Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196 Bilag 3
Offentligt
2365285_0001.png
NOTAT
Finanstilsynets tilsyn med ATP
30. marts 2021
J.nr. 2021-1970
CADI
Baggrund
ATP er underlagt Finanstilsynets tilsyn
med ATP’s finansielle forhold og
pensions-
og hensættelsesgrundlagene, herunder tariffer, bonusregler og regler for opgørelse
af hensættelser. Derudover fører Beskæftigelsesministeriet et ressorttilsyn med
ATP. Nærværende notat beskriver kort Finanstilsynets tilsyn med ATP samt æn-
dringer i forhold til det fremsatte L 196 Forslag til lov om ændring af lov om Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension (fremsat 24. marts 2021).
Finanstilsynets tilsyn med ATP
Reglerne om Finanstilsynets tilsyn med ATP findes i ATP-lovens kapitel IX, hvor
tilsynsområdet specifikt fremgår af § 27, stk. 1. Finanstilsynet fører som følge
heraf tilsyn med overholdelse af en række forskellige regler, f.eks. fit & proper-
reglerne, reglerne om ledelse og styring af ATP, herunder kravene til effektiv virk-
somhedsstyring, samt kravene til den ansvarshavende aktuar mv.
Finanstilsynet fører desuden tilsyn med overholdelse af reglerne i ATP-lovens ka-
pitel VI om pensions- og hensættelsesgrundlag, herunder at pensionsgrundlaget er
betryggende og rimeligt og at hensættelsesgrundlagets regler indebærer, at hensæt-
telserne er tilstrækkelige. Derudover føres der tilsyn med reglerne i kapitel VII a
om årsrapport og revision samt i kapitel VIII om fondsanbringelse, herunder over-
holdelse af prudent person princippet.
Finanstilsynet har en række reaktionsmuligheder over for ATP. Reaktionsmulighe-
derne består generelt af de samme reaktionsmuligheder som for øvrige pensions og
forsikringsvirksomheder i form af påbud, påtale, risikooplysninger og vejledning.
På områder,
hvor ATP’s særlige forhold,
som følger af lovgrundlaget for ATP, gør
det nødvendigt, vil Finanstilsynets reaktionsmulighed ske ved at foretage indberet-
ning til beskæftigelsesministeren. Dette gælder fx reaktioner i forhold til bestyrel-
sesmedlemmers egnet- og hæderlighed og om pensionsgrundlaget er betryggende
og rimeligt.
Indhold i L 196 om forslag til ændring af ATP-loven
Det fremsatte lovforslag L 196 om forslag til ændring af ATP-lovens overordnede
formål har til formål at forbedre mulighederne for, at ATP kan skabe de bedst mu-
lige realværdisikrede pensioner til medlemmerne. Det skal ske med behørigt hen-
syn til
ATP’s
rolle i forhold til at levere økonomisk grundtryghed i form af garante-
rede, livslange pensioner til ATP’s medlemmer i tillæg til folkepensionen.
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget muliggør
tilpasninger af ATP’s nuværende forretningsmodel,
hvilket
består af dels en ændret afdækningsstrategi, som vedrører de opsparede midler,
dels en tilpasning af pensionsproduktet vedrørende fremtidige bidragsindbetalinger,
kaldet livrente med markedseksponering. I tillæg til disse justeringer tydeliggøres
der med lovforslaget muligheden
for, at ATP’s bestyrelse kan beslutte at afvige fra,
at bonus udbetales til alle medlemmer og i visse situationer beslutte at udbetale bo-
nus
alene til ATP’s pensionister. Herved gives ATP’s bestyrelse mulighed for
at
tilstræbe en sikring af pensionernes realværdi for
ATP’s pensionister i perioder,
hvor det ikke er muligt at udlodde generel bonus til alle medlemmer.
Lovforslagets betydning for Finanstilsynets tilsyn
Lovforslaget foreslår ingen ændringer til § 27, stk. 1, og dermed ingen ændringer
til det generelle område for Finanstilsynets tilsyn.
Lovforslaget har dog betydning for Finanstilsynets tilsyn i forhold til forslaget om
at indføre markedsrentebidrag, kodificeringen af bestyrelsens mulighed for at fore-
tage udbetaling af bonus alene til pensionister og den ændrede afdækningsstrategi.
Finanstilsynet vil fortsat føre tilsyn med disse områder.
Markedsrentebidraget
I forhold til det nye markedsrentebidrag fremgår det af lovforslaget, at det er ATP
bestyrelsens ansvar at fastsætte risikoen i produktet, og at Finanstilsynet ikke har
en særskilt tilsynsmæssig forpligtelse i den forbindelse. Det svarer til, at Finanstil-
synet heller ikke i dag har en tilsynsforpligtelse i forhold til risikotagningen i inve-
steringsporteføljen, hvor ATP i dag påtager sig markedsrisiko.
Derudover fremgår det, at ATP kan opretholde formuefællesskabet mellem de for-
skellige ATP-ordninger uagtet, at en ny produktdel forventes at vokse mere end
den øvrige del af ATP-ordningen. Det kan bevirke, at medlemmer med markeds-
rente vil kunne få tildelt en relativt større andel af de kollektive midler i bonuspo-
tentialet, hvis pensionsrettigheden på baggrund af markedsrentebidraget vokser
som forventet.
Finanstilsynets rolle fsva. markedsbidraget er således, at Finanstilsynet fremadret-
tet vil skulle inddrage udgangspunktet om, at medlemmerne har et forskelligt ud-
gangspunkt i forhold til bonus i tilsynets vurdering af rimeligheden ved udlodning
af ATP’s
fælles midler.
Kodificering af udbetalingsbonus
I forhold til forslaget om udbetaling af bonus indebærer Finanstilsynets tilsyn i dag,
at Finanstilsynet påser, hvorvidt ATP’s bonusudbetalinger
er rimelige. Finanstilsy-
2
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
nets tilsyn med ATP’s udbetaling af bonus vil
med lovforslaget fortsat blive opret-
holdt, men med den modifikation, at ATP ifølge ATP-loven skal tilstræbe at real-
værdisikre medlemmernes pensioner, hvilket er præciseret i lovforslaget. Hensynet
til realværdisikring er særegent for ATP og gælder ikke for traditionelle pensions-
virksomheder.
Det er i lovforslaget fastholdt, at bestemmelsen i ATP-lovens § 18 om en rimelig
fordeling fortsat er underlagt Finanstilsynets tilsyn, med den i bemærkningerne
nævnte begrænsning vedrørende vurdering af rimeligheden i udbetalingsbonus eller
generel bonus.
ATP’s pensionsgrundlag skal fortsat anmeldes til Finanstilsynet.
Fi-
nanstilsynet vil forsat vurdere, om de fastlagte regler for fordeling af det realise-
rede resultat til medlemmerne og andre berettigede er rimelige, men det følger af
lovforslaget, at Finanstilsynet ikke foretager en rimelighedsvurdering i forhold til
udbetalingsbonus, men alene en vurdering af de betingelser, som fremgår af lov-
forslaget, herunder de grænser som er fastsat for, hvornår der kan udbetales udbeta-
lingsbonus.
Der er i lovforslaget indskrevet klare rammer for tildeling af udbetalingsbonus,
svarende til ATP’s nugældende
bonuspolitik. I medfør af lovforslaget, vil der så-
ledes kunne udbetales bonus alene til pensionister, hvis bonusgraden er mellem
10 og 20 pct., og kun når ATP’s bestyrelse vurderer, at det er forsvarligt i for-
hold til ATP’s muligheder for at tilstræbe
realværdisikring for alle medlemmer.
Det vil være ATP’s bestyrelse, der fastlægger bonusudbetaling. ATP’s bestyrel-
ses beslutningsgrundlag i forbindelse med de årlige beslutninger om bonusudbe-
taling, herunder eventuel udbetalingsbonus, vil forsat være baseret på den an-
svarshavende aktuars vurdering af overholdelsen af ATP-lovens krav og rammer
om bl.a. realværdisikring og forventninger til fremtidige afkast.
Ændring i afdækning
De foreslåede ændringer i relation til afdækningen vil medføre en større komplek-
sitet i
ATP’s produkt og styringen heraf.
Finanstilsynet har oplyst, at ændringernes
tekniske karakter og ændringernes konsekvenser vil indgå i opgaven med tilsynet
med ATP. Det vil indgå i arbejdet med udmøntningen af kommende ændringer i
forhold til Finanstilsynets fastlæggelse af nye regnskabsregler for ATP jf. nedenfor.
Det fremgår af lovforslaget, at ATP fremover skal have mulighed for at gøre
brug af et illikviditetsspænd i den rentekurve, der anvendes i opgørelsen af hen-
sættelserne. Det fremgår også, at det påtænkte illikviditetsspænd, som skal til-
lægges rentekurven, skal fastsættes i overensstemmelse med de gældende over-
ordnede regnskabsprincipper for ATP i kapitel VII a i ATP-loven, særlig §§ 25 d
3
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
- 25 g, samt inden for rammerne af de regnskabsregler for ATP, som skal fast-
sættes efter § 25 m. Illikviditetsspændet i rentekurven skal i medfør af lovforsla-
get fastsættes af ATP’s bestyrelse gennem deres bemyndigelse til at fastsætte
ATP’s hensættelsesgrundlag, og ATP’s ansvarshavende aktuar skal som i dag
vurdere hensættelsernes tilstrækkelighed. Det fremgår af lovforslaget, at Finans-
tilsynet som i dag skal påse denne vurdering.
Det fremgår af lovforslaget, at der skal gennemføres en ændring af regnskabs-
reglerne for ATP.
Finanstilsynet har bemyndigelsen til at fastsætte ATP’s regn-
skabsregler. Finanstilsynet har oplyst, at tilsynet i det videre arbejde med tilpasnin-
gen af regnskabsreglerne vil have fokus på samspilsudfordringer mellem Finans-
tilsynets tilsynsforpligtelse i forhold til hensættelsernes tilstrækkelighed på den
ene side og en veldefineret tilsynsforpligtelse for Finanstilsynet i forhold til an-
vendelsen af og størrelsen på et illikviditetsspænd, der fastsættes af ATP’s be-
styrelse og har stor betydning for hensættelsernes størrelse, på den anden side.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at et illikviditetsspænd ikke kan aflæses i markedet.
Den foreslåede tilgang til afdækning forudsætter blandt andet, jf. lovforslaget, an-
vendelsen af et passende langsigtet risikomål, som skal kvantificere risikoen for
ikke at have tilstrækkelige midler på det tidspunkt, hvor de garanterede ydelser
skal udbetales. Risikomålet er centralt i forhold til den fremtidige risikostyring og
risikomålet spiller en afgørende rolle i forhold til de justeringer, der foreslås i
afdækningsstrategien.
Finanstilsynet har fortsat en tilsynsforpligtelse i forhold til, at det risikomål, der
skal anvendes, skal understøtte en tilstrækkelig identifikation, måling, overvåg-
ning, forvaltning, kontrol og rapportering af de risici, som justeringerne medfø-
rer. Finanstilsynet har oplyst, at den foreløbige beskrivelse af det påtænkte risi-
komål, som ATP vil anvende, indikerer, at der er tale om et risikomål, der afvi-
ger fra de risikomål, der ellers anvendes i liv- og pensionssektoren. Der vil i for-
bindelse med Finanstilsynets arbejde med fastlæggelse af de kommende regn-
skabsregler for ATP ske en vurdering heraf.
4