Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196
Offentligt
2373027_0001.png
NOTAT
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger til
Finanstilsynets interne høringssvar
J.nr. 2021 - 1970
Indledning
Lovforslaget blev sendt i intern høring den 22. januar 2021 med frist den 19. fe-
bruar 2021. Finanstilsynet har den 19. februar afgivet vedlagte interne høringssvar.
Generelle bemærkninger
Finanstilsynet
bemærker, at ATP-bidraget ikke har fulgt udviklingen i hverken
forbrugerpriserne eller lønningerne, hvilket har implikationer for den pensions-
ydelse, som ATP kan levere.
Finanstilsynet
finder herudover, at det er væsentligt, at der i lovforslaget er klar-
hed over, at det er ATP’s bestyrelses ansvar at fastlægge
produktegenskaber, risi-
koprofilen for produktet og grænserne for risikotagning.
På de områder, hvor
Finanstilsynet
skal føre tilsyn med ATP, lægger Finanstilsy-
net vægt på, at reglerne og dermed rammerne for Finanstilsynets virke er klare. Fi-
nanstilsynets tilsynsrolle skal være veldefineret.
Finanstilsynet
vurderer, at de foreslåede ændringer vil medføre en større komplek-
sitet generelt set i ATP’s produkt og styringen heraf,
og at de påtænkte ændringer
og konsekvenserne heraf for medlemmerne primært er vurderet af ATP selv
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
ATP-lovforslaget (L 196) har overodnet til formål at forbedre mulighederne for, at
ATP kan skabe de bedst mulige realværdisikrede pensioner til medlemmerne og
dermed fastholde ATP’s relevans. Det skal
ske med behørigt hensyn til
ATP’s
rolle
i forhold til at levere økonomisk grundtryghed i form af garanterede, livslange pen-
sioner til ATP’s medlemmer i tillæg til folkepensionen.
ATP’s bestyrelse har i dag bl.a. ansvaret for at fastlægge ATP’s investeringsstra-
tegi. Det ændrer lovforslaget ikke på, og det er således med ændringerne fortsat be-
styrelsens ansvar bl.a. at inddrage relevante hensyn til risici i investeringsstrate-
gien.
Ændringerne er indstillet af
ATP’s bestyrelse,
der således er indforstået og enige
om ændringerne. Ændringerne hviler på grundige analyser, beregninger og drøftel-
ser foretaget af ATP’s administration og bestyrelse.
Beskæftigelsesministeriet er opmærksomme på ATP-bidragets størrelse, der også
spiller en vigtig rolle i forhold til at bevare ATP’s relevans.
ATP-bidraget fastsæt-
tes af ATP’s bestyrelse, hvori arbejdsmarkedets parter er repræsenteret.
L 196 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorfor Finanstilsynets rolle begrænses, herunder hvorfor Finanstilsynet ikke skal foretage en rimelighedsvurdering i forhold til udbetalingsbonus, til beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til ATP-lovforslag
Markedsrentebidrag
Finanstilsynet
konstaterer, at der med den foreslående produktændring introduce-
res et nyt ugaranteret element i ATP-pensionen, og at lovforslaget fastsætter, at det
udelukkende er bestyrelsens ansvar at fastsætte risikoen i den nye produktdel.
Finanstilsynet
vurderer, at det er vigtigt med tydelighed omkring bestyrelsens an-
svar for at fastsætte risikoen, og at ATP kan opretholde formuefællesskabet mellem
de forskellige ATP-ordninger, og finder derfor, at det er vigtigt og godt, at lov-
forslaget tager eksplicit stilling til forholdene.
Finanstilsynet
finder, at det med produktændringen bør overvejes, i hvilket om-
fang produktet fortsat kommunikeres som et garantiprodukt over for medlem-
merne, når det fremover kun er levetiden, der vil være garanteret.
Finanstilsynet
noterer sig, at det ikke vil have en tilsynsmæssig forpligtelse i for-
hold til de beslutninger, der træffes om indfasningsperiodens længde.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
ATP’s bestyrelse har i dag bl.a. ansvaret for at fastlægge ATP’s investeringsstra-
tegi. Det ændrer forslaget ikke på, og det er således med ændringerne fortsat besty-
relsens ansvar bl.a. at inddrage relevante hensyn til risici i investeringsstrategien.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig, at Finanstilsynet finder det vigtigt og godt, at
lovforslaget tager eksplicit stilling til forholdene omkring den forslåede produktæn-
dring, herunder bestyrelsens pligt og ansvar.
ATP Livslang Pension vil også med de foreslåede ændringer indeholde et betyde-
ligt garantielement fra indbetalingstidspunktet, idet den på indbetalingstidspunktet
forventede levetid garanteres gennem hele medlemsperioden i ATP. Endvidere er
det en vigtig egenskab, at ATP Livslang Pension ligeledes med de foreslåede æn-
dringer vil være fuldstændigt garanteret fra medlemmets pensioneringstidspunkt.
ATP’s bestyrelse
har ansvaret for at fastsætte indfasningsperiodens længde, som
udgangspunkt 15 år, men dog mindst 5 år. Den af bestyrelsen fastsatte periode vil
blive anmeldt til Finanstilsynet som en del af ATP’s pensions-
og hensættelses-
grundlag, hvilket er på linje med, hvad der gælder for søjle 2 selskaber under tilsyn
af Finanstilsynet. Endvidere vil periodens længde fremgå af den tarifbekendtgørel-
se, der udstedes af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra ATP’s bestyrelse.
Bemærkningerne har derfor ikke medført ændringer i lovforslaget.
Kodficering af udbetalingsbonus
Finanstilsynet
gør opmærksom på, at ATP med udbetalingsbonus kan anvende bo-
nus på en måde, der adskiller sig fra, hvad der gør sig gældende i livsforsikrings-
og pensionsselskaber.
Finanstilsynet
finder, at der med den gældende lovgivning ikke er taget klart stil-
ling til, hvordan samspillet er mellem hensynet til at sikre rimelighed via den
2
L 196 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorfor Finanstilsynets rolle begrænses, herunder hvorfor Finanstilsynet ikke skal foretage en rimelighedsvurdering i forhold til udbetalingsbonus, til beskæftigelsesministeren
samme procentvise bonustilskrivning til alle medlemmer i ATP og hensynet til at
tilstræbe realværdisikring af pensionsrettighederne.
Finanstilsynet
noterer sig, at der med lovforslaget skabes større klarhed over, at
udbetaling af bonus med samme procentvise opskrivning til alle medlemmer skal
være udgangspunktet, men at ATP’s bestyrelse i visse situationer
kan vælge at ud-
betale bonus alene til pensionister for at understøtte en realværdisikring.
Finanstilsynet
noterer sig, at Finanstilsynet ikke har en tilsynsforpligtelse til at
påse rimeligheden ved udbetaling af bonus alene til pensionisterne.
Finanstilsynet
vurderer, at det generelt er særdeles vanskeligt at vurdere risikoen
for omfordeling ved anvendelse af udbetalingsbonus, og at en eventuel tilsynsfor-
pligtelse fordrer, at der er taget eksplicit politisk stilling til, hvilken risiko for om-
fordeling, som vurderes acceptabel. Da lovforslaget ikke fastsætter, hvor stor denne
risiko må være og hvordan den skal opgøres, finder Finanstilsynet, at det er hen-
sigtsmæssigt, at der ikke fra Finanstilsynets side skal ske en vurdering af rimelig-
hed i den forbindelse.
Finanstilsynet
vurderer, at der er en tæt sammenhæng mellem det realiserede re-
sultat og udbetaling af bonus, og at det derfor er uklart, hvordan en sådan opdeling
af kompetenceområderne kan fungere i praksis, da der umiddelbart er en sammen-
hæng mellem de to dele, dvs. fordeling af realiseret resultat og bonuspolitikken.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Lovforslagets kodificerer gældende praksis, hvorefter ATP’s bestyrelsen siden
2013 har haft mulighed for at udlodde udbetalingsbonus alene til pensionisterne, og
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at Finanstilsynet noterer sig, at der med lov-
forslaget skabes større klarhed over, at udbetaling af bonus med samme procentvise
opskrivning til alle medlemmer skal være udgangspunktet, men at ATP’s besty-
relse i visse situationer kan vælge at udbetale bonus alene til pensionister for at un-
derstøtte en realværdisikring.
ATP foretager udlodning af bonus efter andre principper, end der gælder for livs-
forsikrings- og pensionsselskaber. Det skyldes, at ATP, som en del af den økono-
miske grundtryghed for pensionisterne, skal tilstræbe realværdisikring af midlerne.
Det fremgår bl.a. af lovbemærkningerne til den gældende ATP-lov, at ATP ikke
som sådan er underlagt kontributionsprincippet, idet ATP i stedet skal tilstræbe re-
alværdisikring af de garanterede pensioner. Dette ændrer lovforslaget ikke på.
ATP’s
bestyrelse har ansvaret for at
sikre rimelighed for alle medlemmer, hvilket
skal ses i lyset af de vilkår og rammer, der fremgår af ATP-loven, herunder kravet
om realværdisikring. ATP skal med andre ord afveje hensynet til at sikre pensioni-
ster en realværdisikring her og nu, og hensynet til at sikre et passende bonuspoten-
tiale og dermed mulighed for realværdisikring for de yngre, der først pensioneres
senere, forud for udlodning af udbetalingsbonus. I praksis understøttes denne afvej-
ning af grundige analyser og beregninger
fra ATP’s administration.
3
L 196 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorfor Finanstilsynets rolle begrænses, herunder hvorfor Finanstilsynet ikke skal foretage en rimelighedsvurdering i forhold til udbetalingsbonus, til beskæftigelsesministeren
Det er i lovforslaget fastholdt, at bestemmelsen i ATP-lovens § 18 om en rimelig
fordeling fortsat er underlagt Finanstilsynets tilsyn, med den i bemærkningerne
nævnte begrænsning vedrørende vurdering af rimeligheden i udbetalingsbonus eller
generel bonus.
ATP’s pensionsgrundlag skal fortsat anmeldes til Finanstilsynet.
Fi-
nanstilsynet vil forsat vurdere, om de fastlagte regler for fordeling af det realise-
rede resultat til medlemmerne og andre berettigede er rimelige. Det følger af lov-
forslaget, at Finanstilsynet ikke foretager en rimelighedsvurdering i forhold til ud-
betalingsbonus, men med forslaget opstilles klare rammer for, at Finanstilsynet
alene skal vurdere de betingelser, som fremgår af lovforslaget, herunder de grænser
som er fastsat for, hvornår der kan udbetales udbetalingsbonus.
Muligheden for brug af udbetalingsbonus indebærer en forøget risiko for omforde-
ling mellem medlemmerne, hvilket også fremgår af lovforslagets bemærkninger.
Bemærkningerne har derfor ikke medført ændringer i lovforslaget.
Ændring i afdækning
Finanstilsynet
oplyser, at de alene har vurderet den foreslående ændring af afdæk-
ningsstrategien i en form, hvor det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for Fi-
nanstilsynet at afgøre, hvorvidt ændringen kan gennemføres i praksis. Finanstilsy-
net har således på nuværende grundlag forbehold overfor, om ændringerne er for-
enelige med de internationale regnskabsstandarder, hvordan den nye opgørelse af
hensættelser påvirker Finanstilsynets tilsyn og tilsynet med brugen af et illkvidi-
tetsspænd.
Finanstilsynet
vil i det videre arbejde med tilpasningen af regnskabsreglerne have
fokus på, om der kan skabes den nødvendige klarhed over rammerne for brugen af
et illikviditetsspænd, og på Finanstilsynets tilsynsforpligtelse i forhold til hensæt-
telsernes tilstrækkelighed efter § 19, stk. 2.
Finanstilsynet
finder ikke, at det fremover vil være oplagt med en tilsynsforplig-
telse i forhold til hensættelsernes tilstrækkelighed, hvis Finanstilsynets vurdering
skal tage afsæt i en opgørelse af hensættelserne, som er baseret på ATP bestyrel-
sens subjektivt fastsatte illikviditetsspænd. Finanstilsynet vurderer, at lovforslaget
ikke afklarer dette forhold.
Finanstilsynet
finder, at der vil være en risiko for, at det vil vise sig ikke at være
muligt at fastsætte de nødvendige rammer.
Finanstilsynet
bemærker endvidere, at det på nuværende tidspunkt ikke har været
muligt at afgøre, om ændringen af bl.a. regnskabsreglerne kan gennemføres inden
for den tidsmæssige ramme, som lovforslaget lægger op til.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
ATP’s bestyrelse har foreslået ændringerne nu for at varetage
medlemmernes inte-
resser og tilstræbe realværdisikring i en periode med negative realrenter.
ATP’s
be-
styrelse har ansvaret for at sikre den praktiske implementering af den foreslåede
ændring af afdækningsstrategien, som overholder reguleringen af ATP.
4
L 196 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorfor Finanstilsynets rolle begrænses, herunder hvorfor Finanstilsynet ikke skal foretage en rimelighedsvurdering i forhold til udbetalingsbonus, til beskæftigelsesministeren
ATP har i forbindelse med udarbejdelsen af forslaget drøftet ændringerne med eks-
terne revisorer, der over for ATP bekræfter, at det vil være i overensstemmelse
med internationale regnskabsstandarder, at forpligtelsernes illikvide natur afspejles
i opgørelsen af værdien af forpligtelserne, via inddragelse af et illikviditetsspænd,
som foreslået i lovforslaget.
Det fremgår af lovforslaget, at ATP fremover skal have mulighed for at gøre
brug af et illikviditetsspænd i den rentekurve, der anvendes i opgørelsen af hen-
sættelserne. Det fremgår også, at det påtænkte illikviditetsspænd, som skal til-
lægges rentekurven, skal fastsættes i overensstemmelse med de gældende over-
ordnede regnskabsprincipper for ATP i kapitel VII a i ATP-loven, særlig §§ 25 d
- 25 g, samt inden for rammerne af de regnskabsregler for ATP, som skal fast-
sættes efter § 25 m. Illikviditetsspændet i rentekurven skal i medfør af lovforsla-
get fastsættes af ATP’s bestyrelse gennem deres bemyndigelse til at fastsætte
ATP’s hensættelsesgrundlag, og ATP’s ansvarshavende
aktuar skal som i dag
vurdere hensættelsernes tilstrækkelighed. Det fremgår af lovforslaget, at Finans-
tilsynet som i dag skal påse denne vurdering.
Det fremgår af lovforslaget, at der skal gennemføres en ændring af regnskabs-
reglerne for ATP. Finanstilsynet
har bemyndigelsen til at fastsætte ATP’s regn-
skabsregler.
Beskæftigelsesministeriet noterer sig, at Finanstilsynet i det videre arbejde med
tilpasningen af regnskabsreglerne vil have fokus på, om der kan skabes den nød-
vendige klarhed over rammerne for brugen af et illikviditetsspænd, og på Finanstil-
synets tilsynsforpligtelse i forhold til hensættelsernes tilstrækkelighed efter § 19,
stk. 2.
Finanstilsynet har fortsat en tilsynsforpligtelse i forhold til, at det risikomål, der
skal anvendes, skal understøtte en tilstrækkelig identifikation, måling, overvåg-
ning, forvaltning, kontrol og rapportering af de risici, som justeringerne medfø-
rer. Der vil i forbindelse med Finanstilsynets arbejde med fastlæggelse af de
kommende regnskabsregler for ATP ske en vurdering af, om det påtænkte risi-
komål, som ATP vil anvende, afviger fra de risikomål, der ellers anvendes i liv-
og pensionssektoren. Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det også for mini-
steriet er centralt, at der fastsættes klare og dækkende regnskabsregler for ATP.
Bemærkningerne har derfor ikke medført ændringer i lovforslaget.
5