Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21, Erhvervsudvalget 2020-21
L 193 Bilag 1, L 193 A Bilag 1, L 193 B Bilag 1, L 193 C Bilag 1
Offentligt
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att. Victor Saxlund
Den 4. december 2020
Høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om en garantifond for skadeforsik-
ringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvidvaskloven og forskellige an-
dre love
Finanstilsynet har den 30. oktober 2020 sendt et udkast til lovforslag i høring vedrørende ændring
af lov om en garantifond for skadeforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v., hvid-
vaskloven og forskellige andre love.
Dansk Erhverv har primært fundet anledning til at kommentere på lovforslagets forslag til ændrin-
ger i hvidvaskloven, dvs. lovforslagets § 7.
Dansk Erhverv skal i den forbindelse indledningsvist bemærke, at forslaget om nedsættelsen af
kontantforbuddet har en nær sammenhæng med kontantpligten i lov om betalinger, som Folketin-
get inden længe skal behandle en mulig ændring af. Dansk Erhverv foreslår derfor, at lovforslagets
§ 7, nr. 2, udgår af lovforslaget og i stedet drøftes i sammenhæng med drøftelserne om kontantplig-
ten. Dansk Erhverv bidrager gerne med erfaringer og viden i forhold til brugen af større kontant-
beløb i såvel detail- som engroshandlen.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv støtter generelt op om ændringer i hvidvaskloven, der har til formål at sikre, at re-
guleringen løbende tilpasses i overensstemmelse med udviklingen indenfor hvidvask og terrorfi-
nansiering.
Lovgivningen bør efter Dansk Erhvervs opfattelse således balancere hensynene til, at nye aktører
ikke går under radaren og dermed kan optræde konkurrenceforvridende i forhold til etablerede
spillere. Omvendt kan det også være svært for de nye aktører at penetrere markedet, fordi de un-
derlægges ulogiske krav og i værste fald ikke kan komme ind og få den nødvendige godkendelse,
hvis de skal være i stand til at operere på det finansielle marked.
Dansk Erhverv er i den forbindelse opmærksom på, at reguleringen indrettes risikobaseret, således
at der fokuseres på egentlig risikoområder, hvor det overlades til erhvervslivet at identificere og
håndtere risici, prioritere ressourcer mv.
SLRO
Side 1/4