Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
L 194 Bilag 1
Offentligt
2362214_0001.png
Enhed
Boligpolitik og -
økonomi
Sagsnr.
2021 - 2209
Doknr.
399677
Dato
18-03-2021
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til
forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov
leje af almene boliger og lov om leje (Tidligere hårde
ghettoområder, som er omfattet af en udviklingsplan)
Indenrigs- og Boligministeriet hørte fra den 9. februar 2021 til den 23. februar 2021 en
række myndigheder og organisationer over ovennævnte udkast.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til udkastet: BL
Danmarks Almene Boliger, Institut for Menneskerettigheder, KL, Lejernes
Landsorganisation i Danmark og Rådet for Etniske Minoriteter.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til udkastet:
Ankestyrelsen, Byggeskadefonden, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, LOS og Ældre Sagen.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til udkastet:
Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Bedre Psykiatri, BL
Danmarks Almene Boliger,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial
Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske Handicap-organisationer, Danske
Lejere, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Udlejere, Den
Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DI, EjendomDanmark,
Ejerlejlighedernes Landsforening, Finans Danmark, FSR
danske revisorer,
Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring og Pension,
Frivilligrådet, Husleje- og Beboer-klagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit, Kommunernes Revision
BDO,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landsbyggefonden, OK–Fonden,
Psykiatrifonden, Rådet for Socialt Udsatte, SAND De hjemløses Landsorganisation,
SBi/AAU (Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje
Danmark, Sind, Socialchefforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund, TEKNIQ,
Udbetaling Danmark og VIVE.
4. Følgende myndigheder og organisationer, som ikke er på høringslisten, har afgivet
høringssvar til udkastet: Realiseringsbestyrelsen for Finlandsparken og Ungdomsbo
og Esbjerg Kommune.
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det fremsatte
lovforslag samt Indenrigs- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Indenrigs- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Indenrigs- og Boligudvalg.
Generelle bemærkninger
BL
Danmarks Almene Boliger
finder det positivt, at reglernes anvendelse
tydeliggøres, og der med forslaget gives en klar hjemmel for de boligområder, der
tidligere har været hårde ghettoområder, således at forståelsen af lovgivningen ikke
sker ud fra fortolkning af lovens intentioner.
Indenrigs- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at alle tiltag der knytter sig til
kategoriseringen af et boligområde
som en ”ghetto”, herunder anvendelsen af visse
regler for boligområder, som er omfattet af en udviklingsplan, skal sættes i bero, indtil
domstolene og Ligebehandlingsnævnet har taget stilling til de verserende sager.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og Boligministeriet afventer
fremsættelsen af lovforslaget, indtil domstolene og Ligebehandlingsnævnet har truffet
afgørelse i de verserende sager om lovligheden af en udviklingsplans indhold samt
kriterierne for, hvornår et område
er en ”ghetto”. Instituttet
henviser til deres
høringssvar af 22. oktober 2018 vedrørende L38.
Instituttet eftersøger en nærmere undersøgelse af, hvilken effekt og hvilke
udfordringer de skærpede anvisnings- og udlejningsregler har medført i forhold til
udsatte gruppers mulighed for at få anvist en ledig bolig, herunder om ventetider er
steget efter indførelsen af reglerne, samt af, i hvor høj grad kommunerne gør brug af
undtagelsesbestemmelsen i almenboliglovens § 59, stk. 7. Institut for
Menneskerettigheder anbefaler, at Indenrigs- og Boligministeriet foretager en
nærmere undersøgelse af, hvordan de skærpede anvisnings- og udlejningsregler bliver
anvendt i praksis.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at det forhold, at man har anlagt en sag
ved domstolen om en udviklingsplan, hverken indebærer, at udviklingsplanen
suspenderes eller at der ikke skal foretages yderligere lovændringer, indtil domstolene
har forholdt sig til de konkrete sager. Sagsøgeren kan i en konkret retssag anmode
retten om at tillægge opsættende virkning til et konkret forhold. Det er retten, der
træffer afgørelse om opsættende virkning i den konkrete sag i lyset af sagens konkrete
omstændigheder.
En udsættelse af fremsættelsen af lovforslaget, indtil domstolenes og
Ligebehandlingsnævnets afgørelser foreligger, vil indebære, at implementeringen af de
godkendte udviklingsplaner vil skulle afbrydes, således at de igangværende indsatser
vil stoppe, hvilket vil kunne annullere den positive udvikling og hidtidige indsatser.
Det finder ministeriet ikke vil være hensigtsmæssigt.
2
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0003.png
Det bemærkes i øvrigt, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen i april 2020 udgav en
undersøgelse af netop anvendelsen af fleksible udlejningsregler i almene
familieboliger.
KL
finder, at det er hensigtsmæssigt, at kommuner og boligorganisationer får hjemmel
til at fortsætte deres arbejde med udviklingsplanerne, selvom boligområdet ikke
længere opfylder betingelserne for hverken at være et udsat boligområde, et
ghettoområde eller et hårdt ghettoområde.
Det er dog også KL´s vurdering, at varige løsninger på ghettoudfordringen kræver, at
fysiske omdannelser går hånd i hånd med andre redskaber til styring og regulering af
beboersammensætning og at vilkårene for denne opgave varierer meget fra kommune
til kommune.
KL bemærker derfor, at kommunerne og boligorganisationerne bør sikres muligheder
for lokalt at vurdere, hvordan de vil styre beboersammensætningen i boligområderne.
Det kan fx være ved boligsocial anvisning
også i tidligere hårde ghettoområder,
selvom der endnu ikke er gået 4 år fra området ikke længere opfyldte betingelserne for
at være et udsat boligområde, et ghettoområde eller et hårdt ghettoområde.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at de lokale aktører både efter de
gældende regler og de i udkastet foreslåede ændringer har en række redskaber, som
kan anvendes med henblik på at styre beboersammensætningen i alle boligområder i
kommunen, dvs. også ikke-udsatte boligområder. Når der i udkastet foreslås
tidsbegrænsninger i forhold til visse udlejningsredskaber, er det primært på baggrund
af ministeriets vurdering af det konkrete redskabs proportionalitet og nødvendighed.
Når et boligområde i 4 år ikke opfylder betingelserne i almenboliglovens § 61 a, stk. 4,
må det være udtryk for, at området oplever en stabil positiv udvikling, som kan
fastholdes ved brug af mindre indgribende redskaber.
LLO
anser udkastet som værende en skærpelse af nugældende lovgivning, idet
udkastet vil give boligorganisationer større magtmidler til at gennemføre indgreb for
at nå en målsætning, der allerede er nået, da boligområderne ikke længere er hårde
ghettoer. LLO undrer sig over, at de af udkastet omfattede beføjelser ikke allerede var
en del af parallelsamfundspakken.
LLO anerkender, at dele af parallelsamfundspakken kan have påvirket
beboersammensætningen, herunder ændringer i ventelistesystemet. Initiativer, som
endnu ikke er gennemført, kan dog ikke siges at have bidraget til at opnå det politiske
mål om en ændret beboersammensætning.
LLO går ud fra, at udkastet ikke vil gælde med tilbagevirkende kraft, således at de nye
beføjelser ikke gælder for boligområder, som allerede er ude af den hårde ghettoliste
inden lovforslagets eventuelle gennemførelse.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at det allerede fremgår af de gældende
regler, at en udviklingsplan skal gennemføres, selv om et boligområde ikke længere
opfylder betingelserne i almenboliglovens § 61 a, stk. 4. Når pligten til at gennemføre
en udviklingsplan fastholdes, kan det være vanskeligt for de lokale aktører at
implementere planen, hvis de ikke har adgang til at anvende de nødvendige redskaber.
Hvis en udviklingsplan indebærer, at en del af ejendommen skal nedrives eller sælges,
vil det ikke være muligt at gennemføre tiltaget, når det pågældende boligområde ikke
længere opfylder betingelserne for godkendelse af salg eller nedrivning, fordi området
3
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0004.png
ikke opfylder betingelserne i almenboliglovens § 61 a, stk. 1, jf. § 27, stk. 3, nr. 3 og §
28, stk. 3, nr. 3.
Efter ministeriets opfattelse rejser LLO spørgsmålet om, hvorvidt den gældende
ordning skal ændres til en stop-and-go ordning, som vil indebære, at et boligområde,
som er i gang med en udviklingsplan, og som følge deraf oplever en positiv udvikling i
området, skal afbryde implementeringen heraf, så snart planen viser sin effekt og
områder kommer af listen over udsatte boligområder. Herefter vil området ikke have
redskaberne til at implementere udviklingsplanen før udviklingen vender og bliver
negativ igen. En sådan ordning vil efter ministeriets opfattelse være uhensigtsmæssig,
da omdannelserne af de belastede boligområder skal være varige og vedholdende, hvis
de skal blive permanente.
Realiseringsbestyrelsen for Finlandsparken
finder forslaget om, at almenboliglovens
§ 51 c (vedr. brug af fleksibel udlejning) fremadrettet skal anvendes i et boligområde,
som er omfattet af en udviklingsplan indtil udviklingsplanen er gennemført eller
boligområdet i fire konsekutive år ikke har været på listen over hårde ghettoområder,
fornuftig. For så vidt angår Finlandsparken har brugen af kombineret udlejning i
perioden 1. oktober 2019
31. december 2020 givet anledning til i alt 14 afviste
boligansøgere, mens det fleksible udlejningsværktøj i samme periode har været
anvendt til at give fortrin til 66 boligsøgende.
Realiseringsbestyrelsen finder det vigtigt af hensyn til den boligsøgende, at
afvisningsadgangen kun gælder så længe det er nødvendigt. Samtidigt er det vigtigt, at
de lokale myndigheder fortsat har de nødvendige redskaber til at konsolidere en
hensigtsmæssig udvikling i boligområderne. Realiseringsbestyrelsen finder, at den
foreslåede model afvejer begge hensyn på rimelig vis.
Realiseringsbestyrelsen ønsker afslutningsvist at slå fast, at arbejdet med
udviklingsplanens greb og indsatser fortsat pågår med en stor dedikation til at skabe
en bydel i social balance gennem fortætning, nye fysiske forbindelser og revitalisering
af fælles mødesteder.
Indenrigs- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Rådet for Etniske Minoriteter
finder, at det er meget problematisk, at der gives
mulighed for at fastholde en udviklingsplan i et boligområde, der er inde i en positiv
udvikling og som på den baggrund ikke længere opfylder kriterierne for at være et
hårdt ghettoområde, jf. almenboliglovens § 61 a, stk. 1. Rådet anbefaler, at man
fremmer en mangfoldig beboersammensætning og dropper etnicitetskriteriet i
kategoriseringen af udsatte boligområder, idet de anfører, at problemerne ikke løses
ved at stigmatisere beboere med minoritetsbaggrund.
Rådet anbefaler, at den allerede eksisterende fleksible udlejning i udsatte områder,
hvor folk i arbejde og under uddannelse får fortrinsret på ventelisten, udvides. For
eksempel skal unge, der er i uddannelse eller i fast arbejde og ønsker at flytte
hjemmefra have fortrin til en bolig i det kvarter, de er vokset op i. Dermed benytter
man efter rådets opfattelse aktivt et uddannelsesmønster, hvor stadig flere unge får
taget kompetencegivende uddannelser til at ændre beboersammensætningen samtidig
med, at man får fremdraget og udnyttet de gode unge forbilleder i de udsatte områder.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at det allerede fremgår af de gældende
regler, at en udviklingsplan skal gennemføres, selv om et boligområde ikke længere
4
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0005.png
opfylder betingelserne for at være et hårdt ghettoområde, jf. almenboliglovens § 61 a,
stk. 4.
For så vidt angår reglerne om fleksibel udlejning, skal ministeriet oplyse, at de
gældende regler giver lokale aktører mulighed for at fastsætte særlige
udlejningskriterier, som passer til de lokale forhold. I et udsat boligområde er det
kommunalbestyrelsen, der skal fastsætte kriterierne for udlejning af almene
familieboliger, jf. almenboliglovens § 60, stk. 4. For almene familieboliger, der ikke er
omfattet af § 59, stk. 1 eller 2, eller § 63, kan kommunalbestyrelsen og den almene
boligorganisation indgå aftale om udlejning efter særlige kriterier, jf. almenboliglovens
§ 60, stk. 1. Udlejning af almene ungdomsboliger kan kun ske til unge
uddannelsessøgende og andre unge med særlige behov, jf. almenboliglovens § 52, stk.
1, 1. pkt. Ministeriet finder derfor ikke grundlag for at ændre udkastet.
Specifikke bemærkninger
BL
Danmarks Almene Boliger
bemærker, at udkastet kan virke som om, at de
foreslåede ændringer medfører en mulighed til boligorganisationer og kommuner,
hvor der ikke længere er hårde ghettoområder, for at anvende visse regler. Udkastet
består dog dels af regler, som almene boligorganisationer og kommuner kan anvende,
dels af regler, som de skal anvende.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at ministeriet er klar over, at
udkastet omfatter både ”kan” og ”skal” bestemmelser. Når der er tale om udkastets
almindelige og især specielle bemærkninger, kan der dog ikke være tvivl om, hvilke
bestemmelser som henholdsvis kan og skal anvendes. Udkastet skaber ikke nye
beføjelser, men udvider adgangen til de eksisterende beføjelser.
Ministeriet skal bemærke, at der i almenboligloven findes en række bestemmelser,
hvori der er anvendt en lovteknisk metode, som indebærer, at man i slutningen af en
paragraf eller en kapitel har indsat en bestemmelse, hvoraf det fremgår, at nærmere
angivne paragraffer finder tilsvarende anvendelse på selvejende almene ældre boliger
eller tilsvarende anvendelse på almene ungdomsboliger, som ejes af en selvejende
institution. Henvisningen omfatter både ”kan” og ”skal” bestemmelser og har ikke
givet anledning til tvivl om, hvorvidt en ”kan” bestemmelse skal anvendes eller om en
”skal” bestemmelse kan anvendes. Afgørende for en bestemmelses anvendelse
er, hvad
fremgår af den bestemmelse, som henvises til.
BL
Danmarks Almene Boliger
finder, at det er hensigtsmæssigt, at almenboliglovens
§ 51 c om afvisning af boligsøgende på kontanthjælp m.v. anvendes i boligområder, der
ikke længere er et hårdt ghettoområde, men er omfattet af en udviklingsplan. BL
noterer, at ministeriet har foreslået, at § 51 c kun finder anvendelse i et boligområde,
der er omfattet af en udviklingsplan, indtil planene er gennemført, eller indtil
boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke har været på listen over hårde
ghettoområder
for at sikre at bestemmelsen alene anvendes, så længe det er
nødvendigt og proportionalt, jf. de foreslåede § 168 a, stk. 8 og § 168 b, stk. 12.
BL foreslår, at § 51 c formuleres som en bestemmelse, hvorefter boligorganisationerne
kan afvise
men ikke skal. Det vil give boligorganisation mulighed for konkret at
vurdere behovet i forhold til beboersammensætningen og skabe den nødvendige
balance.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at BL´s bemærkning kan forstås
således, at BL finder, at boligorganisation skal have mulighed for selv at bestemme,
5
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0006.png
om bestemmelsen skal anvendes i et boligområde, som ikke længere er et hårdt
ghettoområde. Bemærkningen kan også forstås således, at BL finder, at
boligorganisation skal have mulighed for at afvise boligsøgende i medfør af
almenboliglovens § 51 c også efter udviklingsplanens gennemførelse eller efter de 4 års
udløb.
Indenrigs- og Boligministeriet finder, at de grunde, som ligger bag den nugældende
formulering også gør sig gældende i forhold til et boligområde, som stadigvæk er
omfattet af en udviklingsplan. Ministeriet har konkret overvejet, hvilke begrænsninger
der skal indsættes med henblik på at sikre forslagets konformitet med de relevante
regler om menneskerettighederne. Ministeriet finder, at bestemmelsen kun skal
anvendes i en tidsbegrænset periode, som det fremgår af udkastet. Ministeriet finder
derfor ikke grundlag for at ændre udkastet.
BL
Danmarks Almene Boliger
finder endvidere, at forslaget om at ændre § 86 i lov
om leje af almene boliger er meget problematisk, at idet denne efter BL´s opfattelse
søger at ændre på en vigtig balance mellem boligselskab og kommune vedrørende
genhusningspligt. BL henviser til, at bestemmelsen skal ses i sammenhæng med lov
om almene boliger § 168 b, stk. 6, der angiver, at genhusningsforpligtelsen ved en
kommunal udviklingsplan påhviler kommunen
og ikke udlejeren
(boligorganisationen).
BL anser det således for afgørende vigtigt, at genhusningsforpligtelsen for
boligorganisationen alene er tilfældet ved en fælles udviklingsplan, hvilket også kan
stimulere det gode samarbejde mellem boligorganisationer og kommuner.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at § 86, stk. 1, 3. pkt., kun handler
om en geografisk afgrænsning af genhusningspligten. Bestemmelsen definerer ikke,
hvem der har genhusningspligt, men begrænser kun udlejerens mulighed for at anvise
en erstatningsbolig, idet denne skal ligge inden for det pågældende boligområde.
Det er korrekt, at det fremgår af almen boliglovens § 168 b, stk. 6, at det er
kommunalbestyrelsen, der overtager genhusningsforpligtelsen og afholder udgifter
hertil, hvis en kommunaludviklingsplan indebærer påbud om salg eller nedrivning.
Det må bero på en misforståelse af almenlejelovens § 86, stk. 1, 3. pkt., når BL finder,
at en udvidelse af denne bestemmelse vil ændre på genhusningspligten, som er
reguleret i almenboliglovens § 168 b, stk. 6, der ikke ændres i udkastet.
Udkastet vil ikke ændre på kommunalbestyrelsens genhusningsforpligtelse, som
fremgår af almenboliglovens § 168 b, stk. 6. Udkastet vil kun have den betydning, at
kommunalbestyrelsen i tilfælde af salg kun vil kunne opfylde den overtagne
genhusningspligt ved at anvise en bolig i det pågældende boligområde. Beboernes
rettigheder vil således ikke afhænge af, om kommunalbestyrelsen og den almene
boligorganisation kan enes om en udviklingsplan.
Ministeriet finder derfor ikke grundlag for at ændre udkastet.
BL
Danmarks Almene Boliger
finder endelig, at der er behov for at foretage visse
ændringer i udlejningsbekendtgørelsen, som også indeholder bestemmelser, der
vedrører de forskellige område: udsatte områder, ghettoområder og hårde
ghettoområder.
6
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0007.png
Indenrigs- og Boligministeriet
skal oplyse, at ministeriet har igangsat det
forberedende arbejde vedrørende udarbejdelse af udkast til ændring af
udlejningsbekendtgørelsen. Dette udkast vil blive sendt i høring senere med henblik
på at ændringerne træder i kraft den 1. juli 2021. Ministeriets nærmere overvejelser
herom er indsat i udkastet, jf. afsnit 2.2.
Ungdomsbo og Esbjerg Kommune
har fremsat følgende forslag:
-
At almenboligloven § 59, stk. 7, som indebærer, at kommunalbestyrelsen
når denne skal afvise at anvise ledige boliger til visse boligsøgende (modtagere
af visse sociale ydelser, kriminelle, ikke EU/EØS-statsborgere m.v.) i et udsat
boligområde
alligevel skal anvise en ledig bolig i et udsat boligområde, hvis
der ikke er mulighed for at anvise ledige boliger i en boligafdeling, der ikke er
beliggende i et udsat boligområde, ændres, således at kommunalbestyrelsen
ikke skal, men kun kan anvise boligen.
At det beskrives, hvordan ”det pågældende boligområde” skal forstås i
almenlejelovens § 86, stk. 1, 3. pkt., idet det bemærkes, at det ikke er
hensigtsmæssigt i forhold til en ønsket udvikling, hvis der skal anvises en bolig
inden for ghettoområdet.
At boligorganisationerne får hjemmel til at afvise boligsøgende
førtidspensionister i ghettoområder. Sekundært, at førtidspensionister helt
udgår af opgørelserne til ghettolisten, da de tæller dobbelt med i forhold til
overførelsesindkomst, samt kriteriet for den gennemsnitlig bruttoindkomst.
At boligorganisationer, der afhænder boliger ved nedrivning eller ved salg og
mister deres administrationsbidrag på de pågældende boliger kompenseres
for tabet ved, at der fra Landsbyggefonden afsættets en pulje til dækning af
boligforeningernes manglende administrationsbidragsindtægter i en periode
op til 10 år, og at der fra staten afsættes en pulje til dækning af den
kommunale grundkapital ved opførelse af erstatningsbyggerier andre steder i
kommunen.
-
-
-
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at det ikke er formålet med udkastet at
sikre disse bestemmelsers fortsatte anvendelse i et boligområde, som ikke længere
opfylder betingelserne for at være et udsat boligområde, et ghettoområde eller et hårdt
ghettoområde i almenboliglovens § 61 a, stk. 1, 2 eller 4.
Ministeriet finder således ikke, at reglerne om kommunal anvisning i
almenboliglovens § 59, stk. 7, skal ændres. Disse regler gælder ikke kun for hårde
ghettoområder eller tidligere ghettoområder, men for alle udsatte boligområder.
Bestemmelsen sikrer, at den boligsøgende, som kommunalbestyrelsen ikke må anvise
en bolig i et udsat boligområde, enten får anvist bolig i et andet boligområde eller
hvis dette ikke er muligt
sikres en bolig i et udsat boligområde. Hermed sikres
bestemmelsens konformitet med menneskerettighederne.
For så vidt angår begrebet
”det pågældende boligområde” i almenlejelovens § 86, stk.
1, 3. pkt., skal det forstås som det fremgår af bestemmelsens første led, som lyder
således: ”For
beboere i sådanne ejendomme, der er en del af et hårdt ghettoområde, jf.
§ 61 a, stk. 4, i lov om almene boliger m.v., hvor overdragelsen sker som et led i en
udviklingsplan.”
Genhusningspligten kan således kun opfyldes ved at anvise en
erstatningsbolig i det boligområde, hvor beboeren allerede bor. Bestemmelsen er en
udmøntning af den politiske aftale om indsatser, der modvirker parallelsamfund fra
maj 2018.
7
L 194 - 2020-21 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2362214_0008.png
For så vidt angår forslaget om at give boligorganisationerne hjemmel til at afvise
boligsøgende førtidspensionister i ghettoområder samt forslaget om erstatning for
boligorganisationernes tab ved nedrivning og salg (mistet administrationsbidrag),
finder ministeriet, at forslaget falder uden for udkastets formål.
Ministeriet finder derfor ikke grundlag for at ændre udkastet.
8