Retsudvalget 2020-21
L 195 Bilag 1
Offentligt
2360878_0001.png
Dato:
24. marts 2021
Kontor:
Sikkerhedskontor II
Sagsbeh: Sarah
Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2020-187-0037
Dok.:
1910140
KOMMENTERETOVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om ændring af straf-
feloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
I. Høringen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse) har i
perioden fra den 29. januar 2021 til den 26. februar 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten, Forenin-
gen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet,
Bitbureauet, Campingrådet, Danske Advokater, Forbrugerrådet TÆNK,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Dansk Journalistforbund, Justitia, Rådet for Digital
Side 1/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Sikkerhed, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI, Dansk Er-
hverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA, Brancheforeningen Telein-
dustrien, Dansk IT, Foreningen af Danske Internet Medier, IT-Branchen, DI
Digital, PROSA, SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark,
IT-Politisk Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S,
Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks Re-
stauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
II. Høringssvarene
1. Indledning
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Dansk Energi, Dansk Erhverv og IT-Branchen, Dansk Journalistfor-
bund, Datatilsynet, DI Digital, Forbrugerrådet TÆNK, Ingeniørfor-
eningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, IT-Politisk Forening,
Justitia, Politiforbundet, PROSA, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sik-
kerhed og Teleindustrien.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Østre Landsret og Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om lovforsla-
get.
Datatilsynet, Domstolsstyrelsen og Politiforbundet
har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
2. Generelt
Advokatrådet, Dansk Journalistforbund, Ingeniørforeningen IDA, IT-
Politisk Forening, Justitia og PROSA
kritiserer, at revisionen af lognings-
reglerne udskydes.
Dansk Energi, Dansk Erhverv og IT-Branchen, DI
Digital, Forbrugerrådet TÆNK, Institut for Menneskerettigheder og
Rådet for Digital Sikkerhed
finder generelt udskydelsen beklagelig, men
udtrykker forståelse for behovet for at udskyde revisionen af logningsreg-
Side 2/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
lerne bl.a. på baggrund af EU-Domstolens dom af 6. oktober 2020 i de for-
enede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-
520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
Advokatrådet
finder det bekymrende, at revisionen af de danske lognings-
regler igen udskydes, da Danmark dermed fortsat opretholder logningsreg-
ler, som er i strid med EU-retten. Advokatrådet bemærker endvidere, at re-
visionen af logningsreglerne omhandler så principielle spørgsmål både af
juridisk og politifaglig karakter, at det er afgørende, at der inden et lov-
forslag fremsættes for Folketinget, nedsættes et bredt sammensat lovforbe-
redende udvalg bestående af sagkyndige og repræsentanter for de involve-
rede aktører.
Dansk Journalistforbund
anfører, at det ikke er acceptabelt, at man igen
udskyder en revision af loven uden at tage nogle midlertidige konsekvenser
af EU-Domstolens domme.
IT-Politisk Forening
opfordrer til at ændre logningsbekendtgørelsen i in-
deværende folketingsår, således at den kun vedrører generel logning af til-
delte IP-adresser, og anfører, at det vil være helt uacceptabelt at vente læn-
gere, da det vil indebære, at Danmark på femte år efter Tele2-dommen op-
retholder en masseovervågning, som er i strid med EU-retten, og som med-
fører alvorlige indgreb i borgernes grundlæggende ret til privatliv, databe-
skyttelse og ytringsfrihed. IT-Politisk Forening anfører endvidere, at det for-
hold, at EU-retten tillader generel og udifferentieret logning til beskyttelse
af den nationale sikkerhed ingen betydning har for den nuværende lognings-
bekendtgørelse, og bemærker, at dommen indebærer, at oplysninger som
lagres med henblik på beskyttelse af den nationale sikkerhed alene vil kunne
anvendes i sager vedrørende national sikkerhed. IT-Politisk Forening be-
mærker også, at EU-retten ikke kræver national lovgivning om logning af
trafik- og lokaliseringsdata, og at EU-Domstolen i dommen af 6. oktober
2020 klart afviser muligheden for midlertidigt at opretholde virkningen af
en national lovgivning, som er i strid med EU-retten. IT-Politisk Forening
anfører endvidere, at det fremgår af dommen, at beviser, der stammer fra
logning i strid med EU-retten, skal bedømmes som ulovligt fremskaffede
beviser, og at det for Folketinget bør understreges, at det er helt og aldeles
uholdbart, at de nuværende danske logningsregler opretholdes, idet de med-
fører, at anklagemyndigheden systematisk kommer til at fremlægge ulovligt
fremskaffede beviser. Endelig bemærker IT-Politisk Forening, at dommen
Side 3/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
også vil få konsekvenser for retsplejelovens bestemmelser om hastesikring
i § 786 a samt teleobservation i § 791 a, stk. 5, nr. 1.
Justitia
bemærker, at lovrevisionen ikke bør udskydes, idet det siden afsi-
gelsen af Tele2-dommen i 2016 (som minimum) har stået klart, at de danske
logningsregler er i strid med EU-retten. Justitia mener ikke, at der foreligger
en saglig begrundelse for at udskyde lovrevisionen yderligere, og bemærker,
at Justitia i en analyse af 25. februar 2021 har udarbejdet en række konkrete
forslag til, hvordan de fremtidige danske logningsregler vil kunne indrettes
i overensstemmelse med EU-retten. Justitia gør opmærksom på, at de nuvæ-
rende logningsregler må anses for ugyldige. På bl.a. den baggrund finder
Justitia det svært problematisk, at justitsministeren har opfordret telebran-
chen til fortsat at logge på baggrund af de nuværende logningsregler, og
bemærker, at der må sættes alvorligt spørgsmålstegn ved, om fortsat logning
er i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne. Endelig anbefaler
Justitia en midlertidig løsning, indtil der bliver vedtaget nye regler.
PROSA
finder generelt logning problematisk og kan derfor ikke støtte en
udskydelse af revisionen. PROSA anbefaler, at logning afskaffes, da det
strider imod EU’s charter om grundlæggende rettigheder. PROSA anbefaler
endvidere, og at der, frem til en revision er gennemført, sker en suspension
af logningen. Endelig mener PROSA, at man bør evaluere hele lovkomplek-
set omkring terrorisme mm., før lovrevisionen gennemføres, og såfremt man
vælger at udskyde evalueringen, anbefaler PROSA, at man snarest indsam-
ler data til støtte for evaluering.
Ingeniørforeningen IDA
har forståelse for, at der i dommen af 6. oktober
2020 indgår en række nye elementer, og ser frem til, at der præsenteres en
skitse til revision af de danske regler på området i løbet af foråret 2021. IDA
bemærker samtidig, at IDA ikke finder det acceptabelt, at begrundelsen om
manglende viden, på trods af EU-Domstolens afgørelse, har resulteret i, at
Danmark i flere år har handlet i strid med EU-retten. IDA kan derfor ikke
støtte en udskydelse af revision af loven, medmindre den nuværende prak-
sis, der strider mod EU-retten, stoppes omgående.
Dansk Energi
er enig i Justitsministeriets vurdering i, at udformning af de
nye logningsregler bør afvente, at man kender rækkevidden af dommen af
6. oktober 2020, og at afklaringen bør ske i fællesskab med de øvrige EU-
lande og EU-Kommissionen. Dansk Energi noterer, at regeringen forventer
Side 4/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
at kunne præsentere en skitse til revision af de danske regler på området i
løbet af foråret 2021.
Dansk Erhverv og IT-Branchen
bemærker i et fælles høringssvar, at om-
rådet har været præget af et uklart lovgrundlag de seneste år, og at offent-
ligheden derfor vil have gavn af, at der skabes klare rammer og ryddes op i
lovgrundlaget. Dansk Erhverv og IT-Branchen anfører, at selskaberne i sig
selv ingen interesse har i at logge de pågældende data, og at logningen skyl-
des, at samfundet har besluttet at pålægge teleselskaberne det. Derfor er det
af stor betydning, at der udføres en grundig og retvisende analyse af de øko-
nomiske og erhvervsmæssige konsekvenser for branchen, og at der iværk-
sættes passende foranstaltninger til kompensation for selskabernes omkost-
ninger. Dansk Erhverv og IT-Branchen hilser det velkomment, at Justitsmi-
nisteriet bestræber sig på at udforme nye logningsregler i samarbejde med
de øvrige EU-lande.
DI Digital
bemærker, at det er beklageligt, at revisionen af logningsbestem-
melserne endnu engang udskydes, men anfører, at det omvendt giver mulig-
hed for at forberede et kommende lovforslag grundigt. DI Digital finder det
positivt, at Justitsministeriet per brev til branchen har tydeliggjort, hvilke
logningsregler der skal administreres efter, indtil en ny regulering træder i
kraft. DI Digital anfører, at det er nødvendigt for teleselskaberne at kunne
administrere en overvågningsforpligtelse på et solidt grundlag, der er base-
ret på et fælles sæt af EU-regler, og bemærker, at en overvågningsforplig-
telse ikke efterspørges af branchen. DI Digital støtter endvidere tilgangen
med at fremlægge en skitse til revisionen, således at input fra branchen kan
være med til at forme forslaget fra start.
Forbrugerrådet TÆNK
finder, at den vidtgående telelogning i Danmark
bør begrænses gennem en opdateret lovgivning, og at det derfor er beklage-
ligt, at revisionen endnu en gang udskydes. Forbrugerrådet TÆNK har dog
forståelse for, at man ønsker at afvente EU-Kommissionens retningslinjer i
forlængelse af relevante EU-domstolsafgørelser.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at instituttet flere gange har
rejst en skarp kritik af de gentagne udsættelser af revisionen af logningsreg-
lerne, navnlig efter EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. Institut for Menneske-
rettigheder finder det derfor beklageligt, at revisionen endnu engang udsky-
Side 5/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
des. Instituttet vil dog medgive, at situationen har ændret sig efter EU-Dom-
stolens domme af 6. oktober 2020, og instituttet har forståelse for, at det er
nødvendigt at klarlægge dommens konsekvenser. Henset til, at Justitsmini-
steriet allerede i foråret 2021 forventer at fremlægge en skitse til de kom-
mende regler og med udgangspunkt heri ønsker at indlede en åben drøftelse
om reglernes udformning med relevante interessenter, har instituttet ikke
yderligere bemærkninger.
Rådet for Digital Sikkerhed
finder det uheldigt, men rimeligt, at man vil
analysere dommene af 6. oktober 2020 nærmere med henblik på en mere
differentieret ordning og dermed grundigt forberede revision af logningsbe-
stemmelser. Rådet for Digital Sikkerhed opfordrer regeringen til ikke at fo-
retage endnu en udsættelse, idet der er behov for afklaring af logningsreg-
lerne, således at branchen ved, hvilke regler den fremad skal rette sig efter.
Rigspolitiet
kan tilslutte sig det i lovforslaget anførte om at udsætte revisi-
onen af logningsreglerne til folketingsåret 2021-22 og bemærker, at oplys-
ninger omfattet af logningsreglerne udgør et centralt efterforskningsredskab
for politiet, hvorfor der efter Rigspolitiets opfattelse bør afsættes den for-
nødne tid til nøje at gennemtænke, hvordan myndighederne fortsat kan an-
vende dette værktøj inden for de rammer, som EU-Domstolen har opstillet.
Teleindustrien
kvitterer bl.a. for, at det fremgår af lovudkastet, at der vil
blive fremlagt en skitse til revision af de danske regler i foråret 2021, og at
de kommende regler vil blive baseret på en fælles tilgang i EU og sikre, at
telebranchen i Danmark ikke pålægges unødige byrder. Teleindustrien op-
fordrer til, at Justitsministeriet allerede forud for udarbejdelsen af skitsen
anmoder høringsparterne om bemærkninger, og vedlægger på den baggrund
tidligere fremsendte generelle ændringsforslag. Teleindustrien bemærker
generelt, at det er urimeligt at pålægge telebranchen nogen form for omkost-
ninger til indretning af udstyr og tekniske systemer, og at sådanne omkost-
ninger må påhvile staten. Teleindustrien anbefaler endvidere, at reglerne om
logning og udlevering af teledata samt reglerne om, at teleselskaberne skal
indrette udstyr og tekniske systemer, så logning og udlevering af teledata til
politiet kan lade sig gøre, samles i retsplejeloven eller alternativt i teleloven.
Teleindustrien bemærker endelig, at Teleindustrien på ingen måde har inte-
resse i, at der fastsættes regler om logning af teledata, og at det som ud-
gangspunkt ikke ønskes, at de gældende regler om logning af teledata op-
retholdes eller udvides.
Side 6/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har noteret de anførte synspunkter, der vil blive inddraget
i forbindelse med ministeriets overvejelser om det videre arbejde med den
kommende revision af logningsreglerne.
Efter Justitsministeriets opfattelse er det som anført i lovforslagets pkt. 3
særligt vigtigt, at udformningen af de nye danske regler bør ske på et fuldt
oplyst grundlag, og at rækkevidden af dommen af 6. oktober 2020 bør fast-
lægges i fællesskab med de øvrige EU-lande og EU-Kommissionen. Dette
vil medvirke til at sikre, at de nye regler holdes inden for EU-rettens ram-
mer. Desuden vil en fælles tilgang i EU være med til at sikre, at telebranchen
i Danmark ikke pålægges unødige byrder. Justitsministeriet er derfor i tæt
dialog med de øvrige medlemsstater om, hvordan dommen skal fortolkes.
Efter EU-Domstolens praksis skal medlemsstaterne så hurtigt som muligt
iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom. Hvor hurtigt det skal
ske, afhænger af sagens omstændigheder.
Spørgsmålet om, hvordan logningsregler kan indrettes inden for EU-rettens
rammer, er kompliceret, og rækkevidden af dommen af 6. oktober 2020, der
som nævnt ovenfor indeholder nye elementer, bør fastlægges i fællesskab
med de øvrige EU-lande og EU-Kommissionen. Som følge heraf og i lyset
af, at Justitsministeriet vil præsentere en lovskitse om revision af lognings-
reglerne mv. samtidig med fremsættelsen af lovforslaget om udskydelse,
vurderer Justitsministeriet, at det vil være i overensstemmelse med EU-ret-
ten at udskyde et lovforslag om revision af logningsreglerne.
For så vidt angår spørgsmålet om en ophævelse eller suspension af de gæl-
dende regler bemærker Justitsministeriet, at loggede oplysninger er et cen-
tralt efterforskningsredskab for politiet, herunder Politiets Efterretningstje-
neste. En ophævelse eller suspension af reglerne vil efter ministeriets opfat-
telse have store konsekvenser for bekæmpelsen af alvorlig kriminalitet og
terror.
Det bemærkes i den forbindelse, at forpligtelsen til hurtigst muligt at iværk-
sætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom fra EU-Domstolen ikke inde-
bærer en umiddelbar pligt til at ophæve eller suspendere de danske log-
ningsregler. Tilsvarende gælder for så vidt angår reglerne om myndighe-
dernes adgang til lagrede teledata.
Side 7/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Der kan endvidere henvises til den skitse til revision af logningsreglerne
mv., som Justitsministeriet har oversendt til Folketingets Retsudvalg samti-
dig med fremsættelsen af lovforslaget, og som vil danne grundlag for drøf-
telser med telebranchen, relevante organisationer mv.
3. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
DI Digital
bemærker, at ordet ”internettrafik” fremgår flere steder, og anfø-
rer, at det i forbindelse med tidligere revisioner har været drøftet, at det var
en markant udvidelse at gå fra teletrafik til internettrafik, hvilket vil pålægge
branchen betydelige byrder samtidig med, at internettrafiklogning på lange
stræk ikke er mulig, og derfor vil blive mangelfuld.
Teleindustrien
anbefaler, at brugen af ordet ”internettrafik” udelades fra
lovudkastet og bemærker bl.a., at ordlyden af retsplejelovens § 786, stk. 4,
er ”teletrafik”. Teleindustrien bemærker endvidere, at brugen af ordet ”in-
ternettrafik” kan give anledning til misforståelser. Teleindustrien tager i øv-
rigt skarpt afstand fra eventuelle overvejelser om at logge slutbrugernes in-
ternettrafik i form af destinations IP-adresser, idet omkostningerne forbun-
det hermed vil være enorme.
Justitsministeriet har tilpasset lovudkastet, så ordet ”internettrafik” udela-
des, og således at der er overensstemmelse mellem ordlyden i lovforslaget
og retsplejelovens § 786, stk. 4, samt dommen af 6. oktober 2020. Justitsmi-
nisteriet bemærker, at hverken lovudkastet, der blev sendt i høring, eller
lovforslaget, der fremsættes, tilsigter at ændre på anvendelsesområdet for
de gældende logningsregler. Lovforslaget har alene til formål at udskyde
revisionen af logningsreglerne til folketingsåret 2021-22.
Rigspolitiet
foreslår, at det ved gengivelsen af logningsbekendtgørelsens §
4, nr. 6, i udkastets afsnit 2.3 tydeliggøres, at kravet om registrering af celler
og master kun gælder for kommunikationens start og afslutning og ikke for
eventuelt mellemkommende celler og master, hvilket afsnittets nuværende
udformning efter Rigspolitiets opfattelse kan give indtryk af.
Justitsministeriet har tilpasset beskrivelsen i afsnittet, så der er overens-
stemmelse med ordlyden i logningsbekendtgørelsens § 4, nr. 6. Justitsmini-
steriet bemærker, at hverken lovudkastet, der blev sendt i høring, eller lov-
forslaget, der fremsættes, tilsigter at ændre på anvendelsesområdet for de
Side 8/9
L 195 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
gældende logningsregler. Lovforslaget har alene til formål at udskyde revi-
sionen af logningsreglerne til folketingsåret 2021-22.
III. Lovforslaget
I forhold til det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring den 29. januar
2021, indeholder det fremsatte lovforslag ikke indholdsmæssige ændringer
ud over de ovenfor anførte tilpasninger.
Der er i det fremsatte lovforslag foretaget visse ændringer af lovteknisk ka-
rakter i forhold til lovudkastet.
Side 9/9