Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Forsvarsudvalget den 6. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur
[af forsvarsministeren (Trine Bramsen)]
1. Ændringsforslag
Forsvarsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet stemmer for de
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
fuldt ud op om lovforslagets formål om at sikre en robust
teleinfrastruktur. Det danske samfund bliver mere og mere
digitalt, og coronakrisen har vist, hvor afhængigt det danske
samfund er af en stærk og velfungerende digital infrastruk‐
tur. Der er behov for en stærk cybersikkerhed, men også
forudsigelighed og retssikkerhed for det erhvervsliv, der år‐
ligt investerer milliarder af kroner i at udbygge og sikre
den digitale infrastruktur i Danmark. V, DF, RV og KF
vil på den baggrund gerne kvittere for, at ministeren har
fremsat ændringsforslag, der forbedrer lovforslaget på disse
punkter. Retssikkerhed og en stærk cybersikkerhed er ikke
uforlignelige størrelser. Reel partshøring og inddragelse af
relevante fagmyndigheder vil tværtimod bidrage positivt til
begge dele og bidrage til, at der kan træffes beslutninger på
et så oplyst grundlag som muligt.
V, DF, RV og KF vil også gerne kvittere for den kon‐
struktive dialog, der har været med ministeren i forhold til
konkrete dele af lovforslaget. Vi har således noteret os, at et
eventuelt forbud mod at indgå en ny serviceaftale på allere‐
de erhvervet og lovligt udstyr efter en konkret vurdering vil
kunne føre til erstatning (ekspropriation) til teleudbyderen
i de tilfælde, hvor det ikke er muligt for teleudbyderen at
indgå en serviceaftale med en anden leverandør for dermed
at kunne sikre fortsat anvendelse af det allerede erhvervede
udstyr. Det vil dog altid i sidste ende være op til domstolene
at vurdere spørgsmålet om ekspropriation.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
forsvarsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til kapitel 4
1)
I kapiteloverskriften indsættes efter »Forholdet til an‐
den lovgivning«: »samt høring af andre myndigheder«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
2)
Efter »denne lov« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
Som
stk. 2
og
3
indsættes:
»Stk. 2.
Center for Cybersikkerhed skal i forbindelse med
afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8 i størst muligt omfang
foretage partshøring, jf. forvaltningslovens kapitel 5, og be‐
grunde afgørelserne, jf. forvaltningslovens kapitel 6.
AX026317