Forsvarsudvalget 2020-21
L 190 Bilag 8
Offentligt
2389042_0001.png
Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 6. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur
[af forsvarsministeren (Trine Bramsen)]
1. Ændringsforslag
Forsvarsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
fuldt ud op om lovforslagets formål om at sikre en robust
teleinfrastruktur. Det danske samfund bliver mere og mere
digitalt, og coronakrisen har vist, hvor afhængigt det danske
samfund er af en stærk og velfungerende digital infrastruk‐
tur. Der er behov for en stærk cybersikkerhed, men også
forudsigelighed og retssikkerhed for det erhvervsliv, der år‐
ligt investerer milliarder af kroner i at udbygge og sikre
den digitale infrastruktur i Danmark. V, DF, RV og KF
vil på den baggrund gerne kvittere for, at ministeren har
fremsat ændringsforslag, der forbedrer lovforslaget på disse
punkter. Retssikkerhed og en stærk cybersikkerhed er ikke
uforlignelige størrelser. Reel partshøring og inddragelse af
relevante fagmyndigheder vil tværtimod bidrage positivt til
begge dele og bidrage til, at der kan træffes beslutninger på
et så oplyst grundlag som muligt.
V, DF, RV og KF vil også gerne kvittere for den kon‐
struktive dialog, der har været med ministeren i forhold til
konkrete dele af lovforslaget. Vi har således noteret os, at et
eventuelt forbud mod at indgå en ny serviceaftale på allere‐
de erhvervet og lovligt udstyr efter en konkret vurdering vil
kunne føre til erstatning (ekspropriation) til teleudbyderen
i de tilfælde, hvor det ikke er muligt for teleudbyderen at
indgå en serviceaftale med en anden leverandør for dermed
at kunne sikre fortsat anvendelse af det allerede erhvervede
udstyr. Det vil dog altid i sidste ende være op til domstolene
at vurdere spørgsmålet om ekspropriation.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
forsvarsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til kapitel 4
1)
I kapiteloverskriften indsættes efter »Forholdet til an‐
den lovgivning«: »samt høring af andre myndigheder«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
2)
Efter »denne lov« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Som
stk. 2
og
3
indsættes:
»Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed skal i forbindelse med
afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8 i størst muligt omfang
foretage partshøring, jf. forvaltningslovens kapitel 5, og be‐
grunde afgørelserne, jf. forvaltningslovens kapitel 6.
AX026317
L 190 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet 6/5-21
2389042_0002.png
2
Stk. 3.
Center for Cybersikkerhed skal forud for afgørelser
efter kapitel 2 gennemføre en høring af Erhvervsstyrelsen,
Energistyrelsen og andre relevante fagmyndigheder.«
[Præcisering af forpligtelse til partshøring og begrundelse
samt høring af andre myndigheder]
Til § 17
4)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
Forsvarsministeren udarbejder en rapport om er‐
faringerne med loven, som oversendes til Folketinget tre år
efter lovens ikrafttræden.«
[Tilføjelse af forpligtelse til evaluering af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslaget, at det til kapitelover‐
skriften tilføjes, at kapitel 4 også omfatter høring af andre
myndigheder. Ændringsforslaget er en konsekvens af æn‐
dringsforslag nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås med ændringsforslaget, at det til § 5, stk.
1, tilføjes en henvisning til den i ændringsforslag nr. 3 fore‐
slåede § 5, stk. 2. Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås med ændringsforslaget, at Center for Cyber‐
sikkerhed i forbindelse med afgørelser efter kapitel 2, 3
og 8 i størst muligt omfang skal foretage partshøring, jf.
forvaltningslovens kapitel 5, og begrunde afgørelserne, jf.
forvaltningslovens kapitel 6.
I det fremsatte lovforslag er Center for Cybersikkerheds
forpligtelse til i størst muligt omfang at foretage partshøring
og begrunde afgørelser beskrevet i bemærkningerne til lov‐
forslaget. Med ændringsforslaget vil forpligtelsen fremgå
udtrykkeligt af lovteksten.
I medfør af den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil Center
for Cybersikkerhed i forbindelse med afgørelser efter kapitel
2, 3 og 8 skulle foretage partshøring samt begrunde afgø‐
relserne, så længe det ikke kompromitterer hensynene bag
lovforslaget. Center for Cybersikkerhed vil dermed ikke væ‐
re forpligtet til at gengive de særlige sikkerhedsmæssige og
efterretningsmæssige oplysninger, der vil indgå i sager, som
behandles i medfør af lovforslaget, i forbindelse med en be‐
grundelse for en afgørelse, som centeret træffer i medfør af
kapitel 2, 3 eller 8. Endvidere vil Center for Cybersikkerhed
ikke være forpligtet til at partshøre om disse oplysninger.
Desuden foreslås med indsættelse af stk. 3, at Center
for Cybersikkerhed forud for afgørelser efter kapitel 2 skal
gennemføre en høring af Erhvervsstyrelsen, Energistyrelsen
og andre relevante fagmyndigheder.
I det fremsatte lovforslag er det i bemærkningerne til lov‐
forslaget beskrevet, at Center for Cybersikkerhed i forbin‐
delse med afgørelser efter kapitel 2 som led i den almindeli‐
ge sagsoplysning vil inddrage fagmyndigheder, herunder Er‐
hvervsstyrelsen og Energistyrelsen, i relevant omfang. Med
ændringsforslaget vil det fremgå udtrykkeligt af lovteksten,
at Center for Cybersikkerhed altid vil være forpligtet til at
inddrage de nævnte myndigheder.
Center for Cybersikkerhed vil således skulle gennemføre
høring af Erhvervsstyrelsen, Energistyrelsen og andre rele‐
vante fagmyndigheder, inden centeret træffer afgørelser efter
kapitel 2.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringsforslaget, at forsvarsministeren
udarbejder en rapport om erfaringerne med loven, som over‐
sendes til Folketinget tre år efter lovens ikrafttræden.
Til brug for rapporten vil der blive indhentet bidrag fra
Center for Cybersikkerhed, der vil kunne oplyse om cente‐
rets almindelige erfaringer med hensyn til den nye lovgiv‐
ning, og fra Tilsynet med Efterretningstjenesterne, der vil
kunne oplyse, om Center for Cybersikkerheds sagsbehand‐
ling i forbindelse med lovgivningen har givet Tilsynet med
Efterretningstjenesterne anledning til bemærkninger. Ende‐
lig vil Forsvarsministeriet indhente bidrag fra telebranchen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts 2021 og var til
1. behandling den 26. marts 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Forsvarsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og forsvarsministeren sendte den 7. december
2020 dette udkast til udvalget, jf. FOU alm. del – bilag
34. Den 10. marts 2021 sendte forsvarsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
L 190 - 2020-21 - Bilag 8: Betænkning afgivet 6/5-21
2389042_0003.png
3
Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Tanja Larsson (S) Thomas Jensen (S) Jan Johansen (S)
nfmd.
Jesper Petersen (S) Kasper Roug (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Martin Lidegaard (RV) Kristian Hegaard (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Eva Flyvholm (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Juel-Jensen (V) Mads Fuglede (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
Hans Christian Schmidt (V) Lars Christian Lilleholt (V) Søren Espersen (DF) Bent Bøgsted (DF) Lise Bech (DF)
Marcus Knuth (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
fmd.
Rasmus Jarlov (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7