16. marts 2021
Til Forsvarsudvalget
Foretræde for Folketingets Forsvarsudvalg 18. marts 2021 vedrørende L190: Forslag
til Lov om leverandørsikkerhed i den kritiske teleinfrastruktur
Indledende bemærkninger
Sikkerhed er af højeste prioritet for telebranchen, og TI finder det positivt, at regeringen sætter
fokus på den digitale infrastrukturs samfundskritiske funktion. En velfungerende og sikker
teleinfrastruktur er afgørende for det danske samfund, teleselskabernes kunder og naturligvis
også branchen selv. Med det afsæt har branchen over de seneste 10 år investeret 70 mia. kr. i
at udbygge den digitale infrastruktur i Danmark med fokus på både dækning, kapacitet og
sikkerhed. Udbygningen er sket i tæt dialog med danske myndigheder, herunder særligt Center
for Cybersikkerhed (CFCS).
Staten og teleselskaberne har helt sammenfaldende interesser i at sikre en høj grad af
sikkerhed. Det er telebranchens klare opfattelse, at hensynet til leverandørsikkerhed i den
kritiske teleinfrastruktur kan sikres
uden at tilsidesætte den grundlæggende retssikkerhed,
som
normalt forventes i et retssamfund.
Telebranchens grundlæggende bekymringer
Det fremsatte forslag medfører, at CFCS får mulighed for at træffe
meget indgribende
beslutninger
vedrørende anvendelsen af leverandører og teknisk udstyr i de danske telenet. De
foreslåede regler gælder både nyt udstyr og eksisterende udstyr i nettene og har potentielt
store økonomiske konsekvenser for teleselskaberne.
Lovforslagets
definitioner
af, hvad der potentielt kan underlægges regulering, og hvad
kriterierne
for indgreb er, er meget
uklare
og medfører betydelig usikkerhed og
uforudsigelighed i reguleringen på området.
Samtidig
undtages
CFCS med lovforslaget
fra at skulle følge forvaltningslovens kapitel 4-6.
Forvaltningslovens kapitel 4-6 vedrører de helt grundlæggende forvaltningsretlige regler, der
har til formål at sikre den basale retssikkerhed for de selskaber og borgere, der underlægges
offentlig regulering. Det vedrører retten til indsigt, retten til at udtale sig, retten til at blive hørt
og retten til at få en begrundelse for et indgreb.
Endelig
afskæres
teleselskaber, der underlægges regulering efter forslaget, fra
den almindelige
administrative klageadgang.
Den prøvelsesmulighed, der er ved domstolene, er reelt meget
begrænset, idet selskaberne er afskåret fra indsigt i sagens fakta og er uden mulighed for at
repræsentere sig selv i sagen. Med den afgrænsede indsigt og det manglende uvildige tilsyn
med de indgreb og den forvaltning, der udføres af CFCS i regi af Forsvarets Efterretning-
stjeneste, afskæres området også i praksis fra nogen form for
politisk kontrol og værn mod
ubegrundede eller usikkert dokumenterede indgreb i selskabernes kommercielle aftaler.
1