Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 194 Bilag 4
Offentligt
2386053_0001.png
1
4. maj 2021
SOS Racisme
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
Forsinket høringssvar fra SOS Racisme på L 194:
Forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om leje
(Tidligere hårde ghettoområder, som er omfattet af en udviklingsplan)
Til Indenrigs- og Boligudvalget!
SOS Racisme har ikke fået tilsendt L 194 i høring, selv om vi i et tidligere høringssvar fra SOS Racisme af 4.
marts 2021 vedr. sagsnr. 2020
8368 har bedt om:
”i
fremtiden at få fremsendt alle lovforslag i høring der
selv om det måske kun er nævnt i omtalen af
lovforslagene og ikke indgår i selve lovteksten
især eller blandt andet er møntet på at svække udlændinges
og minoriteters rettigheder i Danmark”.
Vi har heller ikke kunnet finde Lovforslaget på Høringsportalen.dk før høringsfristens udløb, men så en
reference til lovforslag L 194 som fremsat i en artikel i Arbejderen.
Da vi har arbejdet meget med den såkaldte
”ghettolovgivning”,
tillader vi os at komme med et forsinket
høringssvar her, som vi håber Udvalget vil få udleveret, så det kan medtage det i overvejelserne, når det
forhandler en Betænkning om lovforslaget og i det videre arbejde med lovforslaget.
SOS Racismes konklusion vedrørende L 194 er:
SOS Racisme er imod, at de
bebyggelser, so ikke ere står på de hårde ”ghetto”liste skal ku e
udsættes for / eller forpligtes til at nedrive og sælge almene boliger, ophæve lejemål og tvangsflytte
borgere eller diskriminere borgere ved udlejning for at opnå en mindre andel af ikke”vestlige”
beboere eller
for at u dgå at opfylde a dre af ”ghetto”-kriterierne.
SOS Racisme er generelt modstandere af
de såkaldte ”ghetto”pakke, so straffer folk ed ikke-vestlig
baggrund ved at gennemtvinge flytninger og nedrivninger af familieboliger i udsatte almennyttige
bebyggelser, hvis de desuden opfylder mindst 2 ud af 4 kriterier for udsatte boligområder, som har:
-
stået på ”de hårde ”ghetto”liste i 4
eller 5 år
- har en beboerandel med over 50% med ikke-”vestlig”
baggru d
- huser mere end 1.000 beboere (evt. efter sammenlægning med nabobebyggelser, hvis bebyggelsen har
færre end 1.000 beboere)
- en andel af beboere, som er dømt efter straffeloven, våbenloven el. lov om euforiserende stoffer
overstiger 3 gange landsgennemsnittet (i 2020: >2,27%)
- en gennemsnitlig bruttoindkomst for skattepligtige 15-64-årige er under 55% af den gennemsnittet i
regionen
- over 40% af de 18-64-årige er uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse
- over 60% af de 30-59-årige har ingen uddannelse udover grundskolen, (fraset udenlandske uddannelser,
der ikke er vurderet og godkendt af Danmark).
L 194 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 4/5-21 fra SOS Racisme vedr. høringssvar
2386053_0002.png
2
Som antydet er diverse kriterier relative og foranderlige, og de er jævnligt blevet ændret af politikerne, for
at det kan passe ind i, hvilke byggerier Folketingsflertallet synes, skal
kaldes ”udsatte boligo råder” og
”ghettoer”, hvor beboer e ka
udsættes for tvangsflytninger og boligerne kan sælges eller nedrives.
Den grundlæggende diskrimination består i, at betingelsen for, at en bebyggelse
ko
er, at mere end halvdelen af beboerne er af såkaldt ikke-”vestlig” herkomst.
Vores argumenter imod
”ghetto”pakken
er især:
-at
den er diskriminerende over for folk af såkaldt ikke-”vestlig”herkomst.
Lovpakken diskriminerer imod mennesker af ikke-”vestlig”
herko st,
uanset om de i øvrigt er født og
opvokset i Danmark, taler dansk, er danske statsborgere, har arbejde, har uddannet sig i Danmark, tjener
penge, betaler skat og ikke har begået noget kriminelt.
Vi har sammen med andre foreninger
–beskrevet
denne ulovlige lovgivning til to FN komiteer :
CESCR (2019) og CERD (2020) og Europarådets komité ECRI (2021) i rapporter fra hhv. 2019, 2020 og 2021,
som alle kan læses på vores hjemmeside under
https://sosracisme.dk/rapporter/;
CERD har dog ikke
modtaget rapporten endnu, da eksaminationen af Danmark pga. Covid er udskudt til august 2021.
-at
beteg else ”ghetto” er a ve dt forkert og er stig atisere de.
Beteg else ”parallelsa fu d” er dog også forkert og stig atisere de, og afspejler ikke virkelighede . Der
er tale om et ord, der er brugt for at tale personer af ikke-”vestlig” herkomst ned, opsplitte samfundet og
”a detgøre” beboer e i de æv te bebyggelser. Boligo råder e er typisk ikke beboet af overveje de é
nationalitet med ét bestemt sprog og én bestemt religion; men ofte af folk fra mange forskellige
nationaliteter, som først og fremmest har det danske samfunds stigmatiserende og fremmedfjendtlige
retorik om dem til fælles. I mange af disse boligområder er der flest danske statsborgere;
-at beboere tvinges til at flytte ud af bebyggelsen;
-at gode familieboliger til en rimelig husleje nedrives;
-at beboerne udsættes for
støj og gener fra nedrivninger og nybyggerier, og uvished
om, hvorvidt de kan
blive i deres bolig;
-at beboere, der forbliver i bebyggelsen kan påtvinges diskriminerende og mærkværdig lovgivning
som
obligatorisk læringstilbud til 1- årige, og dobbelte straffe for forbrydelser begået i boligområdet;
-at det aldrig er sandsynliggjort, at
”ghetto”pakken
medfører mindre kriminalitet, - måske fordeler den
kun de tidligere kriminalitetsdømte til andre boligområder.
Samtidig er det nu blevet vanskeligere at
boligplacere og resocialisere personer, der har begået kriminalitet efter endt afsoning, og nogle ender som
hjemløse eller sofasovere.
Derimod kunne følgende formentlig hjælpe til mindre kriminalitet:
-øget indsats for at unge forbliver i uddannelse eller beskæftigelse,
-inddragelse af forældre til børn der har begået kriminalitet,
-tidlig behandling og støtte ved psykisk sygdom og misbrug hos unge,
-at de og andre udsatte unge får personlig støtte;
-at såvel
offentlige midler såvel som boligselskabernes og lejernes opsparede midler bruges på
nedrivninger, og det bliver vanskeligere at finde en familiebolig, der er til at betale.
er på ”ghetto”liste
L 194 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 4/5-21 fra SOS Racisme vedr. høringssvar
2386053_0003.png
3
En arbejdsgruppe under Indenrigs- og Boligministeriet om billige almene boliger skriver i en netop
udkommet rapport af 27/4 2021:
”Udbuddet af billige boliger i de al e e boligsektor er afgøre de for, at sektore ka leve op til si
for ålsparagraf o : ”at stille passe de boliger til rådighed for alle ed behov herfor til e ri elig husleje”,
og, at: ”udlejning
af boliger [skal] tilgodese grupper, som har vanskeligheder med at skaffe sig en passende
bolig på almindelige markedsvilkår”.
Arbejdsgruppen foreslår:
”At der afsættes
io. kr. til etableri g af .
særligt billige al e e fa ilieboliger.” ...
”At der afsættes
io. kr. til at fre
e etableri g af al e e boliger ved o da else af eksistere de
byg i ger”.
https://im.dk/publikationer/2021/apr/flere-billige-almene-boliger-afrapportering-fra-arbejdsgruppen-vedroerende-
billige-almene-boliger-
Så det ser ud so o , at ”ghetto”pakke belaster
Danmark med et stort spild af gode, billige, almennyttige
familieboliger, som skal nedrives og erstattes af færre nye mindre familieboliger og kollektive boliger,
samtidig med at der altså vil mangle familieboliger.
Vinderne i dette yo-yo-spil bliver formentlig byggematadorerne. Taberne bliver folk af ikke-”vestlig”
herkomst, statsborgere fra 3. lande uden for EØS, de udsatte personer, de boligløse, nyankomne flygtninge,
de almene lejere, boligselskaberne, kommunerne og staten.
Boligmangel som konsekvenser af dette forslag og af boligministerens nye udspil
Hvis de nye tanker om obligatorisk fleksibel udlejning i Boligministerens nye udspil om såkaldte
”parallelsamfund”
bliver til lov, bliver det meget svært for personer med statsborgerskab i et land uden for
EU, EØS og Schweitz at finde en udlejningsbolig, der kan rumme familien, ligesom de stigende boligpriser vil
være en barriere for ejer- og andelsboliger.
Vi er glade for, at man vil tage ordet
”ghetto”
ud af den kommende lovgivning på området i udspillet, men
finder, at hele problematiseringen af såkaldte
”forebyggelsesområder”
med mindst 30% beboere med
statsborgerskab i 3. lande kun øger diskriminationen mod etniske mindretal og udlændinge i Danmark.
Vi henviser i øvrigt til de to nedennævnte indlæg:
Landsformand for SOS Racisme, Jette Møller:
’Vi fi der os ikke i, at lovgivere opdeler folk’.
Tale ved
demonstrationen: Danmark forenet mod racisme, 27. juni 2020, og kronik på Samekstistens.com. Link:
https://www.sameksistens.com/post/vi-finder-os-ikke-i-at-lovgivere-opdeler-folk
og
adjungeret professor ved AAU,
Hans Skifter Andersen: Den racialiserede retorik og politik. 11. april 2021.
https://sosracisme.dk/blog/den-racialiserede-retorik-og-politik/
Med venlig hilsen,
Anne Nielsen,
Medlem af Landsrådet, SOS Racisme