Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196 Bilag 3
Offentligt
2365283_0001.png
Lovforslag om ATP Livslang Pension
Teknisk gennemgang den 26. marts 2021
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0002.png
1
2
3
4
5
ATP Livslang Pensions rolle i pensionssystemet
En optimeret forretningsmodel for ATP Livslang Pension
Udbetalingsbonus som en del af lovforslaget
Øvrige forslag til at gøre ATP-loven tidssvarende
Mulige spørgsmål til forslaget
2
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0003.png
ATP Livslang Pensions rolle i
pensionssystemet
3
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0004.png
ATP’s rolle i det danske pensionssystem
1
27
mia.
ATP udbetaler årligt ca. 17 mia. kr.
i pension og har de sidste 10 år
betalt knap 100 mia. i PAL-skat
2
90%
90% af de 18-64 årige indbetaler
til ATP, i mod 65% som indbetaler
til en arbejdsmarkedspension
3
ATP
40% af pensionisterne har kun
offentlige ydelser og/eller ATP, og
48% får det samme eller mere
udbetalt fra ATP end fra søjle 2+3
4
ATP Livslang Pension er
afgørende for mange analyser og
administrative ydelser mv.
4
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0005.png
En optimeret forretningsmodel for ATP
Livslang Pension
5
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0006.png
Overblik over ATP Livslang Pension
Nuværende forretningsmodel
ATP Livslang Pension er et
supplement til
folkepensionen
og indgår som en del af den
fælles livslange grundforsørgelse, som sikrer en
livslang pension.
ATP Livslang Pension er
et enkelt, billigt og
kollektivt garanteret produkt, som udbetales
livsvarigt, uden tilvalg og
med en
dødsfaldsdækning.
80%
Garantibidrag
Årligt bidrag
3.408 kr.
20%
Bonusbidrag
ATP bidraget er fastsat af arbejdsmarkedets parter
som et kronebeløb, sidst reguleret i 2016.
Det årlige ATP bidrag for en fuldtidsbeskæftiget er
3.408 kr., hvoraf 2/3 finansieres af arbejdsgiver.
Bidraget opdeles i et garantibidrag på 80 pct., der
tilgår en
afdækningsportefølje,
og et bonusbidrag
på 20 pct., der tilgår en
investeringsportefølje.
Afdækningsporteføljen
skal sikre de garanterede
pensioner, mens
investeringsporteføljen
investeres med henblik på at skabe et merafkast,
der har som hovedformål at realværdisikre og
levetidsforlænge ATP Livslang Pension.
Fuld årlig pension
26.200 kr.
Note: Tallene i figuren afspejler den årlige indbetaling til ATP (a-bidragssats) og den maksimale udbetaling i 2021.
6
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0007.png
Forretningsmodellen for ATP Livslang Pension
ATP’s hidtidige forretningsmodel har været en succes
National og/eller international benchmarking dokumenterer, at
ATP’s afkast og soliditet er blandt de bedste, og
omkostningerne er blandt de absolut laveste
ATP blev årets pensionskasse i Europa i december 2019, vandt
i alt 6 priser og top 3 nomineret i yderligere 7 kategorier
Ledelsen har løbende taget bestik af situationen og optimeret
forretningsmodellen
ATP Livslang Pensions fremadrettede hovedudfordring er
”langsigtet relevans” og bunder i
Negative (real)renter og stadig lavere afkastforventninger
kombineret med stigende levetider
Manglende bidragsreguleringer
ATP er ved lov forpligtet til at tilstræbe realværdisikring.
En gennemførelse af ændringer til forretningsmodellen på
nuværende tidspunkt er derfor ”at vise rettidig omhu”.
To kilder til værdiskabelse i ATP Livslang Pension:
Investeringsporteføljen
investeringspolitikken optimeret i 2017
Afdækningsporteføljen
forretningsmodeloptimering 2020
7
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0008.png
De to tilpasninger af forretningsmodellen
Livrente med
markedseksponering
ATP har udarbejdet en
produktændring,
livrente med markedseksponering,
gældende for fremtidige bidrag, hvor der
for en del af garantibidraget tillades
en
større investeringsfleksibilitet frem til et
passende antal år før pensionering.
Ændret afdæknings-
strategi
ATP har udarbejdet en
ny
afdækningsstrategi,
der vedrører både
nye og eksisterende garantier, hvor der
tilføres strategisk markedsrisiko til
afdækningen, hvilket vil give et
forventet højere afkast og samtidig
bevare de underliggende garantier.
Fremtidige
årlige bidrag
Fremtidige
årlige bidrag
Eksisterende
garantier
8
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0009.png
Overblik over livrente med markedseksponering
Formålet med
livrente med markedseksponering
er
at skabe et forventeligt merafkast og bidrage til
højere pensioner.
60
%
Rentebidrag
80
%
Inspiration fra livscyklusprodukterne på det danske
pensionsmarked, hvor risiko aftrappes med alderen.
Garantibidraget vil blive opdelt i et markedsbidrag
på 20 pct. og et rentebidrag på 60 pct.
Markedsbidraget investeres sammen med
investeringsporteføljen og er garanteret på levetid,
men ikke afkastmæssigt i opsparingsperioden.
Årligt bidrag
20
%
Markedsbidrag
20
%
Bonusbidrag
20
%
Konverteringsperiode
(fx 15 år før pensionering)
Pension
Livrente med markedseksponering
konverteres
gradvist til ATP’s garanterede livrenter fx 15 år før
pensionering. Pensionen ender dermed med at
være fuldt garanteret ved pensionering.
Opsparingsperiode
9
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0010.png
Illustration: ATP tilpasset produktændring
Markedsbidrag
Garanteret på levetid
Ikke garanteret på afkast før det konverteres
konverteres gradvist
til rentebidrag
Allokering
Rentebidrag
Garanteret på afkast og levetid
Garanteret ved
pensionering, både
vedrørende levetid og
forrentning
25
30
35
40
45
Alder
50
55
60
69
Konverteringsperiode
(15 år før pensionering)
Pension
Opsparingsperiode
10
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0011.png
Overblik over ændret afdækningsstrategi
Afdækningsporteføljen
Afdækning af garanterede
pensioner
Obligationer
og swaps
Den ændrede afdækningsstrategi bygger på det
særlige ATP karakteristika, at medlemmerne
ikke kan tage deres penge ud af ATP. ATP kan
således (modsat mange andre) agere som en
”ægte langsigtet investor”.
Den
ændrede afdækningsstrategi
sigter efter det
bedste af to verdener
levere et højere afkast
og samtidig bevare de underliggende garantier.
• Ændringen øger ATP’s samlede investerings-
risiko samtidig med, at der fortsat vil være
meget høj sikkerhed for, at ATP kan honorere
garantierne.
Den ændrede afdækningsstrategi hviler bl.a. på
livscyklustankegangen, hvor særligt de yngre
medlemmer kan tage mere risiko
og også får
gevinsten herved.
11
Realværdisikring
Risikoaktiver
Investeringsporteføljen
Diversificeret-
portefølje
Realværdisikring
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0012.png
Pensionsestimat ved den optimerede forretningsmodel
Ifølge ATP’s analyser medfører ændringerne med overvejende sandsynlighed, at der over tid sker en generel
opskrivning af alle medlemmers pensionsrettigheder.
Årlig pension i et typisk udfald (median)
25.000
20.000
+43 pct.
20.000
+17 pct.
17.000
+3 pct.
16.500
17.000
kr.
15.000
10.000
5.000
0
14.000
14.500
Yngre medlem (2000)
I dag
35-årigt medlem (1985)
Ny forretningsmodel
Optimeret forretningsmodel
Ældre medlem (1965)
Forventeligt vil ATP’s samlede formue og dermed medlemmernes pensioner stige med ca. 190 mia. kr. over 30 år svarende til ca.
6 mia. kr. årligt
sammenholdt med, hvis den nuværende forretningsmodel fastholdes. Samtidig er der forventeligt betalt yderligere 30 mia.kr. i pensionsafkastskat.
Beregninger baseret på ATP’s fremskrivningsmodel, beskrevet på atp.dk. Tal er afrundet til nærmeste 500 kr.
12
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0013.png
Den optimerede forretningsmodel giver et større
investeringsmæssigt råderum til fx grøn omstilling
Rammerne
ATP er forpligtet til at forvalte pensionerne, så medlemmernes
interesser varetages bedst muligt.
ATP’s bestyrelse har ansvaret for ATP’s investeringsstrategi.
Formålet med den optimerede forretningsmodel er øgede og
realværdisikrede pensioner.
Mulighederne
De foreslåede ændringer til forretningsmodellen vil, over en
årrække, give ATP et større investeringsmæssigt råderum, som
vil skulle investeres langsigtet og diversificeret.
Et øget investeringsmæssigt råderum for ATP vil også skabe
større mulighed for, at ATP kan fortsætte med at foretage
ansvarlige investeringer i aktiver, som fremmer den grønne
omstilling eller understøtter samfundsudviklingen bredere.
13
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0014.png
Udbetalingsbonus som en del af
lovforslaget
14
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0015.png
Om udbetalingsbonus i ATP
Kodificering af
allerede gældende
bonuspolitik
I henhold til ATP-loven skal ATP tilstræbe en
langsigtet bonuspolitik, der sikrer
pensionernes realværdi.
Det fremsatte lovforslag indeholder en kodificering af ATP’s
gældende bonuspolitik, efter hvilken ATP’s bestyrelse siden 2013
har kunnet give bonus, i form af en opskrivning af pensionen, alene
til ATP’s pensionister under visse betingelser.
Udbetalingsbonus
kan skabe bedre
balance
Ældre medlemmer har i højere grad end yngre medlemmer behov for
en pristalsregulering af deres pension, da yngre medlemmer har en
mere langsigtet investeringshorisont med mange år til pensionering.
Udbetalingsbonus er således et værktøj, der
kan medvirke til at skabe en bedre balance
mellem hensyn til forskellige
medlemsgrupper
Udbetalingsbonus
anvendes kun, når
det er forsvarligt
Bonuspolitikken og lovforslaget balancerer de kort- og langsigtede hensyn ved
kun at udlodde bonus, når bonuspotentialet er tilstrækkelig stort.
Udbetalingsbonus vil alene blive anvendt, såfremt det vurderes forsvarligt i forhold
til fortsat at tilstræbe realværdisikring for alle ATP’s medlemmer.
Lovforslaget fastlægger
således klare rammer for
anvendelse af
udbetalingsbonus.
15
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0016.png
Øvrige forslag til at gøre ATP-loven
tidssvarende
16
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0017.png
Øvrige forslag til at gøre ATP-loven tidssvarende
Uddybning af enkelte øvrige forslag
Strakskapitalisering af mindre pensionsbeløb og tilpasning af forældelse
Forslaget vil skabe sikkerhed, klarhed og enkelhed om mindre pensioner, som kapitaliseres til
engangsbeløb, ved at fjerne muligheden for at udskyde pensionen.
Medlemmernes retsstilling beskyttes ved at tilpasse forældelsen, så retten til at kræve pension
bevares i 15 år.
ATP’s bestyrelse har indstillet 9 øvrige forslag til ændringer
1. Strakskapitalisering af mindre pensionsbeløb
2. Fjernelse af faste beløbsangivelser på
dødsfaldsydelser i selve loven
3. Lovteknisk justering i forbindelse med forhøjet
folkepensionsalder
4. Mulighed for at eftergive de omkostninger, der er
forbundet med fogedinddrivelse af fordringer
5. Afskaffelse af fast rentebestemmelse ved for sen
indbetaling af ATP-bidrag
6. Konsekvensrettelse som følge af fusion mellem
LO og FTF
7. Sletning af forældet bestemmelse om
vejledninger
8. Fastsættelse af nærmere regler om reguleringer i
indberetninger
9. Teknisk ændring af kommunikationsform
Konsekvensrettelse som følge af fusion mellem LO og FTF
Udpegningsreglerne for repræsentantskab og bestyrelse tilpasses etableringen af Fagbevægelsens
Hovedorganisation.
Organernes sammensætning er uændrede ift. i dag og understøtter fortsat den paritetiske deling
mellem arbejdsgiver- og arbejdstagerside.
Afskaffelse af fast rentebestemmelse ved for sen indbetaling af ATP-bidrag
• Skaber mulighed for at ensrette ATP’s renteregler med renteregler for andre indbetalinger fra
arbejdsgivere.
Lovteknisk justering i forbindelse med forhøjet folkepensionsalder
Reglerne om betaling til dødsfaldsdækningen tilpasses den varierende folkepensionsalder
Forslaget sikrer, at ældre bidragsbetalende medlemmer ikke fradrages betaling til
dødsfaldsdækningen, hvor deres nære ikke vil have ret hertil
17
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0018.png
I bund og grund handler det om..
En optimeret forretningsmodel skal skabe yderligere værdi for medlemmerne.
1.
ATP ønsker at give medlemmerne højere pensioner.
2.
ATP ønsker fortsat at levere økonomisk grundtryghed til vores 5,3 mio. medlemmer.
3.
ATP ønsker at fastholde en livslang og garanteret ATP-pension.
4.
ATP ønsker at bevare det prisbillige fællesskab for medlemmerne, så ATP fortsat vil være Danmarks billigste
pensionsselskab.
Der er naturligvis ingen gratis frokoster, men den lange horisont for pensionstilsagnene giver mulighed for at tage
mere risiko.
5.
6. ATP ønsker at fastholde muligheden for udbetalingsbonus alene til pensionister under visse betingelser for at sikre
et værktøj, der kan medvirke til at skabe bedre balance mellem forskellige medlemsgrupper.
18
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0019.png
Spørgsmål?
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0020.png
Bilag vedrørende
Ændret afdækningsstrategi
20
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0021.png
Opmærksomhedspunkter i ændret afdækningsstrategi
Ændringernes omfang set i et medlemsperspektiv
Ændret afdækningsstrategi vil ikke påvirke ATP produktet og og vil
primært foregå på ”indersiden” af ATP’s løbende forvaltning og styring af
ATP’s samlede midler. Særligt de yngre medlemmer vil således ”blot”
opleve højere pensioner, mens ældre medlemmer ikke påvirkes i
samme grad.
Illustration af langsigtet risikomåling
Bibeholdelse af den nuværende renteafdækning
Den ændrede afdækningsstrategi får ikke betydning for opretholdelsen
af renteafdækningen, som bidrager til, at ATP med stor sandsynlighed
kan leve op til sine garantier.
Større tab og gevinster frem mod pensionering
En grundforudsætning i modellen er, at ATP skal fastholde den øgede
markedseksponering igennem finansielle op- og nedture. Ellers opnår vi
højst sandsynligt ikke det ønskede merafkast.
Den øgede markedseksponering forventes samlet set at betyde, at ATP
vil opleve større gevinster og større tab i takt med udsvingene på de
finansielle markeder. Men med det formål at ende et ”bedre sted på den
lange tidshorisont”.
21
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0022.png
Ændringer i afdækningsstrategien og forretningslogik
Implementering af ændret afdækningsstrategi
Den ændrede afdækningsstrategi vil blive implementeret ved to ændringer:
1.
Der indføres et illikviditetsspænd til ATP’s diskonteringskurve, således at værdien
af forpligtelserne afspejler illikviditeten heri. Herved skabes der en ny kapitalbuffer,
betegnet Langsigtet Supplerende Hensættelse (LSH).
Der oprettes en ny portefølje af aktiver i afdækningen. Porteføljen dimensioneres
og overvåges efter et nyt langsigtet risikomål.
Aktiver
Inv. af
BP
Nye
aktiver
Passiver
BP
LSH
2.
Afdækningsaktiver
Forretningslogik
Tab og gevinster på de nye afdækningsaktiver påvirker i første omgang kun den
tabsabsorberende buffer. Dette sikrer, at den nye markedseksponering med stor
sandsynlighed kan fastholdes gennem kriser uden at påvirke Bonuspotentialet.
Bonuspotentialet er dog den ultimative risikotager, så hvis hele bufferen tabes, vil
der skulle overføres midler fra Bonuspotentialet til afdækningen.
Omvendt, når der er akkumuleret tilstrækkeligt store afkast i bufferen, vil en del
blive overført til Bonuspotentialet og over tid blive udloddet som bonus.
Obliga-
tioner
og
swaps
-
samme
omfang
som i dag
Garan-
terede
ydelser
opgjort
med
spænd
(GY
s
)
22
L 196 - 2020-21 - Bilag 3: Opfølgning på teknisk gennemgang, fra beskæftigelsesministeren
2365283_0023.png
Illikviditetsspænd til diskonteringskurven
ATP’s forpligtelser har en høj grad af illikviditet
I ATP er udbetalingerne kendte og stabile langt frem i tiden. Det
er denne illikviditet, der tillader ATP at have et langsigtet fokus.
Rentekurver ultimo juni 2020
2,5%
Rentekurve gældende for søjle II selskaber
2,0%
ATP's rentekurve inkl. illikviditetsspænd på 70 bp
I regnskabsmæssig forstand afspejles illikviditeten ved en
højere diskontering, hvorved forpligtelserne får en lavere værdi.
Forskellen mellem ”likvid” og ”illikvid” diskontering skaber den
kapitalbuffer, som understøtter den langsigtede risikotagning.
1,5%
1,0%
0,5%
ATP's nuværende rentekurve
Illikviditetsspænd
Et illikviditetsspænd på 60 bp vil give mulighed for en strategisk
aktieandel på 15 pct.
Inklusive et spænd på 70 bp i 40-årspunktet vil
diskonteringskurven på de fleste tidshorisonter ligge under den
rentekurve, der anvendes i andre danske pensionsselskaber.
0,0%
0
-0,5%
10
20
30
40
50 - 70
bp
-1,0%
Løbetid (år)
Illikviditetsspændet tillægges kun ud til 40-årspunktet. Ved opgørelse af
værdien af forpligtelser med en horisont på mere end 40 år vil der fortsat
blive benyttet en fast rente på 3 %.
*
EIOPA’s
danske rentekurve ultimo juni 2020 (inkl. VA)
23