordnet til formål at forbedre mulighederne for, at ATP kan skabe de bedst mulige
realværdisikrede pensioner til medlemmerne.
Ændringerne i lovforslaget får betydning for Finanstilsynets tilsyn i forhold til mar-
kedsrentebidraget, kodificeringen af bestyrelsens mulighed for at foretage udbeta-
ling af bonus alene til pensionister og den ændrede afdækningsstrategi. Finanstilsy-
net vil dog fortsat føre tilsyn med disse områder.
I forhold til Finanstilsynets tilsyn både generelt og med de områder, som lovforsla-
get får betydning for, henviser jeg til Beskæftigelsesministeriets notat om Finanstil-
synets tilsyn, som jeg oversendte til udvalget den 30. marts 2021 efter den tekniske
gennemgang af lovforslaget den 26. marts 2021. Notatet er for god ordens skyld
også vedlagt denne besvarelse.
Særligt i forhold til Finanstilsynets tilsyn med udbetalingsbonus er det i lovforsla-
get fastholdt, at bestemmelsen i ATP-lovens § 18 om en rimelig fordeling fortsat er
underlagt Finanstilsynets tilsyn, med den i bemærkningerne nævnte begrænsning
L 196 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor det ikke vurderes relevant for Finanstilsynet at vurdere risikoen for, at en øget udbetaling til nuværende pensionister i for høj grad øger risikoen for, at de kommende pensionisters pensioner bliver for små ift. den forventede købekraft, til beskæftigelsesministeren
vedrørende vurdering af rimeligheden i udbetalingsbonus eller generel bonus. Med
lovforslaget skabes desuden større klarhed over, at udbetaling af bonus med samme
procentvise opskrivning til alle medlemmer skal være udgangspunktet.
ATP’s pensionsgrundlag skal fortsat anmeldes til Finanstilsynet.
Finanstilsynet vil
forsat vurdere, om de fastlagte regler for fordeling af det realiserede resultat til
medlemmerne og andre berettigede er rimelige, men det følger af lovforslaget, at
Finanstilsynet ikke foretager en rimelighedsvurdering i forhold til udbetalingsbo-
nus, men alene en vurdering af de betingelser, som fremgår af lovforslaget, herun-
der de grænser som er fastsat for, hvornår der kan udbetales udbetalingsbonus.
Finanstilsynet har over for Beskæftigelsesministeriet anført, at Finanstilsynet reelt
ikke kan
lave en traditionel rimelighedsvurdering på tidspunktet for udbetaling af bo-
nus alene til pensionisterne, da det vil basere sig på forventninger til fremtidige afkast.
Ændringerne i lovforslaget vedrørende afdækningsstrategien vil også indgå i Fi-
nanstilsynets tilsyn og forudsætter, at der ved bekendtgørelse ændres i regnskabs-
reglerne for ATP. Finanstilsynets har bemyndigelsen
til at fastsætte ATP’s regn-
skabsregler, hvilket bl.a. fremgår af notatet sendt til udvalget den 30. marts 2021.
I forlængelse af spørgsmålene om Finanstilsynets tilsyn har jeg til udvalgets orien-
tering vedlagt Finanstilsynets interne høringssvar og Beskæftigelsesministeriets be-
mærkninger hertil. Finanstilsynets høringssvar er internt, og derfor ikke en del af
de eksterne høringssvar og høringsnotatet, som efter vanlig praksis er sendt til ud-
valget. Jeg vedlægger det interne høringssvar og Beskæftigelsesministeriets hø-
ringsnotat, da det giver et uddybende overblik over de overvejelser, der ligger bag
lovforslaget.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2