Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 194 Bilag 8
Offentligt
2399620_0001.png
Til lovforslag nr.
L 194
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Indenrigs- og Boligudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af
almene boliger og lov om leje
(Tidligere hårde ghettoområder, som er omfattet af en udviklingsplan)
[af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 4 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, KF, LA og KD) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor‐
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
gør det muligt for boligområder og kommuner, der har
igangsat en udviklingsplan for hårde ghettoområder, at gen‐
nemføre udviklingsplanen med de særlige regler, der gælder
herfor, selv om det pågældende boligområde ikke længere
opfylder betingelserne for at være på den hårde ghettoliste.
V ønsker et Danmark uden parallelsamfund og uden
ghettoer i 2030. Derfor indgik vi i VLAK-regeringen i
2018 aftalen »Initiativer på boligområdet, der modvirker
parallelsamfund«. Det handler grundlæggende om at skabe
de bedste rammer for menneskers liv og muligheder. Det
er et langt, sejt træk at omdanne boligområder. Det kræver
en stor indsats fra både kommuner og boligforeninger, hvor
der udarbejdes grundige udviklingsplaner, og hvor der gøres
brug af særlige redskaber, der netop er indrettet til at skabe
forandring. De regler og redskaber, der anvendes for at sikre
dette, kræver i dag, at et boligområde står på den årlige
liste over udsatte boligområder, ghettoområder eller hårde
ghettoområder.
Det arbejde, der lægges i at skabe en positiv udvikling
i et hårdt ghettoområde, kan medføre, at området ikke læn‐
gere opfylder betingelserne for at være et hårdt ghettoom‐
råde, selv om en kommunalt aftalt udviklingsplan endnu
ikke er fuldt gennemført. Dette er en udfordring, der netop
imødegås ved dette lovforslag. For selv om det i sig selv er
positivt, at et boligområde flytter sig ud af listen, så tager
det tid at skabe varig forandring.
Intentionen var og er klar i loven. Forpligtigelsen til, at
andelen af almene familieboliger skal nedbringes til højst
40 pct., ændres ikke af, at boligområdet ikke længere op‐
fylder betingelserne for at være et hårdt ghettoområde. For‐
pligtigelsen gælder, indtil den er opfyldt. Men som det er
i dag, vil det ikke være muligt at gennemføre f.eks. salg
eller nedrivning, når det pågældende boligområde ikke læn‐
gere står på listerne. Det betyder en uhensigtsmæssig stop
and go-proces, hvor boligområdernes udvikling fra at være
ghettoområder svinger lidt frem og tilbage. Det er stærkt
uhensigtsmæssigt.
Med dette lovforslag sikres lovhjemmel til at fasthol‐
de den positive udvikling i en række boligområder og
dermed modvirke parallelsamfund. Udviklingsplanerne skal
gennemføres i deres helhed med de redskaber, der netop er
indrettet hertil.
AX026409
L 194 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet 20/5-21
2399620_0002.png
2
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov‐
forslaget er fremsat for at sikre en gennemførelse af aftale af
9. maj 2018 indgået mellem den daværende regering (Venst‐
re, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og So‐
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti
om initiativer på boligområdet, der modvirker parallelsam‐
fund. Dette sår efter EL’s opfattelse tvivl om, hvorvidt der i
dag er en gyldig lovhjemmel til at gennemføre aftalen, som
allerede nu har haft alvorlige konsekvenser for beboerne i
mange almene boliger. EL støtter Institut for Menneskeret‐
tigheders opfordring i deres bemærkninger i høringssvaret
til lovudkastet, som går på, at samtlige tiltag, som knytter
sig til kategoriseringen af et boligområde som en »ghetto«,
herunder anvendelsen af visse regler for boligområder, som
er omfattet af en udviklingsplan, sættes i bero, indtil dom‐
stolene og Ligebehandlingsnævnet har taget stilling i de
verserende sager, med hensyn til om det er lovligt at opsige
beboerne.
Derudover støtter EL Institut for Menneskerettigheders
anbefaling om, at Indenrigs- og Boligministeriet foretager
en nærmere undersøgelse af, hvordan de skærpede anvis‐
nings- og udlejningsregler bliver anvendt i praksis, og hvil‐
ke konsekvenser reglerne har haft for udsatte gruppers mu‐
lighed for at få anvist en ledig bolig, herunder om ventetider
er steget efter reglernes indførelse.
EL konstaterer, at der er såkaldte »hårde ghettoområder«
– som er blevet pålagt at gennemføre en udviklingsplan,
som skal reducere antallet af almene familieboliger – som
ikke længere opfylder kriterierne for at bliver kategoriseret
som en såkaldt »hård ghetto«. På den baggrund støtter EL’s
medlemmer af udvalget LLO’s opfordring i deres hørings‐
svar til, at Folketinget undlader at bruge yderligere indgreb
eller økonomiske midler til at opnå et mål, der allerede er
nået, og dermed undlader at gennemføre de udviklingspla‐
ner, som glædeligt har vist sig overflødige.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og boligministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I indledningen ændres »§ 74 i lov nr. 285 af 27. februar
2021« til: »lov nr. 430 af 16. marts 2021«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2 og
3]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 168 a, stk. 5,
ændres »§
27 b« til: »§ 27 b, stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ikrafttræden af lovforslag
nr. L 113]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 168 b, stk. 9,
ændres »§
27 b« til: »§ 27 b, stk. 2«.
[Konsekvensændring som følge af ikrafttræden af lovforslag
nr. L 113]
Til § 2
4)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 85, stk. 1, nr.
2,
indsættes efter »§ 61 a, stk. 1,«: »i lov om almene boliger
m.v.,«.
[Præcisering af lovhenvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den 2. marts 2021 vedtog Folketinget lovforslag L
113. Loven trådte i kraft den 1. april 2021. Med ændrings‐
forslag nr. 2 og 3 sker der en opdatering af de henvisninger
til § 27 b, som er indeholdt i L 194, og som følger af L
113. Som følge heraf ændres indledningen med henblik på at
omfatte lov nr. 430 af 16. marts 2021 (L 113).
Til nr. 2 og 3
Den 2. marts 2021 vedtog Folketinget lovforslag L
113. Loven trådte i kraft den 1. april 2021. Med L 113 blev
der indsat et nyt stk. 1 i § 27 b i lov om almene boliger m.v.,
og bestemmelsens oprindelige stk. 1 blev til stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der sker en opda‐
tering af de henvisninger til § 27 b, som er indeholdt i L
194, og som følger af L 113. Der er således tale om konse‐
kvensændringer som følge af ikrafttræden af L 113.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget medtages en lovtitel efter den
foreslåede ordlyd: »betingelserne i § 61 a, stk. 1,«. Hermed
præciseres det, at henvisningen drejer sig om § 61 a, stk.
1, i lov om almene boliger m.v., som definerer et udsat
boligområde, og ikke om § 61 a, stk. 1, i lov om leje af
almene boliger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2021 og var til
1. behandling den 21. april 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og Boligud‐
valget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og boligministeren sendte den
10. februar 2021 dette udkast til udvalget, jf. BOU alm. del
– bilag 65. Den 25. marts 2021 sendte indenrigs- og bolig‐
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 194 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet 20/5-21
2399620_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål
til indenrigs- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn Brandenborg (S) Tanja Larsson (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Jens Rohde (KD) Kathrine Olldag (RV) Samira Nawa (RV) Halime Oguz (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
fmd.
Jette Gottlieb (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi Bank (V)
nfmd.
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7