Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21
L 193 Bilag 8, L 193 A Bilag 8, L 193 B Bilag 8, L 193 C Bilag 8
Offentligt
2399446_0001.png
Til lovforslag nr.
L 193
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven,
lov om Danmarks Grønne Investeringsfond og forskellige andre love
(Øget investorbeskyttelse ved grænseoverskridende markedsføring af investeringer, oprettelse af gældsrådgivningsenhed i
Finansiel Stabilitet som følge af aftale om erstatning m.v. til minkavlere og følgeerhverv berørt af covid-19 og styrket tilsyn
med aktører på det digitale marked for finansielle ydelser m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Er‐
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget og ændringsforslag nr. 2-19, 21 og 22. So‐
cialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 20.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, V og KF) indstiller de under A, B
og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af erhvervsmi‐
nisteren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
det af Socialistisk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV og EL) indstiller de under A,
B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af erhvervs‐
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
hverken for eller imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller de under A
og B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af erhvervsmi‐
nisteren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling
af lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af erhvervs‐
ministeren stillede ændringsforslag til det under C nævnte
lovforslag og imod det af Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller de under
A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (LA) indstiller det under B
nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af erhvervsministe‐
ren stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller de under
A og C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling
af lovforslagene. Mindretallet vil stemme for de af erhvervs‐
ministeren stillede ændringsforslag til de under A og C
nævnte lovforslag og imod det af Socialistisk Folkeparti
stillede ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (Uffe Elbæk (UFG)) ind‐
stiller de under A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de af erhvervsministeren og Socialistisk Folkeparti stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævn‐
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling af lovforsla‐
get. Mindretallet vil stemme for de af erhvervsministeren
stillede ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstre støtter intentionen bag ændringsforslag
nr. 20, men kan ikke støtte at ændre formålet for en fond i
et ændringsforslag, når formålet er aftalt mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og
Alternativet.
AX026400
L 193c - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
2399446_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om en garantifond
for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforenin‐
ger m.v., hvidvaskloven og forskellige andre love (Øget
investorbeskyttelse ved grænseoverskridende markedsføring
af investeringer og styrket tilsyn med aktører på det digitale
marked for finansielle ydelser m.v.)« omfattende titelnoten,
§§ 1-12, § 13, nr. 1-4 og 6, § 14, § 15, nr. 2, og §§ 17-19.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder og ligningsloven
(Oprettelse af gældsrådsgivningsenhed i Finansiel Stabilitet
som følge af aftale om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af covid-19)« omfattende § 13, nr. 5 og
7, § 15, nr. 1, og §§ 18 og 19.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Grønne
Investeringsfond (Etablering af Danmarks Grønne Fremtids‐
fond samt finansiering gennem statsligt genudlån)« omfat‐
tende §§ 16, 18 og 19.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 4
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj
2019, EU-tidende 2019, nr. L 150, side 253« til: »dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2017/828/EU af 17.
maj 2017, EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1160/EU af
20. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L 188, side 106«.«
[Korrektion af trykfejl]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »16« til: »17«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 348, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 43, stk. 1 og 2« til: »§
43, stk. 1, 2 og 9«.
03.
I
§ 348 a, stk. 1,
indsættes efter »§ 43, stk. 2«: »og 9«.«
[Forbrugerombudsmanden sikres kompetencer til at føre
sager om forsikringsselskabers undersøgelser]
Til § 5
5)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 87 a
ændres i
stk. 1, nr. 1,
litra d,
»der er stillet« til: »der er stilet«.
[Korrektion af trykfejl]
Til § 6
6)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og dele af Europa-Par‐
lamentets og Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj 2018
om ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system
til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme og om
ændring af direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tiden‐
de 2018, nr. L 156, side 43« til: »dele af Europa-Parlamen‐
tets og Rådets direktiv 2018/843/EU af 30. maj 2018 om
ændring af direktiv (EU) 2015/849 om forebyggende foran‐
staltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvid‐
vask af penge eller finansiering af terrorisme og om ændring
af direktiv 2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende 2018,
nr. L 156, side 43, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/1160/EU af 20. juni 2019, EU-Tidende 2019,
nr. L 188, side 106«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 7
7)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10, nr. 2, litra b,
ændres », eller« til: »,«, og i
litra c
indsættes efter »forbundet,«: »eller«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 8
8)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 231, stk. 2, nr. 1
og
2,
udgår », 147 eller 148«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 9
9)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 3, stk. 2,
affattes den
angivne konsekvens således: »Stk. 2-7 bliver herefter stk.
3-8«.
[Korrektion af trykfejl]
10)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 3, stk. 5
og
6,
der bliver stk. 6 og 7, ændres »stk. 1,
nr. 5« til: »stk. 2«.«
[Korrektion af trykfejl]
11)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9, nr. 3,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 5« til: »§ 3, stk. 2«.«
[Konsekvensændring]
12)
Nr. 7
affattes således:
L 193c - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
2399446_0003.png
3
»7.
I
§ 12, stk. 7,
ændres »§ 3, stk. 1, nr. 5, § 3, stk. 5« til: »§
3, stk. 2 og 7«.«
[Korrektion af trykfejl]
13)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 22, stk. 1,
ændres »§ 3, stk. 6« til: »§ 3, stk. 7«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 12
14)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 14 a
ændres
i
stk. 2
»eller oplysningerne senere« til: »eller at oplysnin‐
gerne«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
15)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede ændring af selskabsskatteloven udgår]
Til § 18
16)
I
stk. 2
ændres »nr. 1-5« til: »nr. 1, 01 og 2-5«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 15
17)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst
»nr. 35«
til:
»nr.
36«,
og det foreslåede nye nummer betegnes nr. 36.
[Konsekvens af lov nr. 533 af 27. marts 2021]
Til § 18
18)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 18
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.«
[Konsekvensændring]
Til § 19
19)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring]
d
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(Uffe Elbæk
(UFG)):
Til § 16
20)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Fondens formål, jf. stk. 2, om at medfinansiere
investeringer, der fremmer den grønne omstilling af sam‐
fundet, indebærer som minimum et stop for finansiering
af fossile energikilder og brændstoffer i alle tilfælde, hvor
der findes mulige alternativer, herunder eksempelvis i ener‐
giproduktionen.««
[Præcisering af Danmarks Grønne Investeringsfonds formål]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 18
21)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 18
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.«
[Konsekvensændring]
Til § 19
22)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i tre lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser
om bl.a. øget investorbeskyttelse ved grænseoverskridende
markedsføring og styrket tilsyn med aktører på det digitale
marked for finansielle ydelser. Den anden del (B) omfatter
oprettelse af en gældsrådsgivningsenhed i Finansiel Stabili‐
tet som følge af aftale om erstatning m.v. til minkavlerne
og følgeerhverv berørt af covid-19. I denne del ændres lov‐
forslagets titel desuden af lovtekniske grunde, således at
»minkavlere« bliver ændret til »minkavlerne«.
Den tredje del (C) omfatter etablering af Danmarks
Grønne Fremtidsfond, som skal bidrage til national og glo‐
bal grøn omstilling.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med henblik
på at korrigere en trykfejl ændres fodnoten til lovens ti‐
tel »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-tidende 2019, nr. L 150,
side 253« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direk‐
tiv 2017/828/EU af 17. maj 2017, EU-Tidende 2017, nr.
L 132, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/1160/EU af 20. juni 2019, EU-Tidende 2019,
nr. L 188, side 106«.
L 193c - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
2399446_0004.png
4
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 4, nr. 3, foreslås det at tilføje et nyt stk. 15 til § 1 i lov om
finansiel virksomhed, hvorefter stk. 15-17 bliver stk. 16-18
som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle
henvisninger til § 1, stk. 15-17, skal konsekvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det at ændre henvisningen til
stk. 16 i § 1, stk. 1.
Til nr. 4
Der er tale om materielle ændringer.
Efter den gældende bestemmelse i § 348, stk. 1, 1. pkt., i
lov om finansiel virksomhed, kan Forbrugerombudsmanden
anlægge sag vedrørende handlinger, der strider mod redelig
forretningsskik og god praksis, jf. § 43, stk. 1 og 2, §§ 48 a
og 53 b-53 d, herunder sag om forbud, påbud, erstatning og
tilbagesøgning af uretmæssigt opkrævede beløb. Ved lovfor‐
slaget indsættes et nyt stk. 9 i § 43 i lov om finansiel virk‐
somhed. Reglen er en bemyndigelse for erhvervsministeren
til at fastsætte regler på god skik-området om forsikringssel‐
skabers undersøgelser.
Det foreslås på den baggrund i nr. 02 at indsætte henvis‐
ning til § 43, stk. 9, i § 348, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslåede medfører, at Forbrugerombudsmanden til‐
deles samme kompetence til at føre sager på grundlag af de
nye regler om forsikringsselskabers undersøgelser, som der
er på det generelle god skik-område.
Efter den gældende bestemmelse i § 348 a, stk. 1, i lov
om finansiel virksomhed underretter Finanstilsynet Forbru‐
gerombudsmanden, hvis Finanstilsynet bliver bekendt med,
at en virksomheds kunder kan have lidt tab, som følge af at
virksomheden har overtrådt § 43, stk. 1, eller bestemmelser
udstedt i medfør af § 43, stk. 2.
Det foreslås på den baggrund i nr. 03 at indsætte henvis‐
ning til § 43, stk. 9, i § 348 a, stk. 1.
Det foreslåede medfører, at Finanstilsynet tildeles samme
mulighed for at underrette Forbrugerombudsmanden om
sager efter de nye regler om forsikringsselskabers undersø‐
gelser, som der er på det generelle god skik-område.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med henblik på at
korrigere en trykfejl ændres »der er stillet« til »der er stilet«
i § 75 a, stk. 1, nr. 1, litra d, lovforslagets § 5, nr. 7.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med henblik
på at korrigere en trykfejl ændres i fodnoten til lovens
titel »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
(EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod an‐
vendelse af det finansielle system til hvidvask af penge
eller finansiering af terrorisme og om ændring af direktiv
2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156,
side 43« til: »dele af Europa-Parlamentets og Rådets direk‐
tiv 2018/843/EU af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
(EU) 2015/849 om forebyggende foranstaltninger mod an‐
vendelse af det finansielle system til hvidvask af penge
eller finansiering af terrorisme og om ændring af direktiv
2009/138/EF og 2013/36/EU, EU-Tidende 2018, nr. L 156,
side 43, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/1160/EU af 20. juni 2019, EU-Tidende 2019, nr. L
188, side 106«.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 7, nr. 5, foreslås det at tilføje litra d til § 10, nr. 2, i
hvidvaskloven. Det medfører, at der indsættes et nyt litra i
oplistningen.
På den baggrund skal litra b og c i § 10, nr. 2, konse‐
kvensrettes.
Det foreslås derfor at ændre »eller« til: »,« i 10, nr. 2,
litra b.
Det foreslås at indsætte »eller« efter »forbundet,« i § 10,
nr. 2, litra c.
De foreslåede ændringer medfører, at oplistningen i § 10,
nr. 2, litra a-d, er sprogligt korrekt.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 8, nr. 18, foreslås afsnit IX ophævet. Afsnit IX indeholder
bl.a. §§ 147 og 148.
Det foreslås, at », 147 eller 148« udgår i § 231, stk. 2, nr.
1 og 2.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring. Ved lov nr. 1940 af
15. december 2020 blev der indsat et nyt stk. 3 i § 3 i lov om
ejendomskreditselskaber.
Der er ved en fejl ikke taget højde for dette ved udform‐
ning af lovforslaget.
Det foreslås i det foreslåede nr. 4 at ændre »Stk. 2-6
bliver herefter stk. 3-7« til »Stk. 2-7 bliver herefter stk.
3-8«.
Til nr. 10, 12 og 13
Der er tale om lovtekniske ændringer. Ved lov nr. 1940 af
15. december 2020 blev der indsat et nyt stk. 3 i § 3 i lov om
ejendomskreditselskaber.
Der er ved en fejl ikke taget højde for dette ved udform‐
ning af lovforslaget.
Det foreslås derfor, at lovforslagets § 9, nr. 6, 7 og 8
affattes på ny med henblik på at ændre henvisningerne til §
3, stk. 5 og 6.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets
§ 9, nr. 3, ophæves § 3, stk. 1, nr. 5. Med lovforslagets § 9,
nr. 4, foreslås et nyt § 3, stk. 2, der viderefører reglen i § 3,
stk. 1, nr. 5.
Det foreslås i § 9, nr. 3, at ændre »§ 3, stk. 1, nr. 5« til »§
3, stk. 2«.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring. Med henblik på
at korrigere en sproglig fejl ændres »eller oplysningerne
senere« til »eller at oplysningerne«.
L 193c - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
2399446_0005.png
5
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring. Lovforslagets § 14
indeholder en ophævelse af selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
nr. 14, om skattefritagelse for Finansiel Stabilitet A/S. Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger, at § 3, stk. 1, nr. 14,
er uden materiel betydning, da Finansiel Stabilitet A/S er en
selvstændig offentlig virksomhed omfattet af skattefritagelse
af staten, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 3.
En ophævelse af § 3, stk. 1, nr. 14, vil imidlertid for‐
årsage, at selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 15-23, ryk‐
kes. Dette vil medføre, at en lang række henvisninger i sel‐
skabsskatteloven og andre love ikke vil være retvisende. Når
der igen er behov for en skattefritagelsesbestemmelse, vil
Skatteministeriet lægge op til at benytte selskabsskattelo‐
vens § 3, stk. 1, nr. 14, så Finansiel Stabilitet A/S kan udgå
af bestemmelsen.
På denne baggrund foreslås det, at § 14 udgår af lovfor‐
slaget.
Det foreslåede medfører, at selskabsskattelovens § 3, stk.
1, nr. 14, ikke vil blive ophævet.
Til nr. 16
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 17
Ved fremsættelse af lovforslaget havde ligningslovens §
7 i alt 34 numre. Ved lovforslagets § 15, nr. 1, er foreslået
indsat en ny bestemmelse som ligningslovens § 7, nr. 35.
Siden er en nr. 35 i ligningslovens § 7 imidlertid trådt i
kraft, jf. lov nr. 533 af 27. marts 2021.
Ved ændringsforslaget foreslås nummereringen af den
foreslåede bestemmelse ændret til nr. 36. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af lov nr. 533 af 27. marts 2021,
hvor ligningslovens § 7, nr. 35, blev indsat. Ændringen er af
lovteknisk karakter og ændrer ikke på det materielle indhold
af bestemmelsen.
Til nr. 18
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 19
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 20
Det foreslås at præcisere vurderingskriterierne for Dan‐
marks Grønne Investeringsfonds finansieringsaktiviteter, så‐
ledes at fonden ikke kan støtte investeringer vedrørende fos‐
sile brændstoffer i de tilfælde, hvor der findes mulige alter‐
nativer, jf. i øvrigt også aftaleteksten for Danmarks Grønne
Fremtidsfond i finanslovsaftalen for 2020 vedrørende iinve‐
steringer i fossile projekter. Kravet vil være et minimums‐
krav, således at det ikke udelukker et eventuelt fremtidigt
yderligere stop for finansiering af fossile energikilder.
Til nr. 21
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 22
Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2021 og var til
1. behandling den 16. april 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 1. marts
2021 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
215. Den 24. marts 2021 sendte erhvervsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
L 193c - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 20. maj 2021
2399446_0006.png
6
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7