Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196 Bilag 1
Offentligt
2361358_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
4. februar 2021
Oplys venligst ved
henvendelse
Høringssvar til lovforslaget Lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af bestyrelsens
indstillingsret vedrørende tarifgrundlaget, m.v.)
Beskæftigelsesministeriet har den 22. januar 2021 sendt lovforslag til ændring af lov om
ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af bestyrelsens
indstillingsret vedrørende tarifgrundlaget, m.v.) i høring.
Efter grundig analyse besluttede en enig bestyrelse i ATP den 8. oktober 2020 at gå
videre med ændringer af ATP forretningsmodel, der skal skabe grundlaget for højere
pensioner til medlemmerne ved at øge ATP’s
investeringsmæssige råderum med det
formål at tilstræbe bedre realværdisikring af pensionerne.
Jeg kan derfor med stor tilfredshed notere mig, at der med de foreslåede ændringer
gives mulighed for at gennemføre disse ændringer til forretningsmodellen til gavn for
ATP’s medlemmer og dermed i respekt for ATP’s rolle i det danske pensionssystem.
Venlig hilsen
ATP
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 02
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Torben M. Andersen
Formand for ATP’s bestyrelse
1
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0002.png
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Valentina Shabaj
Holmens Kanal 20
1060 København K
Høringssvar om ændring af Lov om Arbejds-
markedets Tillægspension
19. februar 2021
MRL
Dok ID: 176145
Dansk Arbejdsgiverforening har den 22. januar 2021 modtaget høring
over ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
ATP er som del af søjle 1 i pensionssystemet underlagt en anden regule-
ringsmæssig ramme end eksempelvis arbejdsmarkedspensionsselska-
berne i søjle 2. Det gælder bl.a. i forhold til investeringer, hvor ATP’s
be-
vægefrihed er mere begrænset.
ATP’s bestyrelse har i en længere periode drøftet de udfordringer for
ATP’s medlemmer, som de høje krav til sikkerhed indebærer i forhold til
det afkast, som medlemmerne kan imødese. Udformningen af lovforsla-
get er derfor sket på opfordring af og med fuld tilslutning fra ATP’s be-
styrelse.
Med lovforslaget får ATP mulighed for at forvalte de opsparede midler
på en måde, der sikrer medlemmerne et fornuftigt afkast, uden at man
giver køb på hensynet til sikkerhed for investeringerne.
Lovforslaget indeholder desuden en række mindre justeringer i ATP-lo-
ven, som ikke giver anledning til bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiverforening kan derfor fuldt ud tilslutte sig lovforslaget.
Vester Voldgade 113
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
Martin Laurberg
da.dk
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0003.png
ne
DEN DANSKE
AKTUAR FORENING
19. februar 2021
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att. Valentina Shabaj ([email protected] )
Høring over ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af ATP's bestyrelses
indstillingsret vedr. tarifgrundlaget m.v.)
Beskæftigelsesministeriet har til en række interessenter fremsendt et forslag til ændring af ATP-
loven i høring med henblik på at modtage kommentarer hertil. Den Danske Aktuarforening har
analyseret udkastet til lovforslag og vil gerne fremsætte bemærkninger, uagtet at vi ikke er blandt
de eksplicit høringsberettigede.
Den Danske Aktuarforening (DDA, aktuarforeningen.dk) er en aktuarfaglig forening, der har til
formål at varetage aktuarernes interesser og at virke for aktuarstandens rolle i samfundet.
Foreningens stiller sin aktuarfaglige ekspertise til rådighed i en række sammenhænge. Det sker
eksemplevis i forhold til Finanstilsynet, der i forbindelse med lovforslag, bekendtgørelser mv. ofte
inddrager DDA med henblik på at drage nytte af foreningens ekspertise. DDA deltager også i det
internationale arbejde med at udforme og udmønte den generelle regulering af forsikrings- og
pensionsvirksomhed, ikke mindst via den europæiske aktuarforening, AAE (Actuarial Association of
Europe).
Omend fokus for DDA naturligt er på forsikrings- og pensionsvirksomhed, der er underlagt
Finanstilsynets generelle regler for forsikrings- og pensionsselskaber, er rammevilkår og regler for
ATP også et emne, som DDA følger. På trods af at de specifikke rammevilkår og regler for ATP
adskiller sig fra anden pensionsvirksomhed, ligesom ATP er en lovbaseret ordning, er der en
række naturlige sammenfald i formål, hensyn og aktiviteter, samt i de anvendte aktuarfaglige
principper, herunder principper for beskyttelse af pensionsopsparerne, der gør, at DDA følger
reguleringen af ATP.
På den baggrund ser DDA ser sig som en naturlig høringspart i relation til det foreliggende udkast
til lovforslag. Vi skal da også anmode om fremadrettet at blive formelt høringsberettiget i relation
til ændringer af lovgrundlaget for ATP på lige fod med de øvrige organisationer på
Beskæftigelsesministeriets høringsliste.
Vi noterer os, at udkastet til lovforslag bl.a. er en imødekommelse af ATPs bestyrelses ønske om at
forbedre mulighederne for, at ATP kan skabe de bedst mulige realværdisikrede pensioner til
Den Danske Aktuarforening - e-mail: [email protected]
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0004.png
DEN DANSKE
AKTUAR FORENING
medlemmerne. DDA tager til efterretning, at det er en politisk beslutning at efterkomme dette
ønske. Vi hæfter os især ved, at:
Man med henvisning til bestemmelserne om at tilstræbe en realværdisikring vil tillade
omfordeling blandt ATP's medlemmer. Det fremgår eksplicit af bemærkningerne, at en
sådan omfordeling ikke skal være underlagt en rimelighedsvurdering af Finanstilsynet
Der skal introduceres et illikviditetsspænd i diskonteringsrentekurven, der vil give
anledning til en yderligere kapitalbuffer. Det betyder, at afdækningsporteføljen kan
indeholde flere risikofyldte aktiver. Det forventes at føre til højere pensioner for alle. Det
skal dog bemærkes, at tab på risikofyldte aktiver kan få konsekvenser for bonuspotentialet
og dermed i sig selv indebære risiko for omfordeling
DDA vil gerne kommentere den førstnævnte ændring, der vedrører at tilstræbe realværdisikring:
At sikre rimelighed er afgørende for tilliden
At sikre rimelighed og dermed undgå systematisk omfordeling er et bærende princip for alle
pensionsordninger i danske livsforsikringsselskaber og pensionskasser. Den konkrete
udmøntning af princippet i disse ordninger er ikke identisk med udmøntningen af princippet
hos ATP, begrundet i ATP-ordningens særlige karakter (søjle 1). Men for alle ordninger gælder,
at rimelighedsprincippet beskytter både pensionister og forskellige (alders)grupper af
personer, der foretager opsparing til pension, mod systematisk omfordeling mellem
generationerne. Rimelighedsprincippet gør det således muligt at indgå i risikofællesskaber over
tid, uden at enkelte generationer systematisk bidrager til opfyldelse af andre generationers
pensionsrettigheder.
Rimelighedskravet er et meget vigtigt princip for tilliden til pensionssystemet, og for at den
enkelte borger trygt kan foretage langsigtet pensionsopsparing. Hvis princippet svækkes, kan
det have alvorlige konsekvenser ikke bare for konkrete pensionstilsagn, men også for tilliden
til, at fremtidige rettigheder vil blive honoreret og dermed for tilliden til at spare op til pension.
Derfor bør man være særdeles varsom med at ændre i rimelighedsprincippet. De fleste
borgere har ikke en faglig indsigt til at gennemskue, om de behandles rimeligt i deres
pensionsordning — herunder i deres ATP-ordning — og derfor er der en række lovregler, der
sikrer, at princippet overholdes, herunder kravet om en ansvarshavende aktuar.
Såfremt det politisk besluttes at lempe rimelighedskravet i ATP-ordningen, vil det være en
væsentlig anbefaling fra DDA, at der er klare regler for, hvornår bestyrelsen kan beslutte at
tildele en sådan bonus til en gruppe frem for en anden (dvs, foretage omfordeling mellem
generationer), at omfordelingen tydeligt kvantificeres, og at der redegøres for, at
omfordelingen ligger inde for det overordnede rimelighedskrav i ATP-loven. Udover at være
underlagt den ansvarshavende aktuars overvågning og kontrol bør bonustildelingen også være
genstand for en rimelighedsvurdering af Finanstilsynet.
Den Danske Aktuarforening - e-mail: [email protected]
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0005.png
Cl
DEN
DANSKE
AKTUAR FOR EN ING
Omfordelingen bør desuden være gennemsigtig for offentligheden gennem tilstrækkelige
rapporteringskrav, der fastlægges af Finanstilsynet.
Giver ovenstående anledning til bemærkninger eller spørgsmål, er I velkomne til at kontakte
undertegnede eller foreningens næstformand, Merete Lykke Rasmussen på [email protected] eller 23
26 41 97.
lig hilsen
e net
ormand for Den Danske Aktuarforening
[email protected]
61 55 11 34
Den Danske Aktuarforening - e-mail: [email protected]
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0006.png
Beskæftigelsesministeriet,
[email protected]
Valentina Shabaj,
Høringssvar til ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) takker for høringen. FA har følgende bemærkninger til
høringen.
FA kan tilslutte sig lovforslaget ændringer. FA mener, at lovforslaget er med til at sikre en bedre ba-
lance mellem den risiko, som ATP påtager sig og det forventet afkast. Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion spiller fortsat en central rolle for mange pensionister og det er derfor vigtigt, at ATP får de bedst
mulige rammevilkår, således ATP kan levere et fornuftigt afkast til gavn for deres medlemmer.
Med venlig hilsen
Mads Borregaard
Cheføkonom
16. februar 2021
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0007.png
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
Mail: [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
[email protected], [email protected]
Sagsnr. 21-0386
Vores ref. LRI/IBU/lgy
Deres ref.
Den 10. februar 2021
Bemærkninger til udkast til lovforslag om udvidelse af ATP’s bestyrelses
indstillingsret vedr. tarifgrundlaget m.v.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har modtaget udkast til lovforslag om ændring af lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension, som bl.a. udvider ATP’s bestyrelses indstillingsret vedrø-
rende tarifgrundlaget i ATP mv. i høring.
FH skal indledningsvist fremhæve, at lovforslaget er udarbejdet efter indstilling fra en enig
ATP-bestyrelse, hvor FH som bekendt er repræsenteret.
FH bakker fuldt ud op om lovudkastet, og anser de forslåede ændringer som helt nødvendige
for at skabe de rette rammer omkring ATP.
ATP er en del af den grundlæggende aldersdomsforsørgelse i Danmark og kan ses som et sup-
plement til Folkepensionen. ATP består først og fremmest af en garanteret livslang pension og
bidrager dermed til at skabe tryghed i alderdommen især for danskere med små supplerende
pensioner.
De justeringer af ATP’s forretningsmodel, som udkastet til lovforslag lægger op til, respekterer
ATP’s rolle i pensionssystemet og går ikke på kompromis med ATP’s grundlæggende karakteri-
stika som leverandør af en garanteret livslang pension.
ATP er imidlertid udfordret af det meget lave renteniveau, som øger risikoen for at niveauet og
realværdien af medlemmernes pensioner reduceres væsentligt. Det gælder særligt for de
yngre årgange, som ikke har nydt godt af tidligere tiders højere renteniveau.
Med det formål at kunne give ATP’s medlemmer og især de yngre årgange højere realværdi-
sikrede pensioner ønsker ATP’s bestyrelse derfor dels at tilpasse pensionsproduktet dels at ju-
stere afdækningsstrategien, så den giver mulighed for en mere langsigtet risikotagning. Tilpas-
ningen af pensionsproduktet indebærer, at en mindre del af de fremtidige indbetalinger alene
er garanteret for såvidt angår levetidsrisiko. Det er vigtigt at understrege, at den øgede invidu-
elle investeringsrisiko gradvist vil blive aftrappet frem mod pensionstidspunktet, så pensionen
er fuldt garanteret på pensionstidspunktet, jf. bemærkningerne til udkast til lovforslag. Tilpas-
ningen af produktet sker således med respekt for ATP som leverandør af grundlæggende al-
derdomsforsørgelse i Danmark.
ATP’s analyser viser, at med de påtænkte ændringer kan ATP’s medlemmer forvente højere
realværdisikrede pensioner med en meget begrænset forøgelse af risikoen. Da det tager tid
inden ændringerne får fuld effekt, er det særligt de yngre medlemmer, der vil få glæde af til-
tagene, mens de ældre medlemmer ikke kan forvente en gevinst. Det harmonerer med, at det
især er de yngre medlemmer, der er udfordret af det lave renteniveau.
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0008.png
FH lægger vægt på god og grundig information om ATP-ordningen herunder om de forven-
tede ændringer.
Lovforslaget præciserer også ATP’s mulighed for at udlodde udbetalingsbonus, dvs. bonus til
ATP’s pensionister. FH vil gerne kvittere herfor, idet FH anser det for nyttigt i nogle år at
kunne tildele udbetalingsbonus, såfremt det ikke er muligt at udlodde generel bonus. Derved
kan der i højere grad ske en realværdisikring af pensionerne under udbetaling, så pensioni-
sterne ikke oplever forringet levestandard.
Lovforslaget indeholder desuden en række mindre forslag til ændringer af ATP-loven, som en
enig ATP bestyrelse står bag. FH har ingen bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
Formand FH
Side 2 af 2
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0009.png
19.02.2021
IT-Branchen
Høringssvar til lovforslag om ATP
Høringssvar fra IT-Branchen til
lovforslag om ATP
IT-Branchen kvitterer positivt for lovforslaget og muligheden for at bidrage med et
høringssvar. Vi bringer hermed høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af bestyrelsens indstillingsret vedrørende
tarifgrundlaget m.v.).
Generelle bemærkninger
IT-Branchen byder lovforslaget og indstillingen fra ATP’s bestyrelse velkomment. ATP har
efter vores opfattelse som investeringsinstitution en instrumentel rolle i at løfte ansvaret for
de samfundsmæssige udfordringer, Danmark står overfor samtidig med, at
afkastet til ATP’s
bidragsydere maksimeres. I IT-Branchen er vi også bevidste om vores samfundsmæssige
ansvar og bidrager gladelig til vækst i Danmark og etableringen af nye arbejdspladser.
Én af Danmarks samfundsmæssige udfordringer i øjeblikket er manglen på vækstkapital til
danske iværksættervirksomheder. Når danske iværksættervirksomheder ikke får den
fornødne risikovillige kapital fra danske investorer, risikerer vi, at de får udenlandske ejere,
der skaber vækst og arbejdspladser i udlandet frem for i Danmark. Dette gælder også
udenlandske pensionsselskaber, som
i mangel af f.eks. ATP’s
tilstedeværelse –
sikrer sig
et skyhøjt afkast på danske tech-virksomheder og skattebetalinger til forfald i udlandet.
De 50 største danskstartede tech-virksomheder har skabt 48.000 nye arbejdspladser over en
meget kort periode og skabt en værdiforøgelse fra 220 mia. kr. i 2017 til en værdi på 700
mia. kr. ved udgangen af 2020
i
. Der er altså tale om en værdiforøgelse på over 220% i en
kort periode, mens renten har været negativ. Det er ikke ITB bekendt, at ATP har investeret i
nogen af de 50 største danske tech-virksomheder.
Men næsten halvdelen af firmaerne har flyttet hovedkontoret til udlandet, er blevet købt af
udenlandske firmaer eller er blevet børsnoteret i udlandet. En stor del af forklaringen på den
udvikling findes i manglen på risikovillig kapital i Danmark. Det fører mange danske
vækstkometer i hænderne på udenlandske ejere, herunder udenlandske pensionsselskaber,
og deraf følger en større risiko for, at hovedkontorer og udviklingscentre flyttes til udlandet
og dermed flyttes vækst og arbejdspladser væk fra Danmark. Hertil kommer, at det danske
skatteprovenu også mindskes markant. Mange vækstvirksomheder er små og
underskudsgivende, mens de er i Danmark, men vokser sig store og giver overskud i
udlandet. Det betyder reelt, at der i den nuværende situation flyttes skatteprovenu unødigt fra
Danmark til udlandet, som en direkte følge af kapitalsituationen.
1
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
19.02.2021
IT-Branchen
Høringssvar til lovforslag om ATP
I den nuværende situation går ATP således glip af en stor forretning, Danmark mister
arbejdspladser, og skattebetalingerne finder primært sted i udlandet.
Når vi taler om tech-iværksættervirksomheder, omfatter det især såkaldte startup- og
scaleupvirksomheder. De er især kendetegnet ved en højere innovationskraft, højere
produktivitet og flere nye arbejdspladser end øvrige virksomheder. Vi har i IT-Branchen som
brancheforening netop mange af disse medlemmer, som er virksomheder med høj og ofte
eksponentiel vækst. Vækstvirksomheder har en markant højere værdiudvikling end
virksomheder uden vækst. Ved at gå uden om investeringer i vækstvirksomheder, går man
således glip af et højt afkast. Som nævnt markerer dette sig med værdivæksten på over
220% i de 50 største danske tech-virksomheder.
En sådan værdiforøgelse kunne, i højere grad end i dag, være blevet til med dansk
vækstkapital fra bl.a. ATP, og dermed ville flere iværksættervirksomheder være blevet på
danske hænder. Hvis vi i fremtiden også skal kunne udklække danske tech-unicorns, skal
der bringes mere dansk kapital på banen. Danmark har en unik international position som en
iværksætternation, f.eks. med særligt grundlag for grønne tech-iværksættere. Det skyldes
vores høje uddannelsesmæssige niveau, de mange grønne investeringer og et højt niveau af
digitalisering. Lige nu er potentialet for denne og andre styrkepositioner ikke udnyttet til fulde.
Det manifesterer sig i, at for få danske startups bliver store
og for mange af dem, der blev
store - er flyttet fra Danmark.
Som tidlige fremført mener vi i IT-Branchen, at ATP i højere grad gennem sine investeringer
bør bidrage til Danmarks fremtidige vækst og danske arbejdspladser gennem investeringer i
startup- og scaleupvirksomheder. Vi ser derfor gerne, at man i forbindelse med forslaget til
ændring af ATP’s risikoprofil
indfører et krav om direkte investeringer i en bred vifte af
danske tech-virksomheder.
Vores konkrete forslag er, at der med en vis indsvingningstid opnås en samlet investering på
minimum
2% af ATP’s samlede formueforvaltning i følgende tre målgrupper:
A. Unoterede danske tech-virksomheder med unicorn-potentiale, typisk i form af en
serie B- eller C-finansieringsrunde, hvor det danske økosystem er svagest og mest
sårbart.
B. Investering i danske tech-virksomheder på den multilaterale samhandelsplatform
Nasdaq Growth First North i København.
C. Investeringer i tech-virksomheder noteret på Nasdaq i København, men uden for
C25-indekset.
Derved vil ATP, og de fælles midler ATP repræsenterer, bidrage til at skabe øget
beskæftigelse og fornyet vækst i Danmark samtidig med, at ATP
og dermed danskerne
får del i det afkast, som disse vækstvirksomheder skaber.
2
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
19.02.2021
IT-Branchen
Høringssvar til lovforslag om ATP
Uddybning af de konkrete forslag fra IT-
Branchen
1. Et fast investeringsmål i danske tech-startups og -scaleups
IT-Branchen foreslår, at det indskrives i lovforslaget, at en markant andel af de nye mere
risikobetonede investeringer fra ATP skal placeres i danske tech-startups og -scaleups,
således at man
hurtigt kommer op på minimum 2% af ATP’s samlede formue placeret heri.
Vi ser gerne, at disse kapitalressourcer placeres dynamisk mellem de tre grupper. Gerne
således, at kapitalen er til stede under hele vækstrejsen, som vækstvirksomheder på tech-
området typisk er på.
Der vil nemlig være mange eksempler på, at en unicorn-investering kan starte i en unoteret
tech-virksomhed og slutte med en børsnotering. Eller en investering kan begynde i nogle af
de efterhånden mange perspektivrige selskaber på First North,
der så får et ”løft” op på
hovedbørsen. I de tre undergrupper IT-Branchen foreslår at fokusere på, ønsker vi således
ikke at ”binde” ATP til en bestemt kapitalallokering inden for hver
af disse grupper.
ATP bør have rapporteringspligt herom og redegøre for, hvordan investeringsmålet opnås
samt på sigt opgøre hvilken værdiforøgelse, der er opnået. Ud over almindelig god
evalueringsskik er hensigten med denne rapportering også at kunne følge, om ATP de facto
investerer i danske tech-vækstselskaber. For det er dem, der ikke alene skaber et attraktivt
afkast, men også nogle af de accelerator- og multiplikatoreffekter i samfundet, som Danmark
har så megen brug for.
Derfor bør en sådan rapportering ikke alene være til f.eks. bestyrelsen, repræsentantskabet
eller de finansielt regulatoriske institutioner, men også til f.eks. Statsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet og Erhvervsministeriet.
En rapportering bør også omfatte bidrag til opfyldelse af politiske målsætninger om grøn
omstilling og lighed
foruden de økonomiske nøgletal.
2. Oprustning vedr. ekspertise
IT-Branchen kan konstatere, at ATP hidtil ikke har haft en investeringsprofil målrettet danske
tech-vækstvirksomheder. En ændret investeringsprofil på dette område fordrer også
ændrede kompetencer, hvilket lovforslaget i sin nuværende udformning ikke synes at tage
hensyn til.
Med en kraftig øget risikoprofil ønsker IT-Branchen at pege på det vigtige i, at der opbygges
kompetencer på højt niveau til at kunne gå ind i investeringer af typen ”higher
risk/higher
reward”. ATP’s hidtidige kompetencer
har naturligt nok være fokuseret på optimering af
3
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
19.02.2021
IT-Branchen
Høringssvar til lovforslag om ATP
investering i lavrisikoprodukter, især obligationer, men også investeringer i C25-selskaber,
der på det seneste har haft en lavere forrentning end andre børsnoterede selskaber. Når
man med lovforslaget ønsker et højere afkast, er ATP nødt til at gå ind i kategorien
”vækstaktier”,
hvor værdisætningen og det, man som investor skal være observant på, er
helt anderledes end i traditionelle aktier og obligationer.
IT-Branchen foreslår, at
ATP’s
bestyrelse udvides med personer, der har kendskab til og
viden om iværksætteri og vækstvirksomheder. For at understøtte bestyrelsen i det foreslåede
fokus på startups og scaleups er der behov for, at bestyrelsen er udstyret med konkrete
kompetencer og viden inden for området vækstaktier.
Konkret foreslår vi, at bestyrelsen udvides med 1-2 pladser, der reserveres til kompetencer
inden for investering i vækstvirksomheder. Dvs. kompetencer der i særlig grad kan bidrage til
at understøtte bestyrelsen i det strategiske fokus på at investere i danske vækstaktier.
3. Beskæftigelsesmæssige og andre økonomiske konsekvenser
Vi mener, at lovforslaget vil få beskæftigelsesmæssige konsekvenser. Disse konsekvenser
bør belyses.
Alene de fire største virksomheder på den nævnte top 50 liste (Unity, Skype, Just Eat,
Zendesk), som desværre er flyttet til udlandet, har skabt 10.000 nye arbejdspladser og
meget store skattebetalinger i udlandet.
Det er vores vurdering i IT-Branchen
baseret på vores analyse af de 50 mest værdifulde
danske tech-virksomheder
at vores forslag til allokering af ATP-investeringer i disse
selskaber markant vil øge mængden af danske arbejdspladser. Af de 48.000 arbejdspladser,
Danmarks 50 mest værdifulde tech-virksomheder samlet har skabt de seneste år, vil en
større del af disse i fremtiden forblive i Danmark med vores forslag til allokering af ATP-
investeringer. Derfor er det også vores vurdering, at den samfundsmæssige kapital, der er
opbygget i ATP, vil komme andre end blot de danske tech-virksomheder til gode ved vores
forslag til investeringsmål heri.
Herudover ønsker IT-Branchen at gøre opmærksom på yderligere faktorer, der kan stimulere
dansk økonomi i den vanskelige situation, vi står i. Det er velkendt gennem talrige studier, at
innovation, som netop startups og scaleups er dygtige til bidrager til
”overnormal”
BNP-
vækst, jobskabelse og eksport
ii
.
Iværksættervirksomheder er også i gennemsnit væsentlig mere produktive end andre
virksomheder
iii
. Endvidere viser et studie af Malchow-Møller (rektor på CBS), at
entreprenører står for 25% af den samlede jobskabelse i Danmark
iv
.
Samlet set er der massiv dokumentation for, at danske tech-virksomheder skaber værdi.
Værdi i form af afkast. Værdi i form af arbejdspladser i Danmark. Værdi i form af
produktivitet. Værdi i form af skattebetalinger. Værdi i form af accelerator- og
4
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0013.png
19.02.2021
IT-Branchen
Høringssvar til lovforslag om ATP
multiplikatoreffekter. Værdi i form af mindsket miljøbelastning, større bæredygtighed m.v.
Værdi, der især skabes i kombinationen af tech, iværksætteri og på grund af den digitale
natur
v
.
Afsluttende bemærkninger
Vi takker for muligheden for at afgive dette høringssvar. For vores arbejde med at høste de
optimale effekter af danske tech-vækstvirksomheders daglige arbejde er denne mulighed
ganske væsentlig. De danske tech-vækstvirksomheder er dem, der kan skaleres op
nationalt og globalt. Til gavn for hele Danmark.
I vort høringssvar har vi måske ikke effektivt nok betonet, at det at følge vort forslag
beviseligt vil føre til markant højere ATP-udbetalinger i fremtiden. Faktisk er det således, at vi
tror, at der over tid vil være et pres på at få en endnu højere andel af ATP’s investeringer
til
at arbejde for ny teknologi og arbejdspladser i en dansk kontekst.
For hvorfor bliver robotvirksomheder opkøbt fra udlandet? Hvorfor kunne Unity ikke få kapital
i Danmark og flyttede mod deres vilje til udlandet? Skype, Zendesk, Just Eat? Og alle de
andre vi har i vores medlemskreds.
Er der en reel vilje til at sikre danske arbejdspladser og danske skattebetalinger, eller er det
politisk og administrativt uinteressant?
Hvis der er spørgsmål til dette høringssvar, bedes disse venligst stilles til:
Mette Lundberg
Direktør, politik og kommunikation
D. +45 7225 5502
M. +45 27161380
Mail:
[email protected]
Tallet er baseret på analyse i samarbejde med Computerworld. Virksomhederne er målt på deres
markedsværdi.
ii
Kilde:
Macroeconomic Effects of Entrepreneurship: Evidences from Factor, Efficiency and Innovation
Driven Countries (abacademies.org)
iii
Kilde:
NB_november2015_DK_Iværksættere_WEB.pdf (rockwoolfonden.dk)
iv
Kilde:
hvad-er-ivaerksaetteres-vaerdi-for-samfundet.pdf (ffe-ye.dk)
v
Vi har i IT-Branchen også en række virksomheder, der skaber øget lighed i sundhedsvæsenet, og
flere af dem vil være oplagte investeringsemner for ATP.
i
5
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0014.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Postenheden ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Ekstern høring over lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
SV: Ekstern høring over lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID:
2109874)
19-02-2021 10:36
Att: Valentina Shabaj
Krifa har følgende bemærkninger til lovforslaget om ændring til ATP -loven
1.
§21. Fordelingen pladserne er ikke tidssvarende. FH er ikke længere svarende til det LO og FTF var i 1964.
Fremkomsten og væksten i fagforeninger udenfor hovedorganisationerne tilsiger at disse som repræsentanter
for flere hundrede tusinde lønmodtagere bør repræsenteres i bestyrelse og repræsentantskab.
2.
Krifa mener, at revideringen af loven burde inkludere en ændring i opgørelsesmetoden for lønmodtagere med
ukendt arbejdstid. Disse regler er fastsat i bekendtgørelsens §2, stk. 8med hjemmel i lovens §17. Krifa kan
konstatere at det gentagne gange har været rejst i folketinget at en arbejdstime for en kvinde sættes til en
lavere værdi end en arbejdstime for en mand. Dette forekommer så åbenlyst forkert og får følgevirkninger i
flere andre love, at det bør ændres. Emnet har været bragt op af skiftende partier i begge sider af salen, og
overfor skiftende beskæftigelsesministre. Senest i november 2019.
https://www.ft.dk/.../spm/28/svar/1613313/2115240/index.htm
Krifa mener der skal sættes en fælles omregningssats på samme måde som vi har det på a-kasseområdet. Det
kan godt være, at der er forskel på mænd og kvinders lønninger, der er sikkert også forskel på lønnen i
København og Hjørring. Det gør det bare ikke til et rimeligt kriterium til forskelsbehandling.
Venlig hilsen
Per Dyrholm
arbejdsmarkedskonsulent
Tlf:
89112233
Kommunikation
Klokhøjen 4 - Lisbjerg - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere
her.
Fra:
Krifa Kommunikation <[email protected]>
Sendt:
25. januar 2021 08:10
Til:
Allan Bruhn <[email protected]>; Rolf Weber <[email protected]>; Per Dyrholm <[email protected]>
Emne:
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 2109874)
Fra:
Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt:
22. januar 2021 15:03
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Advokatsamfundet <[email protected]>; Akademikernes
Centralorganisation <[email protected]>; AK-Samvirke <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; ARBEJDSMARKEDETS FERIEFOND <[email protected]>;
Arbejdsretten <[email protected]>; A-kassen ASE - Secure <[email protected]>; ATP Høringer <[email protected]>;
ATP's Ankenævn <[email protected]>; Beskæftigelsesrådet (BER) <[email protected]>; Business Danmark A-Kasse
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg <[email protected]>; CEPOS <[email protected]>;
CEVEA <[email protected]>; DANSK ARBEJDSGIVERFORENING <[email protected]>; DANSK ERHVERV
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske
A-kasser <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>;
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0015.png
Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Det Faglige Hus - A-kasse <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen - høringer <[email protected]>; Domstolsstyrelsen
<[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; Finans Danmark
<[email protected]>; Finansforbundet <[email protected]>; Finanssektorens Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; FORENINGEN DANSKE REVISORER <[email protected]>; Forhandlingsfællesskabet
<[email protected]>; Forsikring og Pension <[email protected]>; Frie Funktionærer
<[email protected]>; FSR - danske revisorer <[email protected]>; FTF <[email protected]>; GLS-A Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere <[email protected]>; IDA <[email protected]>; Justitia <[email protected]>; Kommunernes Landsforening KL
<[email protected]>;
[email protected];
Krifa Info <[email protected]>; KRISTELIG ARBEJDSGIVERFORENING <[email protected]>;
Lederne <[email protected]>; Lønmodtagernes Dyrtidsfond <[email protected]>; Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
<[email protected]>; Parasollen <[email protected]>; Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SRF
Skattefaglig Forening <[email protected]>; Sundhedskartellet <[email protected]>; Ældre Sagen
<[email protected]>
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 2109874)
Vedlagt er høring vedr. Lov om ændring af Arbejdsmarkets Tillægspension.
Se venligst vedhæftede breve.
Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20| 1060 København K
T 72 20 50 00 |
[email protected]
| www.bm.dk
Ministry of Employment
Holmens Kanal 20 | 1060 Copenhagen
T +45 72 20 50 00 |
[email protected]
| www.bm.dk
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0016.png
Beskæftigelsesministeriet
[email protected]
18. februar 2021 • CB
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (Udvidelse af bestyrelsens indstillingsret
vedrørende tarifgrundlaget m.v.)
Ifølge ATP-loven skal ATP tilstræbe en langsigtet bonuspolitik, der sikrer pensionernes
realværdi. Realværdisikringen er særlig vigtig, fordi ATP er et vigtigt supplement til
folkepensionen for de fleste pensionister i Danmark.
Den nuværende forretningsmodel er udfordret af den lave rente på obligationer, der gør det
vanskeligt at sikre realværdien af pensionerne.
Efter Ældre Sagens opfattelse er forslaget om at give ATP større frihed i investerings-
politikken og ved tilskrivning af bonus et godt svar på denne udfordring.
Det styrker ATP’s
rolle som en del af den søjle i pensionssystemet, der sikrer den grundlæggende økonomiske
tryghed for pensionisterne
nu og i fremtiden.
Med forslagene om indførelse af et ”markedsbidrag” og opbygningen af en ”kapitalbuffer”
øges ATP’s muligheder for at investere i en diversificeret portefølje af aktier og andre
aktiver, der kan forventes at give et højere afkast, men som også medfører en større risiko.
Vi lægger vægt på, at den øgede investering i aktiver med højere risiko sker samtidig med,
at den fulde garanti for pensioner under udbetaling bevares, og at der tilstræbes en
begrænset usikkerhed om udviklingen i pensionsretten frem mod pensionsalderen.
Det er vigtigt, at ATP fastholder pensionsgarantien i en verden, hvor arbejdsmarkeds-
pensionerne bevæger sig i retning af ugaranterede pensioner, der kan stige og falde fra år til
år i takt med markederne.
Vi noterer os også med stor tilfredshed, at forslaget giver ATP’s bestyrelse mulighed for at
tilskrive udbetalingsbonus i situationer, hvor bonusreserven er under det niveau, hvor der
kan tilskrives bonus til alle medlemmer.
I dag repræsenterer ATP den største pension
udover folkepensionen
for ca. halvdelen af
folkepensionisterne. Derfor er det vigtigt, at ATP’s bestyrelse
gives mulighed for at
prioritere realværdisikring af pensioner under udbetaling
inden for de rammer, der
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.
I takt med at arbejdsmarkedspensionerne vokser i størrelse, vil ATP-pensionen komme til
at fylde mindre, især for de grupper, der blev omfattet af arbejdsmarkedspensioner i
begyndelsen af 90’erne og frem. Der er dog stadig mange i den erhvervsaktive alder, der
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt Dronning
Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2361358_0017.png
slet ikke eller kun i begrænset omfang er omfattet af andre pensionsordninger end ATP.
Derfor er det vigtigt, at ATP også fremover kan sikre realværdien af pensionen, og her giver
de foreslåede ændringer af investeringspolitikken større mulighed for vækst i pensionen for
de yngste medlemmer.
Ældre Sagen skal dog påpege, at hvis ATP-pensionen skal blive ved med udvikle sig i takt
med priser og lønninger, er det også nødvendigt, at bidraget til ATP reguleres i takt med
priser og lønninger.
Bemærkninger til enkelte punkter
Det fremgår af bemærkningerne, at markedsbidragsdelen gradvist aftrappes frem mod
pensionsalderen, så pensionen ved pensionsalderen er en fuldt garanteret livrente. Det
fremgår imidlertid ikke, hvornår en del af bidraget ophører med at blive placeret i
markedsdelen. Stopper bidraget til markedsdelen, når konverteringen til fuld garanteret
livrente begynder, eller fortsætter det til pensionsalderen?
Vi noterer os, at bortset fra de nærmere regler om bonuspolitikken, hvor ATP får mulighed
for at prioritere realværdisikringen, skal ATP fortsat anmelde pensionsgrundlag mm. til
Finanstilsynet.
Ældre Sagen har ikke bemærkninger til de foreslåede moderniseringer af loven mht.
kapitalisering af engangsbeløb, beløbsgrænser for dødsfaldsydelser, tilpasning til højere
pensionsalder, mulighed for eftergivelse af omkostninger mm.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 af 2