Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196 Bilag 6
Offentligt
2383748_0001.png
Teknisk gennemgang af
lovforslag om ATP (L 196)
26. april 2021
P
r
æ
s
e
n
t
a
t
i
o
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0002.png
Disposition for teknisk gennemgang af L 196
1.
Baggrund om lovforslaget
a.
Formål
b.
Proces
2.
Ændringer i lovforslaget i forhold til forretningsmodel og udbetalingsbonus
a.
Markedsbidrag
b.
Afdækningsstrategi
c.
Udbetalingsbonus
3.
Opsamlende - overordnet tilsyn med ATP
2
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0003.png
1. Baggrund om lovforslaget - formål
Formål
”…ATP kan skabe de bedst mulige realværdisikrede pensioner til
medlemmerne, og at det sker med behørigt hensyn til ATP’s rolle om at
levere økonomisk grundtryghed i form af garanterede, livslange
pensioner til ATP’s medlemmer i tillæg til folkepensionen..”
”…tilpasse ATP’s forretningsmodel til en længere periode med forventede
lave renter og afkast…”
Forventet effekt ifølge ATP
(worst case, typisk, best case)
For det ældre medlem (1965): 0, 3, 9 pct.
For 35-årigt medlem (1985): 11, 17, 36 pct.
For det yngre medlem (2000): 13, 43, 89 pct.
3
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0004.png
1. Baggrund om lovforslaget - proces (I)
ATP’s bestyrelse, herunder arbejdsmarkedets parter, indstiller ændringerne til
beskæftigelsesministeren.
ATP henvendte sig til ministeriet sommer 2020 med ønsket om ændringer som konsekvens
af det vedvarende lave renteniveau.
ATP’s bestyrelses indstilling sendes efterår 2020. Indstillingen hviler på analyser og
drøftelser i bestyrelsen, hvor arbejdsmarkedets parter er repræsenterede.
ATP’s forslag indeholder ny forrentningsmodel og brug af udbetalingsbonus.
Desuden en række mindre tekniske justeringer af ATP-loven.
4
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0005.png
1. Baggrund om lovforslaget - proces (II)
Beskæftigelsesministeriet er i tæt dialog med ATP og Finanstilsynet om
ændringerne i lovforslaget – balance mellem afkast, risici og tilsyn.
ATP fremsender i efteråret 2020 forslag til ny forrentningsmodel og brug af
udbetalingsbonus - teknisk bidrag til udkast til lovbestemmelser udarbejdet af
Kammeradvokaten.
Løbende dialog og møder i efteråret 2020 og frem til i dag mellem
Beskæftigelsesministeriet, Finanstilsynet og ATP om forslaget, som er suppleret af
skriftlige bidrag fra Finanstilsynet og ATP.
Dialog med Erhvervsministeriet i vinteren 2021 om ATP’s særlige status i det danske
pensionssystem.
På baggrund af dialogen og høringsprocessen er der fremsat lovforslag om ændring af
ATP-loven (L 196) den 24. marts 2021.
5
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0006.png
2. Ændringer i lovforslaget
A.
Markedsbidrag
B.
Afdækningsstrategi
C.
Udbetalingsbonus
Ændring af
forretningsmodel
6
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0007.png
A. Markedsbidrag
Formålet med at indføre et markedsbidrag er at udvide ATP’s muligheder for investering af
garantibidraget med henblik på et højere afkast mod en større risiko.
Lovforslaget indfører et nyt markedsbidrag, der kan udgøre op til 25 pct. af garantibidraget,
mens den resterende del fortsat indgår som rentebidrag.
Markedsbidraget kan anvendes i forventning om større afkast mod en større risiko. Det har fx
betydning i det nuværende rentemiljø, hvor afkast for rentebidrag er lavt eller negativt, og
medlemmernes garanterede midler risikerer at falde i værdi.
Risikoen i det nye markedsbidrag aftrappes frem mod pensionsalderen.
Finanstilsynet skal ikke føre særskilt tilsyn med risikoen. Det svarer til, at Finanstilsynet heller
ikke i dag har en tilsynsforpligtelse i forhold til risikoen i investeringsporteføljen, hvor ATP i
dag også påtager sig markedsrisiko.
Se også lovforslagets alm. bemærkninger afsnit 2.1 og de særlige bemærkninger til nr. 4.
7
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0008.png
B. Afdækningsstrategi (I)
Formålet med den nye afdækningsstrategi er at investere en del af afdækningsporteføljen med
større risiko mod et forventet højere afkast. ATP får desuden større mulighed for ansvarlige
investeringer bl.a. i den grønne omstilling.
ATP’s afdækningsportefølje er i dag investeret meget sikkert i bl.a. obligationer, der til
gengæld har lave afkast.
Med lovforslaget får ATP mulighed for at investere en del af afdækningsporteføljen med
større risiko.
Ændringen sker ved, at ATP’s forpligtelser regnskabsteknisk skal ændres og opgøres på en
ny måde. Det sker ved at indføre et såkaldt illikviditetsspænd til diskonteringskurven, som
tager hensyn til, at ATP’s forpligtelser i høj grad er illikvide og derfor har en lavere værdi.
Gennem denne ændrede opgørelse tilvejebringes midler, der kan investeres i aktiver med
større risiko, fx aktier.
Se også lovforslagets alm. bemærkninger afsnit 2.2.1.2/2.2.2.2. og de særlige
bemærkninger til nr. 4.
8
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0009.png
B. Afdækningsstrategi (II)
Tilsynet med en ny afdækningsstrategi
Den nye afdækningsstrategi forudsætter, at der fastsættes nye regnskabsregler for
ATP i en bekendtgørelse på Finanstilsynets område.
Den nye afdækningsstrategi medfører en større kompleksitet i ATP’s
investeringsforretning og dermed også i det, som Finanstilsynet skal føre sit tilsyn
med.
Finanstilsynet har oplyst, at de i dialogen med ATP om de nye regnskabsregler vil
have fokus på, om der kan skabes den nødvendige klarhed over rammerne for
brugen af et illikviditetsspænd, og på Finanstilsynets tilsynsforpligtelse i forhold til
hensættelsernes tilstrækkelighed.
ATP skal desuden fastsætte nye risikomål, som Finanstilsynet vil vurdere nærmere
i forlængelse af dialogen med ATP om regnskabsreglerne.
Præsentationstitel
9
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0010.png
C. Udbetalingsbonus
Formålet med ændringerne er at lovfastsætte mulighederne for, at ATP i lange
perioder med lav fast forrentning kan realværdisikre pensionister via udbetalingsbonus
selvom der ikke kan udloddes generel bonus.
Det klargøres, at ATP som udgangspunkt skal udlodde bonus til alle medlemmer.
ATP får mulighed for undtagelsesvist at udbetale bonus udelukkende til
pensionistmedlemmer såfremt, at:
1) det ikke er muligt at udlodde bonus til alle medlemmer.
2) der med udbetalingen tilstræbes en realværdisikring.
3) bonusgraden er over 10, men under 20 pct.
4) ATP’s bestyrelse vurderer, at det er forsvarligt i forhold til ATP’s fremadrettede muligheder for
at tilstræbe realværdisikring via samme procentvise opskrivning til alle medlemmer.
Bonusgrad =
Bonuspotentiale
(frie midler
20 pct. af medlemsbidrag)
______________________
Garanteret pension
(hensættelser: rentebidrag
og markedsbidrag,
80 pct. af medlemsbidrag)
Ændringen indebærer isoleret set en risiko for omfordeling fra yngre til ældre.
Se også lovforslagets alm. bemærkninger afsnit 2.2.1.1./2.2.2.1. og de særlige
bemærkninger til nr. 4.
10
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0011.png
C. Udbetalingsbonus – tilsyn
Med ændringen vil Finanstilsynet fortsat føre tilsyn med rimeligheden i
udlodningen af generel bonus. Denne rimelighedsvurdering baserer sig på en
opgørelse af, om de nuværende optjente midler fordeles forholdsmæssigt ens for
alle medlemmerne.
Ved udbetalingsbonus til pensionister vil Finanstilsynet ikke føre tilsyn med
rimeligheden, men derimod med om udbetalingen er indenfor rammerne fastsat i
lovforslaget.
ATP’s bestyrelse har ansvaret for en rimelighedsvurdering, der baserer sig på, om
ikke-pensionerede medlemmer kan forvente den samme procentvise opskrivning
af pensionsudbetalingen på et senere tidspunkt (vurdering af fremtidige afkast).
Se også lovforslagets alm. bemærkninger afsnit 2.2.1.1./2.2.2.1. og de særlige
bemærkninger til nr. 4.
11
L 196 - 2020-21 - Bilag 6: Opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget, fra beskæftigelsesministeren
2383748_0012.png
3. Opsamlende - tilsynet med ATP
Lovforslaget ændrer ikke i det generelle område for Finanstilsynets tilsyn, men
ændringerne har betydning for tilsynet på de områder, der ændres.
ATP’s ændrede forretningsmodel skal indarbejdes i regnskabsbekendtgørelse, som
skal udstedes af Finanstilsynet.
Klare rammer i lovforslaget for ATP’s brug af udbetalingsbonus, og dermed også
for Finanstilsynets tilsyn.
ATP’s bestyrelse har fortsat ansvaret for investeringer og risikoniveau.
Se også Beskæftigelsesministeriets notat om Finanstilsynets rolle og høringsnotat til
Finanstilsynets interne høringssvar, der tidligere er sendt til Beskæftigelsesudvalget.
12