Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 196 Bilag 1
Offentligt
2361357_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension
Marts 2021
J.nr. 2021 - 1970
Pensionsenheden
Indledning
Lovforslaget blev sendt i høring den 22. januar 2021 med frist den 19. februar 2021.
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar: Advokatrådet,
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Ankestyrelsen, Arbejdsretten, Arbejds-
markedets Feriefond, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk Ar-
bejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Danske A-kasser, Den Danske Aktuar-
forening (DDA), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening (FA), Fælles Fagligt Forbund (3F), IT- Branchen, Kristelig Fag-
bevægelse (KRIFA), Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Ældre Sagen.
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsretten, Arbejdsmarkedets Feriefond, CFU,
Danske Regioner, Danske A-kasser, 3F og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
har afgivet høringssvar, men uden at have bemærkninger til lovudkastet.
Følgende organisationer har haft lovudkastet i høring uden at afgive høringssvar:
Advokatsamfundet, Akademikerne (AC), Ankenævnet for ATP, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, AK-Samvirke, ASE, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Dan-
mark, CEPOS, Cevea, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Faglige Hus, Dansk Industri (DI), Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Domstolsstyrelsen, FerieKonto, Finansforbundet, Finans Danmark, Forsik-
ring & Pension, Frie Funktionærer, Foreningen Danske Revisorer, FSR
danske
revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land-
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Justitia. Kom-
munernes Landsforening (KL), Forhandlingsfællesskabet Kooperationen, Kraka,
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Landsskatteretten, Lederne, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD Fonde), Lønmodtagernes Garantifond, Parasollen, Skatteankesty-
relsen, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet.
Generelle bemærkninger
ATP, DA, FH, FA, IT-Branchen og Ældre Sagen
støtter lovforslaget om ændring
af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
ATP’s
bestyrelse
lægger i denne forbindelse vægt på, at der med lovforslaget gi-
ves mulighed for at gennemføre disse ændringer til forretningsmodellen til gavn for
ATP’s medlemmer og i respekt for ATP’s rolle i det danske pensionssystem.
DA
fremhæver, at ATP
som del af søjle 1 i pensionssystemet
er underlagt en
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
anden reguleringsmæssig ramme end eksempelvis arbejdsmarkedspensionsselska-
berne i søjle 2; at udformningen af lovforslaget er sket på opfordring af og med
fuld tilslutning fra ATP’s bestyrelse;
og at lovforslaget giver ATP mulighed for at
forvalte de opsparede midler på en måde, der sikrer medlemmerne et fornuftigt af-
kast, uden at man giver køb på hensynet til sikkerhed for investeringerne.
FA
tilslutter sig lovforslagets ændringer, og påpeger, at lovforslaget er med til at
sikre en bedre balance mellem den risiko, som ATP påtager sig og det forventede
afkast. ATP-ordningen spiller fortsat en central rolle for mange pensionister, og det
er derfor vigtigt, at ATP får de bedst mulige rammevilkår, således at ATP kan le-
vere et fornuftigt afkast til gavn for deres medlemmer.
FH
og
Ældre Sagen
lægger vægt på, at lovforslaget
præciserer ATP’s mulighed
for i visse situationer at udlodde udbetalingsbonus. FH anser det for nyttigt i nogle
år at kunne tildele udbetalingsbonus, såfremt det ikke er muligt at udlodde generel
bonus. Derved kan der i højere grad ske en realværdisikring af pensionerne under
udbetaling, så pensionisterne ikke oplever forringet levestandard.
Derudover påpeger
FH,
at lovforslaget er udarbejdet efter indstilling fra en enig
ATP-bestyrelse, og
at ATP’s analyser viser, at med de påtænkte ændringer kan
ATP’s medlemmer forvente højere realværdisikrede pensioner med en meget be-
grænset forøgelse af risikoen. Det vil tage nogle år, inden ændringerne får fuld ef-
fekt, hvorfor det særligt er yngre medlemmer, der får gavn af tiltagene.
FH lægger i denne forbindelse vægt på god og grundig information om ATP-ord-
ningen herunder om de forventede ændringer.
Ældre Sagen
bemærker,
at forslaget styrker ATP’s rolle som en del af den søjle
i
pensionssystemet, der sikrer den grundlæggende økonomiske tryghed for pensioni-
sterne
nu og i fremtiden, og hvis ATP-pensionen skal blive ved med udvikle sig i
takt med priser og lønninger, er det også nødvendigt, at bidraget til ATP reguleres.
Bemærkninger til dele af lovforslaget gennemgås i det følgende afsnit.
Bemærkninger til ATP-lovforslag
Ændringen af fremtidige bidragsindbetalinger
Ældre Sagen
bemærker, at markedsbidragsdelen gradvis aftrappes mod pensionsal-
deren, så pensionen ved pensionsalderen er en fuldt garanteret livrente. Ældre Sagen
bemærker, at det ikke fremgår klart af lovforslaget, hvornår en del af bidraget ophø-
rer med at blive placeret i markedsdelen.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
ATP’s bestyrelse kan med lovforslaget fremover indstille, at op til 25 pct. af garan-
tibidraget indbetales til en ny ordning, hvor pensionsrettigheden afhænger direkte
af det afkast, der løbende opnås. Levetiden vil dog også for den nye del være ga-
ranteret fra indbetalingstidspunktet som i dag, hvilket betyder, at pensionen ikke
påvirkes af om levetiden udvikler sig anderledes fremadrettet end forventet. Æn-
dringen betyder, at en del af garantibidraget tilføres markedsrisiko frem mod pensi-
oneringen, hvorfra pensionsretten vedrørende det samlede garantibidrag vil være
2
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
garanteret både hvad angår forrentning og forventet levetid. Det fremgår af lov-
forslaget, at den øgede investeringsrisiko vil blive aftrappet, eksempelvis 15 år før
pensionsalderen, således at pensionen er fuldt ud garanteret ved pensioneringstids-
punktet, hvad angår forrentning (markedsrente) og levetid, som det kendes i dag.
Det foreslås ikke i lovforslaget, at der fastsættes en bestemt periode i loven. I stedet
foreslås, at ATP’s bestyrelse bemyndiges til at fastsætte aftrapningshastigheden og
derpå indstille til beskæftigelsesministeren, hvilke årgange der påbegynder indfas-
ningen i det aktuelt kommende år.
ATP’s bestyrelse vil fastsætte
perioden ud fra en
afvejning af forudsigelighed over for højere pension, hvorfor det forventes at perio-
den vil blive forholdsvis stationær. Længden af denne konkrete periode, hvor bi-
drag ophører med at tilføres markedsrisiko indstilles
af ATP’s bestyrelse
og vil
fremgå af den årlige tarifbekendtgørelse, der udstedes af beskæftigelsesministeren
efter indstilling fra ATP’s bestyrelse.
Perioden vil minimum være 5 år.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
IT-Branchen
foreslår, at
der med lovforslaget om ændring af ATP’s risikoprofil
bør indføres et krav om direkte investeringer i en bred vifte af danske tech-virk-
somheder. Derudover foreslår IT-Branchen, at det indskrives i lovforslaget, at en
markant andel af de nye mere risikobetonede investeringer fra ATP skal placeres i
danske tech-startups og -scaleups, således at man hurtigt kommer op på minimum
2 pct.
af ATP’s samlede formue placeret heri.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Med lovforslaget får ATP et øget investeringsmæssigt råderum, der vil give ATP
større mulighed for, at ATP kan fortsætte med at foretage ansvarlige investeringer i
aktiver, der fremmer den grønne omstilling eller understøtter samfundsudviklingen
bredere, hvilket også fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger.
ATP er først og fremmest sat i verden for at sikre de bedst mulige pensioner til
medlemmerne. ATP er i lighed med den øvrige pensionsbranche for sine investe-
ringer underlagt det såkaldte prudent person princip, hvor det er ATP’s
bestyrelse,
der gennem investeringsstrategien har pligten og ansvaret til at fastsætte retningen
for ATP’s investeringer.
Herved er der en klar fordeling af roller og ansvar mellem
ATP’s
bestyrelse og lovgiver med udgangspunkt i armslængdeprincippet.
For at få en robust investeringsportefølje med et afkast, der er stabilt og så uaf-
hængigt af konjunkturudviklingen som muligt, styres ATP’s investeringsporteføl-
jen ud fra en strategi om risikospredning. Som nævnt øger forslaget ATP’s investe-
ringsmæssige råderum inden for vedtagne rammer, herunder for investeringer i
danske virksomheder.
ATP har med dette udgangspunkt i de seneste år styrket sit arbejde med samfunds-
ansvar i sine investeringer. ATP er transparente omkring samfundsansvar og har
b.la. udgivet
en rapport herom. Her beskrives ATP’s arbejde med samfundsansvar,
der sætter fokus på politikker, hvordan disse omsættes til processer, og hvilke re-
sultater der er opnået.
3
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Udbetalingsbonus
DDA
bemærker at, rimelighedskravet er et meget vigtigt princip for tilliden til pen-
sionssystemet, og for at den enkelte borger trygt kan foretage langsigtet pensions-
opsparing. DDA fremhæver, at hvis princippet svækkes, kan det have alvorlige
konsekvenser ikke bare for konkrete pensionstilsagn, men også for tilliden til, at
fremtidige rettigheder vil blive honoreret og dermed for tilliden til at spare op til
pension. DDA lægger op til, at der er klare regler for, hvornår bestyrelsen kan be-
slutte at tildele bonus til en gruppe frem for en anden; at der er en tydelig kvantifi-
cering af omfordelingen; at ATP redegør for at det er inden for det overordnede ri-
melighedskrav i ATP-loven; at der er en rimelighedsvurdering fra Finanstilsynet
samt at der er gennemsigtighed for offentligheden gennem rapporteringskrav fast-
lagt af Finanstilsynet.
Lovforslaget præciserer
ATP’s bestyrelse praksis med i visse situationer at
kunne
beslutte at tildele bonus til ATP’s pensionister som bidrag til at realværdisikre
disses pensioner i perioder med manglende mulighed for generel bonustildeling,
og dermed afvige fra, at bonus tildeles til alle medlemmer.
Der er i lovforslaget indskrevet klare rammer for tildeling af udbetalingsbonus,
svarende til ATP’s nugældende bonuspolitik. I medfør af lovforslaget, vil der
så-
ledes kunne udbetales bonus alene til pensionister, hvis bonusgraden er mellem
10 og 20 pct., og kun
når ATP’s bestyrelse vurderer,
at det er forsvarligt i for-
hold til ATP’s muligheder for at tilstræbe realværdisikring for alle medlemmer.
Det er ATP’s bestyrelse, der har ansvaret for beslutningen om
tildeling af bonus,
herunder udbetalingsbonus. Generelt vil det altid være en vurdering af flere hen-
syn og forhold ved tildeling af bonus, herunder vurdering af rimelighed over for
ATP’s medlemmer. Det er ATP’s
bestyrelses pligt og ansvar at foretage denne
samlede vurdering med input og analyser fra administrationen, herunder efter ind-
stilling fra den ansvarshavende aktuar.
ATP er underlagt et legalt krav om at tilstræbe at realværdisikre pensionerne, og
det har derfor været
og er
lovfastsat, at ATP ikke som sådan er underlagt
kontributionsprincippet. Kollektive bonuspotentialer, hvor der er en tidsmæssig
forskydning mellem indbetaling og udbetaling af midler, herunder efterfølgende
fordeling af kollektive midler gennem tildeling af bonus, indebærer automatisk
omfordelinger. I lovforslaget sikres
klare rammer for ATP’s bestyrelses
mulighed
for tildeling af udbetalingsbonus, og hertil knyttes
et krav om, at ATP’s bestyrelse
skal vurdere det forsvarlige i at udlodde udbetalingsbonus set i
forhold til ATP’s
muligheder for at tilstræbe realværdisikring for alle medlemmer, hvorved omfor-
delinger, som ikke vurderes at være er rimelige, kan undgås.
ATP’s pensionsgrundlag skal
fortsat anmeldes til Finanstilsynet og skal fortsat
være rimeligt forstået på den måde, at det enkelte medlem ved bidragsindbetaling
modtager en pensionsrettighed, hvis værdi svarer til det indbetalte (garanti)bidrag.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
4
L 196 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Det følger af lovforslaget, at der ikke sker ændringer i, at det enkelte medlem fort-
sat har krav på, at der sker en rimelig fordeling
dog med den modifikation, at det
for ATP er muligt med udbetalingsbonus som led i realværdisikring.
Lovforslaget ændrer ikke på, at de fastlagte regler for fordeling af det realiserede
resultat til medlemmerne og andre berettigede skal være rimelige, og at dette også
fremover vurderes af Finanstilsynet. Finanstilsynet skal med forslaget i forhold til
udbetalingsbonus dog alene påse, at den politik for bonusudlodning, der fastlægges
af ATP’s bestyrelse, er i overensstemmelse
med de betingelser, som fremgår af
lovforslaget, herunder de grænser som er fastsat.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Øvrige bemærkninger
IT-Branchen
mener, at lovforslaget vil få beskæftigelsesmæssige konsekvenser.
Og at disse konsekvenser bør belyses.
Krifa
foreslår, at revideringen af loven burde inkludere en ændring i opgørelses-
metoden for lønmodtagere med ukendt arbejdstid.
IT-Branchen og Krifa
foreslår, at der ændres i repræsentantskabets og bestyrel-
sens fordeling og sammensætning af pladser efter ATP-loven.
IT-Branchen
foreslår konkret, at bestyrelsen udvides med 1-2 pladser, der reserve-
res til kompetencer inden for investering i vækstvirksomheder.
Krifa
bemærker, at fremkomsten og væksten i fagforeninger uden for hovedorga-
nisationerne tilsiger at disse som repræsentanter for flere hundrede tusinde lønmod-
tagere bør repræsenteres i bestyrelse og repræsentantskab.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Lovforslaget indeholder en række tekniske ændringer og moderniseringer for at
gøre ATP-loven mere tidssvarende fx konsekvensændres ATP-loven i forhold til
sammenlægningen af FTF og LO i FH.
Formålet med lovforslaget er ikke at ændre i ATP-konstruktionen, herunder besty-
relsens sammensætning og fordeling af pladser. Det kan om bestyrelsen bemærkes,
at den i dag består af i alt 13 medlemmer, som udgøres af en uafhængig formand
samt 6 medlemmer indstillet fra henholdsvis arbejdsgiver- og arbejdstagersiden.
Medlemmerne
i ATP’s
bestyrelse skal efter ATP-loven have fyldestgørende erfa-
ring til at udøve deres hverv eller varetage deres stilling, og alle medlemmer god-
kendes således af Finanstilsynet ift. egnethed og hæderlighed (fit & proper), såle-
des at bestyrelsen tilsammen besidder den fornødne viden og erfaring om ATP’s ri-
sici til at sikre en forsvarlig drift af ATP.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
5